SZEMPONT
A Rovatból

„Itt emberként kezelnek, nincs leszúrás, hogy anyuka miért jött így vagy úgy” - ilyen a spanyol egészségügyi rendszer

Mennyire és miben működik másként az egészségügy Spanyolországban, mint Magyarországon? Miért kell fizetni, és mikor mehetsz sürgősségi ellátásra? Új sorozatunkban külföldön élő magyarokat kérdezünk egészségügyi tapasztalataikról.


Hogy Magyarországon milyen helyzetben van az egészségügyi ellátó rendszer, azt mindenki a saját bőrén érzi, akár kisebb betegséggel küzd, akár csak szülésre készül, nem is beszélve az idősek ellátásáról. Fűtetlen kórházi részlegek, várólisták, kioktató, megalázó bánásmód.

Magyarországon nyugodtan átnevezhetnénk az egészségügyet betegségügynek. De mi a helyzet Európa más országaiban?

Hogy működik és mennyibe kerül határainkon kívül? Új sorozatunk első részében Márta mesél nekünk arról, mit tapasztaltak ők, amikor Spanyolországba költöztek.

- Ha a legelején kezdjük, hogy tudtátok igénybe venni az orvosi ellátást a kiköltözésetek után?

- Itt két különböző rendszer működik egymás mellett, az állami és a privát. Mind a kettőről van tapasztalatom. Spanyolországban élünk, de a férjem és én is távmunkában dolgozunk, itt nincs bejelentett állásunk, ezért nem jár nekünk az állami egészségbiztosítás. Az csak azoknak jár, akik itt is dolgoznak. Így aztán a családunknak magánegészségügy-biztosítása van. De van rálátásunk az állami egészségügyi rendszer működésére is, hiszen ha bármi sürgős eset adódik, akkor itt az Európai Egészségbiztosítási Kártyával (kék kártyával) bárkit fogadnak. Olyannyira, hogy vannak, akik ezzel a kék kártyával éveket keresztül elvannak itt, és ha kezelésre van szükségük, akkor a két ország biztosítója egymás közt lerendezi annak költségeit. Talán azért fogadják el ezt a kártyát itt hosszútávon is, mert rengeteg nyugdíjas költözik ide télre. Az, hogy valaki 5-6 hónapig itt él, az teljesen normálisnak számít. Tehát ha bármi akut problémád van, az Európai Egészségbiztosítási Kártyával is elmehetsz orvoshoz, és ellátnak.

- Akár egy fülfájással is?

- Apukám meglátogatott bennünket, fájt a füle, elment az ügyeletre, aztán visszament, hogy kicsit nincs jól, akkor mondták, hogy csinálnak egy vérvételt, hogy kiderüljön, mi a baj. Szóval abszolút komolyan vették a panaszát az uniós kártyával is. Nekünk ugye magánbiztosításunk van, de a kötelező oltásokat állami rendelőkben adják be. Ilyen volt például a 12 éves korban járó HPV-oltás, de a Covid-oltásokat is megkaptuk, amikor kellett. A HPV-oltásért otthon több mint 100.000 Ft-ot kell fizetni a két vakcinára, itt a kék kártyára ingyen beadták a lányomnak, sőt, pótoltak olyan oltást is, ami az itteni oltási rendben benne van, és az otthoniban nincs.

A kötelező oltásokat nem az orvos, az ápoló adja be

- Milyen oltás volt ez?

- Az agyhártyagyulladás elleni oltást ismételték. És nemsokára kap még egy rubeola elleni oltást is, mert itt a rubeolát is ismétlik a nagyobb gyerekeknél. Otthon nálunk egyéves korban kapják, és többet nem.

- Szóval a háziorvosi rendszer nem egészen úgy működik, mint Magyarországon, hanem van párhuzamosan egy magánellátás…

- A magánban is választhatsz orvost itt. Az adott intézményben van mondjuk 3 háziorvos, és ha nem tetszik, átmész a másikhoz. A gyereknél is úgy volt, hogy amikor először mentünk, egy szimpatikus orvost kaptunk, az megtetszett, és utána már kifejezetten hozzá jártunk.

De itt csak akkor mehetsz a rendelőbe, ha van időpontod. Ha bármi akut problémád adódik, mondjuk megfáztál, vagy bármi, akkor a sürgősségire kell menni.

Ezt ne úgy képzeld el, mint otthon a balesetit, mert itt a megfázás is sürgősségi esetnek számít. A háziorvos sem úgy működik, hogy rendel hétfőn-szerdán-pénteken és akármikor mehetsz hozzá a rendelési időben, hanem, ha valami problémád van, akkor időpontot kell kérni. Ha akut problémád adódik, akkor pedig a sürgősségire mész, és ott random orvoshoz kerülsz, ahhoz, aki épp bent van vagy ráér.

- Tehát ha nem látod előre, hogy milyen betegséged lesz jövő héten, akkor a sürgősségin látnak el. Feltételezem, hogy hatalmas a tömeg ott. Általában mennyi időt vártok az ellátásra?

- Itt is attól függ, hogy hányan vannak előttünk. Volt, hogy 10 percet, és olyan is volt, hogy két órát vártunk. De ami igazán nagy különbség, az a hozzáállás. Mind az államiban, mint a magánban. Itt emberként kezelnek. Itt nincs leszúrás, hogy anyuka miért jött így vagy úgy, nincs az az attitűd, ami Magyarországon megszokott, hanem abszolút partnerként bánnak veled. Ha gyerekkel mész, akkor a gyereket is komolyan veszi az orvos, tőle kérdezi meg, hogy hogy van, és nem anyukával beszélgetünk, vagy anyukát kioktatjuk, a gyerek meg csak ott álldogál. Amit mindenképpen el kell mondjak, mert valójában ugyanehhez a kérdéskörhöz tartozik, az az idősek kezelése. Itt az időseket olyan szinten segítik és tisztelik, hogy meglepő. Nincs Kovácsnénizés.

Egy ismerősünk anyukája bekerült kórházba, idős már, 80 éves elmúlt. Amikor hazajött, azt mondta: Királynőként bántak velem.

Nem az van, mint Magyarországon, hogy aki idős, az maradjon csöndben, az már nem számít. Ha itt valaki megöregszik, akkor azt méltósággal teheti.

- Van külön geriátriai rendelés is?

- Az időseket is a felnőtt rendelésen látják el. De mindehhez hozzátartozik, hogy itt a fizetések is lényegesen jobbak, mint otthon. Egy ápoló körülbelül 2000 eurót keres, az orvosok 3000 euró körül, persze ez régiónként változik itt Spanyolországban is.

- Hozzá tudjuk ehhez tenni a megélhetési költségeket? Mennyibe kerül a lakásbérlés, menyi a rezsi átlagosan, havonta?

- Ez is tartományonként más, én a Kanári-szigeteket tudom mondani. 7-800 euróért már jó lakást lehet bérelni, fűtés errefelé nincs, az áram egy négyfős családra olyan 50 euró körül van, a víz nagyjából 20. És általában bérlakásban élnek az emberek, ez a jellemző errefelé. De így is marad az egészségügyi dolgozók béréből annyi, hogy kényelmesen megélhessenek. Van egy ismerős család, ahol a házaspár mind a két tagja ápoló, és jó anyagi körülmények között élnek. Itt nem szenvednek, akik az egészségügyben dolgoznak.

- Nyilván a gyerekekkel gyakrabban juttok el az orvoshoz, milyen tapasztalataitok voltak a gyerekorvosi rendelőben, ami eltért a hazaitól?

- Nagyon érdekes például, hogy itt nem az orvos oltja a gyerekeket, hanem az ápoló. Nem kell mindennel az orvoshoz szaladni, az ápoló sok dolgot megold. Nagyon kedves egyébként. A múltkor elmentünk az oltásra, és otthon felejtettem az oltási könyvet. Nem szúrt le, azt mondta, hogy semmi baj, itt van a matrica, kérsz egy másik időpontot, visszajössz a könyvvel, és beragasztom. Otthon leharapták volna ezért a fejemet.

- Mivel foglalkozik egy gyerekorvos Spanyolországban, ha nem a fülfájós gyerekkel vagy az oltásokkal - itthon ezekkel a gyerekekkel vannak tele a rendelők.

- A mi esetünkben például azzal, hogy a fiam vashiányos volt, és emiatt kell félévente ellenőrzésre menni. Ha szeretnél egy kontrolt, akkor mehetsz a gyerekorvoshoz. Vagy a lányomnak volt egy ciszta a homlokán, azzal is a gyerekorvoshoz mentünk, időpontot kérve, és ő irányított tovább vizsgálatokra, és sebészhez.

- Magánkórházban műtötték meg?

- Ahol mi élünk, ott nincs állami kórház, csak magán, ott látnak el mindenkit, azokat is, akik az állami egészségügyre jogosultak.

- Miben különbözik a kórház a Kanári-szigeteken a hazaiaktól?

- Voltam itt a fővárosban állami kórházban is, tiszta, kulturált és kedvesek az ott dolgozók. Az állami kórházak is sokkal jobb kondícióban vannak, mint otthon.

„Nekem is volt bekészítve ágy, és járt étkezés is, pedig a lányom már 12 éves”

- Hány ágyasak a szobák ott, ahol a lányodat műtötték?

- Egyágyasak, és nekem is volt betéve ágy, pedig már 12 éves. És ételt is kaptam én is, nemcsak ő. Választani lehetett, hogy mit kérünk. Jó, ez magánkórház, és az otthon is jobb ellátást biztosít. Itt a magánkórház egyébként nem nagyon drága, a mi biztosításunk havi 50 euró fejenként, és ezért minden további költség nélkül minden ellátás jár. Szakorvosi, oltás, vizsgálatok, szűrés, szükség esetén kórházi ellátás.

- Ötven euró az most éppen 19.000 Ft. Ha épp munka nélkül vagy, Magyarországon, idén 11.300 Ft egészségügyi szolgáltatási járulékot kell magad után fizetned, hogy a biztosításod egyáltalán érvényes legyen. És ezért az állami ellátást veheted csak igénybe, a várólistákkal és túlterhelt ellátó személyzettel.

- Abszolút nem sok ez az összeg. Mondjuk ha nincs biztosításod itt, akkor viszont egy bármilyen vizit is 130 euró. De nekünk van, így igénybe tudunk venni mindent.

- A felnőttek orvosi ellátása is ugyanúgy működik, mint a gyerekeknél?

- Igen, az akut ügyekkel a sürgősségire kell mennünk nekünk is. Amikor oda bemész, először egy nővér felveszi az általános adatokat, megkérdezi, hogy mi a panaszod, mindezt beviszi a rendszerbe és utána kerülsz be az orvoshoz.

- Az orvos tehát már képben van, amikor bemész hozzá. Így az ő idejével lehet spórolni.

- Pontosan, amikor bent vagy, akkor az adminisztráció már nem rabolja az idejét senkinek.

- Biztosan nem kellett még mentőt hívnotok, de talán hallottál olyan helyzetről, amikor valakinek szüksége volt erre…

- Egy ismerősünkhöz kellett hívni, nagyon gyorsan kiértek, rendkívül kedvesek voltak, és az állami sürgősségire vitték be. Én is mentem vele, mert kellett tolmácsolnom. Nagyon szakszerűen és kedvesen azonnal ellátták.

- Téma egyébként Spanyolországban, hogy nincs elég orvos vagy ápoló?

- Nem igazán. De az nagyon érdekes, hogy az orvos, aki a lányomat műtötte, a szomszéd szigetről jár át rendelni. Itt nincs annyi munkája, ezért itt két hétben egyszer rendel, és átrepül műteni. Utána pedig telefonon tartja a kapcsolatot. Persze vissza is hívta később kontrollra a lányomat, de a műtét után azt kérte, hogy küldjek képet neki a sebről, és telefonon számoljak be, hogy hogyan érzi magát a beteg. Ez is nagyon jó tapasztalat volt.

- Van olyan Spanyolországban, hogy bizonyos egészségügyi problémával a patikust is meg lehet keresni?

- Képzett patikusok vannak, ha bemész valami problémával, akkor tud adni rá gyógyszert.

- Szóval be tudsz menni úgy egy patikába, hogy kisebb ügyekkel nem kell eljutnod az orvosig, neki joga és tudása van ahhoz, hogy segítsen.

- Igen, kisebb problémákkal lehet fordulni hozzájuk. Egyszer a fiam egy nyári táborban volt, valami fertőzést kapott, és hólyagos sebek lettek a lábán. A gyógyszerész adott rá krémet, és teljesen meggyógyult.

Azt fontosnak tartom kiemelni, hogy nem hiszem, hogy itt jobbak vagy rosszabbak lennének az orvosok, mint Magyarországon. A kiszolgálás, a hozzáállás, az ellátás az abszolút magasabb színvonalú, de az orvosok tudásában nem gondolnám, hogy van különbség.

És jó orvost találni itt sem könnyű.

- A rendszer más.

- Igen, a rendszer az jobb, és a hozzáállás. És az sokat számít. Az egészségügyi dolgozók türelmesek. Azzal együtt is, hogy itt sok a külföldi, olyan is, aki nem beszéli a nyelvet, de velük is türelmesek. Illetve van a kórházban svéd- és norvég tolmács, talán német is, hogy ezekben a nyelvi helyzetekben segítsen.

- Mi a helyzet a fogorvosi ellátással?

- Az egy külön téma. Az nincs benne semmilyen biztosításban. Nincs ingyenes állami fogorvosi ellátás. A költségek egy részét fizeti az állam, a másik felét neked kell az állami rendelőben is és a magánban is állni. Ha kontrollra mész, vagy fogkő-eltávolításra, az ingyen van, minden más fizetős.

- Könnyű időpontot szerezni hozzájuk? Nincsenek túlterhelve?

- A fül-orr-gégészhez és a bőrgyógyászhoz akár 1-2 hónap is lehet a várakozási idő, de fogorvos rengeteg van, csak tudd kiválasztani a jót. Volt olyan, hogy elmentem egy problémámmal, és három orvos három különböző dolgot mondott, döntse el az ember, hogy kinek van igaza.

- Fogorvoshoz akkor érdemes hazautazni Magyarországra?

- Nem feltétlenül. Én ennek nem is vagyok híve, mi mindent itt intézünk. És itt olcsóbban is jössz ki, mint Magyarországon. De meg kell találni a jó fogorvost.

- Ha a gyerekeknek szükségük lenne fogszabályzásra, az ugyanolyan brutális összeg ott kint is, mint itthon?

- 3000 euró. És üzleti szempontból minden második gyereknek felírnák, ha elvinné a szülő. A lányomnak volt egy éjjel viselhető fogszabályzója, de most már csak olyat akarnak adni neki, ami állandó, és abszolút azt érzem, hogy a pénzre megy ki az egész. Persze részletekben is lehet fizetni, de ez inkább üzlet. Otthon az állami rendelőben voltunk először, és csak a készüléket kellett kifizetnünk meg a röntgent. Sírt a gyerek minden alkalommal, mert úgy bánt vele a doktornő, de a szakmai ellátásra nem szólhatok semmit, az rendben volt.

- Említetted, hogy az idősekkel milyen szépen bánnak. Hogyan látod, van ennek olyan hozadéka is, hogy jobb egészségügyi állapotban vannak az idősebb emberek ott, ahol most éltek?

- Nem csak az egészségügyben, mindenütt szépen bánnak velük. Nem írják le őket, hogy jajj, ez egy öreg ember, már csak zavar…

Az egész idős társadalmat jobban tisztelik, és azt látom, hogy ők aktívabbak is, mint otthon. Jobb egészségügyi állapotban vannak.

De ha itt egy család kimozdul otthonról, akkor viszik a három hónapos újszülöttet és a 90 éves tolószékes nagymamát is piknikezni a tengerpartra. És az itt élők természetesen panaszkodnak az egészségügyre, nem nézik, hogy itt van wc-papír a rendelő mosdójában, kulturált környezetben vannak, szépen bánnak velük, nem szúrják le őket az állami ellátásban, nem oktatják ki őket mindenért. Nekik ez az alap.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SZEMPONT
A Rovatból
Ligeti Miklós: Most már a NER-ben nem vesződnek a színjátékkal, ez színtiszta pártpropaganda
Bár Magyar Péter cáfolta, hogy a Tiszának lennének adóemelési tervei, elindult az ezzel kapcsolatos plakátkampány, méghozzá adófizetői pénzből. A Transparency International szerint egyre kevesebb energiája van a NER-nek arra, hogy a korábbi álcát fenntartsa maga körül.


Elindult a 4 milliárdos plakátkampány a Tisza állítólagos adóemelési terveiről, amit Magyar Péter már többször megcáfolt. Az óriásplakátokon az Európai Bizottság elnöke látható, aki marionettbábukkal bábozik valakikkel, és azzal buzdítanak a nemzeti konzultációban való részvételre, hogy „Brüsszel bábjai adót akarnak emelni." Bár a plakátokon név szerint nem említik a Tiszát, ez az üzenet rímel a Fidesz és a kormány fő üzenetére Magyar Péterrel szemben, a kormány oldalán pedig már a címből kiderül, hogy adófizetői pénzből "Tisza adóemelési terveiről" konzultálnak.

Hogyan nevezheti ezt a kormány tájékoztató kampánynak, és miért nem lép közbe a Választási Bizottság? Erről beszélgettünk Ligeti Miklóssal, a Transparency International Magyarország korrupcióellenes civil szervezet jogi igazgatójával.

– A most az utcákat elárasztó plakátok hivatalosan nemzeti konzultációt hirdetnek, azaz a kormány működéséhez kapcsolódnak, de közben a kormány honlapján egyértelművé teszik, hogy mindez a Tisza párt elleni választási kampány része, azaz pártérdeket szolgál. Hogyan lehet ezt ilyen nyíltan felvállalni?

– Valójában, amit megvalósulni látunk, ami kibontakozik az elmúlt pár évben, az csak őszintévé teszi a NER-t. Ugyanis a NER, egymásra épülő hazugságok rendszere. Azt bábozzák el, hogy ez demokrácia meg jogállam. Hol tesznek hozzá jelzőket, hogy illiberális, vagy azt magyarázzák, hogy a jogállam az, mint olyan, az nem is megfogható jelenség, de azért ez itt demokrácia, meg jogállam, ahol nem is bajlódnak a különösebb részletezéssel. Valójában ez a rengeteg manőver mind azt hivatott elfedni, hogy Magyarországon nem jól működnek a dolgok. Viszont az elmúlt pár évben, amióta nem jönnek az uniós források, meg a szűk két évben, mióta a Tisza mozgalom és Magyar Péter színre lépett,

egyre kevesebb energiája van a NER-nek arra, hogy ezt az álcát fenntartsa maga körül.

Így aztán azok a jelenségek, amikre eleinte csak az olyan éber szemű kritikus civilek, mint amilyen a Transparency International Magyarország is, később meg már külső megfigyelők is, például az EBESZ mutatott rá, például, hogy összefolyik a párt és az állam működése, nem lehet elhatárolni a közkiadásokat, a közpénzeket, a párt kampánypénzeitől, a párt, a Fidesz érdekében álló propagandatevékenységtől, mára már nyíltan zajlanak. Most már a NER-ben vagy nem vesződnek a színjátékkal, vagy nem veszik észre már, hogy elfelejtették a kötelező tánclépéseket végigjárni, mindenesetre nincsen energia erre.

– Miért?

– Ez egyfajta posztkommunista pártállami működés. Nincsen ugyan beleírva az alkotmányba, ami 1989-ig benne volt, hogy a párt azaz az MSZMP a társadalom vezető ereje, és hogy nem is létezik olyan, hogy hatalommegosztás, mert ebből következően minden hatalmat gyakorol. Lényegében most is az van, hogy a NER, a rezsim fennmaradásának,

a Fidesz hatalomban tartásának az érdeke mindent felülír,

és kisebb-nagyobb módosításokkal, csiszolgatásokkal ehhez a gyakorlathoz idomították a jogszabályokat is. Például amit 2014-ben még színtiszta jogsértésként tudott megfogalmazni a Transparency International Magyarország, hogy a kormányzati szervek és önkormányzatok folytatnak a kormánypárt, a Fidesz érdekében kampánytevékenységet a választást megelőző időszakban, nem csak abban az 50 napban, ami a szavazás előtt van, hanem az azt megelőző fél évben, például plakátolnak, meg különféle rendezvényeket szerveznek, az mostanra bekerült a választási eljárási törvénybe, hogy a kampányszabályok, a tilalmak nem vonatkoznak a kormány által folytatott lakossági tájékoztató tevékenységre.

– Mennyiben kormányzati tájékoztatás a kampánytevékenység?

– Úgy, hogy a hatóságok, a választási bizottság, választási iroda, adatvédelmi hatóság egyáltalán nem vizsgálja, hogy ez az úgynevezett lakossági tájékoztatás, mindig konkrétan a Fidesz és a kormány üzeneteit közvetítő propagandatevékenységben nyilvánul meg plakátokon, vagy éppen olyan kéretlen email üzenetekben, amin keresztül például a kormány Ukrajnával, Oroszországgal kapcsolatos álláspontja ömlik a COVID vészhelyzeti információs csatornán is. Tehát elmosódik az a választóvonal, ami a kormányzó pártot és a kormányt, az államot és a pártot elválasztja egymástól.

– Perképesek ezek a határátlépések?

– Nem lehet mindent mindig bíróságon érvényesíteni. De még a jelenlegi szabályok szerint is, amikről határozottan lehet állítani, hogy kifejezetten annak a gyakorlatnak a jogi megtámogatásához vannak igazítva, amit a Fidesz folytat, ami a NER-nek a működési sajátossága, ezek mellett is lehetne észlelni és szankcionálni ezeket a rossz gyakorlatokat. Attól, mert a lakossági tájékoztató tevékenységre nem vonatkoznak a kampányszabályok, még

a Nemzeti Választási Iroda mondhatná azt, hogy az nem lakossági tájékoztató tevékenység, hogy tudta-e ön, hogy Soros György, von der Leyen, Manfred Weber meg Zelenszkij összeesküdtek arra, hogy átoperáltatják az összes óvodást fiúból lánnyá vagy lányból fiúvá, és elveszik a munkahelyeinket, megerőszakolják a feleségeinket.

Ez színtiszta pártpropaganda. Erre mondhatnák azt az arra hivatottak, hogy az a lakossági tájékoztatás, hogy tessék kezet mosni, mert fertőző betegségek vannak, vagy tessék felvenni az oltást, mert járványhelyzet van. A Nemzeti Adatvédelmi- és Információs Hatóság is mondhatta volna azt, hogy az személyes adattal visszaélés, hogy kéretlen, kormánypropaganda üzenettel bombázza a COVID infóra feliratkozó polgárokat a hatalom. Azaz még ezek mellett a szabályok mellett is lehetne sokkal jobb működést elérni és szankcionálni ezeket a vadhajtásokat. Nyilván a tiszta helyzet az lenne, ha tilos lenne az, ami tilos. Azaz a jogszabályok meg is tiltanák azt, amit nem illik csinálni, és ezeknek a tilalmaknak érvényt szereznének azok a szervek, hivatalok, amelyeknek az a dolga, hogy ezeket a szabályokat alkalmazzák a gyakorlatban.

– Hoztak egy törvényt, hogy korlátlanul lehet kampánycélra pénzt költeni, ennek mi lehetett a célja?

– Ennek több oka is lehet. Azon, hogy korlátlan a kampányköltés, annyira nem kell meglepődni. Gyakorlatilag majdhogynem az volt a főszabály, hogy a kampányokra elkölthető pénzmennyiségnek nincs felső határa, mert kampányköltési plafon csak a nemzeti, azaz a hazai parlamenti választásra vonatkozott, az Európai Parlamentire soha, igaz, hogy annak a kampányfelhajtása is sokkal kisebb volt, de az önkormányzati választásokra se vonatkozott soha a kampányköltési limit, pedig a polgármester-választás, önkormányzati választás az nem kevésbé jelentős, mint a parlamenti választások. Ráadásul a parlamenti választási kampányok költési plafonját sem tartották soha tiszteletben. Ez 98-tól 2010-ig 1 millió forint volt, és már 98-ban sem 1 milliót költöttek jelöltenként, azóta meg az inflációval növelt 5 milliós plafon volt egészen mostanáig. Tehát

ennek inkább szimbolikus jelentősége volt.

Természetesen a Transparency International Magyarország ellenzi, hogy eltörölték ezt a szabályt, mert így már formai értelemben sem lehet számonkérni az érintett politikai szereplőkön, hogy túlköltik magukat.

– Korábban azt is megfigyeltük, hogy a kampányba a kormánypárti oldalon magukat civilnek mondó szervezetek is bekapcsolódtak, melyekre eleve nem vonatkoztak a kampánypénz költési szabályok.

– Azért tartja fenn a Fidesz ezt a háromosztatú kampányolást, azaz van egyrészt az állam, a kormányoldali kiadás, tehát amikor elmossa a párt és az állam közötti határokat, másrészt vannak az úgynevezett harmadik szervezetek, tehát a kampány kiszervezése, például a CÖF, és harmadrészt van a párt maga, mert ez bejött. Ez működött ‘14-ben, ‘18-ban, ‘22-ben, az ellenőrző hatóságok erre vannak szoktatva, tudják, hogy az Állami Számvevőszéknek, a Kincstárnak, a választási szerveknek hol kell becsukni a szemüket. Az emberek is hitelesebben fogadnak el egy üzenetet, ha az a magas autoritású kormánytól érkezik, és nem valamely párttól.

– Ezek szerint ez várható a mostani kampánynál is?

– Még valószínűleg a Fidesz maga sem tudja, mekkora öngólt rúgott a kampányplafon eltörlésével, mert így a Tiszától sem tudják majd kérdezni, miből van ez a nagy költés, meg hogy ki van a háttérben. Tehát ezzel a Tiszát is bátorítják arra, hogy bármilyen fundraising megengedett, tessék csak költeni, amennyi tetszik.

– Milyen hatása lehet az eddigi háromosztatú modellre, hogy megszűnt a politikai hirdetések lehetősége a Metánál és a Youtube-on is?

– Azt még nem tudjuk, hogy ezt pontosan hogyan fogja kezelni a Fidesz, tudomásul veszi-e, vagy megpróbálja trükökkel megkerülni a hirdetési tilalmat. Tény, hogy mintha tényleg kevesebbet látnék én is ezekből a megafonos, és hasonló hirdetésekből, de azért azt fontos látni, hogy a kampányfeladatok megosztása, a háromosztatúság nem csak a Facebookra meg a Youtube-ra terjed ki. A CÖF-nek is volt mindig nagyon masszív plakátolása, és nem csak funkcionális, hanem a kreatív tartalom szerint is megoszlottak a feladatok. A Fidesz és a kormány alapvetően a pozitív üzeneteket, vitte a korábbi választási kampányokban. Például, hogy megvédjük az országot, illetve a 22-es kampány során volt egy „népszavazás” az LMBTQ közösséggel szemben, akkor is a kormány népszavazási üzenetét egy gyermekét ölelő anya képe jelent meg. A CÖF-nél pedig volt a negatív mini Feri, és a bohóckampány, tehát a lejárató, a gegeskedő negatív kampány jutott a CÖF-re.

– Ezek szerint, amit elmondott, ez ellen nem is nagyon lehet mit tenni, mert papíron minden törvényes és szabályos?

– Meg vannak hajlítva a jogszabályok, azaz beütötték a jogszabályi szövetbe azokat a lyukakat, amiken keresztül a megengedő hatósági gyakorlat ezt a megoldást elfogadhatóvá teszi.

De nem igaz, hogy minden jogszerű, csak most azt játsszák az államhatalmi szervek, hogy a jog az olyan homályos, az olyan sokféle értelmezést tesz lehetővé, és az ő értelmezésük pedig az, hogy itt minden rendben van.

Tehát az Állami Számvevőszék mércéjével mérve a CÖF-jelenséget ugyanúgy meg kellett volna küldeni sok százmilliós, milliárdos fizetési kötelezettséget eredményező vizsgálatokkal, és szankciókkal, ahogy a Márki-Zay Péter vezette ellenzéki összefogást is megküldték, csak persze szelektív a látásuk, van egy látótérkiesés az esetükben, az MMM-et látják, a CÖF-öt meg nem. Persze az MMM-nél amatőrök voltak a szervezők, mert személyi szervezeti összefonódásokat tartottak fenn. A CÖF ügyesebb volt, mert a cöfös plakáton nem szerepelt kormánypolitikusnak a neve, meg nem ugyanazt a telefonszámot, e-mail címet, bejelentett székhelyeket használták. Tehát, ehhez azért kell egy masszív, vastag, szándékos, önmagában is jogsértő félrenézés, tudatos rossz jogalkalmazás.

– Ez mennyiben tekinthető választási csalásnak?

– Nem, nem az. A választási csalás, ezt el kell fogadni, az individuális magatartásokra van elképzelve, mint hogy a büntetőjog maga is individuális magatartásokra van méretezve alapvetően. Biztos vannak olyan mozzanatai, amelyek beleillenek a választás rendje elleni bűncselekménybe, vagy akár a hivatali visszaélésbe, vagy közfeladati helyzetben elkövetett visszaélésbe, de

amikor az állam tudatosan rosszul működik, azaz a közjó helyett a párt érdekeit, a nemzet helyett a rezsim céljait szolgálja, akkor arra nagyon nehéz büntetőjogi megoldást találni, büntetőjogi választ adni.

Tehát azt igazolni, hogy az a járási hivatalvezető, vagy polgármester, vagy számvevő tanácsos, vagy a választási irodának az az osztályvezetője, aki nem indított vizsgálatot a CÖF ellen, hogy az kifejezetten azért cselekedett vagy tartózkodott a cselekvéstől, hogy ezáltal a Fidesznek előnyt biztosítson, és az MSZP-nek, meg a Tiszának hátrányt okozzon. Szóval sajnos nagyon nehéz, elkötelezettebb, felkészültebb nyomozói, ügyészi munka mellett is igazolni, hogy egy-egy ilyen fogaskeréknek a magatartása minden mozzanatában fedi a büntetőtörvényi tényállást.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

SZEMPONT
A Rovatból
Pottyondy Edina: Vera nagyon rémült, vajon attól fél, hogy plusz adót kell fizetnie, vagy hogy kiderül, nem is létezik?
A humorista szerint „az AI-magyarok rettegnek a Tisza-adó terveitől”.


Pottyondy Edina újabb YouTube-videóban mondta el véleményét a magyar közélet aktuális eseményeiről. Szerinte „a kormánynak nem a kutatás-fejlesztés, az informatika-oktatás a fontos, inkább a forradalmi technológiát igénytelenül »összemekkmesterkedett«, általános iskolás színvonalú bullying-videók készítésére használják” a mesterséges intelligenicát.

Felhívta a figyelmet arra, hogy „már az utca emberét is digitálisan tenyésztik” azokban a klipekben, amelyekben a "Tisza-adó" lehetséges következményeit vetíti előre a kormánypárt. Ebben például elhangzik, hogy a "Vera" nevű tanárnő 33 ezer forinttal kevesebbet keresne havonta.

„Az AI-magyarok rettegnek a Tisza-adó terveitől. Vera nagyon rémült, vajon attól fél, hogy plusz adót kell fizetnie, vagy hogy kiderül, nem is létezik?”

– tette fel a kérdést Pottyondy Edina.

A humorista beszélt a most megjelent 1242 - A Nyugat kapujában című történelmi filmről is.

„Bizonyos szempontból ez a film zseniális alkotás. Van egy alaphelyzet, amin nehéz változtatni, hiszen a tatárok kiirtották az ország felét. És van egy másik alaphelyzet, amin szintén nehéz változtatni:

az Orbán-kormány olyan szolgaian dörgölőzik a keleti nagyhatalmakhoz, mint Mari néni vádlija a kanos kutyához.

Tehát egyszerre kell szeretni keleti testvéreinket és valahogy elsunyulni, hogy kardélre hányták a fél országot.”

Pottyondy szerint ez a lehetetlennek tűnő feladat teljesült is a filmben: a magyar sorstragédia miatti kesergés helyett „egy kifejezetten pozitív, optimista üzenetre fókuszál és a középpontba egy karizmatikus vezetőt állít. Nem IV. Bélát, hanem Batu kánt”.

„A »Batu kán a mi hősünk« olyan csavar, amire magyar ember nem tud felkészülni. Mintha egy izraeli iskoláscsoport megnézne egy holokauszt-filmet, ahol Hitler megmenti a zsidókat”

– mondja.

Végül szót ejt K. Endre, a kegyelmi ügy egyik főszereplőjének könyvéről is, majd így zárja a videóját: „Ha van rokon a családban, aki még mindig fideszes, vidd már el a tatárjárást romantizáló filmre, vagy vedd meg neki K. Endre romantikus regényét, hátha feléled benne a magyar virtus!”


Link másolása
KÖVESS MINKET:


SZEMPONT
A Rovatból
„15 éves teljhatalom után ők torolnak meg? Mit?” – Tüntetőket kérdeztünk a Zsolt bácsi-ügy kezeléséről
A legtöbbek szerint nincs mit megtorolnia a kormánynak az ellenzéken, inkább a felderített ügyekkel kellene foglalkozniuk. Van, aki szerint a tüntetések is kezdenek túl egyformák lenni.


Ahogy arról tegnap beszámoltunk, tüntetést tartott a budapesti Kossuth téren Puzsér Róbert és a Polgári Ellenállás. Az eredetileg Megbékélésmenetnek szervezett megmozdulás időközben, Juhász Péter kihallgatása miatt a volt politikus melletti kiállássá alakult, ahol 21 felszólaló és előadó lépett a színpadra.

A helyszínen járt a Szeretlek Magyarország stábja is, hogy megkérdezze a jelenlévőket, mi a véleményük a Szőlő utcai helyzet és Zsolt bácsi körül kialakult turbulens közéleti levegőről, és mit várnak a tüntetéstől.

A színpadon felszólalók közül végül senki nem fedte fel, ki a Juhász videójában elhangzó "Zsolt bácsi", aminek az egyik tüntető örült, mert szerinte ha ott kiderült volna a személye, könnyen lincseléssé fokozódhatott volna a hangulat.

A megtorlásról a megkérdezettek többsége úgy vélekedett, hogy nincs mit megtorolnia a kormánynak. Egy fiatal tüntető azt kérdezte:

„15 éves tejhatalom után ők torolnak meg? Mit? Hol?”

Szerinte az egész csak egy blöff, amit immár havonta bedobnak. Volt olyan is, aki radikálisabban fogalmazott: „Náci tempó, náci szöveg, a Gestapo szokott megtorolni, nem a demokratikus állam.” Megint más az ötvenes évek kommunista rendszeréhez hasonlította a megtorlás emlegetését.

Jámbor András országgyűlési képviselő kameránknak is elmondta: szerinte hiba volt, amit Arató Gergely a Parlamentben tett, vagyis hogy megnevezte és felkérdezte Semjén Zsoltot. Ugyanakkor hozzátette: ennél százszor nagyobb bűnöket látni a politikai túloldalon.

Volt, aki stábunknak mesélte el, hogy személyes ismerőse az Alföldi utcai gyerekotthonban 12 évesen úgynevezett "welcome-verést kapott" – erről koldulás közben számolt be neki.

Juhász Péter szerint 20 éve tudni hasonló ügyekről, de a hatóságok általában többet zaklatják azokat, akik az ügyeket felderítik, mint akik elkövetik.

Ugyanakkor néhány fiatal arról is beszélt, hogy kicsit már repetatív, hogy mindig ugyanazon koerográfia szerint zajlanak a megmozdulások. Ennek ellenére szerinte kinn lenni „hazafias kötelesség”. Arról, hogy milyen módszerekkel leváltani a Fideszt, azt mondták: a politikát „a Fidesz züllesztette le idáig, de akkor a saját játékukban kell megverni őket – ilyen egyszerű”.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SZEMPONT
A Rovatból
„Nagy eredmény, hogy a hatalom megint meghátrálásra kényszerült” – ilyen volt a Pécsi Pride
Vannak, akik bírságra számítanak, mások szerint a hatalom csak ijesztget. De minden megkérdezett teljes sikernek tartja a Pécsi Pride-ot. Az esemény azért nem múlt el attrocitások nélkül. A Szeretlek Magyarország videóriportja.


Szombatra hirdették meg az ötödik Pécs Pride-ot, amely Magyarország egyetlen vidéki szívárványos megmozdulását. A szervezők egyeztettek ugyan a hatóságokkal, de végül a rendőrség nem engedélyezte előzetesen a felvonulást. A szervezők azonban úgy döntöttek, hogy mégis megtartják a rendezvényt. Az útvonalat azonban módosították, és a Tettyén felállított színpadhoz vonultak. A felvonulás idején több ellentüntetést is tartottak. A két felvonulás ugyan keresztezte egymás útját, de a rendőrség fenntartotta a rendet.

„Szelfizetm is egyet az arcfelismerővel, hogy mostmár a barátom”

- mondta a betiltott felvonulás egyik résztvevője.

Vannak, akik bírságra számítanak, mások szerint a hatalom csak ijesztget. De minden megkérdezett teljes sikernek tartja a Pécsi Pride-ot.

Az esemény azért nem múlt el attrocitások nélkül: egy férfi ütögetni kezdte a menet tagjait, őt rendőrök teperték le, és ellentüntetők próbálták megállítani a menetet, de hiába mondták, hogy őket védi a törvény, a rendőrök arrébb terelték őket.

A Szeretlek Magyarország videóriportja.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk