KULT
A Rovatból

Kipróbáltuk a mélyszegénységet és elbuktuk

A Szociopoly egy interaktív társasjáték és színházi darab egyben, amely szórakoztatóan elgondolkodtató és siralmasan életszagú. Vajon te kijönnél a közmunkából és a segélyből? Nekünk kilátástalan lett az életünk egy hónap alatt.

Link másolása

Könnyű rögtön elítélni vagy lesajnálni valakit, de belehelyezkedni egy másik ember életének útvesztőibe és döntéshelyzeteibe azonban annál nehezebb. Nemrég volt az állami gondozásban élő gyermekek világnapja, amelynek apropóján az SOS Gyermekfalu meghívta az őket támogató cégek képviselőit (jómagam a Kifli csapatát erősítettem), hogy játsszanak a Szociopoly: gazdálkodj, ahogy tudsz elnevezésű játékkal. Túlzás nélkül kijelenthetem, hogy új emberként álltam fel két és fél órával később.

Ez az érzékenyítő program a Mentőcsónak Egységnek és a Gyerekesély Egyesületnek köszönhető, és 2010-es megjelenése óta semmit sem veszített az aktualitásából. Az ötletgazda és játékmester pedig Bass László szociológus, aki idén az ELTE Társadalomtudományi Karért díját vehette át több évtizedes kimagasló oktatói és kutatói munkájáért, tehát pontosan jól ismeri a problémakört.

A Szociopoly interaktív színházi társasjátékban színészek mutatják be, milyen helyzetekben kell boldogulnia egy nehéz sorsú családnak, a játékos csapatok pedig folyamatosan döntéseket hoznak. A játéktábla 30 mezője a napokat jelképezi, és az nyer, aki a végén túléli a hónapot.

A résztvevők négy csapatra oszlanak, és mind egy kétgyermekes szegény családot modelleznek egy olyan faluban, ahol alig van munkalehetőség, a polgármester korrupt és az uzsorás központi figura. Az elején mindenki megkapja a segélyt és a GYES-t (a bevételek és kiadások végig hűen követik a hazai valóságot), és választani kell a biztos, de alacsony jövedelemmel járó közmunka, illetve a bizonytalan és TB nélküli, de esetenként nagyobb bevétellel kecsegtető alkalmi feketemunka között. A klasszikus dobókockás-kártyahúzós sémát keserédesen kacagtató színházi jelenetek tarkítják, amikor is beállít a családhoz a védőnő, az orvos, a postás vagy épp az osztályfőnök a tehetségesen brillírozó színészek képében, de belehallgathatunk a kocsmában és a polgármesteri irodában elhangzottakba is.

A néhol súlyosan megalázó jelenetek között Bass László játékmester és az SOS Gyermekfalu munkatársa felváltva kommentálta a szituációkat aszerint, hogy arra milyen jogszabály és tudományos statisztika vonatkozik nálunk, illetve sokkoló tapasztalataikat is megosztották.

Szívszorító történetek hangzottak el cukros vizen és kólán nevelkedett csecsemőkről, akiknek nem jutott drága tápszer, hiszen az alultáplált édesanyjuknak nem volt anyateje; és olyan gyerekekről, akik felváltva hordták ugyanaz a cipőt a családban, mert a kisebb az oviban már zokniban volt, így a nagyobb el tudott benne menni az iskolába.

Azt is megvilágították, hogy amelyik hatéves úgy megy iskolába, hogy előtte még soha nem fogott otthon ceruzát, nem voltak játékai és nem olvastak fel neki egy mesekönyvet sem (mert nem is voltak otthon könyvek), az rendkívül nehezen fog tudni felzárkózni a tananyaghoz.

Játékpénz formájában teljesen kézzelfogható módon élhettük meg azt a kínt, hogy lehetetlen kijönni annyi pénzből, amennyit kaptunk, hiszen enni és közüzemi csekket fizetni márpedig kell, nem beszélve a többi váratlan költségről. Jöhet egy haléleset, amikor is el kell temetni a hozzátartozót, egy betegség, amire gyógyszeres kezelés szükséges, vagy egy osztálykirándulás, amire hiába nyert az iskola pályázatot, ha az útiköltségre sem futja.

Elképesztően rossz érzés volt meghozni azt a döntést a csapatban, hogy egyszerűen nincs pénz a fiktív családunk gyerekének szemüveget készíttetni, hiába fáj tőle a feje és nem látja a táblát, ezért rosszul teljesít, ahogyan a fejtetű elleni készítményre sem jutott már egy fitying sem, holott ez ördögi kör: emiatt nem engedik be az iskolába, viszont hamar összegyűlik annyi igazolatlan óra emiatt, hogy a gyámügy is megjelenjen az ajtóban.

A kisbolt drágább, mint a távoli szupermarket, viszont ott adnak hitelbe is, a rámenős uzsorás pedig brutális, 100%-os kamatot kér (amit beláthatóan esélytelen visszafizetni), de ha holnap kikapcsolják az áramot és a vizet tartozás miatt, akkor megromlik az étel és mindenki lebetegszik.

Mivel a szerencse forgandó, de általában a társadalom legaljának nem kedvez, végül minden játékos csapat szörnyű veszteségekkel zárta a hónapját. A mi csapatunk volt a legelrettentőbb példa, hiszen egyikünk lopással próbált érvényesülni legvégső kétségbeesésében, amire a színészgárda remek improvizációs készséggel reagált és nyilvánosan be is olvastak nekünk a kisemmizésen felül.

Nem kérdés, hogy a Szociopolyt mindenkinek érdemes kipróbálnia: aki színészekkel szeretné játszani, megteheti bármelyik leendő előadáson, de magát a társasjátékot meg is lehet venni rendezvényekre, intézményeknek vagy iskoláknak.

A játék olyannyira szemléletformáló, hogy aki egyszer végigjátssza, hálásan megy majd haza és még a vécépapírt is megcsókolja majd, olyannyira átértékeli az ember, mi a természetes, fontos és magától értetődő, és mi nem az.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk