14 áldozat három balesetben két nap alatt – tényleg olyan súlyos a helyzet a magyar utakon?
Három közúti balesetben összesen 14 ember halt meg az elmúlt két napban Magyarországon.
Hétfő reggel egy Opel Corsa hajtott be egy sorompó nélküli vasúti átjáróba Kunfehértónál és összeütközött egy vonattal:
a balesetben az autó mind a hét utasa életét vesztette. Az áldozatok között van egy négygyermekes édesanya, az apa és egyik fiuk is.
Kedden este két újabb tragédia történt, amiben összesen heten haltak meg.
Este hét óra körül a Békés megyei Vésztőnél ütközött össze két autó, a balesetben meghalt egy 42 éves férfi és egy 60 éves Komádi nő, hárman pedig súlyosan megsérültek.
Kilenc óra körül pedig a 37-es számú főúton, Miskolc és Szerencs között ütközött össze frontálisan két Audi.
Erről az esetről azóta kiderült, hogy az egyik autó sofőrje jóval gyorsabban haladt a megengedett 60 kilométer per óránál, ezért sodródott át a szemközti sávba, ahol összeütközött a másik járművel.
Ebben az évben ezeken kívül akadt még néhány megrázó baleset:
Javuló tendenciákat mutat a statisztika
A Magyar Autóklub oldalán elérhető statisztika szerint ebben az évben
Ebben nincsenek benne az augusztusi és a szeptemberi balesetek – tehát a héten történ két tragikus eset sem.
Bár a 12 halálos áldozat néhány nap alatt valóban sokkoló, de ha megnézzük a 2021-es hasonló időszakot nem látni jelentős növekedést. 2021. július 31-ig ugyanis 248 halálos baleset történt, ami csak kettővel kevesebb, mint az idei első hét hónap adata. Az áldozatok számában azonban már jelentősebb az eltérés: tavaly júliusig 272-en haltak meg a közutakon, ebben az évben tízzel több áldozat volt.
Ha hosszabb időtávon nézzük vissza az egész éves adatokat, akkor viszont már
2010-ben még 676 halálos baleset történt, az áldozatok száma pedig 740 volt. Kilenc évvel később azonban már 552-re csökkent a tragikus kimenetelű balesetek száma, amikben 602-an haltak meg.
A 2020-as évben is folytatódott a balesetek számának csökkenése, itt azonban az előző évhez képest sokkal jelentősebb volt a visszaesés: 417 halálos baleset volt, 222 áldozattal. Ebben az évben vélhetően közrejátszott a járványhelyzet is: a karantén idején sokan otthonról dolgoztak, így kevesebben is közlekedtek az utakon.
Ehhez képest 2021-ben nőtt a halálos balesetek száma, 484 ilyen volt, az áldozatok száma pedig 537. Ezek a számok azonban még mindig alacsonyabbak, mint a 2019-es adatok, tehát összességében a javuló tendencia folytatódott.
A gyorshajtás a legfőbb oka a baleseteknek
Mindez úgy történt, hogy közben az utakon egyre több lett az autó. A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint, míg 2010-ben 2 984 063 személyautó volt az országban, addig tavaly már több mint négymillió. Bár nem ilyen mértékben, de nőtt a motorkerékpárok és a teherautók száma is ez idő alatt.
„Az elmúlt tíz évben látni annak jeleit, hogy általában javult a magyar közlekedéskultúra, talán nyugodtabbak, higgadtabbak lettek a magyar autósok” – mondta Kovács Kázmér, ügyvéd, közlekedési szakjogász. A Magyar Autóklub Jogi és Érdekvédelmi Bizottságának elnöke szerint ebben szerepe lehetett abban, hogy sokan felismerhették, hogy az autóvezetés bizony egy veszélyes üzem.
Ugyanakkor Kovács Kázmér úgy látja a statisztikák mindig hullámzók, két számból még nem lehet komoly következtetést levonni. És ugyan lehet, hogy bizonyos összehasonlítások szerint javulás is kimutatható, még mindig sok olyan autós van, aki felelőtlenül és nem csak magára, hanem másokra nézve is veszélyesen közeledik. Hogy erről meggyőződhessünk,
A szakértő által említett felelőtlenség visszatükröződik az okok között is: idén július 31-ig a legtöbb baleset a gyorshajtás miatt történt.
Ebben azonban Kovács Kázmér szerint az úgynevezett relatív gyorshajtás is benne van, amikor az autós az adott körülményekhez képest vezet gyorsan - például túl nagy sebességgel közelít meg egy vasúti átjárót, vagy egy gyalogátkelőt -, viszont nem lépi át az adott területre érvényes legnagyobb megengedett sebességet.
Közép-Magyarországon volt a legtöbb baleset
Ha az adatok régiós bontását nézzük, akkor azt látjuk, hogy idén július 31-ig a legtöbb halálos baleset (60) a Közép-Magyarországi régióban volt.
Ez azonban talán nem annyira meglepő, hiszen a fővárost is magában foglaló területen a legnagyobb a népességszám, és a KSH 2021-es adatai szerint itt a legmagasabb a személyautók száma is. Ezt követte 56 halálos balesettel a dél-alföldi régió, majd a Nyugat-Dunántúl 32 esettel.
Ha az idei év első hét hónapjában történt balesetek halálos áldozatainak számát egymillió főre vetítjük, akkor viszont éppen Közép-Magyarországon látjuk a második legalacsonyabb számot, 20,3-et. Ennél csak Észak-Alföldön volt kedvezőbb az arány, 19,2.
itt egymillió főre vetítve 53,1 eset jön ki. A hétfő reggeli hét halálos áldozatot követelő baleset is ebben a régióban, Kunfehértónál történt.