KULT
A Rovatból

Aki 52 másodperc alatt átöltöztet egy színészt

Tóth Hajni öltöztető tizedik éve nyújt biztos hátteret a színművészeknek a Katona József Színházban.

Link másolása

Nem erre számítottam. Rájöttem, volt valami, amiről kizárólag sztereotípiákban tudtam gondolkodni.

Mindig úgy képzeltem ugyanis, hogy az öltöztetők néniknek kontyba tekert ősz hajuk van, és magas szárú fűzős cipőben cammognak komótosan a lépcsőkön. Állnak a kulisszák mögött, szájukban gombostű, a könyökükről cérna lóg. Lassú, nyugodt mozdulatokkal tűznek fel egy hajtást, és ráncos kezükkel simítják végig a színészek hátán a ruhát, miután rájuk adták. A színházi munka mindig néma háttérmunkásai. Mekkorát tévedtem!

Tóth Hajninak, a Katona József Színház egyik öltöztetőjének nincsen kontya. Nincsenek ráncai. A fiatal nő szélsebesen jár a lépcsőkön, miközben a jelmezeket hordja le a színpad mögé a fogasokra; alig tudom követni a Katona labirintusnak tűnő épületében, jobbára a hangja után megyek. Mert egyáltalán nem szótlan, szívesen és sokat beszél élete nagy szerelméről: a színházról. Nyolc éve öltöztet itt.

katona_oltozteto_08

Egy ismerősöm hívta fel Hajnira a figyelmet, amikor megemlítettem, milyen jó volna egyszer látni, mi történik egy színházban az előadások alatt. Ki lehet például az öltöztető a Katonában és mit csinál egészen pontosan? A kérdésre gyorsan jött a válasz egy telefonszámmal. "Mit fogunk látni?" - kérdeztem Hajnitól. "A két Korea egyesítése című darab ruháit, és azt, hogyan öltöztetek át egy színészt. Ebben a darabban nagyon fontos a jelenlétünk."

Hol van már az az idő, amikor a régi Nemzeti Színházban az 1930-as években az Akadémia növendékei nem használhatták a liftet az átöltözésnél. Gobbi Hilda írta az önéletrajzában, hogy egy-egy jelenet között úgy rohantak fel a lépcsőn, hogy közben már vetkőztek is, a ruhát rájuk dobták, ő pedig a lépcsőfokokon elhelyezett festékeket sebtében kente fel az arcára.

A Két Korea újraegyesítése több, rövid kis történetet mesél el. Ironikus, olykor szatirikus hangvételű stílusgyakorlat arról, hogy milyen esendők vagyunk mi, emberek. A darab sok kis jelenetből áll, a jelenetváltások gyorsak. Ilyenkor a színészeknek nincsen idejük arra, hogy egyedül oldják meg az átöltözést.

"A gyors öltözés azt jelenti, hogy maximum 2-3 percünk van. Ez alatt tetőtől talpig át lehet öltözni." Megkérdezem Hajnitól, mi volt eddig a legrövidebb idő, ami alatt minden ruhadarabot lecseréltek. "Nagy Ervint A talizmán című előadáson kellett átöltöztetni egy teljes öltönyből egy másik teljes öltönybe, vagyis a nyakkendőtől az ingen át a cipőig mindent cseréltünk.

"
Ha jól emlékszem, 52 másodperc volt a rekordunk."

katona_oltozteto_10

katona_oltozteto_13

A Katonában az öltöztetők a harmadik próbától követik a darabot, és már az elején úgynevezett jelzés jelmezeket adnak, olyanokat, mint amilyeneket később az előadáson használnak. A laikusok szeretik azt hinni, hogy a színészek rengeteget improvizálnak, pedig az öltözések és a színpadi események pontosan begyakorolt mozdulatsorokból állnak. "Mindig mindent ugyanúgy csinálok, az első jelmezes próbától kezdve" - mondja Hajni. "Mindig ugyanazt a ruhadarabot adom fel elsőként, és a ruhák sorrendje is mindig ugyanaz. Ugyanott és ugyanúgy állok, a próbákon és az előadásokon is, mert az biztonságérzetet nyújt a színészeknek."

Az öltöztetői munka lényege, hogy megteremtse a biztonságos hátteret a színészek számára, akik így a szerepre koncentrálhatnak. "A mi munkánk nem annyira látványos, ezért nem olyan gyakori róla a visszajelzés. Ha valaki elismerésre vágyik, akkor inkább színpadon kellene állnia. Akinek szereplési vágya van, abból szerintem soha nem lesz jó háttérmunkás. Én azért vagyok itt, mert nagyon szeretek próbákat nézni, és szeretem látni, hogyan alakul ki egy darab."

katona_oltozteto_11

katona_oltozteto_07

Akad olyan rendező, aki olyan érdekesnek találja az öltöztetés folyamatát, hogy beépíti a darabba: Schilling Árpád például azt kérte, hogy Kulka Jánost a nézők előtt öltöztessék.

Azt hittem, Hajni titkos rémálma az, hogy nem talál egy ruhát. Ismét tévedtem. Attól retteg, hogy szerepelnie kell és elfelejti a szövegét. Többször szerették volna, hogy statisztáljon, hiába. Utoljára Gothár Péter próbálkozott azzal, hogy színpadra állítsa Hajnit, akinek még a jelmeze is megvolt. Nem ment. Ledermedt a lámpáktól, az emberektől.

Nem színpadra termett és nem szakmabeli, de imádja a színházat. "Büfés voltam a Katonában egy vagy két évadon keresztül. Mindig nagyon vonzottak a ruhák és izgalmasnak találtam, hogy az öltöztetők azért kapják a fizetésüket, hogy felhúzzák a cipzárt a színészek ruháján. Amikor elment babázni az elődöm, megkértem a főnökömet, hogy hadd próbálhassam ki ezt a munkát.

Először mindent elrontottam. A főnököm azt mondta, látja, hogy azért rontok el mindent, mert nagyon jól akarom csinálni. De soha többet nem hibázhatok. Erre törekszem azóta is."

katona_oltozteto_12

Mit véthet el egy öltöztető? Hajni kezdőként az egyik vidéki fellépés előtt a főszereplő ruháját hagyta itthon, az asszisztens vitte utánuk. "Azután kimostam valakinek a tiszta selyem ruháját….”

Hajni rendszerint ráérez arra, hogy melyik színésznek milyen típusú törődésre van szüksége.

Van, aki azt szereti, ha az izgalmát úgy csökkentheti, hogy beszélget vele. Van, akihez viszont egy szót sem szól, csak öltözteti, úgy, hogy az neki kényelmes legyen.

Nézőként nem veszünk észre nüansznyi dolgokat, például azt, hogy két zakó nem pontosan ugyanabból, csak egymáshoz nagyon hasonló textíliából készül. Hajni szeret színházba járni, de gyakran akadályozza a szórakozást, amikor kiszúrja ilyesmit. Tönkreteszi az élményt, amikor azt látja, hogy valakinek a színpadon nem illik a cipője a korhű jelmezéhez, vagy egy ruháról lelóg egy darabka cérna.

Mivel rövid idő alatt kell átöltöztetni egy színészt, nagy lélekjelenlétre van szükség: ha bármi leszakad bárkiről, semmiképpen nem szabad pánikba esni. Az is előfordul, hogy Hajni valakiről nem tud levenni egy ruhadarabot. Ilyenkor egy mozdulattal letépi. És ha elszakad valami? Mindig van az öltöztetőknél varrókészlet, villámgyorsan összefércelik, hogy ne essen le az alatt az idő alatt a színészről, amíg kint van a színpadon. Ha pedig úgy szakad el egy ing, hogy nem lehet megjavítani, visz másikat, mert tudja, hogy a pontosan ugyanolyan párját hol találja.

katona_oltozteto_04

katona_oltozteto_05

katona_oltozteto_09

A Katona József Színháznak három hatalmas jelmezraktára van. Hajni nyolc évre visszamenőleg minden ruhadarabot megismer, ami a kezén keresztülment, sőt, arra is emlékszik, ki viselte. Villámgyorsan veszi le az állványokról a vállfára simított ruhákat A két Korea… című darabhoz. Tudja, melyik öltözéknek hol a helye.

„Amikor idekerültem, akkor úgy mondták, hogy akkor kérem a Garasnak »a vihar« kabátját. Én soha nem találkoztam Garas Dezsővel, és nem láttam A vihar című darabot. Ám lassan megtanultam, hogy a korábbi előadásokon mit használtak, mert a színháznak vannak ilyen kedves, visszatérő jelmezei: például a Szent György és a sárkány jelmezei, az Állatfarm ruhadarabjai…”

Tóth Anita azt a kis retikült használja, ami Az óra, amikor még semmit nem tudtunk egymásról című darabban is szerepelt. A színészek szívesen viselik a színpadon a korábbi előadásokon szereplő kellékeket és ruhadarabokat. „Azt szeretem ebben a színházban, hogy itt abszolút újrahasznosítás folyik,

egy most futó darabban például Keresztes Tomi viseli Máté Gábor ikonikus »Ivanov-köpenyét«, amiben már benne van a szerep.

Ezt én érzem, és maximálisan megértem..."

katona_oltozteto_02

katona_oltozteto_03

Hajni tervezéssel is próbálkozott, de rájött, hogy az nem az ő műfaja. Úgy véli, túl nagy felelősséggel jár és sokkal kevesebbet lát az ember a próbafolyamatból. Rájött, hogy számára az a legszebb, hogy végigkísérhet egy-egy előadást a produkció megszületésétől. „Mivel mindig új darabokat próbálunk, soha nem tűnik monotonnak a munkám. Ez az egyik szépsége: soha nem tudom megunni.”

A Katonában több korosztály dolgozik együtt a Színművészeti Egyetem hallgatóitól az idős színészekig, ez pedig rendkívül nyitottá teszi a színház munkatársait.

"Rengeteg időt elvesz a színház, de ezért bőségesen kárpótol az, hogy végigkísérhetem az előadásokat. Imádom a színházat. Könnyen az ember második otthonává válik."

katona_oltozteto_01

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk