KULT
A Rovatból

Egyszerre retró és science-fiction Dombóvári István új regénye

A szerzővel a Pisti vagyok, ments ki innen! című könyvről beszélgettünk.


A napokban jelenik meg Dombóvári István Pisti vagyok, ments ki innen! című könyve. A regény tulajdonképpen egy humoros életrajz, amelyben végigkövethetjük Pisti földi pályafutását a megszületésétől egészen az utolsó pillanatig. A késő Kádárizmus langymelegétől egészen addig, hogy az első magyar kocsma megnyílik a Holdon, Pisti tulajdonképpen két dologra vágyik: sikert aratni a nőknél, és a munkában. De valahogy sosem jön össze. A könyvről kérdeztem a szerzőt.

Miután Dombit azóta ismerem, hogy először eljött egy nyíltnapra az Esti Showderbe – ami után Fábry Sándor biztatására elment a Dumaszínház tehetségkutatójára – az interjú során tegeződtünk.

Az egyik, amiért mindig is nagyon tiszteltelek, hogy nem vagy biztonsági játékos. Mindig feszegeted a határaidat, keresed az új kihívásokat. Az írás is ilyen határfeszegetés?

Igen, bár azért az eredeti kaptafától nem esik annyira messze. Félig-meddig. Azért mégsem repülőgép-modellt raktam össze. A saját műsoraimat is magam írom. Igaz, hogy ez nem stand-up, de azért annyira nem idegen műfaj.

Az nem merült fel, hogy a stand-upos és kabaré írásaidat add ki?

Van ilyen elképzelés is. De a Pisti vagyok, ments ki innen! is már nagyon régóta készül. Három különböző munkacíme volt. Azért lett belőle könyv, mert a tavasszal megjelent Félkövér olyan sikeres lett, hogy a kiadó látott benne fantáziát.

Megkérdezték, hogy mi van még, úgyhogy leporoltam a félkész művemet, és befejeztem.

Mesélj kicsit a Félkövérről is...

A Félkövér az egy fogyás történetébe csomagolt önéletrajzféle. Pont tavasszal jött ki, amikor amúgy is aktuális a fogyókúra sokak életében. Annak a sikerén felbuzdulva gondoltuk, hogy megnéznék egy másik műfajt is. A Pisit vagyok, ments ki innen! inkább regény.

dombovari

Forrás: Facebook

Miután a regényed főszereplőjét Pistinek hívják, óhatatlanul felmerül az olvasóban a kérdés, hogy mennyi benne a valós életből átvett történet.

Mindenkit ki kell ábrándítanom: itt minden fikció.

Azért lett Pisti, mert egyrészt ez egy nagyon gyakori név, másrészt minden idióta gyereket a viccekben vagy Mórickának hívnak, vagy Pistikének. Úgy gondoltam, kicsit rehabilitálom a Pistiket.

Azért a Pistikéknek ez a könyv sem feltétlenül javítja a megítélését, hisz Pisti meglehetősen kétbalkezes figura.

Egy fokkal azért mégis jobb szerintem, mint a viccekben, ahol minden rajtuk csattan.

Most kicsit szomorú vagyok, olvasás közben ugyanis örültem, hogy ezek szerint nem csak én voltam ilyen balfék annak idején a lányokkal. De ezek szerint igen.

Fontos, hogy mindenki magára ismerhet kicsit, de azért ezek mégsem valós történetek. Főleg, hogy több idősíkon játszódik, retróval indul, de a vége már szinte science-fiction. Nagyon mély tartalom nincs benne, kikapcsolódásra szántam.

Azért valami többletet mégis érzek benne. Pontosan azt, hogy ha a kamasz fiam kezébe adom, tökéletesen megmutatja neki, milyen volt nekünk felnőni a Kórház a város széléntől, a feljelentős szomszédon át, a sör-jägerig.

Nyilván mindenki szeretne valami kis pluszt belecsempészni az írásába, de ez mindig utólag derül csak ki. Ha sikerült, csak örülök.

konyv

Néhány éve egy interjúban arról beszéltél, hogy ha majd könyvet írsz, az online könyv lesz...

Amiről akkor beszéltem, az az online könyv, az még mindig készül. Rengeteg félkész ötletem van. Minden, amit mondtam, az úgy van, csak még idő kell hozzá.

Az nem merült fel benned, hogy a komoly írásaidat is kiadd? Hiszen mint tudni lehet, ilyen is akad bőven.

Épp most szedtem össze őket, és sokkal több van, mint amire emlékeztem. De nem tudom, az mennyire piacképes. Majd ha a kiadó lát benne fantáziát, de ez nem mostanában lesz.

Ami nekem nagyon rokonszenves, hogy azt szoktad mondani interjúban önironikusan, hogy "B kategóriás humorista" vagy. Ez azért nem gyakori, hogy valaki így beszéljen magáról. Mit értesz ezen, és ez alapján hova sorolod magad szerzőként?

Nem én helyeztem oda magam, hanem mások, amikor egyszer volt egy ilyen elvetélt ötlet, hogy kategorizáljunk be embereket. De miután megláttam, hogy mi mindennel jár az, ami "A", így nem is bánom. Íróként, ha nagyon be kéne lőnöm, akkor azt mondanám, hogy "C", hiszen még nagyon tanulom ezt a műfajt.

Szerénykedsz, de közben te vagy az egyik legsokoldalúbb humoristánk. Hiszen például évek óta műsorvezetőként is láthatunk és az, hogy már a sokadik ilyen feladatot kapod, azt mutatja, hogy megálltad a helyed. Jelenleg hol láthatunk, a Showder Klub kivételével?

A reggeli műsorban most három héten keresztül macska "ki mit tud?" videókat értékelünk, kis könnyed valami, és szombat délelőttönként van a Pénzügyesek, a fiatalok pénzügyi vetélkedője. Jelenleg ennek vagyok a műsorvezetője.

Mire készültök Nádai Anikóval? Rejtélyes közös képeket láttam a Facebook-oldaladon.

Az nem műsor lesz, hanem egy nagy volumenű, vicces reklám. Az RTL-en láthatják majd a nézők, karácsonykor.

Mesélj még a színházról, hiszen van a pályádnak egy ilyen vonulata is.

Kettő darabban vagyok benne, két teljesen különböző dolog. A Micimackó színes, jelmezes, zenés előadás, egy nagy játék. Még én is énekelek, mint Micimackó. A Pumukli sokkal komolyabb feladat, mert Éder mester a jelenetek 90%-ban jelen van. Én húzom az egész darabot.

Amikor megtaláltak ezzel az ötlettel, hogy gyerekszínházban szerepeljek, akkor először nevettem, aztán néztem egy nagyot, hogy komolyan gondolják.

Körülbelül tízszer annyi munka van vele, mint a stand-uppal. Nem vagyok színész, nagyon lassan tanultam, rengeteg segítségre volt szükségem.

A gyerek az szigorú közönség. Ha nem jól csinálod, nem figyel oda. Itt nem számít, hogy ki vagy, hány műsorban voltál, mi a neved. Mindenképp nagyon érdekes élmény.

Egy részlet a regényből, amikor kis Pistit a szülei hazaviszik a kórházból:

– Nagyon kedves, Imre bácsi, hogy hazavisz minket! Ilyen egy igazi rendes szomszéd!

– Nem szívesen és nem is lesz olcsó. Biztosan felkészültek maguk erre a gyerekre? Van stabil hátterük, munkájuk, lakásuk? Mert kocsijuk, az biztos nincs.

– Tudja, ő csak úgy jött. Nem voltunk ellene. Fiatalok vagyunk, majdcsak lesz valahogy.

– Na, éppen erről beszéltem valamelyik nap magas beosztású emberekkel. Az ilyen felfogás taszítja nyomorba a nemzetünket. A miniszter elvtárs, aki mellett dolgoztam, sosem tűrt volna el ilyen felelőtlen életvitelt.

– Én és a feleségem igenis komolyan gondoljuk! Nagyon vártuk már, hogy gyereksírás töltse be a lakást.

– Hát ez az! Az a sírás az én lakásomba is át fog szűrődni! Mi lesz az én nyugalmammal, kérem? Egyáltalán megkérdezték erről az egészről a szomszédokat, mielőtt hozzáfogtak a kivitelezéshez?

– Ugye ezt csak viccnek szánta? Csak nem fogjuk erről mások véleményét kikérni? Ez a mi magánügyünk!

– A szemtelenség a nemtörődömség melegágya.

Címkép: Instagram


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Tragédia a Netflix velencei forgatásán: a stáb szeme láttára meghalt a sikersorozat rendezőasszisztense
Diego Borella az Emily Párizsban ötödik évadának munkálatai közben esett össze. Az orvosok a Hotel Danieli épületébe siettek, de már nem tudták megmenteni a 47 éves rendezőasszisztenst.


Tragikus esemény árnyékolta be az Emily Párizsban forgatását Velencében: váratlanul elhunyt Diego Borella, a Netflix népszerű sorozatának rendezőasszisztense.

A Daily Mail beszámolója szerint az ötödik évad utolsó jeleneteinek felvétele zajlott a lagúnák városában, amikor Borella a stáb jelenlétében összeesett.

A La Repubblica információi szerint

az orvosok csütörtök este, 7 óra körül érkeztek a történelmi Hotel Danieli épületébe, de már nem tudták megmenteni az életét.

A rendezőasszisztens mindössze 47 éves volt. A hírek szerint halálát valószínűleg szívroham okozta.

A tragédia után a forgatást ideiglenesen felfüggesztették. Az ötödik évad velencei jeleneteit augusztus 15-én kezdték rögzíteni, és eredetileg hétfőn fejezték volna be a munkát.

Diego Borella 1978-ban született Velencében. Elismerést szerzett rendezőként és íróként, tanulmányait Rómában, Londonban és New Yorkban folytatta. Közösségi oldalain meséket, haikukat és színdarabokat is megosztott.

(via Femina)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Tóth Gabi: kimegyek mindjárt, azt kint valakit agyonverek – A Megasztár előzetese szerint bőven lesz feszültség a tehetségkutatóban
Herceg Erika könnyeit törli, Curtis kiakad és káromkodik, Marics Peti pedig kiabálni kezd.


Hamarosan érkezik a Megasztár idei évada. A csatorna egy előzetest is megosztott, melyből kiderül, hogy bőven lesznek megint feszültségek, sértődések, könnyek.

A műsorban új mesterek is érkeznek. A zsűri tagjai: Tóth Gabi, Herceg Erika, Curtis és Marics Peti. Ördög Nóra pedig új társat kap a műsorvezetéshez, Till Attila helyett Szépréthy Roland lesz a partnere.

VIDEÓ: A Megasztár beharangozója


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Fotók: Káprázatos légi parádéval ünnepelte a honvédség augusztus 20-át
A bemutatón nemcsak a jól ismert régi helikopterek, hanem vadonatúj harci és szállító gépek is feltűntek, amelyek most először repültek a főváros felett.


Budapest felett idén is látványos légi parádéval ünnepelte Szent István napját a Magyar Honvédség. A programban minden olyan repülő eszköz bemutatkozott, amely a honvédség birtokában van, köztük vadonatúj harci és szállító gépek is, amelyek most először tűntek fel a főváros felett.

Az érdeklődők a bemutatón láthatták

a már jól ismert MI–17 és MI–24 helikoptereket, de a legújabb H145M és H225M típusok is feltűntek.

Az eseményen készült fotóinkat itt tudjátok megnézni (kattintás után galéria nyílik):


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
A romantikus komédia, ami se nem vicces, se nem romantikus, de épp ettől lesz jobb és több – Kritika a Többesélyes szerelemről
Mondd, te kit választanál? A dúsgazdag, magas, jóképű és sármos üzletembert, vagy a csóró, magas, jóképű, sikertelen színész exedet? Itt a szerelem ötven árnyalata!


Celine Song nevét 2023 januárjában kezdte hajtogatni szinte mindenki az amerikai filmes körökben, amikor első filmjét, az Előző életeket bemutatták a Sundance Filmfesztiválon. Nem véletlenül, hiszen egy csodás alkotásról volt/van szó, amelyben két dél-koreai gyerekkori jó barát (talán több is annál), a Föld két legtávolabbi pontjára kerül, majd felnőttként újra felveszik a kapcsolatot, és maguk sem gondolják, hogy ez milyen érzelmeket ébreszt bennük.

A film átfesztiválozta a világot, majd 2024 januárjában végül a magyar mozikba is befutott (igaz, 2023 szeptemberében már el lehetett csípni a CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztiválon), nem sokkal később pedig két Oscar-díjra is jelölték, a legjobb film és a legjobb eredeti forgatókönyv kategóriáiban.

S hogy mi volt az Előző életek titka? Minden bizonnyal a benne rejlő őszinteség, hitelesség és emberiesség. Egy apró és érzékeny, sokszor szavak nélkül is sokatmondó alkotásról van szó, amellyel a dél-koreai Celine Song számára megnyíltak Hollywood kapui. Ő pedig rendesen betrappolt rajtuk. A következő filmjéhez ugyanis már olyan álomgyári nagyágyúkat sikerült megnyerni, mint Anastasia Steele, A mandalóri és Amerika Kapitány, vagyis Dakota Johnson, Pedro Pascal és Chris Evans.

Ha pedig az Előző életek egyik fő erénye az őszinteség volt, akkor ezt Song a Többesélyes szerelemmel rendesen kimaxolta. Talán túl is tolta… De hogyan lehet túltolni az őszinteséget? Nos, a sztori szerint a sikertelen színésznőből sikeres házasságközvetítővé vált Lucy Mason (Dakota Johnson) „örök szingliként” azt állítja, hogy vagy egyedül fog meghalni, vagy egy gazdag férfihoz megy feleségül. A szakmai sikerei ellenére Lucyt azonban egyre inkább frusztrálják ügyfelei irreális elvárásai. Részt vesz egy korábbi kliense esküvőjén, ahol megismerkedik a tehetős befektetővel, Harryvel (Pedro Pascal), aki élénk érdeklődést mutat iránta, de Lucy elutasítja, s azt javasolja, inkább legyen a cége ügyfele, hiszen ő lenne a legkapósabb férfi.

Lucy az esküvőn ráadásul váratlanul találkozik az exével, Johnnal (Chris Evans) is, aki éppen felszolgál a násznépnek, és továbbra is várja, hogy befusson színészként. Felelevenítik a közös múltjukat, amely az anyagi nehézségeik miatt ért véget.

Hősnőnk tehát nehéz helyzetbe kerül: választania kell a jóképű, sármos és mocskosul gazdag Harry, vagy a szintén jóképű, de csóró John között.

A Többesélyes szerelem magyar címe nyilvánvalóan a sztori romkomos oldalára utal, s ezzel próbálja becsábítani a nézőket a mozikba. Az eredeti cím, a Materialists (Materialisták) azonban már jóval őszintébb, hiszen Celine Song filmje egyrészt nem vígjáték, másrészt, ha lehet ilyen jelzővel illetni, akkor inkább antiromantikus film. A főhősnő ugyanis meg van győződve róla, hogy a házasság egy kölcsönösen gyümölcsöző üzlet két fél között, és a boldogságot az anyagi biztonság hozza el (persze az sem baj, ha a férfi jól néz ki, magas, és korban is stimmel).

Mert passzolhat egymáshoz bármennyire két ember, ha nincs elég pénz a közös életükre, az csak vitákat, veszekedéseket generál, szóval a szerelem nem elég a teljes boldogsághoz.

Song filmje tehát minden, csak nem a klasszikus hollywoodi értelemben vett romantikus film. Inkább megöli a romantikát.

Aztán persze a két férfi közt tipródó Lucy is kezdi felfogni, hogy nem lehet mindent matekkal megoldani, de addira a Többesélyes szerelem már elvesztette a szimpla romkomra izguló közönsége érdeklődését. Épp ezért is számít bátor vállalkozásnak: nem azt kapjuk, amit várunk tőle, és nem biztos, hogy örülünk annak, amit kapunk, de az biztos, hogy el fogunk gondolkodni rajta.

A film első fele épp ezért erősebb is, mivel abban kapjuk az arcunkba ezt a hollywoodi csöpögős romantikát kíméletlenül ledózeroló őszinteséget, a második felére már inkább kezd a cselekmény olyan irányt venni, mint ami ellen korábban oly ékesen felszólalt.

Azért így is távol áll a giccstől, csupán Song megijedt kissé a saját felvetésétől és a nézők teljes elidegenítésétől. Persze ezzel sincs semmi baj, hiszen a Többesélyes szerelem így is emlékezetesebb, mint a műfajbeli átlagos limonádék, és savanyúbb azoknál, mivel jóval több citromot facsartak bele.

E film kapcsán azonban már nem lehet elmondani, hogy szavak nélkül is sokatmondó lenne, annyi benne a szövegelés, és bizony épp ennyivel marad el az Előző életektől. Song első rendezésében a karakterek minden gondolatával és érzelmi vívódásával tisztában voltunk az apró rezdüléseikből, az egymásra nézéseikből, a ki nem mondott szavaikból. A Többesélyes szerelem azonban mindent kimond, sokszor. A kevesebb több lett volna.


Link másolása
KÖVESS MINKET: