KULT
A Rovatból

Szirtes Edina Mókus: Csak nevelés kérdése, megfog-e valakit a komolyzene és a jazz

A hegedűs-énekesnő elmesélte, hogyan tudott zenéjével a semmiből utat találni olyan gyerekekhez, akik előtte még hangszert sem láttak soha.
Láng Dávid - szmo.hu
2017. június 13.



Idén először saját udvara lesz a Művészetek Völgyében Szirtes Edina Mókusnak. Az új helyszín egyedi színfolt a fesztiválon: hagyományos koncertek helyett különleges emberekkel való beszélgetések állnak majd a középpontban, valamint jó néhány diafilmet is levetítenek, felolvasással és zenei aláfestéssel színesítve.

Ennek apropóján beszélgettünk, de szóba került az is, hogyan tud egyensúlyozni a világzene, a jazz és a komolyzene között, illetve hogyan lehetne trendivé tenni ezeket a műfajokat a fiatalok körében.

– Mi az első élményed a Művészetek Völgyéből?

– Még egészen kicsi voltam – talán 11 vagy 12 éves –, a szüleim vittek el. Soha nem jártam még előtte a Balaton-felvidéken, szóval tisztára olyan volt, mint egy nyaralás. Anyukám fogta a kezemet és minden udvarba benéztünk, elképesztően izgalmas volt. Csupa meglepetés, képző- és iparművészeti alkotások mindenhol, a koncertekről nem is beszélve. Konkrétan emlékszem arra, hogy valahol klezmer zene szólt, és a harmonikás akkora hatással volt rám, hogy utána a hegedülés mellett erre is beiratkoztam. Aztán eltelt pár év, bekerültem a konzervatóriumba, de az

"
nagyon sokáig csak álom volt, hogy fellépőként is részese lehessek a fesztiválnak. Számomra ez olyan, mintha minimum világhírű rocksztár lennék.

– Mikor volt az első ilyen alkalom?

– Huszon-páréves voltam, akkortájt diplomáztam Szegeden. Egy trióval adtunk koncertet, elképesztően menőnek éreztem, gyakorlatilag egy csoda volt számomra. Azóta is így állok hozzá: a szereplés a Művészetek Völgyében számomra azzal egyenértékű, mint mikor az embert mondjuk felkérik, hogy írjon egy zenés színdarabot, vagy egy kortárs operát. Imádom az összes helyszínt úgy, ahogy van. Olyan is előfordult, hogy egy apró kápolnában játszottunk, ahová alig kéttucatnyian fértek be.

Minden koncert hatalmas élmény, olyankor úgy érzem, a lehető legjobb helyen vagyok zenészként. Ellentétben mondjuk egy gasztrofesztivállal, itt tényleg a művészet van a középpontban. Hálával tartozunk a szervezőknek, hogy ezt nyíltan felvállalják és teret adnak neki. Tavaly például felléptem a Szigeten a komolyzenei helyszínen egy szimfonikus zenekarral, ami szintén nagy dolog, de ott azért meg kell küzdeni azzal, hogy a halkabb részekre simán ráhallatszik a nagyszínpad.

mokus3mokus4

– Hogy fogadtad a felkérést a saját udvarra?

– Ez megint csak a kortárs operaszerzéssel egyenértékű. Az alapötletem az volt, hogy szeretnék egy „emberkertet” csinálni – végül Mókuskertnek fogják hívni a nevem miatt, de a koncepció így is adott.

"
Nem azt szerettem volna, hogy művészek hajladozzanak és produkálják magukat, sokkal inkább példaértékű embereket bemutatni.

Van például egy székesfehérvári orvoscsalád, akik 25 éve szerveznek táborokat fogyatékkal élő embereknek teljesen ingyen. Szerintem ez is csoda. Fellépőnek pedig gyerekeket, mivel nagyon sokat tanítottam és így tisztában vagyok vele, mennyire zseniálisak tudnak lenni akár a komolyzene, a tánc, vagy a jazz területén. Egy tízéves gyerek simán úgy fűzi a harmóniákat, mint a legtehetségesebb felnőttek.

