Az Európa-bajnok SUV-t vezettük, nagyon eltalálták ezt az autót
Az Év Autója címet elhódítani megtisztelő feladat, de egyúttal komoly teher is, hiszen az ember másképp közelít egy ilyen modellhez. Én legalábbis igyekszem megfejteni azokat az okokat, amik a becses címhez vezettek. Mint ismert, a Car of the Year (COTY) díjról egy újságírókból álló szakmai zsűri dönt minden évben, ami igencsak releváns visszajelzés egy-egy újdonságról. Idén a Volvo XC40 nyerte a COTY-t, az európai újságírók tehát ezt a modellt választották a legjobbnak.
Az XC40 a családfát nézve egyértelműen az XC90 és az XC60 kistesója, a Volvo a trendeket követve építette meg kisméretű szabadidő-autóját. A rokoni szál pedig letagadhatatlan, formailag, kívül-belül sok a hasonlóság, csak minden kicsit kisebb, ám az elegancia, az extravagancia viszont megmaradt.
Fotókon elsőre furcsán hatott a kocsi, élőben azonban nagyon eltalált a forma. A magasra emelt orr, a méretes légbeömlők, a Thor-kalapácsot mintázó LED-menetfények vagány frontot rajzolnak az autónak, oldalnézetben a C-oszlopba meredeken felfutó övvonal és a 20 colos felnik, hátul pedig a bumeráng formájú lámpatest, a széles csomagtartóajtó és a dupla kipufogóvég varázsolja egyedivé az XC40-et. A legkisebb Volvo SUV kétszínű kasztnival is konfigurálható.
Az utastérben is minden szűkösebb, mint a nagytesókban, de négy felnőtt még így is kényelmesen utazhat a fedélzeten. A finom anyaghasználat, a minőségi kialakítás nem újdonság a Volvónál, így természetesen az XC40-ben is ez köszön vissza. A csomagtartó 460 literes, ami a konkurensekhez mérten átlagos méretűnek mondható, ennek egy része külön rekeszben bújik meg. Az autó minden porcikája jól átgondolt, nagyon sok az egyszerű ötletnek tűnő, de mégis ügyes megoldás (ilyen például a fűtött ablaktörlő lapát). Konfigurálhatunk vezeték nélküli telefontöltőt és 13 hangszórós Harman Kardon hifit is. Egyedül a középkonzol tabletszerű érintőképernyős kijelzőjét bonyolultabb kezelni az átlagnál, ha nem ismerjük a menürendszert, akkor menet közben ne is próbálkozzunk vele, de ugyanez igaz a fedélzeti számítógépre is, az sem az egyszerűbbek közül való. A kilométeróra digitális, melynek rajzolata a menetdinamika szabályozó beállításától függ. Három benzin és két dízelmotor található 156-247 lóerő között a palettán, tesztautónkban a 190 lóerős, D4 jelzésű dízel dolgozott, mely a gázolajos kínálat csúcsát jelenti, s már alapesetben is összkerékhajtású. A 400 Nm nyomatékú erőforrás igazán dinamikus, mindössze 7,9 másodperc elég neki ahhoz, hogy elérje a 100 kilométer/órás sebességet. Az erőátvitelről egy 8-sebességes automataváltó gondoskodik, amely vaj puhán jár a sebességi fokozatok között, bár néha többet gondolkodik a kelleténél. A kocsi fogyasztása ideálisnak mondható, 7 liter körüli.
Az XC40 8,7 millió forintról indul, ami azért mutatja a kocsi pozicionálását. A nagy dízellel, illetve a tesztautó csúcsfelszereltségével már 13,5 millió az induló ár, pár extrával pedig könnyedén 15 millió fölé is csúszhatunk. Nem egy ilyen modell lesz természetesen a legkeresettebb változat, de azt a Volvo is alátámasztott, hogy élénk az érdeklődés az XC40 iránt, merthogy jól sikerült a modell. Így aláhúzható, hogy nem tévedett a szakmai zsűri.
Adatok
Hengerűrtartalom: 1969 cm3
Teljesítmény: 140 kW (190 LE)/4000
Nyomaték: 400 Nm/1750-2500
Széndioxid kibocsátás: 131 g/km
Gyorsulás 0-100 km/h: 7,9 s
Végsebesség: 210 km/h
Tesztfogyasztás: 7,3 l/100 km
A modell alapára: 8.695.000 Ft