Balogh László a készülő garázsrendeletről: A végeredmény nem egyértelműen fekete vagy fehér
Lázár János minisztériumának rendelettervezete szerint az újonnan épülő lakóingatlanoknál lakásonként egy parkolóhelyet kötelező lenne építeni, és az eddigiekkel szemben ezt ezentúl nem lehet majd pénzben megváltani az önkormányzatoknál. Vitézy Dávid fővárosi képviselő szerint az új elképzelés „retrográd, a városok élhetőségét romboló, és az autózást erőlteti”. Lánszki Regő országos főépítész szerint azonban az új szabályozás nem szigorúbb, mint a régi, és egyedi elbírálásra ad lehetőséget.
Hogyan hathat a rendelkezés az ingatlanpiacra? Drágulhatnak-e emiatt az újépítésű lakások? Erről beszélgettünk Balogh Lászlóval, az ingatlan.com vezető gazdasági szakértőjével.
– Mennyiben más a mostani elképzelés, mint az eddig működő rendszer?
– Az eddig hatályban lévő jogszabály szerint is kötelező volt parkolóhelyeket építeni, azonban az önkormányzatoknál ezt ki lehetett váltani pénzzel. Nem kell sötét dolgokat sejteni emögött, ez egy legális megoldás volt, ami win-win helyzetet teremtett sokszor az önkormányzatok és az építtető számára is. Ugyanis
Viszont, ha megváltotta az építést, akkor nyilván neki is kevesebbe került, az önkormányzat pénzhez jutott, és még eladható árú ingatlanok kerülhettek a piacra. A változás a korábbiakhoz képest, hogy ettől mostantól kezdve az országos főépítész engedélyével lehet eltérni. Tehát ez még nem jelenti azt, hogy ugyanúgy kötelező érvénnyel Kiskundorozsmától a belvárosig minden lakáshoz kell építeni egy parkolóhelyet. Ettől el lehet térni, de ehhez kell az országos főépítész hozzájárulása is. Tehát tulajdonképpen bizonyos fokú rugalmasság meglesz a rendszerben, ahogy eddig is megvolt. Azonban ez nem egyéni „kiskapukat” jelentene, azaz olyan nem történhet meg, hogy ugyanazon övezetben az egyik építtető „ki tud járni” egy főépítészi engedményt, a másik meg nem, hanem az adott települési önkormányzat építési szabályzatában lehet érvényesíteni eltérést a törvény rendelkezéseitől az országos főépítész engedélyével.
– A főépítész engedélye jelenti a rugalmasságot?
– Az az előírás, hogy egy lakáshoz egy parkolóhely tartozzon, csak átlagban fedi le az igényeket. Ha azt vesszük alapul, hogy új lakást eleve a tehetősebb réteg engedhet meg magának, ahol sok esetben nem egy parkolóra van szükségük, hiszen
A parkolóhelyek szűkössége, akár a nagyobb városokban, például Budapesten belül is, de nyilván más városokban is egyre inkább problémát jelent. Nemrég néztem át a garázshelyzetet. Budapesten ez főleg teremgarázsi parkolóhelyeket jelent. Ha megnézzük, hogy mennyibe kerül piaci alapon egy eladó parkoló, nincs nagy különbség. 6-7 millió forint az átlag Budapesten és Magyarország nagyvárosaiban is. Persze ez azért is van, mert a kisebb városokban jellemzően olyan önálló garázshelyek épültek, amelyek 20-25 négyzetméteres, külön építésű vagy külön építményként funkcionálnak, tehát nemcsak autóval lehet oda beállni, hanem emellett tárolni is lehet dolgokat bennük. Nyilván ez egy teremgarázs parkolójában nem annyira életszerű, de valószínűleg ezért hasonló az áruk a vidéki, több funkciót ellátó garázsoknak, mint a fővárosi teremgarázsi helyeknek.
– Összességében hogyan értékeli ezt az új jogszabályt az előzőhöz képest?
– Nem jobb, nem rosszabb, hanem más. Bizonyos automatizmusokat kivesz a rendszerből. Ha egy önkormányzatnál eddig pénzen meg lehetett váltani ezeket a parkolóhelyeket, ez az automatizmus például megszűnik. Tehát az önkormányzatok a helyi építési szabályzat tekintetében csak akkor térhetnek el ettől a törvénytől, ha ehhez az országos főépítész is hozzájárul. A végeredmény tehát nem egyértelműen fekete-fehér, mert
A döntések meghozatalánál nyilván egy adott terület beépítettségét és az infrastrukturális ellátottságát kell figyelembe venni, azaz esélyesebb, hogy a szegényebb, illetve a kevésbé városias területeken épülő ingatlanok, ahol eleve olcsóbbak voltak eddig is az új építésű lakások, így még olcsóbbak lehetnek,
mert a városiasabb, drágább, felkapottabb helyeken eleve olyan vásárlóerővel rendelkeztek a vevők, hogy számukra eddig is ugyanúgy építettek parkolóhelyet.
– Ez eddig spekuláció. A működő rendelkezések valós hatásai az ingatlanpiacon mikor jelenhetnek meg?
– Mivel a rendelet 2025. január 1-jén lép hatályba, és egy lakásépítési projekt nem néhány hónapot, inkább néhány évet ölel át, leghamarabb egy-két éven belül tudjuk leszűrni a tapasztalatokat.