A szervezőknek is tetszett az ötlet, de hozzátették, hogy mindenképpen kellenének azért klasszikus értelemben vett művészek is a programba. Ezért kitaláltuk egy fiatal rendező barátommal, hogy diafilm-vetítéseket fogunk csinálni, ahol a szövegeket ismert színészek olvassák fel, és zenészek adják hozzá a kíséretet. A Maladype Színház is csatlakozott, öt előadásukat hozzák el, ami hatalmas megtiszteltetés. Szerintem ez így kerek.

– Más helyszíneken is fogsz szerepelni?

– Igen, meghívtak a Kaláka Versudvarba, ami azért is nagy öröm számomra, mert Gryllus Dani bácsi tulajdonképpen a zenei nagypapám. Illetve Fassang Lászlóval lesz egy templomi koncertünk, orgona, fúvósok, illetve én hegedűvel és énekkel. A Müpában mutatkoztunk be a nagyközönség előtt novemberben, erősen komolyzenei ihletettségűek a darabok, de néha a jazz és a népzene is begyűrűzik. Nagy izgalommal várom ezt is.

– Mennyire tudsz egyensúlyozni a komolyzene, a jazz és a népzene között? Vannak hangsúlyaid?

– A világzenét és a jazzt sem tudom – illetve nem is akarom – kioltani magamból, de a zenei anyanyelvem egyértelműen a komolyzene, hiszen ötéves korom óta ezzel foglalkozom. Arvo Pärt, Górecki, Bartók, Honegger, és még hosszan sorolhatnám, kik voltak rám a legnagyobb hatással. Ők mind kimondhatatlan értéket képviselnek.

"
A népzene és a jazz nyelvét nem tudom úgy beszélni, mint egy született népzenész – úgy szoktam fogalmazni, hogy ezeket is komolyzenei akcentussal játszom.

– Szövegírással soha nem próbálkoztál?

– Az valahogy nem megy, néhány egy-két soros versecskét leszámítva, de azok is inkább csak mókából születtek. Megőrülök a versekért, 14 évesen készítettem az első megzenésítésemet József Attila egyik költeményére. Talán ezért is nem erőltettem a sajátot, mert úgy voltam vele, hogy ha ennyire gyönyörű versek vannak, miért írjak valami sokkal gyengébbet? Oké, lehetne mondani erre, hogy a zenében ugyanez van, lásd Bartók és a többiek. De valahogy nem ugyanaz a kettő számomra: a zene csak úgy kijön belőlem, nem kell annyit gondolkoznom rajta.

– Pont az általad képviselt műfajok nem annyira népszerűek a fiatalok körében. Mivel lehetne szerinted trendivé tenni őket?

– Tanárként azt látom, hogy legnagyobb részben a nevelésen múlik. Nulla éves kortól kellene ilyen zenéket hallgatni, akkor mindenki számára maguktól értetődők lesznek. Tizenévesen, amikor elkezdtem a megzenésítéseket, én se komolyzenét hallgattam, hanem inkább Stevie Wondert, mivel az volt a menő. De attól még ugyanúgy ott volt bennem, mivel korábban már végérvényesen rabul ejtett. Hiába tiltakozik egy tinédzser ellene, ha ez egyszer megtörtént, semmilyen eszközzel nem lehet kivésni.

Én se gondoltam volna egy ponton, hogy Arvo Pärt vagy Honegger lesz a kedvencem, de az ember érik. Arany János balladáit is elolvastam, amikor kellett, de nem értettem belőlük semmit. Aztán évekkel később felkértek, hogy zenésítsek meg néhányat, és ekkor betaláltak. Tehát a lényeg, hogy mindenképp el kell ültetni a magot, onnantól az már növekszik magától. Nem feltétlenül kell, hogy mindenkinek tetsszen mondjuk a jazz, de az fontos, hogy legalább hallja: létezik ilyen zene is az elektronikus mellett, valódi hangszerekkel.

Nem egyszer fordult elő olyan, hogy elmentem a hegedűmmel egy kerületi általános iskolába, ahol egyáltalán nem tanulnak zenét. A hetedikes-nyolcadikos srácok látható unalommal fogadtak, hiszen számukra a beatbox és a rap volt a menő, ezen túl nemigen érdekelte őket semmi. Mégis hihetetlen ritmusérzékkel rendelkeztek: úgy leszedték a beatbox témákat hallás alapján, hogy az valami elképesztő.

"
Elővettem a hegedűt, ők meg csak ültek ott csendben, tátott szájjal, mivel előtte soha nem hallottak még ilyet. Elkezdtem játszani valamit, teljesen maguktól rárappeltek és beatboxoltak.

Fantasztikus volt. Ebből is látszik, hogy tényleg csak nevelés kérdése az egész. Oda kell menni a hangszerrel és a szívünkkel, és csoda történik.

mokus1

– Mit vársz a Völgy tíz napjától?

– Fogalmam sincs, hányan lesznek és mekkora sikert aratunk, mivel ez a diafilm-sorozat soha nem volt még ezelőtt. A zenei rész szintén bárhogyan alakulhat, hiszen tele lesz improvizációval, ahogy a beszélgetések is spontán módon fognak lezajlani. De bízom a zenésztársaimban, a színművészekben és a meghívott vendégekben is.

"
Gondolom, nem fajul majd tettlegességig, ha valamiben nem értünk egyet, inkább egészséges vita alakul ki és a végén sikerül meggyőznünk egymást.

– Szeptemberben a Kerekdomb Fesztiválon is fellépsz, ezzel kapcsolatban mire számítasz?

– A vonóskvintettemmel játszunk egy teljesen akusztikus koncertet a templomban, saját műveim és kortárs szerzők átiratai is szerepelni fognak a programban, sok improvizációval. Tállyán korábban még nem jártam, de a szomszédos Mádon már volt egy fellépésem, ami nagyon jól sikerült. Jó volt látni, hogy arra a néhány napra az egész falucska feléledt, remélhetőleg most is hasonló lesz a helyzet. Na és persze a zenélés mellett a helyi borospincékkel is behatóbban meg szeretnénk majd ismerkedni. (nevet)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Áprilisban történt egy eset” - Laár András nem tér vissza a KFT zenekarba
A KFT folytatja a koncertezést az új tagokkal, a nyári fesztiválok tapasztalataira hivatkozva. A dobos úgy nyilatkozott, hogy nincs jele a kapcsolat rendeződésének Laár Andrással, ugyanakkor azt kívánják, legyen ereje kilábalni a helyzetéből.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. szeptember 12.



Immár hivatalos, hogy új tagokkal bővült a KFT. Laár András áprilisi távozása után Szekeres András és Nedvig Balambér csatlakozott a zenekarhoz. A rajongók reakciója vegyes, írja a Blikk.

„Laár idén áprilisban azt mondta, többé nem jön. Jön viszont Szekeres András (ének) és Nedvig Balambér (gitár). Jó lesz. Több lesz a zene és kevesebb a bohóckodás. Ez a nyár – a számos fesztiválszereplés – bebizonyította, igazunk volt, hogy nem hagytuk abba. Köszönjük a közönség részéről megnyilvánuló nyitottságot és a nagy-nagy tapsokat” – írta Facebookon Bornai Tibor, a zenekar egyik alapítója.

A bejelentés után sokan támogatásukról biztosították az együttest, mások szerint Laár nélkül nem KFT a KFT.

„A koncerteken teljesen egyértelmű a helyzet, nagy szeretettel fogadott minket mindenhol a közönség. Természetesen nem egyszerű ez az egész, hiszen negyvennégy éven át együtt játszottunk Laár Andrissal, aki emblematikus énekese, szerzője volt a zenekarnak. Az interneten látok olyan kommenteket, amelyekből az derül ki, hogy hiányolják őt” – mondta a lapnak Márton András, a KFT dobosa, aki azt is elmesélte, hogy a történtek óta is rendszeresen fellépnek, az év végén pedig a Magyar Zene Házában adnak koncertet, míg jövőre, a zenekar alapításának 45. évfordulója alkalmából szerveznek ünnepi esteket.

„Áprilisban történt egy eset, ami miatt szakítottunk Laár Andrással, azóta egyikünk sem kereste a másikat. Nincs jele annak, hogy ez megváltozna. Szomorúan látjuk, mi van Andrissal, és a zenekar minden tagjával együtt azt kívánjuk, hogy legyen ereje kijutni ebből a helyzetből”

– tette hozzá Márton.

„Lehullott róluk a lepel, ez egy szeretet nélküli társaság. Teljesen világosan kiderült, hogy nem szeretnek engem, ehelyett érdekkapcsolat fűzte őket hozzám. Ezt régóta tudom, és nem értettem, miért van így, de most vége lett” – fogalmazott Laár András egy korábbi interjúban a szakítás kapcsán.

A zenekarnak állítólag elege lett abból, hogy az énekes késve érkezett a próbákra, és előbb távozott. Laár az elmúlt években sorban lezárt több ügyet: elvált, elhagyta az általa is alapított L’art pour l’art Társulatot, majd végleg szakított a KFT-vel is. Az együttes Magyarország második leghosszabb ideje az eredeti felállásban játszó pop-rock zenekara volt.

Laár most egy egykori Hip Hop Boyz-taggal dolgozik együtt. Kalocsai Krisztián abban is segíteni szeretne, hogy kárpótolják azokat, akik előre fizettek asztrológiai elemzésért, de a művész nem jelent meg a megbeszélt időpontban.

„Nincs semmi közünk a KFT együtteshez, így nem is szeretnénk kommentálni a körülöttük zajló eseményeket. Örömmel látjuk, hogy prosperál a zenekar” – válaszolta a Blikk kérdésére Kalocsai Krisztián Laár András nevében is.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
„3 éve veretünk” – Új dallal tért vissza Azahriah, itt a vemzavr!, és egy klip is hozzá Young Fly-jal
Ez Azahriah első új megjelenése azóta, hogy tavaly ősszel bejelentette visszavonulását. A dal klipjét már a megjelenés napján, néhány óra alatt közel 100 ezren látták a YouTube-on.


Hétfőn jelent meg Azahriah, azaz Baukó Attila és Young Fly, polgári nevén Schüller Ákos közös új dala vemzavr! címmel.

Az új számhoz különleges klip is készült, amelynek első felében fekete-fehér képkockák láthatók. A dalban Azahriah arról is énekel, hogyan változott meg az élete az elmúlt években.

„Sokat láttam, tapasztaltam 23 évem alatt / 3 éve veretünk, ezalatt lett a széfem full / Bocs, de a pihenésre nem érek rá”

– hallható a szövegben.

A 23 éves énekes nem most először dolgozik együtt Young Fly-jal. Korábban a Pannonia című dalon is közösen szerepeltek.

Ez Azahriah első új megjelenése azóta, hogy tavaly ősszel bejelentette visszavonulását. A dal klipjét már a megjelenés napján, néhány óra alatt közel 100 ezren látták a YouTube-on.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Meghalt Robert Redford
A világ egyik legnagyobb filmsztárja 89 évesen távozott. Színészként és rendezőként is világhírű alkotásokat tett le az asztalra. Redford olyan klasszikus filmekben játszott főszerepet, mint a Butch Cassidy és a Sundance kölyök vagy Az elnök emberei. Ő hozta létre a Sundance Intézetet, amely a független filmeket és színházat segíti, és amelynek nevéhez a világhírű Sundance Filmfesztivál fűződik.


89 éves korában meghalt Robert Redford színész és Oscar-díjas rendező – erősítette meg Cindi Berger a művész sajtósa.

„Robert Redford 2025. szeptember 16-án hunyt el otthonában, a Utah állambeli hegyekben, a Sundance-en – azon a helyen, amit szeretett, azok között, akiket szeretett. Nagyon fog hiányozni”

– közölte Berger a CNN-nel. „A család kéri a magánélet tiszteletben tartását.”

Redford olyan klasszikus filmekben játszott főszerepet, mint a Butch Cassidy és a Sundance kölyök vagy Az elnök emberei. Rendezőként is maradandót alkotott: nevéhez fűződik többek között az Átlagemberek és a Folyó szeli ketté című díjnyertes film.

A filmkészítés iránti elkötelezettsége miatt hozta létre a Sundance Intézetet, amely a független filmeket és színházat segíti, és amelynek nevéhez a világhírű Sundance Filmfesztivál fűződik.

Redford környezetvédőként is ismert volt. 1961-ben költözött Utah államba, ahol fontos szerepet vállalt a természet és az amerikai Nyugat tájainak megőrzésében.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Itt a legjobban várt magyar sorozat: Bróker Marcsi olyan legenda lesz, mint Repülős Gizi vagy a Viszkis
Az RTL saját fejlesztésű sorozata profi munka nagyszerű színészekkel, de azért helyenként kiszámítható és relativizáló.


FIGYELEM! A cikk kisebb SPOILEREKET tartalmaz!

Nagyon érdekes a Bróker Marcsihoz hasonló alkotások lélektana. " A filmsorozatot valós eset ihlette, de a megjelenített események, szervezetek, karakterek és egymáshoz való viszonyaik a képzelet szülöttei" írják ki a film elején. De ez csak egy kötelező kör, ami valójában sem az alkotókat, sem a nézőket nem érdekli különösebben. Mostantól ez Bróker Marcsi története, és azok, akik látják, bármiféle kritika nélkül beveszik majd. Ugyanúgy, ahogy tényként kezelik, hogy személyesen Dobrev Klára adott utasítást 2006-ban a tüntetők szétverésére, vagy azt, hogy Freddie Mercury a 80-as évek közepén otthagyta a Queent, hogy szólókarrierbe kezdjen.

Bróker Marcsi a magyar kriminalisztika 21. századi történetének emlékezetes figurája, olyan "előkelő" társaságban forog a neve, mint a Viszkis, Tribuszerné, és lehet, ennek a sorozatnak köszönhetően egyszer majd

épp olyan hamis romantika veszi majd körbe személyét, mint Repülős Gizit vagy Rózsa Sándort. Ambrus Attila példáját látva akár még közkedvelt celeb is lehet belőle, miután kiszabadult.

Mindazonáltal jobban jár mindenki, ha a Bróker Marcsi sorozatot fikcióként kezeli, és nem kezdi el találgatni, mi benne a valóságmorzsa.

Erős alkotógárda állt össze az idei ősz legjobban várt magyar sorozatához. Ditz Edit producer és férje, Geszti Péter neve összeforrt az igényességgel. A vezető író A nyomozót vagy a Terápiát is jegyző Gigor Attila. Herendi Gábort aligha kell bemutatni bárkinek, bár meglehetősen megosztó alkotó, az vitathatatlan, hogy számos közönségsiker fűződik a nevéhez. A másik rendező, Fazekas Máté Bence pedig olyan alkotásokkal hívta fel magára a figyelmet, mint a Kilakoltatás vagy az Apám szíve.

A sorozat a végén kezdődik: tanúi lehetünk Bróker Marcsi letartóztatásának Belize-ben. Majd visszatérünk a kezdetekhez, a 90-es évek végére. Innentől a sorozat ide-oda ugrál a két idősík között, míg nem a sorozat végén össze nem találkozik a kettő.

A 90-es évek végén Marika (Bacskó Tünde) immár 25 éve dolgozik egy karcagi bankfiókban. Amikor az igazgató nyugdíjba megy, mindenki arra számít, hogy Marikát nevezik ki a helyére. Ám ahogy ilyenkor lenni szokott, inkább egy külső embert hoznak, a csinos, fiatal ám okos és agilis Angélát (Szilágyi Csenge).

Marika érthetően búskomorságba esik, amiért így átléptek rajta, főleg, mikor a fiatal kolléganő ahelyett, hogy előadná a saját ötleteit, Marikától várja az újító javaslatokat. Marika frusztrációját fokozza, hogy a családja többi tagja mind épp az álmait próbálja megvalósítani. Férje, Feri (Thuróczy Szabolcs) lángossütőt üzemeltet, lánya, Csilla (Tóth Zsófia), kozmetikai szalont nyitott. Fia, Norbi (Martinovics Máté) még érettségi előtt van, és futballistának készül – bár később kiviláglik, hogy ez sokkal inkább az apja, Feri álma, mint az övé.

Marika úgy érzi, mindenki azt várja, hogy a fix állásával és fizetésével biztosítsa a családnak a stabil hátteret azért, hogy mindenki más úgy élhesse az életét, ahogy tetszik. Pedig neki is vannak álmai: valaha stewardess szeretett volna lenni. Egy hirtelen jött ötlettől vezérelve felmond a bankban, hitelt vesz fel és Kunviator néven utazási irodát nyit.

Csak hogy a kezdeti lendület gyorsan elakad. Norbi komolyan megkárosít egy helyi üzletembert, Kálmánt (Anger Zsolt), és hogy elkerüljék a feljelentést, Marikának a teljes kezdőtőkéjét oda kell adnia a férfinak. Ráadásul azzal kell szembesülnie, hogy az utazásai senkit nem érdekelnek. Bár a régi ügyfelei felkeresik új irodájában, de csak azért, mert mind azt szeretné, ha a befektetéseiket továbbra is Marika kezelné.

Az asszony eleinte hárítja, hiszen nincs engedélye ilyen tevékenységre, és az önbizalma sem elég nagy.

Ám amikor azzal kell szembesülnie, hogy teljesen csődbe megy – minden értelemben –, ha nem sikerül tőkét szereznie, beadja a derekát.

Persze szó sincs arról, hogy bárkit meg akarna károsítani: mindent precízen könyvel, szerződést ír az ügyfelekkel, a rábízott pénzt valutába fekteti, és ígéretéhez híven, a bankinál sokkal kedvezőbb kamatokat biztosít. Egészen addig, amíg el nem következik az első pénzügyi válság, amikor a bizalmukat vesztett ügyfelek egyszerre akarják kivenni a tőkéjüket. Marika régi szerelme, a gazdag vállalkozó, Gyula (Terhes Sándor) bíztatására úgy dönt, kihasználja azt a bizalmi tőkét, amit 25 év alatt szerzett Karcagon, és meggyőzi az embereket, hogy hagyják nála a pénzüket.

Innentől egyre többet kockáztat, kezd ráérezni az édes élet ízére. A városban is egyre nő a befolyása, részesedést szerez a helyi kábel tévéből, lekenyerezi a polgármestert, Sándort (Ficzere Béla), mindenki a tenyeréből eszik. De meddig lehet ezt folytatni? Marika minden krízis helyzetre azt mondja: "Megoldom!" És részben tehetségének, részben szerencsének, részben befolyásos barátoknak köszönhetően sokáig tényleg megússza a meredek szituációkat.

Miután ismerjük a sztori végét, az izgalmat nem az adja, hogy mi fog történni, hanem mikor és hogyan jutunk el odáig. Egyfajta Colombo dramaturgia: végig tudjuk, ki a bűnös, csak azt nem, hogy fog lelepleződni. Kicsit a Totál szívás is eszünkbe juthat, hisz itt is azt láthatjuk, hogy csúszik egy alapjában véve jóravaló, semmi rosszat nem akaró ember egyre mélyebbre a bűnben.

A Bróker Marcsi nagyon profin összerakott sorozat, és szórakoztató is, ugyanakkor néha az az érzésem, túlságosan rutinból készült. A szerzőknek a kisujjában van a forgatókönyvírás, viszont éppen ezért nagyon sok a panelmegoldás.

Ettől pedig sokszor kiszámíthatóvá válik a történet, és nem csak azért, mert tudjuk, hogy a végén Bróker Marcsit le fogják csukni.

Amikor például az elején Marika megérkezik a bankba, és csodálkozva szembesül az új, fiatal kolléganővel, Angélával, azonnal tudhatjuk, hogy Marika nem fogja megkapni az igazgatói kinevezését. Vagy amikor a lánya, Csilla észreveszi, hogy valaki lopja a hajfestéket a szalonból, nyilvánvaló, hogy ennek hamarosan jelentősége lesz.

Ugyanakkor vannak nagyon szépen felépített pillanatok is. Például amikor több részen keresztül várjuk, hogy mikor találkozhat az immár letartóztatot Marcsi a családjával, és ők hogyan fogadják majd.

A karakterek elég jól ki vannak dolgozva, a legkisebb epizódszereplő is próbál több lenni egyszerű, kétdimenziós papírfiguránál. Amihez persze kellenek a remek színészek is, akiknek a játéka sok esetben – nyilván szándékosan – a profi és a civil szereplő határán mozog, ami valahogy hihetőbbé teszi az egészet.

Két nagyon finom, érzékeny alakítást láthatunk. Az egyik a főszereplő, Bacskó Tünde, akinek szívből kívánom, hogy meghozza ez a sorozat a kiugrást, mert kiváló színésznő, és izgalmas lenne látni, mire képes más típusú szerepekben. Az ő megformálásában Bróker Marcsi nem egy megátalkodott bűnöző, hanem egy gyarló, sokszor önmagát is becsapó, hús-vér nő. Anya, feleség. Egy olyan ember, akin kicsit átlépett a történelem, aki még abban szocalizálódott, hogy ha jó vagy és szorgalmasan dolgozol, akkor szép lassan felérhetsz a szamárlétra tetejére. Csakhogy közben megváltozott a világ, és kiadták a jelszót: fiatalítani kell. Bróker Marcsi lehetne akárki, aki néhány rossz döntés és kísértés hatására rossz irányba indul. Lehetne a szomszédunk, a kolléganőnk, az anyukánk.

A másik alakítás, amit kiemelnék, Thuróczy Szabolcsé. Szabolcs az egyik legtöbbet foglalkoztatott színészünk, nagyon ismert, nagyon népszerű, és lássuk be, sokszor nagyon hasonló szerepeket osztanak rá. Ő a hőbörgésre hajlamos, kicsit vagy nagyon alkoholista, erőszakos, de azért szerethető családapa. Thuróczy mégis képes mélységet vinni a sablonokba. Amikor az ember azt várná, hogy robbanjon, visszakapcsol, és ettől sokkal nagyobb feszültséget teremt. Az pedig, ahogy a feleségét a börtönben meglátogató, időskori Ferit játssza, annyira finom, hogy szavakat sem találok rá. Bacskó és Thuróczy olyan kémiát teremt az idősödő házaspár között – akik a beszélőn épp csak egymás kisujját érinthetik meg –, am igazán különleges.

A Bróker Marcsi fő kérdése, amit el kell döntenünk magunkban, hogy mi az, ami még megbocsátható akár magánéleti, akár társadalmi szinten.

Sokszor volt az az érzésem, hogy a sorozat nagyon relativizálni próbálja Bróker Marcsi bűneit, és bár nyilván nem menthetőek fel az ügyfelei sem, akik kapzsiságtól vezetve, a nagyobb hozam reményében vitték hozzá a pénzt "okosba", nem pedig a bankba, azért alapvetően ők mégiscsak áldozatok.

A sorozat nagy erénye a korábrázolás, ami a zenék kiválasztásánál kezdődik. Elhihetitek, hogy nem vagyok, és soha nem is voltam különösebben nagy rajongója sem a Carpe Diemnek, sem az Animal Cannibalsnak.

Mégis, amikor az első rész elején meghallottam az Álomhajót, olyan volt, mint egy régi ismerőssel találkozni.

Mondjuk egy olyan osztálytárssal, akivel régen utáltátok egymást, és most mégis örültök, ha összefuttok. Instant odavarázsolta az ezredforduló hangulatát, és a készítők gondosan ügyeltek rá, hogy a korszak benne legyen minden díszletben és kellékben is. Szóval a hozzám hasonló X-eknek már csak nosztalgiából is érdemes megnézni a 6 epizódos minisorozatot.

A színészekre nem lehet panasz, mindenki hozza, amit kell. A rendezők jó érzékkel vegyítettek az ismeretlenebb szereplők közé ismerős arcokat. Cseke Katinka a városi tévé vezetőjének szerepében vagy Rezes Judit mint ügyvéd üdítő színfolt, akárcsak a Kálmánt alakító Anger Zsolt vagy a polgármester bőrébe bújt Ficzere Béla, akit szerencsére egyre többet láthatunk egyre nagyobb szerepekben a tévében és a filmvásznon. Kicsit sajnálom, hogy a Norbi barátnőjét, Anitát játszó Mosolygó Sárának nincs igazán lehetősége megmutatni, mit tud. Az esetek többségében a háttérben van, alig mond néhány szót.

De még így is képes érzékeltetni azt a lelki változást, ami a gimnazista lányból időközben édesanyává érő nőben végbement.

Bróker Marcsi története egyelőre csak az RTL+ premiumon streamelve érhető el. Akinek van lehetősége, mindenképpen nézzen bele, szerintem ott fog ragadni, de reméljük, hogy idővel a tv programban is találkozhatunk vele.


Link másolása
KÖVESS MINKET: