Lázár János törekvése, hogy az alternatív Vonatinfókat is lekapcsoltassa, technikailag lehetetlen - mondja a Közlekedő Tömeg elnökségi tagja
Kitartóan, de láthatóan sikertelenül próbálja magakadályozni a MÁV, hogy adatokhoz jussanak azok a civilek által készített oldalak, amik az épp egy hete megszűntetett Vonatinfót pótolnák. A Telex kérdésére pénteken úgy fogalmaztak: „Informatikus kollégáink folyamatosan dolgoznak azért, hogy a MÁV-csoport hiteles utastájékoztatási felületeinek elérhetőségét a szabályozatlan adathalászati kísérletek se lassíthassák, akadályozhassák.” Lázár János azonban vesztésre áll, a Hol a vonat?, a Vonattérkép és a hasonló oldalak továbbra is működnek. Most is vagy 20 sárga pötty jelzi rajtuk, hogy épp ennyi vonat késik, van, amelyik majdnem egy órát.
A hivatalos Vonatinfó múlt szombaton úgy tűnt el, mintha soha nem is létezett volna. Pedig a térképes oldalon addig bárki megnézhette, hol jár éppen a vonata, és nyomon követhette a késéseket. Az Egységes Menetrend Magyarországon (EMMA) nevű, gyakorlatban nehezen használható rendszer vette át a helyét: ahogy a MÁV fogalmaz, „fejlesztés történt”. A valóságban viszont az történt, hogy egyik napról a másikra megszűnt az utasok számára legátláthatóbb és legkézenfekvőbb információforrás. A közlekedési miniszter legújabb csatájáról Király Bencével, a Közlekedő Tömeg Egyesület elnökségi tagjával beszélgettünk.
– Hogyan kellene egy kultúrállamban az utastájékoztatásnak működnie?
– A valós idejű információk elérése az utastájékoztatás alapvetése. Egy normálisan működő vasúti rendszer esetében ennek úgy kellene kinéznie, mint ahogy néhány nappal ezelőttig Magyarországon is kinézett: egy viszonylag felhasználóbarát felületen, mind táblázatos, mind térképes formában, az utasok valós idejű információt kaphattak az aktuális forgalmi helyzetről és a vonatok várható érkezéséről. Helyette most itt van ez az Emma nevű, jelenlegi formájában teljesen használhatatlan és ezért közutálatnak örvendő valami. Az az intézkedés, hogy a Vonatinfót, illetve a mögöttes mozdonyinformációs rendszert, az EMIG nevű térképet elérhetetlenné tették, vélhetően Lázár János és minisztériuma intézkedése volt. Ez nem a semmiből jött, voltak előzményei. Tavaly augusztusban kisiklott egy nemzetközi InterCity-vonat szerelvénye a Keleti pályaudvaron. Erről látványos képek is készültek, és néhány napig sok sajtóanyag született róla. Másnap pedig Zuglóban tört el a sín, ott is történt egy komoly üzemzavar. Ezután három dolog történt: egyrészt
Pedig a közérdekű adatigénylésre a választ a vasútnak nem szívességből kell teljesíteni: minden állampolgárnak alkotmányos joga, hogy betekintést nyerjen a közpénzből gazdálkodó szervezetek működésébe. A MÁV-csoport cégei azóta is folyamatos jogsértésben vannak, mert ezeket a kérelmeket válogatás nélkül elutasítják. Másrészt átalakították a Mávinformot, bevezettek egy új felületet. Az előző rendszer egy hírfolyamszerű, folyamatosan frissülő platform volt, amely a forgalmi zavarokat ábrázolta.
A harmadik lépés februárban történt: titkosították az üzemi menetrendet, amely PDF formában hosszú évekig elérhető volt a MÁV honlapján. Ebből például meg lehetett tudni, hogy az adott vonatnak milyen típusúnak kell lennie, mondjuk emeletes KISS-nek vagy FLIRT-nek, így ellenőrizhető volt, hogy a MÁV megfelelő kapacitású szerelvényt állított-e ki. Tavaly ősszel pedig megváltoztatták a késési statisztikák számítási módját. Korábban a nemzetközi vasúti sztenderdek szerint a feláras vonatok 5 percen belüli késésének arányát közölték. Most viszont vonalanként adják meg, hogy hány vonat volt „átlagosan pontos”. Ez egyrészt
Ez is az átláthatatlanság irányába tett lépés. Most pedig odáig jutottunk, hogy már a késési adatokat is el akarják titkolni.
– De mivel indokolták ezeket a lépéseket? Ilyenkor azért szoktak valamilyen indokot mondani: korszerűsítés, jobb lesz, szebb lesz? Történt valamilyen érdemi indoklás?
– Két nyilvános megnyilvánulás volt az elmúlt hetekben. A pünkösd utáni hétvégén, a MÁV vezérigazgatója posztolt arról, hogy a Vonatinfo továbbra is elérhető, és ott minden késés nyomon követhető. Aztán múlt szombat hajnalban, minden előzetes bejelentés nélkül lekapcsolták a Vonatinfót, és kiadtak egy kurta sajtóközleményt, miszerint továbbfejlesztik az utastájékoztatási rendszert, és az Emma nevű rendszerbe integrálják azt. Na most,
mert rendkívül nehezen kezelhető, például a késési adatok kinyerése szinte lehetetlen belőle.
– Most pedig az applikációból is kikerült a Vonatinfo térképes alkalmazás. Az Emma bele van integrálva?
– Javaslom, hogy próbálja ki, tanulságos lesz. Az applikációban egy külső böngészőablak nyílik meg, és körülbelül tíz kattintással lehet előhívni a késési adatokat egy adott vonathoz. Ez egyáltalán nem utasbarát rendszer. Ráadásul a térképes Vonatinfónak forgalomirányítási szerepe is volt. Például,
Ilyen helyzetekben a Vonatinfó valós segítség volt. Ennek lekapcsolása még a dolgozók munkáját is nehezíti.
– A lekapcsolás után hamar megszületett az első alternatív oldal. Ezt Lázár János azzal nyírta ki, hogy egy posztban adathalásznak nevezte az oldalt. Tegyük helyre: mi az az adathalászat?
– Az „adathalászat” kifejezést általában személyes adatok jogosulatlan gyűjtésére és kezelésére használják. Így nem áll összhangban azzal, amit Lázár János a holavonat.hu kapcsán állított. A térképes alkalmazás az egyébként is nyilvánosan elérhető MÁV-adatokat egy külön szerverre gyűjtötte.
Itthon is van ilyen: például a BKK is ad élő adatokat a Google-nek, így a Google Mapsen is látható a budapesti közösségi közlekedés valós időben. A MÁV viszont valószínűleg azért titkolja ezeket, mert önmaga számára kompromittálónak tartja őket.
– Történt-e bármilyen szakmai észrevétel, egyeztetési kezdeményezés, kapcsolatfelvétel a minisztérium részéről? Illetve a civil szervezetek, szakmai érdekvédők megkeresték-e a minisztériumot, hogy ez nem jó irány?
– Felénk ilyen megkeresés nem történt. Pedig mi, ahogy mindig hangoztatjuk, nyitottak vagyunk minden ilyen jellegű megkeresésre, akár a Vonatinfó, akár más, vasúttal kapcsolatos ügyekben.
– És önök megkeresték a minisztert?
– Nem kerestük meg. Azt gondolom, hogy a Vonatinfó ügye pont egy olyan kérdés, amelyben szakmai konszenzus van: vissza kell kapcsolni ezt a térképet. Nagyon sok szakember van, akár az ÉKM-ben, bár ott talán már kevesebben, mint a MÁV-ban, akik átlátják ennek a fontosságát. Viszont ez a döntés politikai szinten született meg, így kívül esik a mi befolyásolási lehetőségeinken. Szerintem az a fajta hullám, amit ez a döntés generált, előbb-utóbb arra kényszeríti majd a minisztert és a hozzá tartozó apparátust, hogy újragondolják az egészet.
– Ön szerint tehát vissza fogják kapcsolni a Vonatinfót?
– Vagy visszakapcsolják,
A miniszter törekvése, hogy ezeket is lekapcsoltassa, egyrészt technikailag is lehetetlen, mert az Emma miatt úgyis publikálnia kell a MÁV-nak az adatokat, másrészt elképesztően kontraproduktív. Szakmailag is, mert rontja az utasélményt és a szolgáltatási színvonalat, de politikai értelemben is, mert rontja Lázár János politikusi megítélését.
– Biztos ebben? Ahogy felsorolta az elmúlt egy év információszűkítéseinek történetét, én nem lennék ilyen optimista.
– Azért látni kell, hogy ez az előzményekhez képest egy egészen más szint. A közérdekű adatok kiadásának megtagadása például „csak” a civil szférát érintette. Az üzemi menetrend titkosítása leginkább a szakmán belül jelent problémát. De a Vonatinfó megszüntetése már mindenkit érint, aki vonattal utazik, vagyis Magyarország lakosságának közel felét. Ez már teljesen más lépték, teljesen más horderejű kérdés.