Cupra Born az elektromos autózás egyik legizgalmasabb karaktere: nem a számokról, hanem az érzésről szól
A Born volt az első teljesen elektromos Cupra, amellyel a márka új korszakot nyitott. Ez a modell nem csupán egy új hajtásláncot, hanem egy új filozófiát is jelképez: a fenntartható, mégis szenvedélyes mobilitás korszakát.
A Cupra számára a Born elindította az elektrifikáció három pillérére épülő stratégiát, amelynek középpontjában a teljesítmény, a dizájn és a digitalizáció áll. Az autót a német Zwickauban gyártják, ahol a márka első nettó CO₂-semleges modellje készült – ezzel is hangsúlyozva a környezettudatos irányt.

CUPRA – egy sportmárka születése
A Cupra 2018-ban vált önálló márkává, miután a SEAT úgy döntött, külön márkanév alatt építi tovább sportos modelljeit, amely korábban csak egy felszereltségi szint volt 1996-tól. A név a „Cup Racing” rövidítése, ami a SEAT versenysportos örökségét idézi. Szóval már 2018 előtt is létezett a Cupra, csak igazából az egy csúcs felszereltségi szintként élt a köztudatban, olyasmi, mint az R-Line a Volkswagennél, az RS az Audinál, az RS a Škodánál. Anno mindenki arra vágyott, hogy egy Leon Cuprát vagy egy Ibiza Cuprát vezethessen, azért, mert ez a felirat szenzációs vezetési élményt predesztinált. Kíváncsi voltam, hogy az új márka, még mindig magában hordozza-e ezt a vérvonalat?!
A Cupra azóta a Volkswagen-csoport prémium sportmárkája, amely a szenvedélyt, a teljesítményt és a dizájnt ötvözi. A bronzszín, az éles vonalak és a bátor arányok mind a márka identitását fejezik ki.
Külső jellemzők – sportos forma, barcelonai inspirációval

A Cupra Born külseje már első pillantásra sportosságot, dinamizmust sugároz. A feszes vonalvezetés, a mélyre húzott orr-rész és a bronz színű díszítőelemek karakteres formát alkotnak.
A Born formavilágát a barcelonai El Born negyed inspirálta – ez a városrész a modern, vibráló, avantgárd életstílus szimbóluma, amely tökéletesen illik a Cupra filozófiájához.

A Cupra-logó ikonikus bronz árnyalata több helyen visszaköszön: a lökhárítók betétjein, a felniken és a C-oszlop díszén is. A LED-es fényszórók agresszív formája és a hátsó, végigfutó fénycsík modern, egységes vizuális képet ad.

A Born a Volkwagen -csoport MEB-platformjára épül, tehát technikailag rokon a Volkswagen ID.3-mal, de karakterében teljesen más: laposabb, szélesebb és sportosabb hatású.
A 4,32 méteres hossz, az 1,81 méteres szélesség és az 1,54 méteres magasság ideális városi arányokat ad, miközben az autó mégis stabil és határozott kiállású. A csomagtartó 385 literes, ami bőven elég a mindennapokra – azonban a hátsó ülések lehajtásával több mint 1200 literes bővíthető.

Belső jellemzők – alacsony üléspozíció, innovatív technológiájú hangulat


Az utastérben minden a vezető köré épül. Az ülések alacsonyan vannak, ami azonnal, versenyautós érzetet ad, ráadásul az ülések jó oldaltatással bírnak. Ez nagyon karakteres tulajdonsága a CUPRA Bornnak, ezzel kiemelkedik az autó a többi elektromos modell közül.
Az ergonomikus sportülések jól tartanak, az anyaghasználat igényes, a bronz díszítőbetétek pedig különleges atmoszférát teremtenek.

A lebegő hatású középkonzol egy 12 hüvelykes érintőképernyőt hordoz, amely uralja az egész műszerfalat. Az infotainment rendszer gyors és látványos, de néha már-már túl domináns – a fizikai gombok hiánya nem mindenkinek fog tetszeni.
A váltókapcsoló és a világításvezérlő a kormány mögé került – szokatlan megoldás, de gyorsan megszokható. Belül tágas, elöl és hátul is kényelmes, a kompakt külső ellenére négy felnőtt gond nélkül elfér.

A Born a biztonság terén is bizonyított: az Euro NCAP-teszten ötcsillagos minősítést szerzett, 93 százalékos felnőtt-utasvédelemmel és 89 százalékos gyermek-utasvédelemmel. A vezetéstámogató rendszerek – például a vészfékezés-asszisztens, a sávtartó automatika és a holttér-figyelés – az elektromos korszakhoz méltó szintet képviselnek.
Motor, váltó és vezethetőség – a hátsókerék varázsa


A Cupra Born egyik legnagyobb meglepetése, hogy hátsókerék-hajtású. Ez manapság ritka a kompakt szegmensben, különösen az elektromos modellek között. Ez hatással van a vezetési élményre:A Born ezzel a megoldással nemcsak stabilabb, hanem élvezetesebben kanyarodik: a kormányzás közvetlen, az autó szinte „tolásra” halad, ami igazi, hátsókerekes érzést ad. A súlypont rendkívül alacsony, az akkumulátor a padlóba került, így a Born mozgása magabiztos és kiszámítható.
A tesztelt változatban a legkisebb 58 kWh-os akkumulátort konfigurálták, amely egy 150 kW-os, 204 lóerős teljesítményű elektromotort kapott, Ezzel az erőforrással 7,3 másodperc alatt gyorsul 100-ra az Bor, ami papíron is lendületes, de a valóságban még élvezetesebb – Elektromos autós tulajdonságm hogy a máximális nyomaték azonnal rendelkezésre áll.

A gyári WLTP-hatótáv 420 kilométer, de a valós használatban 300 km körül alakul, ami városban akár egy teljes hetet is lefed töltés nélkül. Országúton vagy autópályán viszont számolni kell sűrűbb megállásokkal, különösen hidegebb időben.
A töltés 120 kW-os gyorstöltővel 35 perc alatt 80 %-ra végezhető, otthoni wallboxról pedig éjszaka kényelmesen feltölthető. A Born városban és vidéki utakon is.
Összegzés
A Cupra Born jóa bizonyíték arra, hogy az elektromos autózás lehet érzelmes és élvezetes is. A formavilága egyedi, a vezetési élmény meglepően közvetlen, a hátsókerék-meghajtás pedig külön dimenziót ad a dinamizmusának.

Nem ez a legnagyobb hatótávú vagy legpraktikusabb villanyautó, de válaszhatunk a tesztautónál nagyobb aksis válozatot is, ami normál használatban nagyobb hatótávot ígér.
A Born nemcsak technológiai újítás, hanem szimbóluma is annak, merre tart a Cupra: a szenvedélyes elektromos jövő felé.
Főbb tulajdonságok
Tulajdonság Adat
Hosszúság - 4 322 mm
Szélesség - 1 809 mm
Magasság - 1 540 mm
Csomagtartó: 385 liter (max. 1267 liter)
Motor Elektromos, hátsókerék-meghajtás
Teljesítmény 150 kW / 204 LE
Akkumulátor 58 kWh
Gyorsulás (0–100 km/h) - 7,3 s
WLTP-hatótáv 420 km
Valós hatótáv kb. 300 km
Fogyasztás 16–17 kWh / 100 km
ára: 17 217 390 Ft-tól





