A gésák márpedig nem prostituáltak
Masszívan él az a tévhit, miszerint a gésák csupán túlmisztifikált prostituáltak. Utánajártunk, hogy a valóságban mit szabad és kell tenniük, illetve milyen áron.
Mindenkiben él egy kép a gésákról, akik fehér bőrükkel, piros szájukkal, feltornyozott fekete kontyukkal különleges módon képviselik a női ideált Japánban. Az elegáns kimonók és legyezők mögött azonban jóval több van puszta kliséhalmaznál.

Szellemi és zenei műveltség
A gésa szó japánul művészt jelent, mivel elsődleges céljuk a művészetekkel való szórakoztatás. Egy gésának muszáj széles körben – politikai, kulturális és közéleti kérdésekben egyaránt – tájékozottnak lennie, hogy beszélgetőpartnereivel magas nívón társaloghasson. Ezen felül zenei képzettséggel is rendelkezniük kell: megtanulnak ritmushangszereken, bambuszfuvolán és samiszenen (háromhúros hangszer) játszani, bonyolult tánclépéseket és koreográfiákat sajátítanak el, illetve énektudásukat is fejlesztik. Repertoárjukba beletartoznak a különféle teaszertartások is, hiszen a rendezvények általában elegáns teaházakban, esetleg éttermekben zajlanak.

A szüzességi szertartás
A gésák a hanamacsiban, azaz egy számukra fenntartott negyedben laknak az okijákban, azaz gésaházakban. A tanoncokat maikónak, a tanulmányaikat befejező gésákat pedig geikónak nevezik, utóbbiakat egyébként kifinomultabb és egyszerűbb öltözködés jellemzi. A kettő fázist pedig sok-sok év tanulás, gyakorlás, megfigyelés, valamint egy szertartás választja el egymástól.
Amellett, hogy egy prostituálódott gésa hitelét és állását veszti, konkrétan még az állam is tiltja az ilyesfajta viselkedést, ugyanis a 18. század végén törvények születtek a szakma szabályzására. Ennek hatására alakult ki az a megkülönböztetés is, hogy míg a praktikum jegyében a kimonókat a feleségek és az örömlányok egyaránt elöl kötik meg, a gésák viszont hátul, ezáltal csak körülményesen, segítővel tudnak öltözködni. Egy gésa egyébként sem szorul rá arra, hogy anyagi javakért bocsássa áruba a testét, hiszen egy este alatt akár ezer dollárnak megfelelő összeget is kaphat. Szolgáltatását füstölődíjban mérik, azaz a fizetés egy füstölő leégéséhez aránylik.

A rossz hírnév alapjai
A gésák negatív megítélése részben annak köszönhető, hogy a második világháború alatt sok japán nő azzal biztosította a megélhetését, hogy gésának öltözve amerikai katonáknak árulta magát. Ők voltak az úgynevezett „geesha-girl”-ök.
Ezen kívül a gésa-golyók, azaz az egymásba fűzött, apró súlyokkal ellátott gömböcskék is alapot adhatnak a rosszmájú feltételezéseknek. Holott ez az eszköz nem csak a férfiak örömére alkalmazható, hanem a nők számára is kedvező élettani hatást gyakorol, hiszen rendszeres használata erősíti a hüvelyizomzatot és segít kiérezni a vaginális orgazmust.
Nem férjük van, hanem patrónusuk
A gésák nem mehetnek férjhez, ameddig a hivatásukat gyakorolják. Sem az állandó tanulás és esti fellépés, sem a szigorúan betáblázott életmód nem összeegyeztethető a családi élettel. Ugyanakkor régi szokás, hogy minden gésának lehet egy dannája – szintén a ház asszonya közvetítésével –, aki egyfajta státusz-szponzorként, mentorként vagy akár szeretőként funkcionál. Furcsa módon egy danna lehet nős férfi is. Régen nem sok beleszólása volt a geikóknak az eltartó férfi személyét illetően, azonban a 20. századtól már maguk is dönthettek róla.
Az idő előrehaladtával a legtöbb gésa már inkább egyedül próbált boldogulni.
A modern társadalomnak köszönhetően eleve eltűnőben van ez a hagyomány: míg az 1920-as években több mint nyolcvanezer gésa élt Japánban – főleg Kiotóban –, ma már csupán néhány ezren képviselik ezt a szakmát.
Források: rd.hu, nihon.eoldal.hu, xiaolongimnida.hu
Fotók forrása: Wikipédia