NÉGYKERÉK
A Rovatból

Cupra Born az elektromos autózás egyik legizgalmasabb karaktere: nem a számokról, hanem az érzésről szól

A sportos forma, az alacsony üléspozíció és a közvetlen vezethetőség együtt adják azt az élményt, amitől az ember újra és újra be akar ülni. Ez az autó nemcsak egy „elektromos autó”, hanem egy valódi Cupra – minden részletében.


A Born volt az első teljesen elektromos Cupra, amellyel a márka új korszakot nyitott. Ez a modell nem csupán egy új hajtásláncot, hanem egy új filozófiát is jelképez: a fenntartható, mégis szenvedélyes mobilitás korszakát.

A Cupra számára a Born elindította az elektrifikáció három pillérére épülő stratégiát, amelynek középpontjában a teljesítmény, a dizájn és a digitalizáció áll. Az autót  a német Zwickauban gyártják, ahol a márka első nettó CO₂-semleges modellje készült – ezzel is hangsúlyozva a környezettudatos irányt.

CUPRA – egy sportmárka születése

A Cupra 2018-ban vált önálló márkává, miután a SEAT úgy döntött, külön márkanév alatt építi tovább sportos modelljeit, amely korábban csak egy felszereltségi szint volt 1996-tól. A név a „Cup Racing” rövidítése, ami a SEAT versenysportos örökségét idézi. Szóval már 2018 előtt is létezett a Cupra, csak igazából az egy csúcs felszereltségi szintként élt a köztudatban, olyasmi, mint az R-Line a Volkswagennél, az RS az Audinál, az RS a Škodánál. Anno mindenki arra vágyott, hogy egy Leon Cuprát vagy egy Ibiza Cuprát  vezethessen, azért, mert ez a felirat szenzációs vezetési  élményt predesztinált. Kíváncsi voltam, hogy az új márka, még mindig magában hordozza-e ezt a vérvonalat?!

A Cupra azóta a Volkswagen-csoport prémium sportmárkája, amely a szenvedélyt, a teljesítményt és a dizájnt ötvözi. A bronzszín, az éles vonalak és a bátor arányok mind a márka identitását fejezik ki.

Külső jellemzők – sportos forma, barcelonai inspirációval

A Cupra Born külseje már első pillantásra sportosságot, dinamizmust sugároz. A feszes vonalvezetés, a mélyre húzott orr-rész és a bronz színű díszítőelemek karakteres formát alkotnak.

A Born formavilágát a barcelonai El Born negyed inspirálta – ez a városrész a modern, vibráló, avantgárd életstílus szimbóluma, amely tökéletesen illik a Cupra filozófiájához.

A Cupra-logó ikonikus bronz árnyalata több helyen visszaköszön: a lökhárítók betétjein, a felniken és a C-oszlop díszén is. A LED-es fényszórók agresszív formája és a hátsó, végigfutó fénycsík modern, egységes vizuális képet ad.

A Born a Volkwagen -csoport MEB-platformjára épül, tehát technikailag rokon a Volkswagen ID.3-mal, de karakterében teljesen más: laposabb, szélesebb és sportosabb hatású.

A 4,32 méteres hossz, az 1,81 méteres szélesség és az 1,54 méteres magasság ideális városi arányokat ad, miközben az autó mégis stabil és határozott kiállású. A csomagtartó 385 literes, ami bőven elég a mindennapokra – azonban a  hátsó ülések lehajtásával több mint 1200 literes bővíthető.

 

Belső jellemzők – alacsony üléspozíció, innovatív technológiájú hangulat

Az utastérben minden a vezető köré épül. Az ülések alacsonyan vannak, ami azonnal, versenyautós érzetet ad, ráadásul az ülések jó oldaltatással bírnak. Ez nagyon  karakteres tulajdonsága a  CUPRA Bornnak, ezzel kiemelkedik az autó a többi elektromos modell közül.

Az ergonomikus sportülések jól tartanak, az anyaghasználat igényes, a bronz díszítőbetétek pedig különleges atmoszférát teremtenek.

A lebegő hatású középkonzol egy 12 hüvelykes érintőképernyőt hordoz, amely uralja az egész műszerfalat. Az infotainment rendszer gyors és látványos, de néha már-már túl domináns – a fizikai gombok hiánya nem mindenkinek fog tetszeni.

A váltókapcsoló és a világításvezérlő a kormány mögé került – szokatlan megoldás, de gyorsan megszokható. Belül tágas, elöl és hátul is kényelmes, a kompakt külső ellenére négy felnőtt gond nélkül elfér.

A Born a biztonság terén is bizonyított: az Euro NCAP-teszten ötcsillagos minősítést szerzett, 93 százalékos felnőtt-utasvédelemmel és 89 százalékos gyermek-utasvédelemmel. A vezetéstámogató rendszerek – például a vészfékezés-asszisztens, a sávtartó automatika és a holttér-figyelés – az elektromos korszakhoz méltó szintet képviselnek.

Motor, váltó és vezethetőség – a hátsókerék varázsa

A Cupra Born egyik legnagyobb meglepetése, hogy hátsókerék-hajtású. Ez manapság ritka a kompakt szegmensben, különösen az elektromos modellek között. Ez hatással van a vezetési élményre:A Born ezzel a megoldással nemcsak stabilabb, hanem élvezetesebben kanyarodik: a kormányzás közvetlen, az autó szinte „tolásra” halad, ami igazi, hátsókerekes érzést ad. A súlypont rendkívül alacsony, az akkumulátor a padlóba került, így a Born mozgása magabiztos és kiszámítható.

A tesztelt változatban a legkisebb 58 kWh-os akkumulátort konfigurálták, amely egy 150 kW-os, 204 lóerős  teljesítményű elektromotort kapott, Ezzel az erőforrással 7,3 másodperc alatt gyorsul 100-ra az Bor, ami  papíron is lendületes, de a valóságban még élvezetesebb – Elektromos autós tulajdonságm hogy a máximális  nyomaték azonnal  rendelkezésre áll.

A gyári WLTP-hatótáv 420 kilométer, de a valós használatban 300 km körül alakul, ami városban akár egy teljes hetet is lefed töltés nélkül. Országúton vagy autópályán viszont számolni kell sűrűbb megállásokkal, különösen hidegebb időben.

A töltés 120 kW-os gyorstöltővel 35 perc alatt 80 %-ra végezhető, otthoni wallboxról pedig éjszaka kényelmesen feltölthető. A Born városban és vidéki utakon is.

Összegzés

A Cupra Born jóa bizonyíték arra, hogy az elektromos autózás lehet érzelmes és élvezetes is. A formavilága egyedi, a vezetési élmény meglepően közvetlen, a hátsókerék-meghajtás pedig külön dimenziót ad a dinamizmusának.

Nem ez a legnagyobb hatótávú vagy legpraktikusabb villanyautó, de válaszhatunk a tesztautónál nagyobb aksis válozatot  is, ami normál használatban nagyobb hatótávot ígér.

A Born nemcsak technológiai újítás, hanem szimbóluma is annak, merre tart a Cupra: a szenvedélyes elektromos jövő felé.

Főbb tulajdonságok

Tulajdonság   Adat

Hosszúság   - 4 322 mm

Szélesség    -  1 809 mm

Magasság     - 1 540 mm

Csomagtartó: 385 liter (max. 1267 liter)

Motor  Elektromos, hátsókerék-meghajtás

Teljesítmény   150 kW / 204 LE

Akkumulátor  58 kWh

Gyorsulás (0–100 km/h) -  7,3 s

WLTP-hatótáv              420 km

Valós hatótáv kb. 300 km

Fogyasztás     16–17 kWh / 100 km

ára: 17 217 390 Ft-tól

 


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


NÉGYKERÉK
Jön az új rendszám jövő tavasszal, lesz pár változtatás
2022 májusában léphet hatályba a törvény, jövő tavasszal adják ki az új formátumú rendszámokat.


A Magyar Autóklub magazinja, az Autósélet szerint, bár a tervet hivatalosan még nem megerősítették meg, úgy tűnik, hogy jövőre plusz egy betű és a magyar címer is felkerül a rendszámtáblákra. Az újság szerint pár napon belül hivatalosan is bejelentik a változtatást, vele együtt pedig az egyedi, illetve motoros rendszámok sorsát is.

Az Autósélet.hu szerint az újabb változtatás bevezetése elengedhetetlen, mert jelenleg az S-sel kezdődő betűkombinációnál tartunk.

Ezután csak a T-s, a V-s és a Z-s sorozat van hátra, így nemsokára elfogynak a jelenleg alkalmazott elv szerint kiosztható azonosítótáblák, ráadásul a veterán járművek OT betűjelű rendszámaiból is nagyon kevés kiadható maradt.

1990-ben vezeték be a három-három betűből és számból, a magyar trikolórból, illetve egy nagy H betűből álló, korábbi formátumot. Az uniós csatlakozáskor, 2004-ben a H betű kék alapszínű lett, a magyart pedig az Európai Unió zászlajának csillagaira cserélték le - jelenleg is ez a formátum van érvényben.

A változtatás valószínűleg az egyedi és egyéni rendszámokat is érinteni fogja és sokkal több lehetőséget fog biztosítani azok számára, akik ilyet szeretnének igényelni.

Az egyedi rendszám jelenleg 4+2 vagy 5+1-es elosztású, az egyéni pedig szabadon válaszható, 3+3-as elosztású, egyénileg legyártott rendszám. Az előbbiek legyártatása, kiadása és engedélyeztetése 435 000, az utóbbiaké pedig 112 450 Ft.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

NÉGYKERÉK
Feltűnő jelenség a Mazda3, sportos, ám mégis elegáns
A japán autók általában diszkrétek. Ez az állítás egészen pontosan addig igaz, amíg meglátjuk a 3-as Mazdát.


Los Angelesben mutatkozott be 2018-ban a negyedik generációs Mazda3, a modellsorozatból a 2003-as megjelenése óta összesen több mint hatmillió fogyott. Az alsó-középkategóriás autó globálisan járult hozzá a márka növekedéséhez és komoly perspektívát teremtett a Mazda üzleti lehetőségeinek is. Pedig nem egy könnyű mezőny a 3-as Mazdáé, olyan versenytársakkal kell felvenni a versenyt, mint például a Golf, a Focus vagy az Astra. A japán mérnökök kiválóan felismerték azt, hogy csak egy egyedi modellel van esélyük erre, amit a „KODO” (japánul: „a mozgás lelke”) formanyelvvel kiválóan megtaláltak 2013-ban. A „KODO” inspirációját a gepárd kecses ereje és fürgesége nyújtotta, amelyet tovább finomítottak az elmúlt 6-7 év során, a hullámzó éleket egyenesebb vonalak váltották.

A végeredmény szinte mindegyik kategóriában egy kifejezetten sportos, ám mégis elegáns, szép forma, amely még gazdagabb vonalvezetéssel fejezi ki az életre valóságot, a vitalitást a korábbi generációs „KODO” modellekhez képest. A Mazda3 esetében a front részen a méretes légbeömlők és a morcosra húzott, vad lámpatestek dominánsak, oldalnézetből a hosszúra nyújtott orr a különleges, hátul pedig a sportautós formavilágtól egyedi a kocsi.

A Mazda3 hosszában és szélességében nem változott, azonban a negyedik generációs modell magassága 1,5 centit csökkent, tengelytávolsága viszont 2,5 centit nőtt, ezek összessége egy áramvonalasabb formát és a korábbinál valamivel nagyobb utasteret eredményezett.

A belső rendkívül letisztult, jó értelembe véve egyszerű, az anyaghasználat nagyon jó minőségű, magasabb kategóriában is megállná a helyét. A digitális műszeregységek rajzolata a Mazda korábbi klasszikus óráit idézik. A középkonzolon minimalizálták a kapcsolók számát, a klímavezérlésen kívül mindent a központi kijelzőn állíthatunk, érintőképernyővel vagy a váltó melletti tekerőgombbal. A felület kezelése egyébként nagyon gyorsan megtanulható, ésszerű a menürendszer, jó a felépítés.

Az utastérben a helykínálat is fontos szempont, amelyből a 3-as nem áll rosszul, persze azért ne számítsunk családi autós dimenziókra. A csomagtartó alaphelyzetben 358 literes, a perem miatt kicsit magasról pakolható.

A motorkínálat igencsak szűkös, összesen három változat konfigurálható, de ez hűen tükrözi azt a trendet, amely a közeljövőben várható: szűkülni fog a választék motor és felszereltség szempontjából, amely gazdaságossági okokból a gyártók túléléséhez szükséges. A Mazda3 esetében a CORE és PLUS felszereltségen egy 2.0 literes, 122 lóerős benzines és egy 1.8-as dízel áll rendelkezésre, amelyek kérhetőek automataváltóval is, míg a GT és a GT PLUS felszereltségeknél kizárólag a 132 lóerős benzinest rendelhetjük, automata váltóval vagy a továbbra is tökéletesen kezelhető, 6-fokozatú kézi kapcsolóval, továbbá igény esetén összkerékhajtással. A kisebbik benzines már hengerlekapcsolással működik és kapott egy 24 voltos lágy hibridrendszert is, amelynek köszönhetően már városban is beéri 6 liter körüli fogyasztással. A 122 lóerős erőforrás nem egy izomgép, a 100 km/órás sebességet 10,2 másodperc alatt éri el, de egyedi élmény a sok turbós erőforrás mellett egy szívóbenzines motor, amely maximális nyomatékát 4000-es fordulaton adja le, így imádja, ha pörgetik, s akkor már a dinamikája is érzékelhető.

A Mazda3 alapfelszereltséggel valamivel 7 millió fölött indul, ám már ezen a szinten is egy jól felszerelt modellt vihetünk haza, benne LED-lámpával, számos asszisztens rendszerrel, hátsó tolatóradarral és 8 hangszórós multimédiával. A belépő dízel közel 700 ezerrel, a GT felszereltségű, erősebb benzines pedig 1 millióval kerül többe. A CORE, a CORE PLUS, a GT és a GT PLUS felszereltség mellett négy kiegészítő, beszédes elnevezésű csomaggal (Sound, Style, Luxury, Safety) vértezhetjük fel a kocsit, de a maximális ár így is megáll 12 millió forint alatt.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


NÉGYKERÉK
Tömeges visszahívás a magyar Suzukiknál – hibás alkatrészek miatt kerültek bajba a Vitara és S-Cross tulajdonosok
Az üzemanyagpárát megkötő EVAP-tartály a hibás. Egyelőre azonban még várni kell a javításra, mert nincs megfelelő pótalkatrésze a gyárnak.


Komoly visszahívási kampányt indított a Magyar Suzuki Zrt. a 2019 óta gyártott Vitara és S-Cross modellek esetében, miután hibát találtak a járművek párolgásszabályozó rendszerében (EVAP-tartály). Ez a rendszer felel azért, hogy a kipufogógázokból származó üzemanyagpára ne kerüljön a környezetbe. Az EVAP rendszer ezt a gőzt egy széntartályba zárja, majd a motor üzemanyagként való felhasználására visszavezeti, így akadályozva meg a környezet szennyezésétA Pénzcentrum egyik olvasója is értesítést kapott arról, hogy autója érintett lehet a problémában. Az értesítés szerint a hibás alkatrész miatt

„fennáll a párolgó üzemanyag légkörbe jutásának lehetősége, ami a vonatkozó előírásoknak való nem megfelelőséget eredményezhet.”

A probléma az EVAP-tartály belsejében keletkező légrés miatt alakulhat ki, ami csökkentheti a rendszer hatékonyságát. A hiba miatt a Suzuki több tízezer autót hívhat vissza, bár a pontos számot egyelőre nem közölték. Tekintettel arra, hogy ez a két modell évek óta vezeti a hazai eladási listákat,

az érintett járművek száma jelentős lehet.

A visszahívás ugyan már szerepel az Európai Bizottság adatbázisában, de az autótulajdonosoknak még várniuk kell a javításra. A Suzuki ugyanis még nem rendelkezik a szükséges pótalkatrészekkel. „A javításhoz szükséges alkatrész még nem áll rendelkezésre, beszerzése érdekében a Magyar Suzuki Zrt. mindent megtesz” – áll a levélben, amelyet a Pénzcentrum olvasója kapott.

A visszahívás az alábbi gyártási időszakokban készült modelleket érinti:

- **SX4/S-Cross:** 2019.09.05. – 2024.09.05.

- **Vitara:** 2019.03.09. – 2024.05.24.

A bizottsági kiadvány szerint a problémát először Hollandiában észlelték, és az autók jelenlegi állapotukban nem felelnek meg a gépjárművek jóváhagyásáról szóló rendeletnek. Az autótulajdonosokat újabb értesítéssel fogják tájékoztatni arról, mikor vihetik autóikat a szervizbe a hiba ingyenes kijavítására. Az érintetteknek addig is érdemes fokozott figyelemmel kísérni a fejleményeket.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

NÉGYKERÉK
A hatótávpara vége? Öt perc töltés után 520 kilométert megy a villanyautó az új akkumulátorral
A CATL fejlesztése lekörözheti a Teslát és a BYD-t. Az új akkumulátor extrém hidegben is csúcsteljesítményt nyújt, jönnek a nátriumionos változatai.


A debreceni gyárral is rendelkező, kínai CATL hétfőn több új akkumulátort mutatott be, köztük a második generációs Shenxing-modellt. A vállalat azt állítja, hogy ez az akkumulátor öt perc töltés után 520 kilométeres hatótávot biztosít, ami „új globális rekordot” jelent a szupergyors töltési technológiák terén.

A CNBC riportja szerint az új fejlesztés csaknem olyan gyors, mint egy hagyományos autó tankolása. A Shenxing akkumulátor teljes feltöltéssel egyébként 800 kilométeres hatótávolságra képes, és 1,3 megawattos csúcstöltési teljesítménnyel rendelkezik, de a gyártó azt is kiemelte, hogy az -10 Celsius-fokos környezetben jobb teljesítményt nyújt, mint a jelenleg elérhető leggyorsabb töltőrendszerek.

A vállalat bemutatta a Naxtra akkumulátorsorozatot is, amely szerintük „a világ első sorozatgyártású nátriumion-akkumulátora” lesz. Ez a technológia a lítium-alapú technológiáktól való függőség csökkentését célozza.

A CATL közlése szerint a nátriumion-akkumulátorok -40 és +70 Celsius-fok közötti hőmérsékleten képesek működni, és a karbantartási költségeket is csökkenthetik. A sorozat egyik típusa kifejezetten nehézgépjárművekhez készült: több mint nyolc éven keresztül használható, miközben olcsóbb üzemeltetés és nagyobb hatékonyság érhető el vele a hagyományos ólom-sav akkumulátorokhoz képest.

A CATL fejlesztése a kínai BYD legújabb akkumulátorát is megelőzheti.

A BYD múlt hónapban jelentette be, hogy új töltőrendszerével öt perc alatt körülbelül 400 kilométernyi hatótávot lehet elérni. A nyugati gyártók között a Mercedes-Benz és a Tesla szupergyors töltői tűnnek a legjobbnak: előbbi 10 perc alatt 325 kilométeres, utóbbi 15 perc alatt 270 kilométeres hatótávra képes.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk