KULT
A Rovatból

10 magyar gyerekfilm, amin egyszerűen nem fog az idő

Ki ne emlékezne a két Holváczra, a Szeleburdiakra, Bagamérire, Csutakra vagy Matula bácsira?


Ha minőségi magyar gyermek- és ifjúsági filmeket keresünk csemetéinknek, unokaöcsénknek, unokahúgunknak, vagy éppen barátaink gyerekeinek, muszáj lesz visszanyúlnunk a hatvanas, hetvenes, nyolcvanas évekig. A Magyar Televízió megbízásából a stúdiók csak úgy ontották a jobbnál jobb mozikat, sorozatokat. 1990 után alig készült kifejezetten gyerekeknek szánt produkció.

Évtizedekkel ezelőtt kiváló hazai íróink tollából kerültek a történetek a filmgyárba, nem volt ritka, hogy sikeres regényekből készültek a forgatókönyvek. Kiemelt téma volt a gyermekeknek szóló tartalom. Miért tudjuk ma is újra és újra megnézni ezeket a filmeket? Miért ilyen népszerűek most is? Történetük magával sodró történet, a gyermekek/tinédzserek aktív cselekvőként szerepelnek, nagyon jók a színészek és kiváló érzékkel válogatták ki a gyerekszereplőket.

A mi tízes listánk erősen szubjektív. Kíváncsiak vagyunk, ti milyen filmeket tennétek a listába. Kommentben várjuk az ötleteket!

1. Tüskevár (1967)

Fekete István csodálatos történetében Tutajosnak és Bütyöknek pedagógiai célzattal kell Budapestről a Kis-Balatonhoz utaznia, a nyári szünetre, itt talákoznak a berekben pákászó öreggel, Matula Gergellyel. A férfi nem a túláradó nyájasságról híres, nehéz munkát végez, nem él luxuskörülmények között, keményre edzette az élet, és az avatatlanok számára életveszélyes lápvidék. A két fiút szigorúan fogja, de célja az, hogy megtanítsa őket arra, hogyan kerüljék el a veszélyeket, és arra, hogyan lehet állni a sarat a vízi világban. Teljesen új világ nyílik ki a két fővároshoz szokott fiú előtt. S miközben alkalmazkodnak a mostoha körülményekhez, és belefeledkeznek a természet szépségeibe, észrevétlenül az öreg Matula is hozzájuk csiszolódik. A film másik vonzereje a régi Kis-Balaton bemutatásán túl a színészi alakítás: Bánhidi László a tőle megszokott természetességgel bújik a kissé mogorva Matula szerepébe.

2. Égig érő fű (1979)

Bár a forrásra, Janikovszky Éva Málnaszörp és szalmaszál című meseregényére csak nagy vonalakban hasonlít, az Égig érő fű hatalmas siker lett. Kiváló az alaptörténet, remek színészek játszanak benne, Presser Gábor fülbemászó főcímdalt írt hozzá, és a figyelemfelkeltő címnek köszönhetően özönlöttek a gyerekek és a szüleik a moziba.

Egy régi, különös hangulatú budapesti bérházban tölti a nyári szünidőt Misu, az egyik rokonánál. A házban olyan furcsa figurák élnek, mint a Fiatalok, akik állandóan rohannak, vagy Kamilla kisasszony, aki maga a megtestesült szigor. Az élénk képzelőerővel megáldott kisfiú nap mint nap fültanúja annak, hogy Poldi bácsi, a nyugdíjba készülő parkőr sóhajtozik a zöld gyep után. Misu fejecskéjében kezd kibontakozni egy terv. Innentől pedig megállíthatatlanul beindul a cselekmény, és ezzel kalandok sora. Szerencsére Misu a felnőttek között szövetségeseket talál.

3. Tótágas (1978)

A gyerekek, mivel felnőtté válásukig számos tiltásba botlanak, úgy gondolják, a felnőttek élete habkönnyű, azt csinálhatnak, amit akarnak. Ezért a gyerekek időnként arról ábrándoznak, hogy milyen jó lenne a szüleik, vagy úgy általában felnőttek nélkül tölteni egy kis időt. Szabadon, úgy, hogy tényleg azt csinálnak, ami csak jólesik. Nos, a Tótágas főhőseivel éppen ez történik: a szülők fellázadnak, mert megunják gyermekeik viselkedését, és nélkülük mennek kempingezni. Az ön- és közveszélyessé váló gyerekek elég hamar rájönnek, hogy semmi sem klappol a szülők nélkül. A történet Szergej Mihalkov regényének adaptációja.

4. Gyermekrablás a Palánk utcában (1985)

Megható történet egy kisfiúról, aki szülei válása után minden trükköt bevet azért, hogy édesapját lássa, és édesanyja ne menjen újra férjhez. Lajcsika Budapest külvárosában él, kamionsofőrként dolgozó apukája külföldre utazott. Anyukáját rábeszélik arra, hogy újra férjhez menjen, a kiszemelt jövendőbeli a saját albérlője. Egy nap Lajcsika eltűnik, édesanyja váltságdíjat követelő levelet kap, és szalad a rendőrségre, ám Lajcsika éppen úton van Franciaországba az apukájához - persze annak tudta nélkül. Hogy még egy csavar legyen a cselekményben, az apuka hazafelé tart, Magyarországra...

5. Hahó, Öcsi! (1971)

Török Sándor Kököjszi és Bobojsza című meséjéből már ismerhetjük a két törpét, akik mintegy mentorként a gyermekek segítségére sietnek. Ebben a történetben Öcsi szorul segítségre, mivel időt szeretne kapni - kissé türelmetlen - szülei számára. Ha van, elég idejük, akkor bizonyára rá is jut majd belőle. A film úgy indul, hogy Öcsi "rosszalkodik", ezért sarokba kell állnia a fürdőszobában. Egyszer csak a nevén szólítják, a kádban felbugyog a víz, a vízen megjelenik egy kis hajó, rajta Kököjszi és Bobojsza. Öcsi él az általuk felajánlott lehetőséggel: elindul a nagyon is valósnak látszó mesevilágba, hogy megszerezze az időt. A film érdekessége a vegyes technika, Kököjszi és Bobojsza figurája ugyanis az animációnak köszönhetően elevenedik meg.

6. Keménykalap és krumpliorr (1974)

Mennyi szállóigét, mennyi korabeli mémet adott ez a eredetileg négy részes sorozat... "Lópici Gáspár, az utca hírmondója", "Bagaméri, aki a fagylaltját maga méri", "Megátkoztak". Ráadásul ezzel a filmmel terjedt országszerte az a tévhit, hogy a mandulaműtétre vagy mandulagyulladásra fagylaltot kell enni. A film alapsztorija az, hogy a nyári szünidő alatt Kisréce egyik osztálytársa megbetegszik, a kislány mandulagyulladást kap. Közben az Állatkertből ellopnak pár kismajmot. Kisréce a barátaival két dologra koncentrál egyszerre: visszaszerezni a majmokat, és cirkuszi előadást szervezni a betegágyban fekvő kis barátnőjüknek.

7. Kismaszat és a Gézengúzok (1984)

Az alaptörténet kissé idegborzoló, mivel gyakorlatilag arról szól, hogyan keveredik el egy külföldi pár mellől a kisgyermekük, és ők hogyan sétálnak ezután külön-külön Budapest utcáin a gyerek nélkül. A svéd házaspár két tagja ugyanis vitatkozik, emiatt figyelmetlenné válnak, őrizetlenül hagyják a kicsit. Közben az utcán valaki arrébb tolja a kocsit, aztán baleset történik, amelynek az egyik főhős, Tercsi is szemtanúja, és ő azt hiszi, a balesetet szenvedő hölgy gyermeke a kocsiban síró kisfiú. Hazatolja a gyereket, és barátai segítségével megpróbálja felkutatni a szülőket, hogy az általuk csak Kismaszatnak nevezett csöppség hazakerüljön. Nem is sejtik, milyen nehéz dolguk lesz.

A filmet erre a linkre kattintva láthatod.

8. Szeleburdi család (1981)

Faragóék családjában mindig történik valami. Két szülő, három gyerek, egy hörcsög és egy kutya okoz folyton galibát. A Bálint Ágnes által teremtett figuráknak néha a szomszédokkal is meggyűlik a bajuk, például amikor hörcsög egyszerűen átrágja magát a szomszédban élő, karótnyelt Belviziékhez, halálra rémítve Belvizinét. Az eseményeket a regényben Laci, a középső gyerek láttatja, aki naplójában rögzíti családja életét. "Megbeszéltük a Radóval, hogy naplót fogunk írni, és majd ha öregek leszünk, jót derülünk rajta" kezdi a történetet. Bár a film el-el kalandozik a könyvben leírtaktól, és ettől sokkal habókosabbnak látszanak Faragóék, ugyanolyan szerethető, mint a regény.

9. Le a cipővel! (1976)

A Tótágashoz hasonlóan itt is maguk próbálnak boldogulni a gyerekek, ebben a filmben azonban itt a srácok csak egy három napos kirándulásra indulnak Alsótörökverőre, a szülők pedig a biztonság kedvéért a helybeliekkel figyeltetik gyermekeiket. A fiúk nem sejtik, hogy a fél falu beépített ember. Feltűnik a dadogó közértes (akit Paudits Béla alakít) Pólika Pál a gátőr (Gyenge Árpád tolmácsolásában), és Kenderice Ákos (Kaló Flórián), aki színházi látcsővel figyeli a gyerekeket. Még az öreg Matulát (Bánhidi László) is belerángatják a történetbe. A fiúk egészen jól boldogulnak, találnak egy kis szigetet, és készülnek számháborúra. Két csapatra oszlanak és szövetségeseket keresnek. Ez pedig felborítja a felnőttek terveit...

10. Csutak a mikrofon előtt (1975)

Csutak figuráját már megismerhettük Mándy Iván regényéből (Csutak és a szürke ló), amikor a fiú egy vágóhídra szánt lovat próbál megmenteni és elrejteni a tulajdonos elől. Ebben a történetben Csutak olyan ajánlatot kap, amit nehéz visszautasítani. A strandon figyel fel rá Zoli bácsi, és felkéri, hogy legyen a Rádióban egy hangjáték egyik szereplője. Csutaknak tetszik a munka, ám azzal kell szembesülnie, hogy a srácok között van egy nagyfiú, aki a vezér szerepét tölti be. A fiúknak a honoráriumból le kell adniuk a sápot, különben kirúgatja őket a produkcióból. Csutak és a barátai megpróbálnak vele a maguk eszközeivel szembeszállni, Csutak egy titokzatos alakkal, Színes Gézával ijesztgeti Kalocsay bandáját. Közben akaratlanul is magára haragítja a felnőtteket a Rádióban.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Áprilisban történt egy eset” - Laár András nem tér vissza a KFT zenekarba
A KFT folytatja a koncertezést az új tagokkal, a nyári fesztiválok tapasztalataira hivatkozva. A dobos úgy nyilatkozott, hogy nincs jele a kapcsolat rendeződésének Laár Andrással, ugyanakkor azt kívánják, legyen ereje kilábalni a helyzetéből.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. szeptember 12.



Immár hivatalos, hogy új tagokkal bővült a KFT. Laár András áprilisi távozása után Szekeres András és Nedvig Balambér csatlakozott a zenekarhoz. A rajongók reakciója vegyes, írja a Blikk.

„Laár idén áprilisban azt mondta, többé nem jön. Jön viszont Szekeres András (ének) és Nedvig Balambér (gitár). Jó lesz. Több lesz a zene és kevesebb a bohóckodás. Ez a nyár – a számos fesztiválszereplés – bebizonyította, igazunk volt, hogy nem hagytuk abba. Köszönjük a közönség részéről megnyilvánuló nyitottságot és a nagy-nagy tapsokat” – írta Facebookon Bornai Tibor, a zenekar egyik alapítója.

A bejelentés után sokan támogatásukról biztosították az együttest, mások szerint Laár nélkül nem KFT a KFT.

„A koncerteken teljesen egyértelmű a helyzet, nagy szeretettel fogadott minket mindenhol a közönség. Természetesen nem egyszerű ez az egész, hiszen negyvennégy éven át együtt játszottunk Laár Andrissal, aki emblematikus énekese, szerzője volt a zenekarnak. Az interneten látok olyan kommenteket, amelyekből az derül ki, hogy hiányolják őt” – mondta a lapnak Márton András, a KFT dobosa, aki azt is elmesélte, hogy a történtek óta is rendszeresen fellépnek, az év végén pedig a Magyar Zene Házában adnak koncertet, míg jövőre, a zenekar alapításának 45. évfordulója alkalmából szerveznek ünnepi esteket.

„Áprilisban történt egy eset, ami miatt szakítottunk Laár Andrással, azóta egyikünk sem kereste a másikat. Nincs jele annak, hogy ez megváltozna. Szomorúan látjuk, mi van Andrissal, és a zenekar minden tagjával együtt azt kívánjuk, hogy legyen ereje kijutni ebből a helyzetből”

– tette hozzá Márton.

„Lehullott róluk a lepel, ez egy szeretet nélküli társaság. Teljesen világosan kiderült, hogy nem szeretnek engem, ehelyett érdekkapcsolat fűzte őket hozzám. Ezt régóta tudom, és nem értettem, miért van így, de most vége lett” – fogalmazott Laár András egy korábbi interjúban a szakítás kapcsán.

A zenekarnak állítólag elege lett abból, hogy az énekes késve érkezett a próbákra, és előbb távozott. Laár az elmúlt években sorban lezárt több ügyet: elvált, elhagyta az általa is alapított L’art pour l’art Társulatot, majd végleg szakított a KFT-vel is. Az együttes Magyarország második leghosszabb ideje az eredeti felállásban játszó pop-rock zenekara volt.

Laár most egy egykori Hip Hop Boyz-taggal dolgozik együtt. Kalocsai Krisztián abban is segíteni szeretne, hogy kárpótolják azokat, akik előre fizettek asztrológiai elemzésért, de a művész nem jelent meg a megbeszélt időpontban.

„Nincs semmi közünk a KFT együtteshez, így nem is szeretnénk kommentálni a körülöttük zajló eseményeket. Örömmel látjuk, hogy prosperál a zenekar” – válaszolta a Blikk kérdésére Kalocsai Krisztián Laár András nevében is.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
„3 éve veretünk” – Új dallal tért vissza Azahriah, itt a vemzavr!, és egy klip is hozzá Young Fly-jal
Ez Azahriah első új megjelenése azóta, hogy tavaly ősszel bejelentette visszavonulását. A dal klipjét már a megjelenés napján, néhány óra alatt közel 100 ezren látták a YouTube-on.


Hétfőn jelent meg Azahriah, azaz Baukó Attila és Young Fly, polgári nevén Schüller Ákos közös új dala vemzavr! címmel.

Az új számhoz különleges klip is készült, amelynek első felében fekete-fehér képkockák láthatók. A dalban Azahriah arról is énekel, hogyan változott meg az élete az elmúlt években.

„Sokat láttam, tapasztaltam 23 évem alatt / 3 éve veretünk, ezalatt lett a széfem full / Bocs, de a pihenésre nem érek rá”

– hallható a szövegben.

A 23 éves énekes nem most először dolgozik együtt Young Fly-jal. Korábban a Pannonia című dalon is közösen szerepeltek.

Ez Azahriah első új megjelenése azóta, hogy tavaly ősszel bejelentette visszavonulását. A dal klipjét már a megjelenés napján, néhány óra alatt közel 100 ezren látták a YouTube-on.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Itt a legjobban várt magyar sorozat: Bróker Marcsi olyan legenda lesz, mint Repülős Gizi vagy a Viszkis
Az RTL saját fejlesztésű sorozata profi munka nagyszerű színészekkel, de azért helyenként kiszámítható és relativizáló.


FIGYELEM! A cikk kisebb SPOILEREKET tartalmaz!

Nagyon érdekes a Bróker Marcsihoz hasonló alkotások lélektana. " A filmsorozatot valós eset ihlette, de a megjelenített események, szervezetek, karakterek és egymáshoz való viszonyaik a képzelet szülöttei" írják ki a film elején. De ez csak egy kötelező kör, ami valójában sem az alkotókat, sem a nézőket nem érdekli különösebben. Mostantól ez Bróker Marcsi története, és azok, akik látják, bármiféle kritika nélkül beveszik majd. Ugyanúgy, ahogy tényként kezelik, hogy személyesen Dobrev Klára adott utasítást 2006-ban a tüntetők szétverésére, vagy azt, hogy Freddie Mercury a 80-as évek közepén otthagyta a Queent, hogy szólókarrierbe kezdjen.

Bróker Marcsi a magyar kriminalisztika 21. századi történetének emlékezetes figurája, olyan "előkelő" társaságban forog a neve, mint a Viszkis, Tribuszerné, és lehet, ennek a sorozatnak köszönhetően egyszer majd

épp olyan hamis romantika veszi majd körbe személyét, mint Repülős Gizit vagy Rózsa Sándort. Ambrus Attila példáját látva akár még közkedvelt celeb is lehet belőle, miután kiszabadult.

Mindazonáltal jobban jár mindenki, ha a Bróker Marcsi sorozatot fikcióként kezeli, és nem kezdi el találgatni, mi benne a valóságmorzsa.

Erős alkotógárda állt össze az idei ősz legjobban várt magyar sorozatához. Ditz Edit producer és férje, Geszti Péter neve összeforrt az igényességgel. A vezető író A nyomozót vagy a Terápiát is jegyző Gigor Attila. Herendi Gábort aligha kell bemutatni bárkinek, bár meglehetősen megosztó alkotó, az vitathatatlan, hogy számos közönségsiker fűződik a nevéhez. A másik rendező, Fazekas Máté Bence pedig olyan alkotásokkal hívta fel magára a figyelmet, mint a Kilakoltatás vagy az Apám szíve.

A sorozat a végén kezdődik: tanúi lehetünk Bróker Marcsi letartóztatásának Belize-ben. Majd visszatérünk a kezdetekhez, a 90-es évek végére. Innentől a sorozat ide-oda ugrál a két idősík között, míg nem a sorozat végén össze nem találkozik a kettő.

A 90-es évek végén Marika (Bacskó Tünde) immár 25 éve dolgozik egy karcagi bankfiókban. Amikor az igazgató nyugdíjba megy, mindenki arra számít, hogy Marikát nevezik ki a helyére. Ám ahogy ilyenkor lenni szokott, inkább egy külső embert hoznak, a csinos, fiatal ám okos és agilis Angélát (Szilágyi Csenge).

Marika érthetően búskomorságba esik, amiért így átléptek rajta, főleg, mikor a fiatal kolléganő ahelyett, hogy előadná a saját ötleteit, Marikától várja az újító javaslatokat. Marika frusztrációját fokozza, hogy a családja többi tagja mind épp az álmait próbálja megvalósítani. Férje, Feri (Thuróczy Szabolcs) lángossütőt üzemeltet, lánya, Csilla (Tóth Zsófia), kozmetikai szalont nyitott. Fia, Norbi (Martinovics Máté) még érettségi előtt van, és futballistának készül – bár később kiviláglik, hogy ez sokkal inkább az apja, Feri álma, mint az övé.

Marika úgy érzi, mindenki azt várja, hogy a fix állásával és fizetésével biztosítsa a családnak a stabil hátteret azért, hogy mindenki más úgy élhesse az életét, ahogy tetszik. Pedig neki is vannak álmai: valaha stewardess szeretett volna lenni. Egy hirtelen jött ötlettől vezérelve felmond a bankban, hitelt vesz fel és Kunviator néven utazási irodát nyit.

Csak hogy a kezdeti lendület gyorsan elakad. Norbi komolyan megkárosít egy helyi üzletembert, Kálmánt (Anger Zsolt), és hogy elkerüljék a feljelentést, Marikának a teljes kezdőtőkéjét oda kell adnia a férfinak. Ráadásul azzal kell szembesülnie, hogy az utazásai senkit nem érdekelnek. Bár a régi ügyfelei felkeresik új irodájában, de csak azért, mert mind azt szeretné, ha a befektetéseiket továbbra is Marika kezelné.

Az asszony eleinte hárítja, hiszen nincs engedélye ilyen tevékenységre, és az önbizalma sem elég nagy.

Ám amikor azzal kell szembesülnie, hogy teljesen csődbe megy – minden értelemben –, ha nem sikerül tőkét szereznie, beadja a derekát.

Persze szó sincs arról, hogy bárkit meg akarna károsítani: mindent precízen könyvel, szerződést ír az ügyfelekkel, a rábízott pénzt valutába fekteti, és ígéretéhez híven, a bankinál sokkal kedvezőbb kamatokat biztosít. Egészen addig, amíg el nem következik az első pénzügyi válság, amikor a bizalmukat vesztett ügyfelek egyszerre akarják kivenni a tőkéjüket. Marika régi szerelme, a gazdag vállalkozó, Gyula (Terhes Sándor) bíztatására úgy dönt, kihasználja azt a bizalmi tőkét, amit 25 év alatt szerzett Karcagon, és meggyőzi az embereket, hogy hagyják nála a pénzüket.

Innentől egyre többet kockáztat, kezd ráérezni az édes élet ízére. A városban is egyre nő a befolyása, részesedést szerez a helyi kábel tévéből, lekenyerezi a polgármestert, Sándort (Ficzere Béla), mindenki a tenyeréből eszik. De meddig lehet ezt folytatni? Marika minden krízis helyzetre azt mondja: "Megoldom!" És részben tehetségének, részben szerencsének, részben befolyásos barátoknak köszönhetően sokáig tényleg megússza a meredek szituációkat.

Miután ismerjük a sztori végét, az izgalmat nem az adja, hogy mi fog történni, hanem mikor és hogyan jutunk el odáig. Egyfajta Colombo dramaturgia: végig tudjuk, ki a bűnös, csak azt nem, hogy fog lelepleződni. Kicsit a Totál szívás is eszünkbe juthat, hisz itt is azt láthatjuk, hogy csúszik egy alapjában véve jóravaló, semmi rosszat nem akaró ember egyre mélyebbre a bűnben.

A Bróker Marcsi nagyon profin összerakott sorozat, és szórakoztató is, ugyanakkor néha az az érzésem, túlságosan rutinból készült. A szerzőknek a kisujjában van a forgatókönyvírás, viszont éppen ezért nagyon sok a panelmegoldás.

Ettől pedig sokszor kiszámíthatóvá válik a történet, és nem csak azért, mert tudjuk, hogy a végén Bróker Marcsit le fogják csukni.

Amikor például az elején Marika megérkezik a bankba, és csodálkozva szembesül az új, fiatal kolléganővel, Angélával, azonnal tudhatjuk, hogy Marika nem fogja megkapni az igazgatói kinevezését. Vagy amikor a lánya, Csilla észreveszi, hogy valaki lopja a hajfestéket a szalonból, nyilvánvaló, hogy ennek hamarosan jelentősége lesz.

Ugyanakkor vannak nagyon szépen felépített pillanatok is. Például amikor több részen keresztül várjuk, hogy mikor találkozhat az immár letartóztatot Marcsi a családjával, és ők hogyan fogadják majd.

A karakterek elég jól ki vannak dolgozva, a legkisebb epizódszereplő is próbál több lenni egyszerű, kétdimenziós papírfiguránál. Amihez persze kellenek a remek színészek is, akiknek a játéka sok esetben – nyilván szándékosan – a profi és a civil szereplő határán mozog, ami valahogy hihetőbbé teszi az egészet.

Két nagyon finom, érzékeny alakítást láthatunk. Az egyik a főszereplő, Bacskó Tünde, akinek szívből kívánom, hogy meghozza ez a sorozat a kiugrást, mert kiváló színésznő, és izgalmas lenne látni, mire képes más típusú szerepekben. Az ő megformálásában Bróker Marcsi nem egy megátalkodott bűnöző, hanem egy gyarló, sokszor önmagát is becsapó, hús-vér nő. Anya, feleség. Egy olyan ember, akin kicsit átlépett a történelem, aki még abban szocalizálódott, hogy ha jó vagy és szorgalmasan dolgozol, akkor szép lassan felérhetsz a szamárlétra tetejére. Csakhogy közben megváltozott a világ, és kiadták a jelszót: fiatalítani kell. Bróker Marcsi lehetne akárki, aki néhány rossz döntés és kísértés hatására rossz irányba indul. Lehetne a szomszédunk, a kolléganőnk, az anyukánk.

A másik alakítás, amit kiemelnék, Thuróczy Szabolcsé. Szabolcs az egyik legtöbbet foglalkoztatott színészünk, nagyon ismert, nagyon népszerű, és lássuk be, sokszor nagyon hasonló szerepeket osztanak rá. Ő a hőbörgésre hajlamos, kicsit vagy nagyon alkoholista, erőszakos, de azért szerethető családapa. Thuróczy mégis képes mélységet vinni a sablonokba. Amikor az ember azt várná, hogy robbanjon, visszakapcsol, és ettől sokkal nagyobb feszültséget teremt. Az pedig, ahogy a feleségét a börtönben meglátogató, időskori Ferit játssza, annyira finom, hogy szavakat sem találok rá. Bacskó és Thuróczy olyan kémiát teremt az idősödő házaspár között – akik a beszélőn épp csak egymás kisujját érinthetik meg –, am igazán különleges.

A Bróker Marcsi fő kérdése, amit el kell döntenünk magunkban, hogy mi az, ami még megbocsátható akár magánéleti, akár társadalmi szinten.

Sokszor volt az az érzésem, hogy a sorozat nagyon relativizálni próbálja Bróker Marcsi bűneit, és bár nyilván nem menthetőek fel az ügyfelei sem, akik kapzsiságtól vezetve, a nagyobb hozam reményében vitték hozzá a pénzt "okosba", nem pedig a bankba, azért alapvetően ők mégiscsak áldozatok.

A sorozat nagy erénye a korábrázolás, ami a zenék kiválasztásánál kezdődik. Elhihetitek, hogy nem vagyok, és soha nem is voltam különösebben nagy rajongója sem a Carpe Diemnek, sem az Animal Cannibalsnak.

Mégis, amikor az első rész elején meghallottam az Álomhajót, olyan volt, mint egy régi ismerőssel találkozni.

Mondjuk egy olyan osztálytárssal, akivel régen utáltátok egymást, és most mégis örültök, ha összefuttok. Instant odavarázsolta az ezredforduló hangulatát, és a készítők gondosan ügyeltek rá, hogy a korszak benne legyen minden díszletben és kellékben is. Szóval a hozzám hasonló X-eknek már csak nosztalgiából is érdemes megnézni a 6 epizódos minisorozatot.

A színészekre nem lehet panasz, mindenki hozza, amit kell. A rendezők jó érzékkel vegyítettek az ismeretlenebb szereplők közé ismerős arcokat. Cseke Katinka a városi tévé vezetőjének szerepében vagy Rezes Judit mint ügyvéd üdítő színfolt, akárcsak a Kálmánt alakító Anger Zsolt vagy a polgármester bőrébe bújt Ficzere Béla, akit szerencsére egyre többet láthatunk egyre nagyobb szerepekben a tévében és a filmvásznon. Kicsit sajnálom, hogy a Norbi barátnőjét, Anitát játszó Mosolygó Sárának nincs igazán lehetősége megmutatni, mit tud. Az esetek többségében a háttérben van, alig mond néhány szót.

De még így is képes érzékeltetni azt a lelki változást, ami a gimnazista lányból időközben édesanyává érő nőben végbement.

Bróker Marcsi története egyelőre csak az RTL+ premiumon streamelve érhető el. Akinek van lehetősége, mindenképpen nézzen bele, szerintem ott fog ragadni, de reméljük, hogy idővel a tv programban is találkozhatunk vele.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Nem hősök és gonoszok, hanem átlagemberek – így indul A megbízás
Kate Winslet után most Mark Ruffalo kapta meg a lehetőséget az HBO-tól, hogy elvigyen egy Brad Ingelsby-sorozatot a hátán. Eddig úgy tűnik, biztos alapokra építkezik az alkotógárda.
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. szeptember 11.



Az HBO legújabb sorozata, A megbízás már az első epizóddal világossá teszi, hogy nem pusztán egy egyszerű bűnügyi hajszát fogunk látni, hanem mély, emberi történeteket. A helyszín Philadelphia, a munkásnegyedek szürke és reménytelen közegében, ahol két férfi, két családfő sorsa keresztezi egymást. Az egyikük Tom (Mark Ruffalo), egy családi tragédiát átélt FBI-ügynök, aki kényszerből tér vissza a szolgálatba és már ránézésre tudjuk, hogy még nem áll készen. A másik Robbie (Tom Pelphrey), aki testvére halála után három gyermeket nevel, miközben illegális úton próbálja fenntartani a családot, mert csak ehhez ért.

Ez az alaphelyzet már önmagában drámai töltettel bír, de Brad Ingelsby és David Obzud forgatókönyve gondoskodik arról, hogy a feszültség ne pusztán a bűn és a törvény ellentétéből fakadjon. Robbie és társai abból élnek, hogy drogházakat rabolnak ki, ahol a helyi dílerek készpénzt rejtegetnek.

Ismerős lehet azoknak, akik látták a szintén HBO-s sikersorozatot, A drótot.

Eközben Tom kapja a feladatot, hogy hasonlóan megtört, lecsúszott ügynökökkel közösen hozzon létre egy különítményt, amelynek célja Robbie bandájának felszámolása. Innen ered a cím: A megbízás. Míg Tom csak a nyomok után megy, addig Robbie oldaláról látjuk, hogyan is kerülnek azok a holttestek a hullaházakba.

Az első rész azonban csavar egyet az elvárásokon. Ahelyett, hogy rögtön belecsapnánk a macska-egér játékba, a hangsúly a karakterdrámákon van. A tempó lassú, a történetvezetés komótos, de ennek köszönhetően alaposan megismerjük mindkét oldal szereplőit. Aki látta a szintél Ingelsby nevéhez fűződő Easttowni rejtélyeket, tudja, mire számíthat: árnyalt figurák, realista párbeszédek, lecsúszott városi környezet és az apró hétköznapi döntésekből kibomló tragédiák. Ha valaki nem látta a Kate Winslet nevével fémjelzett minisorozatot, az sürgősen pótolja, mert nagyon jó darab.

Visszatérve A megbízásra: a legnagyobb erénye az első epizódnak, hogy nem akarja egyszerűen kijelölni, kinek kellene drukkolnunk.

Tom ugyan a törvény embere, de fáradt, kiégett, és olykor jobban belemerül az ornitológia megnyugtató világába, mint az igazságszolgáltatásba. Robbie pedig bűnöző, mégis érthető, miért sodródik ebbe az életbe: három gyermeket tart el, és olyan barátok veszik körül, akik ugyan törvényt sértenek, mégis a túlélés logikáját követik. Itt nem minden fekete és fehér, vagy jó és rossz. Egyszerű esendő emberek, akiknek a döntései mögött mindig felismerhető indíttatás áll. Látunk és értünk minden miértet, mindkét oldalon.

Az erőszak ábrázolása is figyelemre méltó. Ingelsbyhoz hűen hirtelen és brutálisan tör elő, nincs előkészített látványosság vagy hosszú felvezetés. Egy golyó, egy élet. Az akció rövid, gyors és sokkoló, ettől lesz igazán életszerű. Ez a fajta visszafogott adagolás csak még súlyosabbá teszi a jeleneteket, hiszen pontosan tudjuk, hogy minden egyes rossz döntésnek komoly következménye lesz.

A színészi játék szinte hibátlan. Mark Ruffalo teljesen hiteles a szétesett, mégis kötelességtudó FBI-ügynök szerepében. Már az első percekben világossá válik, hogy a sorozat egyik legnagyobb ereje nemcsak az ő alakítása lesz, hanem az egész szereplőgárdáéban. A különítmény többi lecsúszott tagja (Fabien Frankel, Thuso Mbedu és Alison Oliver) bár egyelőre kevesebb időt kaptak, de mindannyian érdekes színezetet hoznak a csapatba, már egy rész után is. A másik oldalon Tom Pelphrey ismét bizonyítja, hogy ő a mellékszereplők királya: karizmatikus, törékeny és dühös egyszerre. Akik látták a Banshee, Vasököl vagy Odakinn sorozatokat, azoknak ismerős lehet a színész visszafogott, de hiteles játéka.

Bandatársai is, Raúl Castillo és Owen Teague nagyon szerethetőek, hétköznapi figurákat formálnak meg, akik könnyen elnyerhetik a néző szimpátiáját, még ha szörnyű dolgokban is vesznek részt.

Bár az első rész nem hoz nagy fordulatokat, azért van mit nézni: a hangulata magával ragadó, szerkezete szórakoztató. Érezhető, hogy itt minden szereplő pengeélen táncol, az életüknek egy olyan pontján vannak, ahonnan nincs visszatérés. A lassú tempó és a sok név miatt talán több odafigyelést igényel, de cserébe rendkívül hiteles világot épít. Philadelphia munkásnegyedei komor, nyomasztó színekben jelennek meg, mintha maga a város is hozzájárulna a szereplők sorsához. Az aprólékos részletek, a dialógusok természetessége és a színészek közötti kémia mind azt jelzi, hogy egy hosszú távon is izgalmas, drámai sorozat alapjait fektették le.

Nem lehet elhallgatni, hogy bizonyos elemek kissé klisésnek tűnnek: a kiégett nyomozó, aki egy utolsó esélyt kap, a bűnöző, aki kényszerből választja a rossz utat, vagy a törvény és a bűn határán egyensúlyozó emberi sorsok. Mégis, a forgatókönyv és a színészi játék olyan minőséget képvisel, hogy ezek a toposzok nem zavaróak, inkább ismerős kapaszkodókként működnek a történetben.

Összességében A megbízás első epizódja erőteljes kezdés, amelyben a hangsúly a karakterek bemutatásán és a morális dilemmák felvázolásán van.

Az akció és a brutalitás finom adagolása mellett a valódi vonzerőt az emberi sorsok és döntések jelentik. Egyetlen rész alapján is bátran állítható, hogy valami különleges készülődik ismét Brad Ingelsby konyhájában. Én magam már most alig várom a folytatást, mert ha a sorozat tartja ezt a színvonalat, akkor az év egyik legjobb újdonságával van dolgunk. Ezért érdemes HBO Maxot nézni!


Link másolása
KÖVESS MINKET: