KULT
A Rovatból

Azok a koszos, büdös hajléktalanok - a Jurányiban leszámolnak az előítéletekkel

Két és fél órára te is lehetsz hajléktalan a Cím nélkül, Hajlék-kaland-játékban.


Két és fél órára mi is hajléktalanok lehetünk a Cím nélkül, Hajlék-kaland-játékban. A cél az, hogy öt hónap alatt összegyűjtsünk százezer forintot albérletre, de közben számtalan nehéz kérdésben kell döntenünk. Bemenjünk-e a szállóra, betérjünk-e a kocsmába, elmondjuk-e az anyósunknak, hogy az utcán élünk.

Zsófi nővérét és anyját az apja molesztálta és verte, a szakközepet nem fejezte be. Ferenc egy középkorú elvált férfi, akinek a devizahitel miatt úszott el a lakása. Józsit kirúgták a munkahelyéről, 15-től 35 éves koráig alkoholista volt, több mint nyolc ezer napja hajléktalan.

Az ő sorsukat kapja kezébe a közönség a Jurányiban a Mentőcsónak Egység és Stereo Akt érzékenyítő játékán, ahol a cél az, hogy októbertől márciusig összegyűjtsünk egy albérletre 100 ezer forintot, úgy, hogy a játék kezdetén mindössze 35 ezer forintunk van.

foto1

Fotó: Jurányi Inkubátorház

A közönség három csapatba rendeződik, és irányítja két színész által megformált karakter és egy valóban hajléktalan ember, a Józsit alakító Balog Gyula életét. A hajléktalan Zsófi, Ferenc és József mind különböző élettörténettel szembesítik a nézőt, a döntést pedig, hogy hogyan alakítják a hajléktalanok sorsát, a közönség hozza meg.

Zsófi elmegy egy csoportterápiára, ami hajléktalan embereken segít, de ha rendszeresen szeretne járni, akkor nem tud pénzt keresni.

Ferenc találkozik a volt anyósával, akinek, ha bevallja, hogy hova jutott, megszégyenülhet, de az is megeshet, hogy az anyós segít rajta.

József ugyan leszokott az alkoholról, de az egyik kocsma előtt leejt valaki egy pénztárcát, így döntenie kell, hogy bemerészkedik a kocsmába és megkockáztatja, hogy újra kísértésbe essen, vagy elteszi a tárcát.

foto2

Fotó: Jurányi Inkubátorház

A játék elején abba az örök kérdésbe botlunk, hogy a hajléktalanok miért nem mennek be a szállóra, ahelyett, hogy az utcán fagyoskodnak.

Három lehetőségünk van: alszunk az utcán ingyen, de az életerőnk egy évvel csökken, és így könnyen munkaképtelenné válhatunk, de akár bemehetünk egy éjszakai szállóra is, ahol akár egy órát kell sorban állni, mire bejutunk, ráadásul túlzsúfolt és bántalmaznak minket. A harmadik lehetőség, hogy elmegyünk az állandó szállóra, aminek 50 ezer forint az ára, így az első hónapban nem is álmodhatunk arról, hogy oda bekerüljünk.

„Az előítéletek jelennek meg a játékban, amik nem csak a döntéshozók és a politikusok, de a többségi társadalom fejében is élnek. Mindenképpen egyéni szintről kell elkezdeni megoldani a kérdést, és a jövő generációjának is megmutatni ezeket a problémákat. Olyan, nem feltétlen tipikus, de jellemző mozzanatokból csináltunk jeleneteket, amik alkalmasak rá, hogy valamilyen sztereotípiát megkérdőjelezzenek, vagy, hogy rámutassanak nem túlzottan egyértelmű jelenségekre” – mondja Boross Martin, az előadás rendezője.

Ilyen nem kifejezetten szem előtt lévő probléma, hogy ha még a hajléktalanoknak a lakcímhiány ellenére sikerül is találniuk javarészt feketemunkát, de kitudódik, hogy nincs otthonuk, akkor gyakran fizetés nélkül elküldik és megalázzák őket.

Az előadás három fő elemből tevődik össze, egyrészt van maga a játék, amikor a közönség döntéseket hoz, másrészt a színészek kisebb életszerű jeleneteket adnak elő. Például Józsit lelöki az ellenőr a buszról, és eltörik a szemüvege, ez pedig elvezet ahhoz a döntéshez, hogy Józsi a kevés pénzén új szemüveget vásároljon-e vagy sem. Harmadrészt pedig van egy játékmester, Szenográdi Réka, a Fedél Nélkül utcalap koordinátora, aki grafikonok és valós információk segítségével csatolja vissza a nézőt a valóságba, hogy pontosan lássuk, Magyarországon rendszerszinten hogyan is áll a hajléktalankérdés. Az egyik grafikon azt mutatja meg, hogy milyen fontos a hajléktalan emberek utaztatása, mert egy ügyintézős napon akár 23,5 kilométert is meg kell tenniük gyalog, de azt is egy ilyen ábrából tudjuk meg, hogy azok a hajléktalanok, akiket az aluljáróban látunk, csak a jéghegy csúcsa,

ugyanis sok olyan otthon nélküli ember van, akiről kinézet alapján meg sem mondanánk, hogy hajléktalan.

foto3

Fotó: Jurányi Inkubátorház

A Hajlék-kaland attól válik igazán autentikussá, hogy betették az előadásba Balog Gyulát, a hajléktalan férfit, aki nem koszos, nem büdös és kedvesen beszélget a közönséggel.

„Az alkotási folyamatba is olyan saját sztorikat tudott behozni, amik végül belekerültek a darabba, másrészt ő itt egy mentorfigura, mivel az összes néző hajléktalanná válik a játék idejére. Az ő személye már önmagában hitelesíti a mondanivalót, azzal, hogy van olyan hajléktalan, aki képes három mondatnál több önálló, összefüggő gondolatot közvetíteni” – meséli a rendező.

foto4

Fotó: Jurányi Inkubátorház

Több nézőben is felmerült a kérdés, hogy tulajdonképpen kiknek is szól ez a darab, kit akarnak vele érzékenyíteni a Jurányi Inkubátorházban. Ahogy az előadás előtt körbekérdeztük a közönséget, nemigen találtunk olyat, aki alapvetően ne szociálisan érzékeny ember lenne, sőt a nézők nagy része szociális munkásokból, aktivistákból vagy éppen Balog Gyula barátaiból tevődött össze, ezért érdekelt minket az, hogy nekünk a szórakozáson túl tud-e többet nyújtani a darab.

„Érveket adhat az alapból is érzékeny, empatikus nézőnek a kezébe, mert nehéz a sztereotip vagy gyűlöletkeltő beszéd ellen kiállni” – adja meg a választ Boross Martin.

Ha fontosnak tartod, hogy máshoz is eljusson, oszd meg az írást!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Tragédia a Netflix velencei forgatásán: a stáb szeme láttára meghalt a sikersorozat rendezőasszisztense
Diego Borella az Emily Párizsban ötödik évadának munkálatai közben esett össze. Az orvosok a Hotel Danieli épületébe siettek, de már nem tudták megmenteni a 47 éves rendezőasszisztenst.


Tragikus esemény árnyékolta be az Emily Párizsban forgatását Velencében: váratlanul elhunyt Diego Borella, a Netflix népszerű sorozatának rendezőasszisztense.

A Daily Mail beszámolója szerint az ötödik évad utolsó jeleneteinek felvétele zajlott a lagúnák városában, amikor Borella a stáb jelenlétében összeesett.

A La Repubblica információi szerint

az orvosok csütörtök este, 7 óra körül érkeztek a történelmi Hotel Danieli épületébe, de már nem tudták megmenteni az életét.

A rendezőasszisztens mindössze 47 éves volt. A hírek szerint halálát valószínűleg szívroham okozta.

A tragédia után a forgatást ideiglenesen felfüggesztették. Az ötödik évad velencei jeleneteit augusztus 15-én kezdték rögzíteni, és eredetileg hétfőn fejezték volna be a munkát.

Diego Borella 1978-ban született Velencében. Elismerést szerzett rendezőként és íróként, tanulmányait Rómában, Londonban és New Yorkban folytatta. Közösségi oldalain meséket, haikukat és színdarabokat is megosztott.

(via Femina)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Meghalt Kalmár Tibor
A Rádió Bézs osztotta meg a szomorú hírt, megható sorokkal búcsúzva tőle. Kalmár több mint száznyolcvan tévéműsort rendezett.


93 éves korában elhunyt Kalmár Tibor, Jászai Mari-díjas rendező és érdemes művész. A hírt a Rádió Bézs közölte, ahol megható sorokkal emlékeztek rá.

A Facebookon azt írták: a szórakoztatás nagymestere csak 93 éves volt. Hozzátették, hogy cselekvési kedve, szelleme és humora nem volt korhoz köthető.

„Kalmár a Valahol Európában című filmben "csak" epizódszereplő volt. Ott azt kérdezte tőle a gyerekfőszereplő Kuksi, hogy "Még mindig verik őket?" Mire ő azt válaszolta, hogy "tudja a rosseb". Ezen aztán mindenki nevetett. Mi most nem nevetünk. Meghalt Kalmár Tibor, akiről mindenki azt hitte, hogy 120 évig él majd, aki több mint száznyolcvan egész estés tévéműsort rendezett, aki legnagyobbakkal dolgozott. Korai volt. Mulattattam és mulattam volt az egyik könyvének a címe. Reméljük Kalmár Tibor jól szórakozott. A közönsége egészen biztosan” – fogalmaztak a bejegyzésben.

A Szeretlek Magyarország 2018-ban készített interjút a népszerű szerző-rendezővel.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Az év legjobban titkolt sci-fije? – Visszatért az Invázió, és te valószínűleg még mindig nem hallottál róla
Két évet ugrott az időben az AppleTV sorozata. A világ megmenekült? Az Invázió harmadik évadának nyitánya bebizonyítja: az idegenekkel a rémálom még csak most kezdődik. Hősök támadnak fel, titkok szivárognak ki, és minden pillanatban ott lappang a kérdés: tényleg vége van a fenyegetésnek? Dehogy van, itt a harmadik évad…
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. augusztus 24.



A televíziós science fiction világában ritkán akad olyan alkotás, amely egyszerre képes intim, emberi drámát és globális katasztrófát bemutatni, mégis az Invázió pontosan erre vállalkozott 2021-ben. Simon Kinberg sorozata, amely az AppleTV+ megbízásából készült, apró mozaikokból építtette fel egy idegen támadás történetét – nem világmegváltó hősökre, hanem hétköznapi emberekre fókuszálva. Ez a nézőpont kezdettől fogva a széria legerősebb sajátossága, és a harmadik évad nyitánya sem tagadja meg gyökereit:

ismét a kisemberek szemén keresztül látjuk, hogyan alakul az emberiség sorsa egy újabb, látszólag lezárt, de mégis tovább élő fenyegetés árnyékában.

Kinberg neve önmagában is sokatmondó: producerként és íróként egyaránt dolgozott remek és kevésbé sikeres projektekben. A Deadpool 2, a Légió vagy a Sherlock Holmes mellé sajnos olyan címek is feltűnnek a listáján, mint a hírhedt Fantasztikus Négyes (2015), a felejthető 355, vagy a borzalmas X-men: A sötét főnix. Ez a kettősség kíséri végig pályáját, így az Invázió esetében sem lehetett tudni előre, mire számíthatunk. Az viszont két évad alatt már bebizonyosodott, hogy a sorozat képes komoly feszültséget teremteni, miközben nem szuperhősökkel, hanem sebezhető, esendő emberekkel dolgozik.

Az első két szezon nagy erénye a több szálon futó történet volt: egy közel-keleti háborúban rekedt katona, egy japán űrmérnök személyes tragédiája, egy iráni-amerikai család menekülése és egy csapat bajban rekedt diák mind-mind más perspektívából tapasztalta meg az idegenek pusztítását, más-más kontinensen. Ahogy teltek az epizódok, a mozaikdarabok fokozatosan összeálltak, és egyre világosabbá vált, hogy az emberi sorsok közötti látszólag apró döntések globális következményekkel járhatnak.

A második évad végén egy igazi cliffhanger zárta le a történetet: két szereplő kézen fogva lépett be az idegenek anyahajójába, majd vágás, sötét, és vége az évadnak.

A harmadik szezon első része azonban rögtön keresztülhúzza a néző várakozásait. Az évadzáró katarzisa után ugyanis nem folytatódik a történet: két évet ugrunk előre az időben. Az anyahajó lezuhant, a fenyegetés papíron megszűnt, és a világ lassan próbál visszatérni a normalitásba. A hősi halottak között emlegetik Trevante Cole őrmestert (Shamier Anderson) és a fiatal Caspar Morrow-t (Billy Barratt). Csakhogy rögtön az epizód elején kiderül, nem minden az, aminek látszik: Trevante megjelenik egy térkapuban, és semmire sem emlékszik az elmúlt két évből. Innen indul újra a történet, a bizonytalanság, a katonai titkolózás és az emberi bizalmatlanság szorításában.

A forgatókönyv egyik legerősebb húzása, hogy nem próbál hosszan magyarázni, hanem szinte azonnal visszaránt a bizonytalanságba. Ismeretlen gravitációs anomáliák, eltűnő emberek, félrevezető hírszerzési jelentések – minden azt sugallja, hogy az idegenek inváziójának még messze nincs vége. Trevante és a közben felnőtté vált Jamila (India Brown) újra központi figurákká lépnek elő. Jamila bűntudattal küszködik Caspar halála miatt, ám kettejük találkozása újra beindítja az események láncolatát. Amikor katonák támadnak rájuk, menekülni kényszerülnek, és világossá válik, hogy ismét nem számíthatnak senkire – legfeljebb egymásra.

Érdekes módon a nyitány inkább szűkíti, mintsem tágítja a fókuszt.

Nem látjuk egyszerre a régi kedvenceket, a szálak nem futnak párhuzamosan. Aneesha Malik (Golshifteh Farahani) és Clark Evens (Enver Gjokaj) egyelőre még csak az előzetesekből sejthetők, de bizonyosan visszatérnek majd. Más karakterek sorsa kérdéses: Monty (Paddy Holland) újra felbukkanása sok rajongónak örömet okozna, míg Mitsuki (Shioli Kutsuna) halála talán véglegesnek tűnt a második szezonzáróban, bár az Invázió világában soha semmi sem biztos.

Az új évad első epizódja ugyan nem robban be olyan látványos erővel, mint ahogy a második évad fináléja lezárult, de ez nem is áll szándékában. Inkább felépíti az új status quót, miközben lassan, csepegtetve adja a jeleket: a veszély nem múlt el, sőt, valami sokkal komplexebb játszma van kibontakozóban. A katonai erők bizalmatlansága, a titkolózó hírszerzés, és az, hogy még a saját hősüket sem hajlandóak elfogadni, finoman reflektál a hatalom és az egyén konfliktusára. Ez a politikai árnyalat talán eddig is jelen volt a sorozatban, de most még hangsúlyosabbá válhat.

Az idegenek ábrázolása továbbra is különleges. Nem a hollywoodi sablonokra épít, nincsenek klasszikus „szürke kis emberkék” vagy túlzó CGI-szörnyek.

A lények furcsa, folyamatosan fejlődő fiziológiája egyszerre idegen és félelmetes emberi szemmel nézve. Eközben a tudományos magyarázatok ugyan sokszor sántítanak, mégis képesek megőrizni a hitelesség látszatát. Ez a balansz tartja a sorozatot a tudományos fantasztikum keretein belül, anélkül, hogy saját paródiájába fordulna. Nagy kár, hogy vizuálisan a lények gyengébbek, mint a 2025-ben elvárt színvonal.

Az Invázió harmadik évadának nyitánya tehát nem ad mindenre választ, és nem is akar azonnal sokkolni. Ehelyett egy lassan kibontakozó új krízis alapjait fekteti le. A karakterdrámákra koncentrál, ahogy eddig is, miközben apró jelekkel és rejtélyekkel teremt feszültséget. Ez a tempó talán frusztráló lehet azoknak, akik pörgős akciót keresnek, ám a sorozatot mindig is a lassabb építkezés jellemezte.

Összességében az évadnyitó ígéretesen folytatja a történetet: nem szakít a sorozat eddigi filozófiájával, miszerint a világ sorsa hétköznapi emberek apró döntésein múlik. Nem tökéletes, vannak vontatott részei, és az időugrás elsőre kicsit kizökkentheti a nézőt, de mindez hozzájárul a rejtélyhez. Egy biztos, aki hajlandó türelmesen követni a mozaikdarabokból épülő narratívát, annak ismét jutalom lesz a kitartás. Az Invázió továbbra is az egyik legkülönlegesebb idegenes sorozat az elmúlt években – talán tényleg a legjobb, amiről még nem hallottál.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Meghalt Gyökössy Zsolt
A legendás tévérendező 96 éves volt. Többek között a Szeszélyes évszakok és az MTV-n sugárzott Gálvölgyi-show-k is az ő nevéhez fűződtek.


Augusztus 21-én, 96 éves korában elhunyt Gyökössy Zsolt színházi- és televíziórendező. A szomorú hírt az IdőJel Kiadó osztotta meg a Facebookon.

Nevéhez fűződik a legendás Szeszélyes évszakok, de rengeteg más színházi és televíziós produkcióban is maradandót alkotott. Nemrég még Sztárok-Sztorik című könyvét mutatta be, amelyben pályájának emlékeit gyűjtötte össze.

„Még fél éve sincs, hogy a Jókai Szalonban együtt ünnepelhettük kötetének bemutatóját – lám, a Fennvaló még megadta neki azt a nagyszerű ajándékot, hogy ebben a maga nemében páratlan emlékezés-gyűjteményben mintegy tisztelegve nemcsak előttünk, de Előtte is felvonulhattak különleges rendezői, televíziós pályájának jólismert művészei – Antal Imrétől Máthé Erzsiig, Dörner Györgytől Latinovits Zoltánig, Alfonzótól és Bodrogi Gyulától Kabos Lászlóig és tovább. Mindnyájuk munkatársa volt – a velük megélt élményeket, a közös munka sok közös történetét örökre emlékezetes módon osztotta meg közönségével e kiadónk által útjára bocsájtott, feledhetetlen könyvében” – írta a kiadó.

Gyökössy Zsolt 1929. június 8-án született Körösladányban. 1952-ben szerezte meg rendezői diplomáját, és közel tíz éven át több magyar nagyváros színházában dolgozott. Rendezett prózai és zenés darabokat, operetteket, operát és daljátékokat is.

Budapesten a Tarka Színpad, majd a Kamara Varieté művészeti vezetőjeként tevékenykedett több mint egy évtizeden át. Később a Magyar Televízióban folytatta munkáját, ahol a főszerkesztőség vezető rendezője lett.

A Szeszélyes évszakok mellett olyan műsorok fűződnek a nevéhez, mint a Fejezetek a cirkuszlexikonból, a Gálvölgyi-show, a szilveszteri műsorok, a Kató néni kabaréja, a Hogy volt! Hogy volt?, a Sportolók a porondon és az Antal-show.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk