FELFEDEZŐ
A Rovatból

Heringfing tartotta rettegésben 15 éven keresztül a svéd haditengerészetet

Azt hitték, szovjet tengeralattjárók cirkálnak a partjaiknál, és nukleáris fegyverrel készülnek lecsapni, de kiderült, hogy csak heringek kommunikálnak a mélyben.


Több mint egy évtizeden keresztül rettegtek nukleáris fegyverekkel felszerelt tengeralattjáróktól a svédek, hogy aztán egy tudós szembesítse őket a ténnyel: valójában csak a heringek szellentését észlelték a műszerek.

Ennek előzményét egy 1981-es incidensben kell keresni: akkor ugyanis egy szovjet tengeralattjáró svéd felségvizekre tévedt, és ijesztően közel, mindössze 10 kilométerre került egy svéd haditengerészeti bázishoz. A szovjetek magyarázkodni kezdtek, álláspontjuk szerint a hajó csak véletlenül tévedt oda navigációs problémák miatt. A svédek azonban gamma-spektroszkópia segítségével 90 százalékos biztossággal megállapították, hogy a tengeralattjárón urán-235 volt, ami nukleáris fegyver jelenlétére utalt.

Emiatt nyilvánvalóan nagy lett a riadalom a svédeknél: attól féltek, hogy az oroszok nukleáris támadást akarnak végrehajtani ellenük.

A svéd kormány éppen ezért óriási mennyiségű pénzt sem sajnálva különböző szenzorokat és figyelőberendezéseket szereltetett fel a partoknál, hogy azonnal kiszúrhassák a settenkedő szovjeteket.

A szenzorok pedig jelezni kezdtek, csak egy bökkenő volt: a tengeralattjáróknak nyoma sem volt.

1982-ben például egy egész hónapon keresztül tengeralattjáró-tevékenységet jeleztek a radarok több helikopteren, hajón és tengeralattjárón is, ám a valóságban semmi nyomát nem találták annak, hogy valóban megfordultak volna ott a járművek. A helyszínre érkezve mindig egyetlen dolgot észleltek csak: buborékokat a víz felszínén, ám a mélyben nem találtak tengeralattjárót. A svédek paranoiája emiatt érezhetően nőtt, a hidegháború vége felé közeledve ugyanis egyre inkább attól tartottak, hogy a szovjetek ki fogják provokálni az összecsapást. Több mint egy évtizeden keresztül folytatódott mindez, a berendezés jelzett, a mélyben viszont semmit sem találtak.

A legnagyobb meglepetés azonban a hidegháború végével és a Szovjetunió felbomlásával jött el: a szenzorok továbbra is azt jelezték, hogy tengeralattjárók cirkálnak a svéd vizeken, az viszont már nyilvánvaló volt, hogy semmi sem indokolja mindezt.

Lapozz a rejtély megoldásáért:



Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


FELFEDEZŐ
A Rovatból
„Lebuktam” - Molnár Áront egy két éve vásárolt táska miatt vette elő a NAV
A színész azt állítja, hogy felszólítást kapott, amelyben a 2023-as táskavásárlás igazolását kérik tőle öt napon belül. Ironikusan az MI6-et említi, és hasonló alaposságot kér több, általa megnevezett ügy vizsgálatánál is.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. október 09.



Molnár Áron friss videójában arról beszélt, hogy a NAV felszólította: igazolja egy 2023-ban Angliából vásárolt táskája eredetét, vette észre a 24.hu.

„Ezt igazolnom kell banki kivonattal, számlával, bármivel. Öt napon belül meg kell tennem, ellenkező esetben pénzbírsággal sújtanak. Gondolom, Kocsis Máté és brigádja most őrülten hajtja ezt a külföldi szálat, hogy vajon hogy kapcsolódhatunk az MI6-hez. Fiúk, megvagyok! Igen, vettem egy táskát, lebuktam!”

A színész azt hangsúlyozta, hogy örül a hatósági vizsgálat alapos voltának, és ironikusan megjegyezte, hogy a NAV „2023-ig képes visszamenni egy táska miatt”.

Molnár azt kérte, vizsgálják meg ugyanolyan alaposan más közéleti ügyeket is.

„Matolcsy Ádám Görögországban hogy vásárolhatott 2 milliárdért egy luxusingatlant, Matolcsy György hogy lophatott el több száz milliárd adófizetői forintot a Magyar Nemzeti Bankon keresztül, és hogy lehetséges az, hogy Orbán Viktor strómanja, Mészáros Lőrinc besegített a hatvanpusztai birtok felépülésében.”

Hozzátette, boldogan látná, „ha ezeket a NER-es tolvajokat ugyanilyen intenzitással vizsgálná”.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

FELFEDEZŐ
A Rovatból
Viccesnek találta az őt megállító magyar rendőr káromkodását a Dunán utazó német turista
A 26 éves férfi egy 950 eurós felfújható csónakkal evezett Bécstől Budapest felé. A BRFK szerint fürdőeszközzel közlekedett a Dunán, méghozzá minőségi tanúsítvány nélkül. Büntetést végül nem kapott.


Augusztusban a Dunán igazoltattak egy 26 éves német kajakost, mert a rendőrök úgy ítélték meg, hogy a felfújható hajója nem alkalmas folyami közlekedésre – számolt be róla az RTL Híradó. A találkozásról készült felvétel a rendőr szóhasználata miatt gyorsan terjedni kezdett a közösségi médiában.

A férfi az RTL Híradónak azt mondta, korábban sokat keresgélt, milyen hajóval utazzon.

„Nem hiszem, hogy teljesen tisztában voltak vele, hogy pontosan milyen hajóm volt. Nagyon sokat keresgéltem korábban. Szerintem azt hitték, hogy egy olcsó gyerekhajó lehetett, pedig ez egy profi csónak, amin biztonságos utazni”

– fogalmazott a 950 eurós (nagyjából 360 ezer forint) vízijárművéről. Hozzátette, öt napja gond nélkül vízen volt: Bécsből indult, Budapestet célozta, és már csak néhány kilométerre járt tőle.

A videót a német utazó csak pár napja tette közzé. A felvételen látható és hallható, hogy az igazoltató rendőr a csónakon végigmutatva azt kérdezi:

„Mi a lófasz ez?”.

A férfi elmondta, ChatGPT-vel fordította le, mit mondott a rendőr, és az esetet viccesnek tartja.

Az RTL-nek

a Budapesti Rendőr-főkapitányság azt közölte, a férfi nem vízijárművel, hanem fürdőeszközzel közlekedett, amelynek nem volt minőségi tanúsítványa, ezért állították meg.

A Mahart korábbi igazgatója, Szalma Botond szerint bármivel lehet a Dunán közlekedni, és első ránézésre meg lehet állapítani, hogy egy jármű alkalmas-e a vízi közlekedésre. Hozzátette, a rendőrök bárkit igazoltathatnak, majd el kell engedni, ha „volt rajta mentőmellény és a vízijárműve úszott, és még egyebeknek is megfelelt”. A 26 éves német végül büntetés nélkül tovább evezett, és elérte a Margit-szigetet.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

FELFEDEZŐ
A Rovatból
Napokon belül nyit az új budapesti pláza - ilyen üzletek lesznek a Zenit Corsóban
A 6,7 hektáros területet városi sétánynak is kialakították. 11 ezer m² kiskereskedelmi tér, az üzletek 85%-a már tavasszal bérlőre talált.


A jövő héten megnyitja kapuit Zugló új bevásárlóközpontja, a Bayer Construct Zrt. kivitelezésében megépített Zenit Corso – írja a vg.hu. A Bosnyák tér mögötti, 6,7 hektáros területre tervezett pláza bevásárlóközpontként és modern városi sétányként is funkcionál.

A XIV. kerület új városközpontjának szánt létesítmény hivatalos megnyitója október 16-án lesz. A kerület Budapest negyedik legnépesebb része, több mint 118 ezer lakossal.

A bevásárlóközpont körülbelül 11 ezer négyzetméter bérelhető kiskereskedelmi teret kínál, az üzlethelyiségek 85 százaléka már tavasszal bérlőre talált. A földszinten kisebb szolgáltatók és teraszos vendéglátóhelyek működnek, az első emeleten a nagyobb alapterületű üzletek kapnak helyet.

Az október 16–22. közötti nyitóhéten programokkal, gasztronómiai meglepetésekkel és akciókkal várják a látogatókat. A bevásárlóközpontban több ismert márka jelenik meg, köztük az Aldi, a Barber Shop Budapest, a Bortársaság, a Libri, a Flying Tiger, a Pepco, az OTP, a Kik, a K&H, a Sinsay és a Rossmann.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


FELFEDEZŐ
A Rovatból
6 percre elég üzemanyaggal ért földet a Ryanair egyik járata, háromszor nem sikerült leszállnia az Amy ciklon miatt
A pilóták péntek este Pisából Prestwickbe vitték az utasokat, de a vihar miatt nem tudtak Skóciában leszállni, ezért kényszerleszállást végeztek Manchesterben.


A Ryanair egyik járata a múlt héten, az Amy nevű vihar idején hat percnyi üzemanyaggal szállt le a manchesteri repülőtéren, írja a Guardian. A hatóságok vizsgálatot indítottak.

A pilóták péntek este Pisából Prestwickbe vitték az utasokat, de

a körülbelül 161 km/órás szél miatt nem tudtak leszállni. Három sikertelen próbálkozás után vészjelzést adtak le, és Manchester felé indultak, ahol nyugodtabb volt az idő.

Egy kézzel írt műszaki naplót ábrázoló fotó szerint a Boeing 737-800-asnak 220 kilogramm üzemanyaga maradt, amikor leszállt. A képet megvizsgáló pilóták szerint ez öt-hat perc repülésre elég. A napló elemzése szerint a gép tartalék üzemanyaggal indult el Pisából, ahogy az előírás kéri.

A légitársaság azt közölte a lappal: „A Ryanair pénteken [október 3-án] jelentette ezt az illetékes hatóságoknak. Mivel az ügyben folyamatban lévő vizsgálat zajlik, amelyben teljes körűen együttműködünk, nem tudunk nyilatkozni.”

A Légiközlekedési Balesetvizsgáló Hivatal csütörtökön megerősítette, hogy értesítés után vizsgálatot indított. A szóvivő ezt mondta:

„Az AAIB vizsgálatot indított abban az ügyben, amely egy olyan repülőgépet érintett, amely pénteken, október 3-án Prestwickből a manchesteri repülőtérre tért át. Az AAIB ellenőrei megkezdték a megkereséseket és a bizonyítékok gyűjtését.”

A Boeing 737-800-as legfeljebb 189 utast szállíthat. Egy utas szerint körülbelül két órán át próbáltak biztonságosan leszállni: a gép háromszor próbálta meg a landolást Prestwickben, majd Edinburgh felé fordult, végül Manchesterben ért földet.

„Mindenki nyugodt volt a süllyedésig; sokat rázott és dobált minket a gép. A második süllyedésnél volt néhány aggódó ember, mert éreztük, hogy a repülő küzd” – mondta Alexander Marchi az Ayr Advertisernek.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk