KULT
A Rovatból

Harcsa Veronika: a sztereotípiák helyett a nyitottság a legfontosabb

A jazzénekesnő elárulta, miért vesz részt mostanában komolyzenei projektekben, mit gondol a kultúrsznobokról és mit szól ahhoz, ha bájosnak nevezik.
Dömötör Nikolett - szmo.hu
2016. október 21.



- Ha az ember beüti a neved a keresőbe (ahogy én is tettem, amikor a beszélgetésre készültem), rengeteg cikket, interjút talál rólad-veled. Amellett, hogy szuperlatívuszokban emlegetnek mint az ország egyik legtehetségesebb, legkarizmatikusabb és legsikeresebb fiatal jazzénekesnőjét, feltűnt, hogy a neved elé gyakran odabiggyesztik a „bájos” jelzőt. Szerinted is ez határozza meg az imidzsedet?

- Hát, remélem, nem a bájos az egyetlen jelző, amit lehet hozzám társítani (nevet).

- Érdekes, mert nekem a színpadi jelenlétedből, a számaidból, a hangod tónusaiból nem biztos, hogy ez jutna először eszembe rólad. Nagyon sokszor inkább az, hogy mennyire határozott és dögös vagy, te és amit csinálsz.

- Nem igazán foglalkozom ezzel, inkább az köti le az energiáimat, hogy iszonyú sokat dolgozom. Lehet, hogy ha valaki csak felszínesen, rádióban, tévében, itt-ott elkapott pár percnyi műsoridőt rólam, az jön le neki, hogy jé, itt egy helyes lány, milyen aranyos és kedvesen mosolyog. De ha eljön egy koncertre, az erőbedobásunkból és abból, hogy sugározzuk, mennyire komolyan vesszük, amit csinálunk, talán lejön valami árnyaltabb is.

- A szüleid anno pusztán azért írattak be a zeneiskolába, hogy az általános műveltséged egy fokkal jobban pallérozva legyen. Szeretted a zongoraórákat?

- Abszolút szerettem, de végül a szaxofon és aztán az ének kapcsán találtam rá az igazi hangszeremre, a hangomra. Nekem sosem volt nyűg zeneiskolába járni, de nem kaptam meg tőle az önkifejezés élményét.

"
Azt akkor ismertem meg igazán, amikor rátaláltam az éneklésre, és ezzel együtt megszűnt a közvetítő csatorna a hangképzés és a hang megszólalása között. Valamiért arra volt szükségem, hogy a testemen belül legyen a hangszerem, ne azon kívül.

És hát az az igazság, hogy borzasztóan izgultam minden megmérettetéskor, remegett a kezem, a gyomrom, nagyjából a harminc százalékát produkáltam annak, amit otthon nagyszerűen el tudtam játszani zongorán vagy szaxofonon. Biztosan megvan a pszichológiája, de mindez az énekléssel teljesen megszűnt. Annyira természetes kifejezési formává vált számomra, hogy a görcs pozitív, dopping-szerű izgalomba váltott át.

bhp

- Ez az oka, hogy a fellépéseiden a mai napig nem játszol se zongorán, se szaxofonon?

- Azt hiszem, igen. Bár otthon természetesen van zongorám, a dalszerzéshez, gyakorláshoz használom is. A többit inkább rábízom a profikra. (nevet)

- Szombaton, a Concerto Budapest zenekara által szervezett komolyzenei koncertsorozaton, a Hallgatás Napján te is fellépsz. Nem annyira szokványos, hogy klasszikus zenei eseményen részt veszel fellépőként – hogy jött az ötlet erre?

- Nem ez lesz az első alkalom, hogy együtt zenélünk a Concerto Budapesttel, hiszen Luciano Berio huszadik századi olasz zeneszerző Folk Songs című darabját már júniusban is előadtuk ugyanott, a Budapest Music Centerben. A közel félórás műben tizenegy népdalt dolgozott fel különféle nációk tradícióiból merítve. Nem egy hagyományos értelemben vett klasszikus darabról van szó, igaz, én magam sem vagyok sem népdalénekes, sem klasszikus énekes. Keller András, a Concerto vezetőjének ötlete volt, hogy lenne abban valami különleges, ha nem egy bel canto énekhangon szólalna meg, hanem egy természetesebb, más típusú hangszínen, technikával. Már a júniusi produkcióra való felkészülés is óriási élmény volt számomra, ahogy maga a koncert is, nagyon örülök, hogy másodszorra is elhangzik majd. Egyébként valami miatt úgy alakult, hogy az elmúlt évben több felkérést is kaptam a klasszikus zene irányából; léptem már fel több alkalommal a Liszt Ferenc Kamarazenekarral, illetve egy svájci produkció keretében a bázeli fesztiválon egy huszadik századi operát viszünk színpadra.

bhp_4459

- Egy korábbi interjúdban azt mondtad: hacsak nem jön megkeresés, biztosan nem lett volna bátorságod, hogy a klasszikus zene területén is kipróbáld magad. Milyen fajta bátorság kellett ehhez? Eddigi munkásságod alapján nem tűnsz olyannak, aki megriad a kísérletezéstől, az új műfajoktól és különböző fúzióiktól…

- Ehhez bátorság és biztatás kellett, igen. Bár nekem mindig sokat jelentett a klasszikus zene, többek között inspirációt is, de a tisztelet, amit érzek a muzsikusok és a zeneszerzők iránt, megakadályozott abban, hogy el tudjam képzelni ezeket a műveket a saját interpretációmban. Kellett az, hogy az ő oldalukról érkezzen a felkérés, hogy megbízzanak bennem, és én is megérezzem ezt a bizalmat.

- Egy viszonylag kötött szabályrendszerben működő klasszikus zenei darabba hogyan tudod beletenni a Harcsa Veronikaságot? Mennyire van lehetőséged arra, hogy szabadon mozogj ebben a keretrendszerben?

- Amikor például Gyémánt Bálinttal játszunk duóban, az egyik legmeghatározóbb elem a spontaneitás. Sok az improvizáció, nagyobb tér nyílik arra, hogy az adott pillanatnak megfelelően interpretáljunk és hozzunk létre valamit. A Concertóval való közös munkában pedig éppen az esik rendkívül jól, hogy valaki más zenei akaratának kell alávetnem magam: egyrészt a zeneszerzőnek, másrészt a karmester elképzeléseinek, szándékának. Jót tesz, ha előadóként többféle szerepben is kipróbálhatom magam, akár úgy is, hogy egy erős, már kialakított koncepcióba megpróbálok belepasszolni.

A Harcsa Veronikaságra visszatérve: mivel én nem tudok klasszikusan énekelni (bár persze tanultam róla, de nem ismerem és nem tudom úgy űzni, mint egy operaénekes), csakis a saját eszközeimmel operálhatok. Nyilván dolgoznom kell azon, hogy ez előnyére és ne hátrányára váljon a megszólaltatásnak - de pont emiatt gyönyörű feladat, és pont emiatt töltök olyan sok időt a felkészüléssel.

- A Folk Songs mellett Beriótól előadtok még Beatles-számokat is, klasszikus átiratban. Mennyire áll hozzád közel ez a fajta zenei világ?

- Zeneileg abszolút passzol, a Beatles harmóniavilágában tökéletesen megtalálhatóak az európai klasszikus zene hagyományai. Énekhangban nehéz feladat, mert egyrészt a fülemben vannak az eredeti változatok, amelyek jazzénekesként közelebb is állnak hozzám, mint klasszikus feldolgozásaik. Másrészt pedig ezek a dalok Cathy Berberian-nak, a fantasztikus szopránénekesnőnek íródtak, tehát magas a hangfekvés, ami megköveteli, hogy egy klasszikusabb hangszínt használjak. Nem lehet rock and roll-os lendülettel előadni.

- A dalaidat nagyrészt te írod, a szöveget és a zenét is. Hogy zajlik nálad az alkotás folyamata? Mi születik meg először a fejedben, egy-egy sor vagy a dallam?

- Általában egyik vagy másik indít, visszahatnak egymásra. Ritkán történik meg, hogy egyszerre jelenik meg szöveg és dallam a fejemben.

bhp_4491

- Milyen impressziók alapján jön az ihlet?

- Sokféleképpen alakul egy-egy dal sorsa. Van, hogy évekig áll lejegyezve a füzetemben egy ötlet, amivel nem kezdek semmit, nem tudom tovább bontani, és aztán hirtelen jön egy lökés, ami továbbviszi a kezdeményt. Az inspiráció lehet teljesen szakmai - sokszor előfordul, hogy zenei élmények indítják be a kreatív energiákat, de nálam inkább az érzelmi alapú megihletődés a jellemző, főleg ami a szöveget illeti. Legkönnyebben olyan témákról tudok írni, amelyek szenzitíven hatnak rám.

- Eleve angol nyelven születnek a szövegeid?

- Igen, általában kapásból angolul írom őket. Nagyon érdekes, néha teljesen intuitív módon eszembe jut egy szó, a hangzása miatt, aztán utólag rájövök, hogy tartalmilag is tökéletesen illik ahhoz, amit én elképzeltem. Ilyenkor a tudatalatti hoz létre valamit, amire aztán a tudat később rácsodálkozik. Egyébként terveztem magyarul is írni szöveget, amiből az lett, hogy komolyan elkezdtem huszadik századi magyar költők verseivel foglalkozni. Így született két lemezem is, a Lámpafény és a Kassák Lajos-album. Az angol nyelv, úgy érzem, sokkal engedékenyebb. De lehet, hogy ezt azért látom így, mert a magyar az anyanyelvem. Magyar nyelven sokkal szigorúbb vagyok magamhoz is.

- Több tucat külföldi országban léptél már fel, tanultál Brüsszelben és most Londonban élsz. A különféle nemzetekről keringenek bizonyos karakterológiai jellemzők, például a németek kimértségéről, az angolok hűvösségéről, a svájciak pontosságáról, az olaszok szenvedélyességéről – szerinted az adott ország közönségén, egy koncertszituációban is le lehet mérni ezeket? Máshogy „hallgat” egy berlini közönség, mint egy magyar?

- A sztereotípiákkal érdemes óvatosan bánni, ugyanakkor az nyilvánvaló, hogy a körülmények - az általános jólét, az anyagi lehetőségek - hatnak egy adott ország, város hallgatóságára. Egyáltalán nem mindegy, mennyire megterhelő valakinek megvenni két koncertjegyet. A nem materiális oldalon pedig ott sorakoznak az egyes országok közötti kulturális különbségek, amelyeknek része a már kialakult és élő zenei hagyomány is.

"
Nekem mindig is az embertől emberig elérő kommunikáció számított, az, hogy az egyes személyekre hogyan hat a koncert. Ez bármelyik országban alakulhat így is, úgy is. A sztereotípiák helyett a nyitottság a legfontosabb, előadóként és hallgatóként is.

- Manapság a jazzkoncertre, pláne komolyzenei koncertre, operába járás némileg összekapcsolódott a kultúrsznobizmus fogalmával (holott például a jazz hőskorában, a kezdetekkor ez még elképzelhetetlen lett volna). Legalábbis Magyarországon. Te is tapasztalod ezt a jelenséget? Mit gondolsz róla?

- Ha sznobizmusból jönnek, ha nem, akkor is ott vannak. Én ugyanazzal a hiteles énemmel próbálok rájuk hatni, és ha sikerül, legközelebb talán lelkesedésből térnek vissza, mert olyan történt meg velük, amire akár nem is számítottak. Mi, előadók annyit tehetünk, hogy nemcsak a klubba meg a hangversenyterembe megyünk el, hanem minél többféle helyszínre, közegbe visszük a zenénket.

- Nagyon aktív vagy Facebookon, a közösségi oldaladra gyakran posztolsz, a kommentelőknek is igyekszel egyenként válaszolni. Innen tudtam meg azt is, hogy egy nemrég megjelent szakácskönyvben is szerepelsz: egy nyers süti receptjét ajánlod. Ennyire fontos számodra a tiszta, tudatos táplálkozás és életmód?

- Tizenhárom évig vegetáriánus voltam, nem olyan rég váltottam rá vissza. A szerző, Bede Anna tudott a „múltamról”, így kerültem bele a könyvbe mint interjúalany. Szerintem remek hozadéka az elmúlt évtizedeknek, hogy egyre több ember figyel a táplálkozásra, annak minőségére, egyáltalán: az élet minőségére. Ugyanígy az sem mindegy, hogyan nézünk az emberekre az utcán. Ezek által magunkat is komolyabban vesszük, értékesebbnek.

- Ugyanezen a platformon folytatod a tavaly elkezdett Hősök Tere-kihívást, aminek az a lényege, hogy 30 napon keresztül ismeretlen emberekkel váltasz egy-két kedves szót az utcán, teljesen hétköznapi szituációkban. Előfordul, hogy felismernek?

- Általában nem, illetve ha igen, teljesen másképp sül el a dolog. Épp az a lényeg, hogy teljesen ismeretlenül elegyedjünk egymással szóba, egyikünk se tudjon a másikról semmit. Ahogy azt sem, hogy a találkozásból egy poszt születhet vagy bármi nyoma lehet.

- Neveket ugyan sosem említesz ezekben a posztokban, de előfordult már, hogy valamiképp eljutott a történet a „főszereplőkhöz”?

- Persze, többször is. Tavaly például írtam a zöldségárus nőről, akihez gyakran járok, neki egy munkatársa mutatta a történetét, ami a Nők Lapjában meg is jelent, hozzá így visszajutott. Amikor legközelebb mentem hozzá, mondta is, hogy jaj, de huncutnak tetszik lenni, művésznő… Mindketten nevettünk rajta egy jót, azóta pedig még eggyel közvetlenebb a kapcsolatunk.

- Számodra mi a legfontosabb hozadéka ennek a kihívásnak? Miért döntöttél úgy, hogy a tavalyi után idén is folytatod?

- Azt hiszem, nem tudjuk elégszer figyelmeztetni magunkat arra, mennyire egyoldalúan, szűrőkön keresztül látjuk a világot. A 30 napos kihívás nekem arra ad remek alkalmat, hogy egy-egy apró pillanatra teljesen más életekbe leshetek be. Bizonyos szempontból

"
felszabadító tapasztalás látni, hogy mások mennyire boldogan léteznek egy teljesen más típusú életben, mennyire máshogy boldogok.

- A színpadról is sugárzik belőled a – látszólag kimeríthetetlen forrásból jövő - pozitív energia, amivel a közönségedre is óhatatlanul és azonnal hatsz. Honnan meríted?

- Ugyanúgy élek meg hullámokat, mint bárki más, de abból a szempontból iszonyú szerencsés vagyok, hogy a munkám, bár rengeteg energiát és fókuszt követel, rengeteget vissza is ad. Az a fajta foglalkozás, ami feltölti az embert. Ehhez még hozzájön a család, a barátok, a közvetlen környezet, a munkatársakkal való jó viszony, amelyek mind-mind alapvető pillérek.

Ha tetszett az interjú, oszd meg másokkal is!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
2025 eddigi legjobb mozijában Leonardo DiCaprio a lányáért küzd – Az Egyik csata a másik után instant kultfilmmé válhat
A kopott, koszos fürdőköpeny mostantól hivatalosan is a menőség jelképe! A Boogie Nights és a Vérző olaj rendezőjének pedig kijárna már egy Oscar-díj!


Leonardo DiCaprio mindig alaposan megválogatja a szerepeit, filmjeit. Talán ezért is van az, hogy pl. az utóbbi 10 évben mindössze 4 filmben szerepelt (2015: A visszatérő, 2019: Volt egyszer egy… Hollywood, 2021: Ne nézz fel!, 2023: Megfojtott virágok). Nem híve a gyártósornak, s talán épp emiatt számít máig minden DiCaprio-film kiemelkedő filmes eseménynek, az idén 51 éves színész pedig az egyik utolsó filmsztárnak.

Legújabb választása, az Egyik csata a másik után pedig igazából egy a hollywoodi mennyekben köttetett kapcsolatból alakult ki.

DiCaprio már igen régóta szeretett volna együtt dolgozni Paul Thomas Andersonnal, a tizenegyszeres Oscar-jelölt író-rendezővel, aki olyan filmekkel vonult be eddig a filmtörténet halhatatlanjai közé (többek között), mint a Boogie Nights (1997), a Magnólia (1999), a Vérző olaj (2007), a Fantomszál (2017) vagy a Licorice Pizza (2021). Legújabb rendezése, az Egyik csata a másik után, amit egy korábbi filmjéhez, az Beépített hibához (2014) hasonlóan szintén Thomas Pynchon egyik könyve (a Vineland) inspirált, egyértelműen DiCaprio után kiáltott, így összejött a régóta vágyott közös meló. És milyen hatalmas szerencse, hogy összejött!

A sztori szerint a szerelmespár, „Ghetto” Pat Calhoun (DiCaprio) és Perfidia Beverly Hills (Teyana Taylor) egy szélsőbaloldali forradalmi csoport, a Francia 75 tagjai. Perfidia bevándorlókat szabadít ki az idegenrendészet egyik telephelyéről, és megalázza a parancsnokot, Steven Lockjaw-t (Sean Penn), aki szexuális vonzalmat érez iránta. A Francia 75 ezután politikusok irodáira, bankokra és az áramellátó hálózatra támad, Lockjaw pedig Perfidiára vadászik, s el is kapja, de elengedi, miután a nő beleegyezik, hogy szexel vele.

Perfidia nem sokkal később megszüli a kislányát, Charlene-t, de Pat nem tudja rávenni, hogy családként éljenek. A nő elhagyja őket, hogy folytassa forradalmi tevékenységét, de elkapják, s hogy elkerülje a börtönt, beárulja a Francia 75 tagjait. Pat és Charlene így kénytelenek Bob és Willa Ferguson néven bujkálni a Baktan Cross nevű menedékvárosban. Tizenhat évvel később Patet/Bobot már paranoiás piásként és drogosként látjuk viszont, aki túlzottan védelmezi a közben felcseperedett Willát (Chase Infiniti). Lockjaw azonban továbbra is vadászik rájuk. Mivel épp felvételt akar nyerni egy a fehér felsőbbrendűséget hirdető elit klubba, ezért, hogy eltitkolja faji keveredésű kapcsolatát, mindenképp meg akar bizonyosodni arról, hogy Willa az ő lánya-e. A Francia 75 riasztása után Willának nyoma vész, Bob pedig mindent megtesz, hogy felkutassa és megmentse élete egyetlen megmaradt értelmét.

Hogy mindez milyen műfajban fogant? Azt nehéz pontosan megállapítani. Talán a krimi és a dráma ugranak be először, ez azonban nem elegendő, tekintve, hogy nem kevés akciójelenetet is kapunk, ami pedig még váratlanabb, jól működő humort is.

Szóval az akció-krimi-dráma talán találóbb, egy csipet vígjátékkal nyakon öntve. Paul Thomas Anderson számára tehát ez egyfajta karrierösszegző film, hiszen szinte minden korábbi rendezésének zsánerét mixelte itt egybe. De még hogy!

Az Egyik csata a másik után talán egy kicsit nehezen adja magát az elején, főként a fent felvázolt, igen hosszú expozíció miatt (a film maga sem épp rövid a kb. 160 perces játékidejével). Sok minden történik az első 45 percben, akciók, időugrások, montázsok, mintha kapkodna egy kicsit a forgatókönyv, nem könnyű felvenni a ritmust és a hangulatot. Majd, amikor megtörténik a 16 éves ugrás, hirtelen egy másik filmben találjuk magunkat.

Innentől kezdve kb. egy nap történéseit sűríti bele Anderson a hátralévő játékidőbe, méghozzá annyi feszültséggel, izgalommal, kiváló dialógussal, káosszal, erőszakkal és teljesen őrült jelenetekkel, amelyek láttán bátran kijelenthető, hogy egy új, instant filmklasszikus született, s egyben 2025 eddigi legjobb filmje is.

A Bob és Willa utáni hajsza ugyanis egész Baktan Crossra hatással van, konkrét utcai lázadások törnek ki, az illegális bevándorlóknak pedig menekülniük kell, így a központi Lockjaw-Willa-Bob-tengely kiegészül kiváló mellékszálakkal is. Például a Willa karatetanárát alakító Sergio szenszeiével (Benicio Del Toro), aki a helyi menekültek Oskar Schindlere és egyben Bob egyetlen segítsége az elkeseredett harcban a hatalmas katonai túlerő ellen. Del Toro és DiCaprio pedig azért nagyszerű páros, mivel Sergio szenszei folyamatos, még a legnagyobb zűrök közepette is megingathatatlan nyugalma kiváló egyensúlyban van Bob pörgős, kétségbeesett, ideggóc figurájával, akinek a játékidő kb. kétharmada alatt folyamatosan hordott fürdőköpenye a végére már szinte saját karakterrel bír, minden bizonnyal gyakran jelennek majd meg Bob Fergusonnak öltözött vendégek a jövő beöltözős bulijain.

Annál is inkább, mivel az Egyik csata a másik után biztosan nem merül majd a feledés homályába, kultfilmmé nemesedik nem is olyan sokára, és minden bizonnyal kiemelt helye lesz majd a 2026 márciusában sorra kerülő 98. Oscar-gála legfőbb kategóriáiban is.

Az például elég furcsa lenne, ha Sean Penn nem kapna újabb jelölést (vagy akár a harmadik díját a Titokzatos folyó és a Milk után) a legjobb férfi mellékszereplők közt, mivel teljesen ellopja a show-t az eszement, folyton megfelelni akaró, perverz, gyerekes és kicsinyes ezredes szerepében. Minden rezdülése arany, régóta látott már a nagyvászon ennél emlékezetesebb filmes gonoszt. Persze a többiek is remekelnek: DiCaprio is parádés, ahogy azt tőle megszokhattuk, Chase Infiniti Willaként egyszerre törékeny és tűzrőlpattant, Del Toro maga a megtestesült csi, és Teyana Taylor is emlékezetes, bár nem sokan zárják majd a szívükbe a rendkívül antipatikus karakterét.

S hogy az akciókról is ejtsünk néhány szót, ami korábban azért egyáltalán nem volt P.T. Anderson stílusa: nos, még e tekintetben is kapunk egy az év végi toplistákon minden bizonnyal előkelő helyet érdemlő autósüldözéses jelenetet a fináléban, ami úgy lett hihetetlenül látványos és izgalmas, hogy az egymást üldöző kocsik több száz méterre vannak egymástól, és csupán egy kietlen pusztán áthaladó autóúton száguldanak. Elképesztő szcéna egy elképesztő filmhez.

Az Egyik csata a másik utánról tehát bátran kijelenthető, hogy Anderson egyik legjobb filmje (a Vérző olajjal vetekszik), ahogy Leonardo DiCaprio és a többi színész filmográfiájának is az egyik legfőbb ékköve lesz. Fürdőköpenyöveket becsatolni!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Durva vége lett: Társa szúrta hátba az egyik árulót, kiszavazták az ártatlanok a kerekasztalnál a tévést
Korom Gábor vádbeszéde ellen nem tudott mit tenni gyilkostársa. Bár egymásnak feszülnek, de az Ártatlanok nem hittek Hajdú Péter magyarázkodásának.


Drámai fordulatokkal búcsúzott egy szereplő az Árulók – Gyilkosság a kastélyban című műsorból. Az idei évadában az első perctől feszültség volt a két gyilkos, Hajdú Péter és Korom Gábor között. A kerekasztalnál ez csúcsosodott ki, amikor Korom Gábor nyíltan Hajdú ellen fordult.

Korom szerint napok óta élt benne a gyanú, és most eljöttnek látta az időt, hogy ezt kimondja. „Ha valaki nyomoz, az nem hangos, mert abban a pillanatban, ahogy kiderül, mi után nyomoz, nem éli meg a másnapot. Az elmúlt napokban fogva tartott valami, ami után nyomoztam, aki pedig Hajdú Peti volt” – fogalmazott.

A vádakra Hajdú idegesen reagált. „Itt most levegőt nem kapok, annyi mindent összehordtál. Iszonyú hangulatingadozásaid vannak, hatalmas amplitúdók között mozogsz. Ha mondasz bármilyen konkrétumot, megvédem magam, de ennek se füle, se farka” – mondta.

A vita hevében Hajdú személyeskedő megjegyzést is tett: „Te olyan zavart vagy, hogy vagy gyógyszert szedsz, vagy pedig áruló vagy.” Többen ezt kifogásolták, köztük Veiszer Alinda is.

A kerekasztal végén az ártatlanok Hajdú Pétert szavazták ki. Távozás előtt így búcsúzott: „Néha az ember onnan kapja a pofont, ahonnan a legkevésbé várná. Az ártatlanok nem tudnak semmit. A ma estéről nekem egy idézet jut eszembe, mégpedig az, hogy ‘Te is fiam, Brutus’”, majd felfedte, hogy valóban áruló volt.

Hajdú azt mondta, hogy Korom egy percig nem nyomozott, és elárulta a szövetségesét.

VIDEÓ: Hajdú Péter reakciója


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
20 perc tömény borzongás, ráadásul a végén az áldozatból lesz a bűnös – film készült a szexuális határátlépésekről
Jelenleg szinte napi szinten lehet hallani a fiatalkorúak, valamint gyermekek ellen elkövetett szexuális bűncselekményekről. Miközben egy országot tart lázban, hogy ki is az a „Zsolt bácsi”, egy házaspár előrukkolt egy rövidfilmmel, ami arra próbál megoldást találni, hogy milyen eszközei lehetnek az áldozatoknak, ha a jog nem védi meg őket.
Kocsák Krisztián - szmo.hu
2025. október 01.



Ha velem történt volna, én nem csinálnék belőle ekkora ügyet! Ha velem történt volna, én megvédtem volna magam! Ha velem történt volna, én azonnal szóltam volna! Ha velem történt volna, én... és még sorolhatnánk. Mondatok, amelyek olyanok szájából hangoznak el, akik soha nem estek szexuális határátlépés áldozatául, kívülről azonban egészen másképp látjuk ezeket a helyzeteket, mint belülről. 2024-ben 444 büntetőeljárás indult gyermekek sérelmére elkövetett szexuális bűncselekmények miatt, a valós szám azonban ennél jóval magasabb lehet a be nem jelentett esetek miatt. Ugyan a statisztika javult az elmúlt években, a probléma mégis mélyen gyökeredzik és már önmagában elkeserítő, hogy statisztikáról kell beszélnünk egy ilyen témában. Na de milyen eszköze van egy gyereknek, ha ilyen jellegű atrocitások érik? Kiben bízhat, kivel beszélhet, hol van az a bizonyos „safe space”?

Áldozathibáztatás, vagy munkahelyi kötelesség?

„Csak ki ne derüljön!” címmel készített rövidfilmet Bendó Zsuzsanna és Muchichka László, melyet a Cirko-Gejzír moziban vetítettek le. Az alkotás egy olyan témát dolgoz fel, ami már önmagában nyomasztó, pláne, ha ilyen jól meg van csinálva és még igaz történeten is alapul. A két rendező célja azonban nem a pénzkeresés, hanem a gyermekek megvédése, segítése és edukálása.

Spoilerveszély! A filmben tizedikes diákok egy álprofillal kicsalnak egy dickpic-et (péniszfotó) az egyik tanáruktól, aki

szexuális határátlépést követ el azzal, hogy az általa 14 éves lánynak hitt kamuprofilnak elküld egy képet a nemi szervéről.

Amikor erre az egészre fény derül, az igazgató az intézmény hírnevét próbálja megvédeni, így gőzerővel keresni kezdi a diákokat, akik részt vettek az akcióban, ahelyett, hogy támogatásáról biztosítaná őket és segítséget nyújtana nekik.

A film több társadalmi problémára is rávilágít: a szülő-gyerek kapcsolat hiányosságaira, az áldozathibáztatásra, a bizalmi körök beszűkülésére, az intézményvezetők morális instabilitására és a jogrendszer kiskapuira egyaránt.

A nagyjából 20 perces film levetítése után síri csendben ültek a nézők és valószínűleg estig nem szólaltunk volna meg, ha nincs a kerekasztal beszélgetés az alkotókkal, valamint Gyurkó Szilviával, a Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány vezetőjével és Jármi Évával, aki bullying szakértő.

Bendó Zsuzsanna elmondta, hogy az interneten belefutott egy történetbe, amely ugyan ellentmondásos, mégis kellően részletes volt. Magát a témát Muchichka Lászlóval érdemesnek találták egy kisfilm elkészítésére, melybe hamar bevonták Gyurkó Szilvia szakértőt, aki további példákkal segítette a munkát, így a film igazából több igaz történet összefonódása.

Muchichka László hozzátette, hogy az írói szándék az volt, hogy minden jelenetben más karakter aspektusát mutassák meg ezzel rávilágítva, hogy bizonyos szemszögből mindenkinek igaza van, más szempontból viszont nincs és ezzel teljes mértékben be tudják mutatni, hogy mi is az a szexuális határátlépés.

Minden az iskolákban kezdődik

Az alkotás független filmes környezetben jött létre, nyertek a „Közös Értékeink” független EU-s pályázaton, valamint a civilek is hozzájárultak a költségvetéshez. A forgatás során is megmutatkozott, hogy mennyien és milyen szinten képesek összefogni, ha egy ilyen fontos témáról van szó. Az alacsony költségvetés ellenére olyan színészek vállalták a szereplést a produkcióban, mint Herczeg Adrienn, Láng Annamária, Hajdu Zsigmond, Kováts Adél, vagy Török-Illyés Orsolya.

A filmben a fiatal színészek is teljesen átszellemülve, kiválóan alakítják megtört karaktereiket. Szinte olyan, mintha tényleg átélnék a bántalmazás különböző formáit. Muchichka László kiemelte, hogy a téma fontosságát ugyan szem előtt tartva, de jó hangulatban teltek a forgatások és végig figyeltek arra, hogy ne sérüljön senki abban, hogy túlságosan átéli a történéseket. A mű bemutatja, hogy a fiatalok mennyire eszköztelenek bizonyos helyzetekben, valamint rossz példával is szolgál, mindez azonban prevenciós jelleggel készült és pont, hogy a helyes döntések és korai felismerések alapköveként tudna funkcionálni.

A két rendezőnek nem az volt a célja, hogy a Cinema City VIP termében popcornozva szörnyülködjön a közönség, hanem belülről próbálják megoldani a problémát. Éppen ezért minél több iskolában szeretnék vetíteni a filmet diákoknak, tanároknak, valamint szülőknek. Eddig nyolc intézményben sikerült bemutatniuk az alkotást, mindenhova személyesen mennek el egy mentálhigiénés szakemberrel, hogy a feloldást jelentő beszélgetésben részt tudjanak venni. Elmondásuk alapján vitakörök alakulnak ki a művet látva, felmerül a kérdés, hogy mi a helyes, mi nem az, ki cselekedett jól, ki nem, ki a jó és ki a rossz. Ez pedig tökéletesen tükrözi, hogy a szexuális határátlépés témája korántsem fekete-fehér.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Anyagyilkos tinilány, egy süllyedő hajó amazonja vagy náci analfabéta – Az 50 éves Kate Winslet 10 legjobb alakítása
32 évesen már 5 Oscar-jelölése volt. Ez nem véletlen, hiszen egy univerzális színésznő, aki ugyanúgy megállja a helyét drámákban, vígjátékokban vagy krimikben. Igazából bármiben.


Mennyei teremtmények (1994)

Jóval A Gyűrűk Ura-trilógia előtt az akkor még trash-horrorokról ismert Peter Jackson elkészített egy bűnügyi drámát, amely két gyilkos tinédzserről szólt, és amely egyben Kate Winslet mozifilmes debütálása is volt, előtte csak tévéfilmekben és sorozatokban tűnt fel. Sőt, ez volt az első filmszerepe, amelynél egyáltalán meghallgatáson vett részt. A valós történeten alapuló Mennyei teremtményekben két fiatal lány – Winslet mellett a szintén ismert Melanie Lynskey (The Last of Us, Yellowjackets) – barátkozik össze, és létrehoznak együtt egy fantáziavilágot, ami miatt a szüleik megpróbálnak véget vetni intenzív barátságuknak. Ezt azonban ők nem hagyhatják… Winslet egyszerre volt ijesztő és lenyűgöző, így nem meglepő, hogy ez a szerep indította be a karrierjét.

Értelem és érzelem (1995)

A Jane Austen könyvéből Emma Thompson által adaptált forgatókönyv alapján és Ang Lee (Tigris és sárkány, Pi élete) rendezésében készült kosztümös filmben Kate Marianne-t, a két Dashwood nővér közül az impulzívabbat alakította. A regényben Marianne őszintén szólva kissé elviselhetetlen, de Kate kedves, romantikus alakítása sokkal szimpatikusabbá tette a karaktert. Meg is hozta neki élete első Oscar-jelölését a legjobb női mellékszereplő kategóriában (Mira Sorvino azonban elhappolta előle a Hatalmas Aphroditével).

Titanic (1997)

Hogyan is lehetne Kate Winsletről beszélni anélkül, hogy megemlítenénk a mozik vásznaira 1997-ben kihajózott romantikus katasztrófafilmet, amely akkor a világ legtöbb pénzt hozó produkciója lett, s e rekordot egészen a 2009-es Avatarig tartotta? Amikor a tini arisztokrata Rose Southamptonból New Yorkba utazik, váratlanul szerelmes lesz a szegény Jackbe, ám később egy jéghegy és egy álnok ajtó megakadályozza a szerelmük hosszabb távú beteljesedését. A fiatal Leonardo DiCaprio és Kate az egész világ szívét megérintették a hírhedt süllyedő hajón, Winslet alakítása pedig meghozta neki élete második Oscar-jelölését, immár a női főszereplők közt.

Egy makulátlan elme örök ragyogása (2004)

Joel és Clementine soha nem tűnhetnek el az emlékezetünkből. Jim Carrey és Kate Winslet egy nem éppen tipikus páros volt egy nem éppen tipikus romantikus filmben, amelyben egy pár új technológiát használ, hogy kitöröljék egymásról az emlékeiket. A cselekmény előrehaladtával aztán kiderül, hogy az elsőre éterinek és tökéletesnek tűnő Clementine valójában egy nagyon is valós és nagyon is hibákkal teli karakter. Jött is érte egy újabb Oscar-jelölés. Nem véletlen, hiszen egy impulzív, sebezhető és szokatlan alakítás volt, oly módon, ahogyan Winsletet addig még soha nem láttuk.

Apró titkok (2006)

Sarah Pierce éppen a doktorija megszerzésére készült, mielőtt hátrahagyta az akadémiai világot, hogy férjhez menjen. Boston külvárosában ragadt, és elégedetlen az életével, ezért érthető, hogy nagyon dühös, amikor rájön, hogy a férje (Gregg Edelman) internetespornó-függő. Mivel a házassága szétesőben van, Sarah úgy dönt, hogy a „carpe diem” elvét követi, és viszonyt kezd az egyik szomszéd apával (Patrick Wilson). Majd felüti a fejét egy ismert pedofil (Jackie Earle Haley) a környéken… Talán mondanunk sem kell, ez a fülledt alakítása is megért egy Oscar-jelölést, méghozzá az ötödiket.

A felolvasó (2008)

A második világháború utáni Németországban játszódó film Michael Berg (Ralph Fiennes) történetét követi nyomon, aki 15 éves korában (David Kross) viszonyt folytatott egy 30-as éveiben járó nővel, Hanna Schmitzzel (Winslet). Michael mindig felolvasott az analfabéta Hannának, aki később eltűnik, s csak akkor találkoznak újra, amikor Michael már joghallgatóként részt vesz egy háborús bűnökkel kapcsolatos perben. Ekkor ismeri meg Hanna múltját, aki egy koncentrációs tábor őre volt. A 2008-as film Bernhard Schlink 1995-ös könyvén alapul, és 2009-ben meghozta Winslet első Oscar-díját (ez volt egyébként a 6. jelölése).

A szabadság útjai (2008)

Tizenegy évvel a Titanic után ő és Leonardo DiCaprio újra összeálltak, hogy megfilmesítsék Richard Yates 1961-es regényét Sam Mendes (Amerikai szépség, A kárhozat útja, 1917) rendezésében. Az ’50-es években játszódó sztoriban Frank (DiCaprio) és April (Winslet) történetét ismerjük meg. Kívülről úgy tűnik, hogy a párnak mindene megvan. de belül sokkal többre vágynak, s a házasságuk kezd szétesni. Winslet Golden Globe-díjat nyert alakításáért, a legendás filmkritikus, Roger Ebert pedig így fogalmazott akkoriban kettejükről: „Olyan jók, hogy már nem is színészekként tekintek rájuk, hanem olyan emberekként, akikkel együtt nőttem fel.”

Mildred Pierce (2011)

Winslet nem az a típus, aki általában túl sokfelé szakad, ezért a tévés produkciók, sorozatok nem bukkannak fel gyakorta a filmográfiájában. Ez a 2011-es miniszéria azonban biztosan egy visszautasíthatatlan ajánlat volt a számára: egy Joan Crawford által híressé tett szerep a kifogástalanul stílusos Todd Haynes (Távol a Mennyországtól, I’m Not There – Bob Dylan életei) rendezésében. Winslet Emmyt és Golden Globe-ot is kapott az elvált, egyedülálló anya, Mildred Pierce eljátszásáért, aki úgy dönt, hogy éttermet nyit, ami tovább rontja a már amúgy is feszült viszonyát ambiciózus idősebb lányával, Vedával (Evan Rachel Wood).

Steve Jobs (2015)

A Social Network: A közösségi háló (2010) című filmhez hasonló teches életrajzi filmek rajongói számára Danny Boyle (Transpotting, Gettómilliomos) készített remek darabot az Apple alapítójáról, Steve Jobsról. S bár Winslet nem a film főszereplője volt a lengyel-amerikai Joanna Kaufman, vagyis Jobs jobbkeze szerepében, ő képviselte a józan ész hangját – alakításával így a figyelem középpontjába került minden jelenetében, ellopva a show-t a többiek elől. Ezért kapta a hetedik és eddig egyben utolsó Oscar-jelölését, illetve az egyetlent a díjat is elhozó A felolvasó óta.

Easttowni rejtélyek (2021)

A 2021-es HBO Max-sorozatban Mare Sheehan szerepét játssza, egy nyomozóét, aki egy tizenéves anya (Cailee Spaeny) meggyilkolását vizsgálja Pennsylvania államban. A Winslet által alakított detektív egy magának való és zűrzavaros nő, akinek a saját élete ugyanannyira szétesőben volt, mint a bűncselekmények, amelyek után nyomozott. Egészen parádés alakítás és sorozat! Nem is véletlen, hogy ezúttal sem maradt el az Emmy-díj és a Golden Globe.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk