KULT
A Rovatból

A pillanat, amikor rájössz, hogy egyetlen döntéssel megelőzhettél volna egy gyilkosságot

A Zanox alapsztorijából egy végtelenül gagyi sci-fit is ki lehetett volna hozni, ehelyett az utóbbi idők egyik legkellemesebb csalódása lett belőle a magyar filmek között.
Láng Dávid - szmo.hu
2022. június 02.



Misi átlagos gimnazista fiú, az ideálisnál kevesebb önbizalommal és jó adag szorongással, amire egy kísérleti gyógyszert szed. Amikor megismerjük, épp az érettségi reggelén tömi magába a nagymamája által készített bundáskenyeret, majd elindul az iskolába, ahol természetesen nem lesz szerencséje a húzott tétellel. Utána ráadásul még arra is nemet mond, amikor bulizni hívja a lány, aki titokban régóta tetszik neki.

Eddig tipikus és átélhető a sztori, valószínűleg mindenkinek voltak hasonló csetlés-botlásai tinédzserként. Hamarosan azonban kiderül, hogy egyes döntéseinknek sokkal nagyobb súlya is lehet annál, mint amit az adott pillanatban gondolunk róluk. De erről kicsit később, előtte beszéljünk arról, miért rendhagyó film több szempontból is a Zanox – Kockázatok és mellékhatások.

Egyrészt szinte kizárólag a nagyközönség előtt eddig ismeretlen színészek kaptak szerepet benne, közülük többen határon túli magyarok: a főszereplő Bálint Előd és a kezelőorvosát játszó Hatházi András erdélyiek, a kórházban megismert alkoholista férfi szerepében pedig a felvidéki Dráfi Mátyást láthatjuk.

Mindannyian emlékezetes alakítást nyújtanak, remek érzékkel választották ki őket, ráadásul – érdemeik elismerése mellett – külön felüdülés, hogy végre nem ugyanazt az 5-6 arcot látjuk, akiket a legtöbb populáris magyar filmben és sorozatban foglalkoztatnak. De mindenki más, még a kocsmai statiszták is hitelesen hozzák a saját figurájukat.

Nagy dicséret jár a formabontó zeneválasztásért: Ricsárdgírt nem sok nagyjátékfilmben hallhattunk eddig, és ide tökéletesen passzol is a fésületlenségük (a nyitójelenetben ráadásul egy interjúrészletet is bevágnak a frontemberüktől – aki látott vagy olvasott már ilyet, tudhatja, hogy Márton Dani minden megszólalása instant röhögőgörcsöt okoz).

Hasonlóan meglepő fordulat, amikor a végzősök bulijában a Tankcsapda hirtelen átcsap Groovehouse-ba, de a Belmondo Mikor című slágere is elég rég eltűnt már a mainstreamből, itt viszont az egyik kulcsjelenet aláfestéseként fontos szerep jut neki.

A helyszínek szintén újszerű benyomást keltenek, a filmet ugyanis Dunaújvárosban és Komlón forgatták. Ezzel egyrészt túlléptek az unalomig bejáratott Budapest-kliséken, másrészt az egykori szocialista iparvárosok komor képi világa is fokozza a hangulatot, amibe a Zanox berántja a nézőt.

Térjünk vissza a történethez, mert itt csúszhatott volna félre legkönnyebben az egész film. Eleve merész húzás volt bevállalni egy olyan koncepciót, amiről mindenkinek eszébe jut legalább egy világhírű előkép, mégpedig az Idétlen időkig, ahol a főhős szintén egy adott napot él újra folyamatosan. A Zanox emiatt kicsit olyan hendikeppel indult, mintha valaki varázslóiskolás filmet forgatna, majd elvárná, hogy senki ne asszociáljon róla a Harry Potterre.

Ebből az összevetésből viszont teljesen jól jön ki: az időben való visszautazás módja (házipálinkát inni a kísérleti gyógyszerre) pont eléggé meghökkentő ahhoz, hogy eszünkbe se jusson koppintásra gondolni. Az időugrás előtt önkéntelenül rángatózni kezdő szereplők ugyan kissé megmosolyogtatóak, de összességében ez is inkább vicces, mint gagyi.

Ráadásul a film nem tolja túl az időhurkos koncepciót: az érettségi napját Misi összesen kétszer éli újra, mire elkezdhetnénk megunni a dolgot, máris jön az első komolyabb fordulat. Kiderül ugyanis, hogy a házipálinka mindig az utolsó bevett Zanox tabletta időpontjába repít vissza.

És amikor a főhős azután is bevesz egyet, hogy a körülmények szerencsétlen összjátéka miatt már súlyos testi sértés vádjával körözik a rendőrök, búcsút mondhat annak a kényelmes elképzelésnek, hogy végtelen számú esélye van helyrehozni, ha valamit elrontott.

Ezen a ponton a film végleg elválik az Idétlen időkig alapsztorijától, és egyben innentől lesz igazán lebilincselő, mivel hirtelen eltűnik a tétnélkülisége. Ezt dramaturgiailag is szépen oldották meg: amikor Misi fejében összeáll a kép, mi történik pontosan, miért nem újra az érettségi reggelére tért vissza, hanem csak 10 perccel korábbra, ennek egy ízes „a picsába!” felkiáltással is hangot ad.

Itt kezdődik az igazi versenyfutás az idővel: a fiúnak ugyan sikerült megakadályoznia egy gyilkosságot, de most mindenki őt hiszi agresszív állatnak, akire jó eséllyel börtön vár, ha elkapják.

A kétségbeesés határán eszébe jut, hogy a kezelőorvosa korábban említette neki, hogy évekkel ezelőtt ő is szedte a gyógyszert. Ennek nyomán áll össze a mesterterv, aminek a kivitelezése a lehetetlennel határos. Misi mégis megpróbálja beleimádkozni az éppen rendelő dokiba a pálinkát, amit az pont annyira fogad lelkesen, mint bármelyik orvos tenné, akitől azt kérik, hogy munkaidőben igyon meg egy felest.

Itt egy újabb műfajt behozva konkrétan túszejtéses akciódrámába csap át a film, aminél valószínűtlenebb fordulatot nem igazán tudtam volna elképzelni, különösen azt nézve, honnan indult. Nyilván nem kell hollywoodi mélységekre gondolni, erősen látszik az alacsony költségvetés, abból viszont a lehető legtöbbet hozták ki.

A végén természetesen minden jóra fordul, ráadásul van még egy csattanó, amit nem árulunk el, de alighanem mindenkinek megfordult már a fejében, amikor arról gondolkodott, mihez kezdene, ha előre láthatná a jövőt.

A Zanox egyszerre nagyon szórakoztató, és villant meg olyan mélységeket, amit a rövid leírása és előzetese alapján valószínűleg senki nem gondolna róla. Ráadásul önkéntelenül is gondolkodásra késztet: biztos mindenki fel tud idézni olyan történéseket az életéből, amelyek gyökeresen máshogy alakulhattak volna, ha egy adott pillanatban máshogy dönt. A film pont ezeket hozza elő, és már csak emiatt az önismereti vetülete miatt is érdemes megnézni.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Isztriai tengerparti hangulat a Városmajorban – különleges színházi est vár Budapesten
Igazi horvátországi tengerparti hangulat lesz a Városmajori Szabadtéri Színpadon a Zentai Magyar Kamaraszínház kiváló színészei jóvoltából!


Nem kell tehát a tomboló hőségben órákat várakozni az autópályán, hogy átéljük az Isztria hangulatát, a városmajori nézők ugyanis lírai-groteszk tengerparti társasutazáson vehetnek részt, hiszen augusztus 25-én Budapestre érkezik a Szedjetek szét!

Közel van a Vajdaság, valahogy sokaknak mégis távol: az, ami az ütemes tempóban megújuló zentai színházzal történik, feltétlenül figyelemre érdemes. A Dévai Zoltán és Mezei Kinga vezette teátrum gyorsan felkerült újra a délvidéki magyar színházak összetéveszthetetlen esztétikája iránt rajongók belső térképére. Kicsi, de erős – talán így lehetne leírni legrövidebben azt, ahogyan és ami itt történik.

Merész vállalásokból nincs hiány, és erről megbizonyosodhat az, aki ellátogat a nagy vajdasági költő, Domonkos István műveiből készült, 2024-ben bemutatott előadásra.

Aminek van előtörténete, többféle is. Egyrészt a hosszú színházi memóriával rendelkezők emlékezhetnek Mezei Kinga korai, nagy visszhangot kiváltott Via Italia-rendezésére, melyet „Domi” szövegei nyomán álmodott színpadra. Néhány éve a Zenta melletti szomszédvárban, a szabadkai Kosztolányi Dezső Színházban született meg az első Szedjetek szét, szintén Mezei rendezésében. Az egykori szereplők közül Hajdú Tamás, Mészáros Gábor és Pálfi Ervin az újragondolt változatban is részt vesz, de a színpadon látjuk még többek között a rendezőt magát, vagy a Budapestről Zentára szerződött Vilmányi Benettet is.

Domonkos István költészete alapélmény számtalan vajdasági alkotónak. A Szedjetek szét kiindulópontja A kitömött madár című regény, majd a rá néhány évre, 1971-ben publikált Kormányeltörésben című vers. Ez utóbbi jelentőségéről Keresztury Tibor irodalomtörténész így fogalmaz: „az idegenség, a magány, kitaszítottság, a nyelvvesztés, a hazához fűződő viszony, az elveszített otthon, a sehová sem tartozás... keserű himnusza ez, melynek végetérhetetlen avantgárd sodrását, áradását visszatérő motívumok strukturálják... Élő, működő, aktuális, frissnek ható matéria: éppúgy meggyőződhet erről Domonkos régi híve, ismerője, mint az, aki ezt a verset, ezt a költőt most fedezi magának fel.”

És a felfedezéshez, illetve újraismerkedéshez tökéletes matéria a zentai színház előadása. Az isztriai tengerparton vagyunk a hetvenes években, a zenészek az üdülők szórakoztatására kitartóan húzzák a talpalávalót. Közben pedig a véletlen által egymás mellé sodort, karakteres és emlékezetes figurák élővé és átélhetővé varázsolják a horvát (rém)álmot. Négy monológot hallunk, és mindnek központi témája a menni vagy maradni kérdése – Domonkos szomorú varázslata, hogy a kérdés aktualitása mit sem kopott az elmúlt négy és fél évtizedben ezen a vidéken...

Ahelyett, hogy az apró történéseknél leragadnánk, érdemes egy nagy levegőt venni, és úgy elmerülni ebben a különös világban. Aki nem szakértője a vajdasági kultúrának és gondolkodásnak, annak sem kell aggódnia, hiszen az előadás jófajta humorral mutat görbe tükröt a mindig abszurd világnak. Eljön az a pillanat is, amikor a nevetés megszakad, és minden elsötétül egy pillanatra, de a keserű valóság is szerethetővé nemesül a fináléban.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Vecsei H. Miklós az SZFE-s tanáráról: Büszke voltam rá, hogy az én farkamat fogja
A színész az Ördögkatlanon beszélt a színházi közeg visszaéléseiről vagy családja megosztottságáról. Az interjúban arról is beszélt, miért utasított vissza egy állami díjat.


Vecsei H. Miklós az Ördögkatlan fesztiválon beszélgetett Veiszer Alindával, az interjú Veiszer Patreon-oldalán jelent meg, amelyet a Telex szemlézett. A színész-rendező többek között a Nemzeti Színházhoz való szerződéséről, a családja megosztottságáról, az SZFE-s éveiről és egy visszautasított állami díjról is beszélt.

Elmondta, hogy mesterei és szakmabeli barátai közül senki nem beszélte le arról, hogy elfogadja Vidnyánszky Attila ajánlatát. A döntés előtt kikérte Jordán Tamás, Molnár Piroska, ifj. Vidnyánszky Attila és gyimesi nagymamája véleményét is. Hozzátette, hogy közülük csak

nagymamája nevezhető Orbán Viktor „véres szájú hívének”. Vecsei hangsúlyozta: ő a Nemzeti Színházban hisz, nem valamelyik igazgatójában.

A beszélgetésben arról is szó esett, hogy mennyire megosztottnak látja Magyarországot. Vecsei úgy fogalmazott: imádja az országot, de sírnia kell, milyen állapotban van. Példaként említette, hogy

a családja egyik része a Pride-on van, a másik fele pedig a nagymamájánál nézi a csíksomlyói búcsút.

Az interjúban felidézte az SZFE-n töltött éveit is. Azt mondta, hogy öt évig volt ott hallgató, és teljesen természetesnek számított, hogy egy hatvanas férfi tanár fogdosta őt, miközben instruálta. Szavai szerint:

„Sőt, még büszke is voltam rá, hogy az én farkamat fogja, és nem a másokét, mert akkor engem akar instruálni.”

Vecsei arról is beszélt, hogy az SZFE modellváltásával nem értett egyet. Éppen ebben az időszakban kapta volna meg a kormánytól a Fiatalok a Polgári Magyarországért Díjat. Írt egy levelet az akkor még államtitkár Novák Katalinnak, amelyben jelezte: a kitüntetést csak akkor veszi át, ha beszélhet vele az ügyről. „Nem válaszolt nekem Novák Katalin. És nem is fogadott. És akkor én sem fogadtam el ezt a díjat” – mondta.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Ez a férfi tényleg egy félisten élőben is – megvadult nőstényhordák ellenére is elsöprő volt Jason Momoa koncertje
A hisztérikus követelőzések ellenére sem vetkőzött, viszont felszabadultan zenélt Jason Momoa a bandájával a budapesti Akváriumban. A meglepetés-fellépő a 16 éves fia volt, aki szintén nagyon átélte a teltházas bulit.


Amióta megláttam a Trónok Harcában Khal Drogóként belovagolni Jason Momoát (akiről valljuk be, nők millióinak szintúgy a lovaglás jut eszébe), híresen elfogult lettem. Úgyhogy amikor kiderült, hogy Budapesten koncertezik a nyelvbotlásnak vagy dadaizmusnak is beillő, Öof Tatatá nevű bandájával, fél órán belül öten küldték el nekem a hírt.

2019-ben már voltam olyan koncerten, amelyen ő is ott volt, ugyanis pont a Dűne első részének budapesti forgatása alatt turnézott utoljára a Slayer. De Momoa akkor sajnos nem a küzdőtéren pogózott, mint nemrég Ozzy búcsúbuliján a Pantera riffjeire, hanem a színpad mellől élvezte a show-t.

Jól tettem, hogy fénysebességgel lecsaptam egy jegyre, mert egy nap alatt 80%-ban el is fogytak a jegyek, és utána hamar teltházas lett a buli. Nyilván rengetegen úgy voltak vele – kétségkívül én is –, hogy kit érdekel, Jason milyen zenét játszik, ha az Old McDonalds had a farm dallamára olvassa fel a telefonkönyvet, akkor is izgalmas lesz látni, hogy milyen a kisugárzása ennek a tesztoszteron-hegynek.

Amikor rákerestem a 2024-ben alakult Öof Tatatá-ra, annyit tudtam meg elöljáróban, hogy Mike Hayes énekes-gitáros és Kenny Dale dobos a két zenésztársa, és többek közt Metallica, Black Sabbath, Led Zeppelin és Jimi Hendrix feldolgozásokat adnak elő.

Erre mondjuk nekem, mint rock-metal fanatikusnak extrán fel is csillant a szemem, a műfajt nem kedvelő gruppie-k meg majd elvonatkoztatnak a zenétől, úgysem azért lesznek ott.

A késő esti klubkoncertet illetően arra számítottam, hogy csipketangákat csúzlizó csajok lepik majd el az Akvárium területét, és lesz pár Temu-köpenyes Aquaman, aki így próbál majd a helyszínen csajozni. Sokat nem tévedtem. Két órával a 22.30-ra kiírt koncert előtt már beengedték a sorokban kígyózó keménymagot: valóban volt köztük egy nagydarab kamu-Momoa, számtalan rocker, néhány Momoa-pólós rajongó, szuperhős-fan srácok, és persze zömében állig felnyomott dekoltázsú, kikent-kifent, elszánt lányok, illetve idősebb nők egyaránt. Volt, aki a párjával érkezett, de a többség csapatostul, hiú reményekkel telve portyázott.

Az Akvárium nagytermébe lejutva végtelenítetve vetíteni kezdték – az első sorokat rögtön elfoglaló rajongótábornak – a színész vodkareklámját. Amely elsőre szexinek hatott, ezredszerre már vallatásnak. Az pedig még inkább, hogy ennyi ideig kellett felfokozott hangerővel ovuláló hölgyek locsi-fecsijét hallgatnom, akik már attól önkívületben sikítottak, ha egy road bement letenni egy setilstet a földre.

Amikor végre elkezdődött a koncert, egyébként a kiírt időben, én instant hormonsokkot kaptam a belépő Jason Momoától, mert ez a férfi tényleg egy félisten élőben is. Huncut mosolygások, magabiztos közvetlenség, laza haj- és fenékrázás, gyakori közönséghez dumálás és karizmatikusság (nos, a karizma sem utolsó).

Aki pedig a – nemrég a forgatás miatt történt – szakrális szakálltalanítás miatt izgult, annak jelentem, hogy azóta kellemes borostája nőtt, amely remekül áll neki.

Maga a koncert számomra kifejezetten hangulatos és élvezetes volt, mintha egy blueskocsmában lettem volna, ahol a régi haverok előadják a kedvenc rock-metál slágereiket. Kenny jól dobolt, Mike pedig ugyan nem a legjobb énekes, viszont igazán kiváló gitáros, valamint egy tüneményes és szerethető figura. A trió néha kibővült Nakoa-Wolffal, Momoa 16 éves fiával, aki szintén az apjával együtt forgat nálunk. A srác nem csupán a szülei vonásait örökölte (bár lágyabb kivitelben, puttó angyalkás fürtökkel), hanem az apja zenei tehetségét is, mert már most jól gitározott, és látványosan élvezte a reflektorfényt, szinte fürdőzött a sikerben.

Az apja-fia páros még vokálozott is egyet közös mikrofonba a Rebel Yell alatt. A közönség láthatóan nem tudta értékelni a jammelős blues-részeket és a keményebb metálszekciót sem, csak a populárisabb slágerekre indult be az éneklés, mint amilyen a Red Hot-féle Can’t stop meg a Zombie vagy a Purple Rain.

A buli közben azonban egyre inkább szégyelltem, hogy nő vagyok, annyi lealjasodást láttam és hallottam. Ennyi malacvisítás konkrétan a vágóhídon nincs. Hol hörögve skandálták a családjuktól elszabadult asszonyok, hogy „Shirt off! Shirt off!”, hol magyarul vinnyogták, hogy „Rajtad van a póló, mi van veled?!" vagy "Aquaman gyere ide!". Volt momoás felnőttszínező is valaki kezében (na jó, az nekem is megvan), és egy molinón az első sorban a "Can I have a dickpic?" állt.

A koncert közepén majdnem agyontaposott-rúgott két ittas hölgyemény, hogy egy méterrel közelebb lássák az idoljukat. A (velem is) durván verekedő, megvadult egyedet végül a szekus szedte ki a sorból. Mintha egy nagyszabású lánybúcsún lettem volna – nem csoda, hogy Momoa végül nem vette le a trikóját, becsültem is érte, hiszen nem chippendale műsorral érkezett.

Az éjjel fénypontjaként még a dobverőt is elkaptam a végén, pedig én nem is nyúltam utána, mint száz másik kéz, csak hallottam, hogy a földön koppan, és pont be tudtam slisszolni a lábak közé, hogy felvegyem.

És az a harci helyzet, hogy Momoa és az egész bandája rendkívül szimpatikus és megnyerő volt a műsor alatt. Pedig én tényleg szerettem volna fogást találni ezen a pasin. De nem sikerült - sajnos semmilyen értelemben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Tóth Gabi: kimegyek mindjárt, azt kint valakit agyonverek – A Megasztár előzetese szerint bőven lesz feszültség a tehetségkutatóban
Herceg Erika könnyeit törli, Curtis kiakad és káromkodik, Marics Peti pedig kiabálni kezd.


Hamarosan érkezik a Megasztár idei évada. A csatorna egy előzetest is megosztott, melyből kiderül, hogy bőven lesznek megint feszültségek, sértődések, könnyek.

A műsorban új mesterek is érkeznek. A zsűri tagjai: Tóth Gabi, Herceg Erika, Curtis és Marics Peti. Ördög Nóra pedig új társat kap a műsorvezetéshez, Till Attila helyett Szépréthy Roland lesz a partnere.

VIDEÓ: A Megasztár beharangozója


Link másolása
KÖVESS MINKET: