KULT
A Rovatból

2012:legjobb magyar lemezek2.

Összegeztük az idei év hazai zenealbumjainak termését. Junkies, Mulligan, Tai Chi Teacher, Tai Chi Teacher, Zaják és Társa és még folytathatnánk. Melyik volt a ti kedvencetek?


Összegeztük az idei év hazai zenealbumjainak termését. Junkies, Mulligan, Tai Chi Teacher, Tai Chi Teacher, Zaják és Társa és még folytathatnánk. Melyik volt a ti kedvencetek?

Láng Dávid írása az ldkritika blogon

Junkies – Mi van veled? Semmi?

Az idei év azzal a hírrel indult, hogy a Junkies zenekar bő másfél évtizedes működése során először hosszabb pihenőre vonul. Ez azonban csak koncertszünetet jelentett, a Sajti Levente csatlakozásával öttagúra bővült Junkies a próbateremben rögtön megkezdte új albumának összerakását.

Ősz elejére végeztek is vele, így visszatértek a színpadra, de jelentős változás, hogy koncertek terén mostantól a mennyiség helyett sokkal inkább a minőségre helyezik a hangsúlyt. Ami az alig egy hete megjelent lemezt illeti, legfőbb jellemzője az, hogy nagyon jól szól. Erős a stílusbeli váltás: bár a szövegvilág többnyire változatlan maradt, zeneileg nagyot mozdult a csapat populárisabb irányba.

Ennek első számú bizonyítéka, hogy a Nincs Pardon című dal nemrégiben első helyen állt a Petőfi Rádió toplistáján – azt hiszem, az eddigi szerzemények közül nem sok lett volna alkalmas erre, most ellenben szinte mindegyik dal annyira rádióbarát, hogy simán rotációba kerülhetne.

Persze felmerül a kérdés, vajon nem megalkuvás-e ez, de nekem személy szerint bejön, hogy Szekeres András átlagon felüli énekhangja végre nem csak a Stereomilkben tud érvényesülni. Bár csak kilenc szám található a korongon, a minőség itt is kompenzálja a mennyiséget, mármint semmivel sem kapunk kevesebbet annál, mintha lenne pluszban még három töltelékdal a meglévőkön túl.

VIDEÓ: Junkies - Nincs pardon

Mulligan – Gyöngyhalász

A lista több másik szereplőjéhez hasonlóan ez a lemez is szinte nulla publicitást kapott februári megjelenése óta, pedig bőven rászolgálna.

A triófelállásban működő Mulligan igazi hobbizenekar évi alig pár koncerttel, ennek ellenére a februárban kiadott Gyöngyhalász album profi munka lett. Jellegzetes, fanyar hangulatú szövegek és pattogós ritmus jellemzi a kilenc dalt, pont megfelelően letisztult hangszereléssel ahhoz, hogy meglegyen az egyensúly a mondanivalóval.

Rá lehetne húzni a sanzonos bárzene, kocsmai beat, vagy bármely hasonló jelzőt, de felesleges kategorizálni. Borza László frontember sokoldalúságát amúgy jól jellemzi, hogy emellett még a Nemereszt zenekarban is betölti ugyanezt a posztot, de a két csapatot szinte csak az énekhang köti össze: szövegvilág és zenei stílus tekintetében is jól elválnak egymástól.

Kedvencem a Szakadatlan című szám, de a többit is bármikor végig tudom hallgatni, amivel sok zenekar albumainak esetében azért közel sem vagyok így. Külön dicséret illeti a lemezborítót (Demeter Ádám munkája), amely a címet is segít meglepően váratlan kontextusba helyezni.

Tai Chi Teacher – Lennonádé

Az immár négytagúra bővült Tai Chi Teacher formáció ezúttal sem szakított azzal az egyedülálló hagyománnyal, miszerint éves rendszerességgel készíti el újabb és újabb 7-8 számos albumait, mindig egy adott koncepcióra felfűzve.

Ezúttal John Lennon személye jelenti az összekötő kapcsot a dalok között, de történelmi hűségről nincs szó, a szövegek igen gyakran elemelkednek a valóság talajáról a képzelet világába. A végeredmény egy szórakoztató és fülbemászó, hangzását tekintve pedig az aktuális nemzetközi trendeket is visszatükröző dalcsokor.

A Lennonádé megjelenését követően aztán majdnem háromnegyed évig tetszhalott állapotban volt a csapat - Huszti Gergely frontembert annyira lekötötte polgári foglalkozása, hogy még lemezbemutató koncertet sem tartottak.

VIDEÓ: Tai Chi Teacher - Messziről jött ember

Már épp kezdtem volna aggódni, amikor hirtelen remek hírek érkeztek: nemcsak a színpadra való visszatérésüket jelentették be, de azt is, hogy megállapodtak az egyik legnevesebb hazai zenekar-menedzsmenttel (Soundkitchen), így a közeljövőben biztosan nem lesz újra ehhez hasonló kihagyás fellépések terén.

Közben már gyakorlatilag készen áll újabb tematikus lemezanyaguk is, így elég valószínű, hogy a jövő évi listán is bérelt helyük lesz.

Yellow Spots – Agylebenyflört I.

A Yellow Spots zenekar eredeti felállásának felbomlása kétségkívül a legrosszabbkor jött karrierjük szempontjából: éppen akkor, amikor végre a küszöbére kerültek annak, hogy szűk egy évtizedes működés után olyan anyagot tehessenek le az asztalra, ami nem csak párszámos EP, vagy gyenge minőségű demo, hanem valódi nagylemez.

A megjelenéstől tényleg már csak egy lépés választotta el őket, mikor borult minden és az alapító dobos Schlekit magára maradt a Yellow Spots névvel, illetve egy nagy rakás rögzített hangsávval, aminek a túlnyomó többségét engedély hiányában nem használhatta fel.

Szűk fél évig tartott, amíg rendezte a sorokat és új zenészeket maga köré gyűjtve ismét nekiállt a stúdiózásnak. Ennek eredménye a végül novemberben kihozott AgylebenyFlört I., amely bár jól összerakott konceptlemez lett, mégsem feledtetheti, mennyivel nagyobb dobást jelentett volna mindez akkor, ha az eredeti tervek szerint jön ki.

Így abban, hogy mégis felkerült a listára, az összes többi versenyzőnél nagyobb szerepe volt a külsőségeknek, azon belül is a vizuális körítésnek. Az Oravecz Gergely munkáját dicsérő képregényfüzetes szövegkönyv ugyanis a maga nemében mestermű, olyasmi, amire itthon biztosan nem volt még példa.

Nemcsak hosszú, de középtávon is egyedül az ehhez hasonló extrákkal lehet majd elérni, hogy a fizikai formátumú lemezkiadás piaca ne szűnjön meg teljesen - ebben mindenképp úttörő az AgylebenyFlört I. Sőt megkockáztatom, hogy ha nincs a szétválás, egyenesen az év legjobb magyar albuma lehetett volna, de az elmondottak miatt a tíz között így is helye van.

VIDEÓ: Yellow Spots - Emberevő Cadillac

Zaják és Társa – Minden kezdet könnyű

Minimális hírverés által kísérve jelent meg ez az album októberben, ami egyben egy új formáció bemutatkozása is. A nem szokványos név Zaják Pétert, a Galapagos dobosát és a Hiperkarma egykori ütősét, illetve Nemes András Pluto-frontembert takarja.

A lemezanyag főként Zaják ötleteire épül, ő érlelte magában már régóta ezeket a dalokat, amelyeket végül a producerként és vokalistaként betársuló Nemessel közösen formáltak véglegessé. Ebben a lemezben a közvetlensége tetszik leginkább: ahogy a Dunaújváros című nyitódalban megszólal az ének, egyből eluralkodik a mesélős hangvétel, ami szinte végig meg is marad.

Abszolút hiteles az egész, bele tudjuk képzelni magunkat Zaják helyébe, hogy ezek a dalok valóban róla, az ő fiatalságáról, érzéseiről és gondolatairól szólnak. A hangszerelés a lehető legletisztultabb, a számok többsége egy szál gitárral is megállná a helyét, de az alárakott dob, basszus, gitárszólók és néhol a billentyű még kerekebbé teszi. Az átlaghossz így is mindössze két perc, nincs semmi felesleges sallang, csak a mondanivaló.

A duót oldalkocsis motorkerékpáron feszítve ábrázoló nagyszerű borítóért külön pluszpont jár. Koncepciójuk szerint az együttes (melynek egyelőre élő felállását sem lehet tudni) mindössze egyetlen koncertet tervez évente, mégpedig a Fishing on Orfű fesztiválon. Remélhetőleg jövőre össze is fog ez jönni.

Ha tetszett a cikk, nyomj egy lájkot!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Tragédia a Netflix velencei forgatásán: a stáb szeme láttára meghalt a sikersorozat rendezőasszisztense
Diego Borella az Emily Párizsban ötödik évadának munkálatai közben esett össze. Az orvosok a Hotel Danieli épületébe siettek, de már nem tudták megmenteni a 47 éves rendezőasszisztenst.


Tragikus esemény árnyékolta be az Emily Párizsban forgatását Velencében: váratlanul elhunyt Diego Borella, a Netflix népszerű sorozatának rendezőasszisztense.

A Daily Mail beszámolója szerint az ötödik évad utolsó jeleneteinek felvétele zajlott a lagúnák városában, amikor Borella a stáb jelenlétében összeesett.

A La Repubblica információi szerint

az orvosok csütörtök este, 7 óra körül érkeztek a történelmi Hotel Danieli épületébe, de már nem tudták megmenteni az életét.

A rendezőasszisztens mindössze 47 éves volt. A hírek szerint halálát valószínűleg szívroham okozta.

A tragédia után a forgatást ideiglenesen felfüggesztették. Az ötödik évad velencei jeleneteit augusztus 15-én kezdték rögzíteni, és eredetileg hétfőn fejezték volna be a munkát.

Diego Borella 1978-ban született Velencében. Elismerést szerzett rendezőként és íróként, tanulmányait Rómában, Londonban és New Yorkban folytatta. Közösségi oldalain meséket, haikukat és színdarabokat is megosztott.

(via Femina)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Tóth Gabi: kimegyek mindjárt, azt kint valakit agyonverek – A Megasztár előzetese szerint bőven lesz feszültség a tehetségkutatóban
Herceg Erika könnyeit törli, Curtis kiakad és káromkodik, Marics Peti pedig kiabálni kezd.


Hamarosan érkezik a Megasztár idei évada. A csatorna egy előzetest is megosztott, melyből kiderül, hogy bőven lesznek megint feszültségek, sértődések, könnyek.

A műsorban új mesterek is érkeznek. A zsűri tagjai: Tóth Gabi, Herceg Erika, Curtis és Marics Peti. Ördög Nóra pedig új társat kap a műsorvezetéshez, Till Attila helyett Szépréthy Roland lesz a partnere.

VIDEÓ: A Megasztár beharangozója


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Fotók: Káprázatos légi parádéval ünnepelte a honvédség augusztus 20-át
A bemutatón nemcsak a jól ismert régi helikopterek, hanem vadonatúj harci és szállító gépek is feltűntek, amelyek most először repültek a főváros felett.


Budapest felett idén is látványos légi parádéval ünnepelte Szent István napját a Magyar Honvédség. A programban minden olyan repülő eszköz bemutatkozott, amely a honvédség birtokában van, köztük vadonatúj harci és szállító gépek is, amelyek most először tűntek fel a főváros felett.

Az érdeklődők a bemutatón láthatták

a már jól ismert MI–17 és MI–24 helikoptereket, de a legújabb H145M és H225M típusok is feltűntek.

Az eseményen készült fotóinkat itt tudjátok megnézni (kattintás után galéria nyílik):


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
A romantikus komédia, ami se nem vicces, se nem romantikus, de épp ettől lesz jobb és több – Kritika a Többesélyes szerelemről
Mondd, te kit választanál? A dúsgazdag, magas, jóképű és sármos üzletembert, vagy a csóró, magas, jóképű, sikertelen színész exedet? Itt a szerelem ötven árnyalata!


Celine Song nevét 2023 januárjában kezdte hajtogatni szinte mindenki az amerikai filmes körökben, amikor első filmjét, az Előző életeket bemutatták a Sundance Filmfesztiválon. Nem véletlenül, hiszen egy csodás alkotásról volt/van szó, amelyben két dél-koreai gyerekkori jó barát (talán több is annál), a Föld két legtávolabbi pontjára kerül, majd felnőttként újra felveszik a kapcsolatot, és maguk sem gondolják, hogy ez milyen érzelmeket ébreszt bennük.

A film átfesztiválozta a világot, majd 2024 januárjában végül a magyar mozikba is befutott (igaz, 2023 szeptemberében már el lehetett csípni a CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztiválon), nem sokkal később pedig két Oscar-díjra is jelölték, a legjobb film és a legjobb eredeti forgatókönyv kategóriáiban.

S hogy mi volt az Előző életek titka? Minden bizonnyal a benne rejlő őszinteség, hitelesség és emberiesség. Egy apró és érzékeny, sokszor szavak nélkül is sokatmondó alkotásról van szó, amellyel a dél-koreai Celine Song számára megnyíltak Hollywood kapui. Ő pedig rendesen betrappolt rajtuk. A következő filmjéhez ugyanis már olyan álomgyári nagyágyúkat sikerült megnyerni, mint Anastasia Steele, A mandalóri és Amerika Kapitány, vagyis Dakota Johnson, Pedro Pascal és Chris Evans.

Ha pedig az Előző életek egyik fő erénye az őszinteség volt, akkor ezt Song a Többesélyes szerelemmel rendesen kimaxolta. Talán túl is tolta… De hogyan lehet túltolni az őszinteséget? Nos, a sztori szerint a sikertelen színésznőből sikeres házasságközvetítővé vált Lucy Mason (Dakota Johnson) „örök szingliként” azt állítja, hogy vagy egyedül fog meghalni, vagy egy gazdag férfihoz megy feleségül. A szakmai sikerei ellenére Lucyt azonban egyre inkább frusztrálják ügyfelei irreális elvárásai. Részt vesz egy korábbi kliense esküvőjén, ahol megismerkedik a tehetős befektetővel, Harryvel (Pedro Pascal), aki élénk érdeklődést mutat iránta, de Lucy elutasítja, s azt javasolja, inkább legyen a cége ügyfele, hiszen ő lenne a legkapósabb férfi.

Lucy az esküvőn ráadásul váratlanul találkozik az exével, Johnnal (Chris Evans) is, aki éppen felszolgál a násznépnek, és továbbra is várja, hogy befusson színészként. Felelevenítik a közös múltjukat, amely az anyagi nehézségeik miatt ért véget.

Hősnőnk tehát nehéz helyzetbe kerül: választania kell a jóképű, sármos és mocskosul gazdag Harry, vagy a szintén jóképű, de csóró John között.

A Többesélyes szerelem magyar címe nyilvánvalóan a sztori romkomos oldalára utal, s ezzel próbálja becsábítani a nézőket a mozikba. Az eredeti cím, a Materialists (Materialisták) azonban már jóval őszintébb, hiszen Celine Song filmje egyrészt nem vígjáték, másrészt, ha lehet ilyen jelzővel illetni, akkor inkább antiromantikus film. A főhősnő ugyanis meg van győződve róla, hogy a házasság egy kölcsönösen gyümölcsöző üzlet két fél között, és a boldogságot az anyagi biztonság hozza el (persze az sem baj, ha a férfi jól néz ki, magas, és korban is stimmel).

Mert passzolhat egymáshoz bármennyire két ember, ha nincs elég pénz a közös életükre, az csak vitákat, veszekedéseket generál, szóval a szerelem nem elég a teljes boldogsághoz.

Song filmje tehát minden, csak nem a klasszikus hollywoodi értelemben vett romantikus film. Inkább megöli a romantikát.

Aztán persze a két férfi közt tipródó Lucy is kezdi felfogni, hogy nem lehet mindent matekkal megoldani, de addira a Többesélyes szerelem már elvesztette a szimpla romkomra izguló közönsége érdeklődését. Épp ezért is számít bátor vállalkozásnak: nem azt kapjuk, amit várunk tőle, és nem biztos, hogy örülünk annak, amit kapunk, de az biztos, hogy el fogunk gondolkodni rajta.

A film első fele épp ezért erősebb is, mivel abban kapjuk az arcunkba ezt a hollywoodi csöpögős romantikát kíméletlenül ledózeroló őszinteséget, a második felére már inkább kezd a cselekmény olyan irányt venni, mint ami ellen korábban oly ékesen felszólalt.

Azért így is távol áll a giccstől, csupán Song megijedt kissé a saját felvetésétől és a nézők teljes elidegenítésétől. Persze ezzel sincs semmi baj, hiszen a Többesélyes szerelem így is emlékezetesebb, mint a műfajbeli átlagos limonádék, és savanyúbb azoknál, mivel jóval több citromot facsartak bele.

E film kapcsán azonban már nem lehet elmondani, hogy szavak nélkül is sokatmondó lenne, annyi benne a szövegelés, és bizony épp ennyivel marad el az Előző életektől. Song első rendezésében a karakterek minden gondolatával és érzelmi vívódásával tisztában voltunk az apró rezdüléseikből, az egymásra nézéseikből, a ki nem mondott szavaikból. A Többesélyes szerelem azonban mindent kimond, sokszor. A kevesebb több lett volna.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk