KULT
A Rovatból

Vagány históriák a Hadikban

Rendhagyó, mégis a hagyományaihoz kapcsolódó, fiatalos, dinamikus programot ígér a Hadik Irodalmi Szalon legközelebbi estje január 23-án. Juhász Anna ezúttal hat művészt hívott meg, az estet pedig egy fotósorozat köré rendezte.


Rendhagyó, mégis a hagyományaihoz kapcsolódó, fiatalos, dinamikus programot ígér a Hadik Irodalmi Szalon legközelebbi estje január 23-án. Juhász Anna ezúttal hat művészt hívott meg, az estet pedig egy fotósorozat köré rendezte.

, Fotók Hadik Irodalmi Szalon, Mernyó Ferenc

Több, mint kétéves fennállása óta a Hadik Irodalmi Szalonban hónapról hónapra egy-egy téma köré gyűlve beszélgetnek művészetről, irodalomról, és megismerhetitek a kortárs kulturális élet kiemelkedő alkotóit.

Juhász Anna, a Hadik művészeti vezetője elmondta: egy fiatal fotográfus, Bach Máté fotósorozata adja a központját az estnek, egyben a keretet a januári szalonnak, amit abból bontunk ki, építünk fel.

A Vagány históriák elnevezésű sorozatban Bach Máté fotográfus 50 ötven kortárs magyar költőről készített portrésorozatot, amelyet tavaly a költészet napján mutattak be a Petőfi Irodalmi Múzeumban. A Vagány históriák koncepcióját Nagy Márta Júlia költővel együtt dolgozta ki Máté, s az 50 költőt is Márta válogatta.

Juhász Anna és Bonta Gáspár a Hadik kétéves szülinapján

Január 23-án költészet mutatkozik be alkotóin keresztül: Kemény Istvántól Juhász Ferencig, Szálinger Balázstól Szöllősy Mátyásig, Szőcs Petrától Finy Petráig, Lanczkor Gábortól Borbély Szilárdig. Az eredeti elgondolás szerint Bach Máté kiemelte alanyait az irodalomból, pontosabban abból, amit az ember az irodalomról gondol.

Szabadon választott helyeken, kedvenc erdőben, udvaron, saját könyvespolc vagy szokásos presszó előtt fotózta le alanyait kedvenc tárgyukkal.

A 2012-es, karácsonyra megjelenő Prae irodalmi folyóirat szintén a Vagány históriáknak adott otthont, ezt a januári Hadik Irodalmi Szalon esten kézbe vehetik, meg is vásárolhatják majd látogatóink, előbb, mint ahogy a folyóirat a hírlapárusokhoz kerülne.

Juhász Anna vezeti az estet

– A Vagány históriák esten hat költő látogat el hozzánk – mondta el Juhász Anna:

Deres Kornélia költő, kritikus, szerkesztő. 2003 óta publikál. Tanulmányait az ELTE-BTK magyar és angol szakjain végezte, 2011-től ugyanitt az irodalomtudományi doktori iskola ösztöndíjas hallgatója. Tagja a Színházi Kritikusok Céhének és a FISZ-nek, a JAK elnökségi tagja. Versei a Telep antológiában és a Szép versek-válogatásban is megjelentek, önálló kötete 2011-ben jelent meg Szőrapa címmel, emlyért 2012-ben (a legjobb első kötetért) elnyerte a Makói Medáliák díjat. Az ő "pontos, kegyetlen, őszinte mondatai" (idézet Kemény István hátlapszövegéből) megrázó és felemelő kötet-egészt alkotnak - és borzongatóan szépet.

Finy Petra a magyar kortárs gyerekirodalom egyik meghatározó alakja. Gazdagon illusztrált mesekönyvei nem hiányozhatnak egyetlen gyerekes család könyvespolcáról sem, mégis, első könyve, a Histeria grandiflora című verseskötet felnőtteknek íródott.

Finy Petra

Nemrég jelent meg Egy marék buborék című gyermekverses kötete, illetve első felnőtt-regénye, a Madárasszony, amely a magyar irodalomban egyedülálló vállalkozás: a természet nyelvén mesél el egy nagyon is emberi történetet. S ha minden igaz, tavasszal jelenik meg Kanyar címmel verseskötete a Librinél. 2011-ben ő kapta Lackfi Jánostól a Nizzai Kavics Díjat.

Kemény István József Attila-díjas költő, író, akit számos kritikusa nemzedéke legjelentékenyebb költői között tartja számon. Parti Nagy Lajos szerint "költészetén immár több nemzedék nőtt fel, a sajátja is bizonyos fokig, és az utána jövők is." 1984-es bemutatkozó kötetét 2006-ig hét versgyűjtemény követte. Első prózakötetét, Az ellenség művészete című kisregényt 1989-ben adták ki. Első nagyregénye Kedves Ismeretlen címmel 2009-ben látott napvilágot. Írt drámát, rádiójegyzetet, fülszövegeket, ponyvaregényt (álnéven), és több fordítása (többek között tucatnyi Nick Cave-magyarítása) is megjelent.

Schein Gábor József Attila-díjas író, költő, műfordító, irodalomtörténész. A Szavak emlékezete, az Elhangolás, a Panaszénekek, a Bolondok tornya című verseskötetek, az Irijám és Jonibe című gyerekkötet és számos dráma, regény szerzője. "Napról napra, szövegről szövegre, könyvről könyvre élek. Mindig csak a következőt szeretném jól megcsinálni. Nagyon el vagyok keseredve, ha nem sikerül, és nagyon örülök, rövid ideig, ha úgy érzem, most sikerült valami."

A szalon és közönsége

Szijj Ferenc József Attila-díjas magyar író, költő, műfordító, könyvtáros, szerkesztő. A lassú élet titka, a Kéregtorony, a Kenyércéulák című verseskötetek szerzője, illetve 2008-ban jelentette meg Zöldség Anna és a beszélő póniló című meséskönyvét. Egyértelműen a hazai költészet egyik meghatározó alakja, akiről sokszor írják, hogy szövege "sokszor mindenfajta logikai összefüggést nélkülöző szózuhatagot" tartalmaz, amelyben a csakis asszociatív összefüggésben álló "mondattöredékek többféleképpen is értelmezhetővé válnak." (Kovács Eszter)

Kenyércédulák című kötetében egy izgalmas folyamatra vállalkozott: nagyjából egy évtized kenyércéduláit gyűjtötte össze, versekről van szó természetesen, de ezek a versek együtt valamiféle naplóformát idéznek meg.

Kolozsváron született Szőcs Petra költő, forgatókönyvíró. Az ELTE magyar-német majd a Színház- és Filmművészeti egyetem forgatókönyvíró szakán végzett. Lénye és képei, ahogy versei is érzékenyek, finomak, mélyre látóak és őszinték. Találkozhatunk vele felolvasásokon, olvashatjuk verseit a legjelentősebb irodalmi lapokban, online fórumokon, s láthattuk Hegedűs János Literás fotónaplójában, illetve a Vagány históriák sorozatban.

Az esten részt vesz természetesen Nagy Márta Júlia költő, akit Anna faggat majd a válogatás titkairól és a Vagány-munkáról, Bach Máté fotográfus, vetítenek a Vagány históriák filmből, a költők felolvasnak, és lesz zene is: Magyar Bori énekesnő (aki Amszterdamból utazik haza a Hadik Irodalmi Szalon estre) és Kardos Dániel gitárművész játéka teszi teljessé a programot.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Tragédia a Netflix velencei forgatásán: a stáb szeme láttára meghalt a sikersorozat rendezőasszisztense
Diego Borella az Emily Párizsban ötödik évadának munkálatai közben esett össze. Az orvosok a Hotel Danieli épületébe siettek, de már nem tudták megmenteni a 47 éves rendezőasszisztenst.


Tragikus esemény árnyékolta be az Emily Párizsban forgatását Velencében: váratlanul elhunyt Diego Borella, a Netflix népszerű sorozatának rendezőasszisztense.

A Daily Mail beszámolója szerint az ötödik évad utolsó jeleneteinek felvétele zajlott a lagúnák városában, amikor Borella a stáb jelenlétében összeesett.

A La Repubblica információi szerint

az orvosok csütörtök este, 7 óra körül érkeztek a történelmi Hotel Danieli épületébe, de már nem tudták megmenteni az életét.

A rendezőasszisztens mindössze 47 éves volt. A hírek szerint halálát valószínűleg szívroham okozta.

A tragédia után a forgatást ideiglenesen felfüggesztették. Az ötödik évad velencei jeleneteit augusztus 15-én kezdték rögzíteni, és eredetileg hétfőn fejezték volna be a munkát.

Diego Borella 1978-ban született Velencében. Elismerést szerzett rendezőként és íróként, tanulmányait Rómában, Londonban és New Yorkban folytatta. Közösségi oldalain meséket, haikukat és színdarabokat is megosztott.

(via Femina)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Tóth Gabi: kimegyek mindjárt, azt kint valakit agyonverek – A Megasztár előzetese szerint bőven lesz feszültség a tehetségkutatóban
Herceg Erika könnyeit törli, Curtis kiakad és káromkodik, Marics Peti pedig kiabálni kezd.


Hamarosan érkezik a Megasztár idei évada. A csatorna egy előzetest is megosztott, melyből kiderül, hogy bőven lesznek megint feszültségek, sértődések, könnyek.

A műsorban új mesterek is érkeznek. A zsűri tagjai: Tóth Gabi, Herceg Erika, Curtis és Marics Peti. Ördög Nóra pedig új társat kap a műsorvezetéshez, Till Attila helyett Szépréthy Roland lesz a partnere.

VIDEÓ: A Megasztár beharangozója


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Fotók: Káprázatos légi parádéval ünnepelte a honvédség augusztus 20-át
A bemutatón nemcsak a jól ismert régi helikopterek, hanem vadonatúj harci és szállító gépek is feltűntek, amelyek most először repültek a főváros felett.


Budapest felett idén is látványos légi parádéval ünnepelte Szent István napját a Magyar Honvédség. A programban minden olyan repülő eszköz bemutatkozott, amely a honvédség birtokában van, köztük vadonatúj harci és szállító gépek is, amelyek most először tűntek fel a főváros felett.

Az érdeklődők a bemutatón láthatták

a már jól ismert MI–17 és MI–24 helikoptereket, de a legújabb H145M és H225M típusok is feltűntek.

Az eseményen készült fotóinkat itt tudjátok megnézni (kattintás után galéria nyílik):


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
A romantikus komédia, ami se nem vicces, se nem romantikus, de épp ettől lesz jobb és több – Kritika a Többesélyes szerelemről
Mondd, te kit választanál? A dúsgazdag, magas, jóképű és sármos üzletembert, vagy a csóró, magas, jóképű, sikertelen színész exedet? Itt a szerelem ötven árnyalata!


Celine Song nevét 2023 januárjában kezdte hajtogatni szinte mindenki az amerikai filmes körökben, amikor első filmjét, az Előző életeket bemutatták a Sundance Filmfesztiválon. Nem véletlenül, hiszen egy csodás alkotásról volt/van szó, amelyben két dél-koreai gyerekkori jó barát (talán több is annál), a Föld két legtávolabbi pontjára kerül, majd felnőttként újra felveszik a kapcsolatot, és maguk sem gondolják, hogy ez milyen érzelmeket ébreszt bennük.

A film átfesztiválozta a világot, majd 2024 januárjában végül a magyar mozikba is befutott (igaz, 2023 szeptemberében már el lehetett csípni a CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztiválon), nem sokkal később pedig két Oscar-díjra is jelölték, a legjobb film és a legjobb eredeti forgatókönyv kategóriáiban.

S hogy mi volt az Előző életek titka? Minden bizonnyal a benne rejlő őszinteség, hitelesség és emberiesség. Egy apró és érzékeny, sokszor szavak nélkül is sokatmondó alkotásról van szó, amellyel a dél-koreai Celine Song számára megnyíltak Hollywood kapui. Ő pedig rendesen betrappolt rajtuk. A következő filmjéhez ugyanis már olyan álomgyári nagyágyúkat sikerült megnyerni, mint Anastasia Steele, A mandalóri és Amerika Kapitány, vagyis Dakota Johnson, Pedro Pascal és Chris Evans.

Ha pedig az Előző életek egyik fő erénye az őszinteség volt, akkor ezt Song a Többesélyes szerelemmel rendesen kimaxolta. Talán túl is tolta… De hogyan lehet túltolni az őszinteséget? Nos, a sztori szerint a sikertelen színésznőből sikeres házasságközvetítővé vált Lucy Mason (Dakota Johnson) „örök szingliként” azt állítja, hogy vagy egyedül fog meghalni, vagy egy gazdag férfihoz megy feleségül. A szakmai sikerei ellenére Lucyt azonban egyre inkább frusztrálják ügyfelei irreális elvárásai. Részt vesz egy korábbi kliense esküvőjén, ahol megismerkedik a tehetős befektetővel, Harryvel (Pedro Pascal), aki élénk érdeklődést mutat iránta, de Lucy elutasítja, s azt javasolja, inkább legyen a cége ügyfele, hiszen ő lenne a legkapósabb férfi.

Lucy az esküvőn ráadásul váratlanul találkozik az exével, Johnnal (Chris Evans) is, aki éppen felszolgál a násznépnek, és továbbra is várja, hogy befusson színészként. Felelevenítik a közös múltjukat, amely az anyagi nehézségeik miatt ért véget.

Hősnőnk tehát nehéz helyzetbe kerül: választania kell a jóképű, sármos és mocskosul gazdag Harry, vagy a szintén jóképű, de csóró John között.

A Többesélyes szerelem magyar címe nyilvánvalóan a sztori romkomos oldalára utal, s ezzel próbálja becsábítani a nézőket a mozikba. Az eredeti cím, a Materialists (Materialisták) azonban már jóval őszintébb, hiszen Celine Song filmje egyrészt nem vígjáték, másrészt, ha lehet ilyen jelzővel illetni, akkor inkább antiromantikus film. A főhősnő ugyanis meg van győződve róla, hogy a házasság egy kölcsönösen gyümölcsöző üzlet két fél között, és a boldogságot az anyagi biztonság hozza el (persze az sem baj, ha a férfi jól néz ki, magas, és korban is stimmel).

Mert passzolhat egymáshoz bármennyire két ember, ha nincs elég pénz a közös életükre, az csak vitákat, veszekedéseket generál, szóval a szerelem nem elég a teljes boldogsághoz.

Song filmje tehát minden, csak nem a klasszikus hollywoodi értelemben vett romantikus film. Inkább megöli a romantikát.

Aztán persze a két férfi közt tipródó Lucy is kezdi felfogni, hogy nem lehet mindent matekkal megoldani, de addira a Többesélyes szerelem már elvesztette a szimpla romkomra izguló közönsége érdeklődését. Épp ezért is számít bátor vállalkozásnak: nem azt kapjuk, amit várunk tőle, és nem biztos, hogy örülünk annak, amit kapunk, de az biztos, hogy el fogunk gondolkodni rajta.

A film első fele épp ezért erősebb is, mivel abban kapjuk az arcunkba ezt a hollywoodi csöpögős romantikát kíméletlenül ledózeroló őszinteséget, a második felére már inkább kezd a cselekmény olyan irányt venni, mint ami ellen korábban oly ékesen felszólalt.

Azért így is távol áll a giccstől, csupán Song megijedt kissé a saját felvetésétől és a nézők teljes elidegenítésétől. Persze ezzel sincs semmi baj, hiszen a Többesélyes szerelem így is emlékezetesebb, mint a műfajbeli átlagos limonádék, és savanyúbb azoknál, mivel jóval több citromot facsartak bele.

E film kapcsán azonban már nem lehet elmondani, hogy szavak nélkül is sokatmondó lenne, annyi benne a szövegelés, és bizony épp ennyivel marad el az Előző életektől. Song első rendezésében a karakterek minden gondolatával és érzelmi vívódásával tisztában voltunk az apró rezdüléseikből, az egymásra nézéseikből, a ki nem mondott szavaikból. A Többesélyes szerelem azonban mindent kimond, sokszor. A kevesebb több lett volna.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk