KULT
A Rovatból

„Ott voltam, ma is hallom…” - Vértes György képeken örökítette meg a zenét

Több nemzedék privát rock-történelme összpontosul azokon a fotókon, amelyek Vértes György Kőbányától az Abbey Roadig című kiállításán láthatók a budakalászi Kós Károly Művelődési Házban.

Link másolása

Amikor belépek a terembe a fotókkal sűrűn borított falak közé, háttérben a Beatles legendás lemezének hangjaival, rögtön saját emlékeimet kezdem keresni. A Fekete Bárányokat, akik akkor még egy „nyájba” tartoztak (vagy már akkor sem?), Carlos Santanát, akinek féltucat koncertjén voltam, de már rég összekeveredtek bennem, Orszáczky Jackie-t, akivel életem első online interjúját készítettem Budapest és Sydney között.

Felidézem azt a pillanatot, amikor B.B. King a Kongresszusi Központban színpadra szólította Tátrai Tibuszt, és a magyar gitárkirály mint egy alázatos tanítvány figyelte a Mester minden mozdulatát, vagy amikor David Bowie a Szigeten belefehérlett az éjszakába.

De telitalálat az ős-Stone Keith Richards, a világ legszakadtabb gitárosa, akiről mostanában az a mém járja, hogy ő lesz az egyetlen a világon, aki túléli a koronavírust. Nemesen szép és szelíd Lerch István portréja, Kovács Katié rejtelmes és érzéki.

Somló Tamást a Tabánban látjuk, de bennem megmarad az az Artúr is, akivel egyszer a Bem-rockparton megvitattuk a rendszerváltás utáni szellemi árkok mibenlétét. És innen már csak egy lépés az Locomotív GT, amelynek végleges formációja egy sárga Trabantban ül. Mindezeket a "képpé vált zenéket" Vértes György, azaz Tojás fényképezőgépe őrizte meg több mint négy évtized alatt.

A 70-es évek első magyar szupergroupja többszörösen jelen van, hiszen gitárosa, Karácsony János James, vagy az Indián (ahogy tetszik) egy szál gitárral idéz fel néhány Loksi-dalt, és a jelenlevők vele éneklik: „Nem adom fel, míg egy darabban látsz”. És itt van Sándor Pál, aki emlékezetes klipeket rendezett a banda dalaiból, sőt, még a Ripacsokban is felhangzik, hogy „Ilyen a boksssssz…”.

A rendező, aki felidézi ez utóbbi, „gyerekkori” élményeit, szűzbeszédet tart, mert még soha nem nyitott meg fotókiállítást és ezért úgy csinál, mintha zavarba lenne. Elárulja, hogy kora reggeli ébredése után facebookozni és lájkolni szokott, és így találkozott Vértes Gyuri fotóival.

„A fotók számomra megállított pillanatok, de ha olyan a kép, mint amilyenből itt nagyon sokat látok, hihetetlen fantáziámmal egy hosszú történetet találok ki: kik lehettek, mit csináltak, mi lehetett ez a pillanat. Ez egy varázslatos helyzet számomra"

– mondja Sándor Pál.

"Ami még nagyon vonz ezekhez a képekhez, hogy vannak rajtuk nagyon szép és nagyon randa emberi arcok. És számomra az úgynevezett „randák” is megszépülnek, mert meg akarják mutatni magukat, hogy valami olyasmit próbálnak tenni, ami minket egy kicsit jobbá tesz, szórakoztat, élményt ad, ami fontos az életben. Nemcsak a zene, hanem annak odaadása is„ - teszi hozzá.

„Palika” úgy gondolja, hogy egy filmrendezőtől talán azt várják, hogy elemezze a képeket. „Na nem! Tessék odamenni, tessék belenézni az arcokba, tessék elidőzni és tessék megtalálni ezeknek a képeknek a lelkét.”

Végül a rendező kedvenc kamaszkori olvasmányáról, A sánta ördögről beszél, amelynek címszereplője minden éjjel elrepül a város felett, leszedi a házak tetejét és belenéz az emberi sorsokba, mert kíváncsi rájuk. Számára Tojás éppen ilyen.

Vértes Gyurival nemcsak abban hasonlítunk, hogy egyidősek vagyunk, hogy egykor mindketten dolgoztunk az egyik első magyar rock-magazinnál, a Polipnál (sokan megdöbbennének, ha felsorolnám a névsort…) és, ahogy én utálom, ha „rock-szakírónak” neveznek, ő sem szereti, ha „rock-fotósként” skatulyázzák be. Ugyanakkor mindketten szenvedélyesen szeretjük a zenét és a zenészeket, és ez lejön Tojás képeiről.

A fotográfus külön köszönetet mondott egy jelen lévő orvosnak, aki nemrégiben megmentette az életét, és a roadoknak, akik a koncerteken közel engedték őt a zenészekhez. Amúgy köztudott róla, hogy rendkívül nagyra tartja ezeket a nélkülözhetetlen háttérmunkásokat.

„Ne egyben nézzétek a képeket, hanem külön-külön, és tiszteljük ezeket az embereket, akiknek többsége haláláig le sem száll a színpadról. Sajnos elég sok az elhunyt közöttük és, ahogy nézem az archívumot, egyre többen lesznek. De vannak, akik ma is nagyon jó állapotban vannak és fantasztikus dolgokat csinálnak 70 felett is. A fiatal muzsikusoknak, és talán a fotósoknak is azt tudom javasolni, hogy kövessék az ő példájukat”.

Szeretett volna több képet hozni, vagy tágasabban elhelyezni őket, a terem azonban korlátokat szabott neki, de azért reméli, hogy mindenki megtalálja azt az arcot, amelynek az emlékét hazaviheti magával.

Vértes György fotókiállítása március végéig látható a budakalászi Kós Károly Művelődési Házban.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Szinte mindenki kétségbe van esve, fel van háborodva” – Udvaros Dorottya távozása nagy vihart kavart a Nemzeti Színházban
„Ha egy ilyen kaliberű színművészt, mint Udvaros Dorottya, így el lehet küldeni, mire számítson mindenki más” - mondta el egy bennfentes a Blikknek.

Link másolása

Ahogy arról mi is írtunk, Udvaros Dorottya közölte, hogy a Nemzeti Színház nem újította meg a szerződését, anyagi okokra hivatkozva.

Később az intézmény azt mondta, hogy határozatlan idejű munkaszerződéssel rendelkezik, amit nem szüntettek meg. Erre reagált megint a színésznő, és újra megerősítette, hogy Vidnyánszky Attila nem újította meg a szerződését, csak azokban a darabokban fog játszani, amik még műsoron vannak.

A Blikk információja szerint a színésznő bejelentése óta temetői a hangulat a színházban.

"A társulat rémes állapotban van, szinte mindenki kétségbe van esve, illetve fel van háborodva, hiszen ha egy ilyen kaliberű színművészt, mint Udvaros Dorottya, így el lehet küldeni, mire számítson mindenki más?"

– mondta egy bennfentes a lapnak.

Sokan értetlenül figyelik, hogy külföldi rendezőket hívnak, és nem az itt dolgozó művészekre vigyáznak. Úgy tudják, hogy nagy összegeket kapnak a külföldi vendégrendezők, miközben sok, szerződésben lévő színész anyagi gondokkal küzd. Több fiatal művésznek is másodállást kellett vállalnia ahhoz, hogy meg tudjon élni - írja a portál.

Udvaros Dorottya korábban többször is felszólalt például a Színház- és Filmművészeti Egyetem modellváltása kapcsán. Korábban utalt rá, hogy ez is közrejátszhatott abban, hogy az igazgató elküldte.

A lap informátora szerint Vidnyánszky és Udvaros között egy újabb hangos vita is kipattant az előző nemzet színésze választás kapcsán. Mivel ez a színházban történt, azt többen is hallották.

A Blikk beszélt Szarvas Józseffel is, aki korábban együtt játszott a színésznővel a színház nyitóelőadásában.

"Mindig fájdalmas, amikor valaki távozik közülünk, Dorottyával pedig huszonkét éve vagyunk munkatársak, ezért megrázó volt a hír" – mondta a lapnak.

"Azt tudjuk, hogy a színház jelenleg nehéz anyagi körülmények között dolgozik, ez aggodalomra ad okot, de arról nem tudunk, hogy további művészektől is megválna a teátrum. Készülünk a következő évadra. Korábban én is többször mentem el színházból, és nem állt meg az idő" – tette hozzá.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Udvaros Dorottya továbbra is állítja, Vidnyánszky Attila nem hosszabbította meg a szerződését
A színésznő szerint az intézmény igazgatója anyagi okokra hivatkozva nem újította meg a szerződését. A Nemzeti Színház szerint Udvaros Dorottyának határozatlan idejű szerződése van, és azt nem mondták fel.

Link másolása

Mi is írtunk róla, hogy Udvaros Dorottya azt mondta, hogy már nem tagja a Nemzeti Színháznak, mert a szerződését nem újították meg. Az igazgató, Vidnyánszky Attila korábban az intézmény anyagi helyzetére hivatkozott.

Pénteken a Nemzeti Színház azt közölte:

„Udvaros Dorottya művésznő a Nemzeti Színház társulatának tagja, határozatlan idejű munkaszerződéssel rendelkezik, mely a mai napig nem került megszüntetésre és felmondásra”

- írta a Telex.

A színésznő gyorsan reagált a teátrum közlésére. A lap megkeresésére azt válaszolta:

„Március 22-én pénteken 11.00-kor volt szerződtetési tárgyalásom a vezérigazgató úrral, amikor is közölte, hogy nem kívánja meghosszabbítani a munkaszerződésemet. Azokra a darabokra, amik még műsoron maradnak és játszom bennük, azokra egyedi szerződést kapok majd május közepén”.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Udvaros Dorottya 22 év után távozik a Nemzeti Színházból, Vidnyánszky Attila nem hosszabbította meg a szerződését
A legfőbb érv az volt, hogy a színház nehéz anyagi helyzetben van. Udvaros azonban nem érti, hogy akkor miért kell külföldi rendezőket szerződtetni hatalmas összegekért.

Link másolása

Már nem vagyok tagja a Nemzeti Színháznak. Vidnyánszky Attila valóban nem hosszabbította meg a szerződésem – mondta Udvaros Dorottya a Magyar Hangnak adott interjújában. A direktor legfőbb érve az volt szerinte, hogy a teátrum nehéz anyagi helyzetben van.

„A kormány elvont 380 millió forintot a színháztól, és idén már nem sikerült befoltozni a költségvetésen ütött lyukakat. Elfogadom, hogy anyagi problémák vannak, de ha valóban ilyen rossz a helyzet, akkor miért kell újabb és újabb külföldi rendezőt leszerződtetni hatalmas összegekért?

A Nemzetiben már alig rendeznek magyar művészek” – mondta a színésznő a lapnak.

Udvarost megkérdezték a tavaly novemberi balesetről is, amikor a Rómeó és Júlia előadás közben Szász Júlia és Horváth Lajos Ottó lezuhantak a díszletről.

„Benne volt a levegőben, hogy valami történni fog. Korábban már kis híján történt tragédia, egy öt méter magas díszletelem kezdett el dőlni, a tetején egy színésszel, akinek végül szerencsére nem esett baja, de az eset után elszerződött a színháztól. A Rómeó és Júlia próbáin a kollégák többször is jelezték, hogy veszélyes a díszlet, mégsem történt semmi” – mondta Udvaros Dorottya.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Áll a bál a Nemzeti Színházban: Udvaros Dorottya után mások is távoznak a teátrumból
Az Index szerint a tavaly novemberben súlyos balesetet szenvedett Horváth Lajos Ottó és Szász Júlia sem tér már vissza, és felmondott Barta Ágnes, Mészáros Martin, Szép Domán és Szabó Sebestyén László is.

Link másolása

Pénteken lapunk is megírta, hogy Udvaros Dorottya szerződését 22 év után nem újította meg a Nemzeti Színház, így távozik onnan. Azonban az Index információi szerint azonban nem ő az egyetlen, aki otthagyja a teátrumot.

Pénteken reagált a Nemzeti Színház is, miszerint a művésznőnek határozatlan idejű szerződése van. Később Udvaros Dorottya azonban azt mondta: pénteken volt szerződtetési tárgyalása a vezérigazgatóval, amikor is közölte, hogy nem kívánja meghosszabbítani a munkaszerződését.

A helyzetet még érdekesebbé teszi, hogy a színésznő nemrégiben kapta meg a Nemzet Színésze címet, amiről a lap úgy tájékoztat, éppen Vidnyánszky Attila hathatós támogatásával történt meg.

Az Index információi szerint

a tavaly novemberben súlyos balesetet szenvedett Horváth Lajos Ottó és Szász Júlia sem tér már vissza. Továbbá felmondott Barta Ágnes és férje, Mészáros Martin, illetve Szép Domán és Szabó Sebestyén László, illetve Farkas Dénes már korábban elhagyta a színházat.

A lap felkereste a színészeket, akik közül Barta Ágnes megerősítette a hírt, miszerint az évad végétől nem lesz már a társulat tagja. A távozók helyére nem tervez új embereket alkalmazni a színház.


Link másolása
KÖVESS MINKET: