MUS-E: művészek a magyar kisiskolásokért
A VI. kerületi Vörösmarty Általános Iskola első látásra semmiben sem különbözik a többi budapesti sulitól. Talán csak abban, hogy ide az átlagosnál több hátrányos helyzetű diák jár. Épp ezért jelentkeztek tíz éve az elsők közt a MUS-E programba, amit a világhírű hegedűművész, Yehudi Menuhin álmodott meg.
Azóta hetente kétszer járnak az iskolába művészek, hogy órákat tartsanak. Az elmúlt években részt vett például a képzésekben Orosz Helga színésznő, Tímár Andor színész, Molnár Szabolcs zeneszerző, Schaller István festőművész, Lelkes Márk szobrászművész és Kravalik Brigitta táncművész is.
De mi az, amit a művészek tehetnek és tesznek a kisdiákokért?
"Kisiskolás korban a non-verbális formák kerülnek előtérbe, így a mozgás, a táncban való részvétel öröme, feltöltő hatása erős. A nehezen kezelhető, magatartászavarokkal küszködő gyerekek esetében kulcsfontosságú az élmény" - mondja saját órájáról Kravalik Brigitta .
Amikor ott jártunk, Pierre Bouteland, egy külföldi MUS-E művész segítségével épp másodikosoknak tartott órát. Brigitta a táncért, Pierre pedig a zenéért felelt.
A gyerekek zsizsegve húzták fel cipőiket, aztán gyorsan sorba álltak. Az óra egymás üdvözlésével kezdődött. Brigi minden gyerek elé odaállt, ők pedig improvizált mozdulatsorral köszöntötték őt. Ezután körbe rendeződtek, és kezdődhetett a játék.
A Musique-Europe a világhírű hegedűművész és humanista gondolkodó, Lord Yehudi Menuhin nevéhez fűződik.
Menuhin azt találta ki, hogy az iskolai órák egy részét ne tanárok, hanem művészek tartsák. A bekapcsolódó művészek (animátorok) fő feladata nem egy-egy konkrét ismeret átadása, hanem az, hogy saját szakmai tudásukkal megnyissák a kicsik képzeletét.
Egy-egy osztály általában két különböző művészeti ág képviselőjével találkozik, egy éven át, heti kétszer 45 percben. Ha lehet, akkor az év végére valamilyen közös produkciót hoznak létre, például egy festményt vagy egy színdarabot. Közben a gyerekekben tudatosul, hogy képesek bárminek a létrehozására, a közös munka során megtanulják elfogadni a másikat, és nyitottabbá válnak.
A program Európa 11 országában, elsősorban hátrányos helyzetű iskolákban működik, és az iskolák számára teljesen ingyenes. Magyarországon jelenleg hat városban: Budapesten, Győrben, Debrecenben, Tatabányán, Békéscsabán és Zalaegerszegen lehet MUS-E osztályba jelentkezni.
Az órán minden gyerkőcnek "hoznia kellett" egy szobrot, azaz be kellett mutatnia egy mozdulatot, amit megtartottak. Ez volt az óra fő motívuma, ezután a "szobroknak" különböző feladatokat kellett végrehajtaniuk.
Apró mozgások, őrült táncok, összekapcsolódás, földön fekvés - a lehetőségeknek csak a képzelet szabott határt. Felelés, értékelés nem volt - az óra célja a kikapcsolódás, és az, hogy megtanítsa a gyerekeket önmagukra figyelni.
Megdöbbentő volt látni a rengeteg energiát, ami felszabadult, és azt, hogyan alakul át a zsizsegő gyerekhad egymásra figyelő, egymásért dolgozó csapattá. Ezeken az órákon előbb-utóbb a zárkózott gyerekek is megnyílnak, sikerélményeket kapnak, megnő az önbizalmuk, és csökken az agresszivitásuk.
VIDEÓ: nézzetek bele az órába!
Az óra végén az egyik kislány, aki akkor látta először a Pierre-nek fordító lányt, odaszaladt hozzá, megölelte, nyomott egy puszit az arcára és elszaladt.
Ha Te is segítenéd a MUS-E Magyarország Közhasznú Egyesület, akkor ennek a legegyszerűbb módja, ha adód 1%-át ajánlod fel nekik.
VIDEO: Legyen adód 1%-a a Te kézjegyed!
Ha tetszik a MUS-E, nyomj egy lájkot, és oszd meg barátaiddal is a cikket!