SPORT

Világvárosokban repesztenek az elektromos csúcsautók – hamarosan indul a Formula E hatodik szezonja

Az elektromos autózás csúcsa, az elektromos Forma-1-nek vagy Zöld Forma-1-nek is nevezett Formula E egyre népszerűbb. Összeszedtük a legfontosabb tudnivalókat a sorozatról.
Malinovszki András - szmo.hu
2019. november 03.


Link másolása

Mint arról nemrégiben beszámoltunk, Extreme E néven elektromos hajtású tereprali versenysorozat indul 2021-ben, meglehetősen patinás mezőnnyel. A "zöld Dakar-rali" azonban nem az első csúcstechnikájú autóverseny lesz, ami környezetkímélőbb technológiával próbálja meg magához vonzani a sebesség szerelmeseit:

a Formula E 2014 óta jelenti az villanyautózás csúcsát

világvárosokban kialakított pályákkal, klasszis versenyzőkkel és igen komoly háttértámogatással. A november 22-i versennyel immáron hatodik szezonját kezdi meg a mezőny.

A 2014 ősze óta zajló Formula E nem különbözik alapvetően a Formula-1-től, vagy más hasonló, együléses versenysorozattól. 11 csapat 22 pilótája versenyez úgy nevezett "e-prix"-ken (a szokásos Grand Prix elnevezésre utalva)

1,9 és 3,4 km közötti hosszúságú városi pályákon, amelyeket többnyire nagy világvárosok központjában, egyszerű közútból alakítanak ki.

A hasonlóság és a nemzetközi automobil-szövetség szerinti szabályzat miatt olykor szokták "elektromos Forma-1-nek" vagy "zöld Forma-1-nek" nevezni. Kétségtelen, hogy a kasztni felépítése hasonló, és megtalálható a F1-ben már szabványosított fejvédő, az ún. HALO (magyar fordításban gyakran: glória) is, de a 2018 óta használt második generációs autók sok műszaki és aerodinamikai megoldásban eltérőek.

Úgynevezett Gen 2-es típusú Formula E autó. Forrás: Formula E

A technikai adatok igen sokatmondóak: az autósportban jól csengő McLaren cég által gyártott akkumulátorok a Dallara-kasztnis autókat 250 kW-os teljesítménnyel

2,8 másodperc alatt képesek 0-ról 100 km/órára gyorsítani, a végsebesség pedig eléri a 280 km/órát is

- ami városi pályákon nem jelentősen kevesebb, mint akár a Forma 1-es autóké. További érdekesség az úgynevezett fanboost-mód: a nézőknek a futam kezdete előtt (az új szezonban nem sokkal a rajt után is)

lehetőségük van a számukra szimpatikus pilótát extra kilowattokkal segíteni.

Különböző közösségimédia-felületeken szavazhatnak arról, ki legyen az az 5 pilóta, aki a verseny tetszőlegesen választott 5 másodpercében plusz energiával szállhat szembe riválisával. Ezen kívül a versenyirányítás minden pályán kijelöl egy olyan zónát, amit a versenyzők érinthetnek - letérve az ideális ívről -, ezzel nyerve újabb 25 kW plusz energiát. (Ezeket a zónákat csak nem sokkal a versenyhétvége előtt közlik a csapatokkal és a versenyzőkkel.)

Ha valaki csak a benzingőz és a hangosan bőgő motorok miatt szereti a technikai sportokat, annak a Formula E minden bizonnyal nem a legjobb választás. Az autóversenyeket kísérő efféle kötelező elemeken kívül azonban minden megvan az elektromos versenyzésben is: bátor, kockázatvállaló pilóták, csúcstechnológiájú autók, taktikai és kerék kerék elleni küzdelmek.

Az alábbi videó megmutatja, milyen autókkal fognak küzdeni a Formula E versenyzői a 2019/2020-as, őszi-tavaszi lebonyolítású szezonban. A bemutató annyiban csalóka, hogy a járművek külön-külön indítva természetesen még csendesebbnek hatnak, mint a versenyhétvégéken.

Az előremutató zöld technológia miatt nem csoda, hogy olyan emberek is elkötelezettek a versenysorozat iránt, mint a környezetvédelmi aktivitásáról híres Leonardo DiCaprio. A színész a Formula E "alapító atyái" közé tartozik, a sorozat kezdete óta résztulajdonosa a Venturi csapatnak, amely a korai évek nehézségei után 2019 tavaszán már futamgyőzelmet is tudott szerezni. Csapatának tagja a volt F1-es Ferrari-pilóta, Felipe Massa is. Rajta kívül egyébként számos ex-Forma-1-es pilóta volt vagy jelenleg is tagja a mezőnynek: pl. a több mint 250 F1-es rajttal büszkélkedő Jarno Trulli (ő saját csapatot is tulajdonolt), 1997 Forma-1-es világbajnoka, Jacques Villeneuve, vagy épp a tavalyi FE-bajnok, Jean-Éric Vergne. Autógyártók közül megtaláljuk a sorozatban az Audit, a BMW-t, a Jaguart vagy a Nissant is.

DiCaprio egyébként producere egy idén tavasszal elkészült dokumentumfilmnek is, amely a versenysorozat kulisszái mögé enged betekintést.



Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SPORT
A Rovatból
42:0-ra kapott ki hazai pályán egy NB II-es csapat
A magyar válogatott edző sem bírta a gólzáport, kiállították. Ahogy a csapat kapusát is.
VB / Fotó: Frauke Riether/Pixabay (illusztráció) - szmo.hu
2024. április 22.


Link másolása

A Kriston SE-Martonvásár szombaton hazai pályán fogadta a listavezető Pécsi MFC-t a női NB II. nyugati csoportjában, ahol 42 gólos vereséget szenvedtek.

A Martonvásár az első negyedórától kezdve emberhátrányban játszott, félidőben már 23-0-s hátrányba került,

a mérkőzés vége előtti tíz percben pedig edzőjüket, az egyszeres magyar válogatott Kriston Attilát is kiállította a bíró.

A Martonvásár a maga 16 vereségével, 1 lőtt, és 240 kapott góljával egyébként csak a Dunaújváros kizárása miatt nem utolsó a bajnokságban, és egyébként egy viszonylag új csapatról van szó, amit Kriston Attila és felesége 2022 nyarán alapított.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

SPORT
Meghalt Tatár György
A volt válogatott labdarúgó, a Diósgyőr legendás játékosa 71 éves volt.
Malinovszki András / Fotó: svklimkin/Pixabay (illusztráció) - szmo.hu
2024. április 20.


Link másolása

Életének 72. évében meghalt a diósgyőri labdarúgás egyik legnagyobb legendája, Tatár György – adja hírül az MTI.

A DVTK a honlapján szombaton azt közölte, hogy az egykori kiválóságot a klub saját halottjának tekinti.

Tatár György a DVTK saját nevelésű játékosaként tagja volt a kétszeres kupagyőztes, valamint bajnoki bronzérmes csapatnak, és 11 mérkőzésen öt gólt lőtt a magyar válogatottban, valamint szerepelt az olimpiai válogatottban is (8 mérkőzés, 3 gól).

Az NB I-ben 247 mérkőzésen 51 gólt szerzett, az NB II-ben pedig 26 találkozón kétszer volt eredményes.

Pályafutását a spanyol másodosztályban, a Castellonban fejezte be.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


Ilyet sem láttunk még a Forma-1-ben: kigyulladt a fű a pálya mellett a Kínai Nagydíj edzésein
Nemcsak Max Verstappen negyedik helyezése okozott meglepetést a sanghaji sprintidőmérőn, hanem a pálya mellett izzó-lángoló gyep is.
Fotó: X - szmo.hu
2024. április 19.


Link másolása

A Forma-1 száguldó cirkusza 2020 óta elkerülte Kínát a koronavírus-járvány miatt, és már a szabadedzésen kiderült, hogy a visszatérés sem sikerül tökéletesre, ugyanis

negyedórával a kezdés után az Alpine francia pilótája, Esteban Ocon arról számolt be csapattársainak, hogy a pálya hetes számú kanyarja mellett kigyulladt a fű.

A versenyzőket le is állították, hogy eloltsák a tüzet, de az a sprintkvalifikációra visszatért a tűz, ezúttal az ötös kanyarban. Természetesen ezt is eloltották, és a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) tájékoztatott, hogy felvételeik szerint a felszikrázó autók miatt gyulladhatott ki a fű. A további tűzeset elkerülésében az időjárás is segített: az időmérő végére jelentős mennyiségű eső érkezett a pályára.

Az így kissé káoszosra sikerült edzést végül a McLaren pilótája, Lando Norris nyerte. Mellőle a szombati sprintversenyen Lewis Hamilton indulhat a Mercedesszel, míg a harmadik helyeről Fernando Alonso várhatja a rajtot Aston Martinjában.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SPORT
A Rovatból
Ryan Reynolds focicsapata megállíthatatlan: megint egy osztállyal feljebb jutott a Wrexham
Hatot rúgott a walesi csapat, a riválisok pedig mind kikaptak. A Wrexham így ősztől már az angol harmadosztályban szerepelhet. A színész azt is elárulta, hogy megkönnyezte a sikert.

Link másolása

Idén is egy osztállyal feljebb jutott Ryan Reynolds és Rob McElhenney focicsapata, így a Wrexham jövőre már az angol harmadosztályban szerepelhet, írja a Mirror. A világ kedvenc kiscsapatát még 2020 novemberében vásárolta meg a két hollywoodi színész. A walesi bányászváros klubja akkor már tizenhat éve az angol ötödosztályban szerepelt, végül tavaly sikerült megnyerniük a bajnokságot.

A Wrexham szombaton 6:0-ra legyőzte a Forest Greent, és mivel mindkét közvetlen riválisa vereséget szenvedett, ezzel már biztos, hogy a következő szezont a League One-ban, vagyis az angol harmadosztályban kezdheti meg. A mostani eredménnyel a Wrexham lett az első csapat a 2010 és 2012 közötti Southampton óta, amelyik egymást követő két évben is egy-egy osztállyal feljebb jutott Angliában.

A történelmi sikerről azonban Ryan Reynolds és Rob McElhenney is lemaradt. Utóbbi az X-en sajnálkozott, amiért nem tudott személyesen jelen lenni a meccsen. Egyben üzent a Disney egyik vezetőjének, akitől azt kérdezte, hogy szerinte is csodás-e a szombati nap. A wrexhami focicsapat és a két hollywoodi színész közös történetéről készülő valóságshow ugyanis már túl van három évadon.

Szintén posztolt

a meccs után Ryan Reynolds is, aki azt írta, pár éve még nem gondolta volna, hogy sírni fog egy focimeccs után Észak-Walesben.


Link másolása
KÖVESS MINKET: