hirdetés

KARÁCSONY

Karácsonyi kollekcióval készül Magyarország egyik legkülönlegesebb csokimanufaktúrája

A prémium kategóriás édességeket készítő szekszárdi BeSweetben megváltozott munkaképességűek dolgoznak.
Szegedi Éva - szmo.hu
2020. november 28.

hirdetés

„Hullámvasút volt jobb és rosszabb időszakokkal, viszont sok pozitív visszajelzést kaptunk” – válaszolja Mészáros Andrea, amikor azt kérdezem, hogyan teltek az elmúlt hónapok a BeSweet csokoládéüzemben.

A szekszárdi BeSweet Manufaktúrában egészségkárosodott és fogyatékossággal élő (például hallássérült, látássérült) munkatársak is dolgoznak, de a legtöbben halmozott hátrányból indulnak, például az értelmi akadályozottság mellett egészségkárosodást is elszenvedtek.

Prémium kategóriás, kereskedelmi forgalomba szánt csokoládékat készítenek; itt nem számít, hogy megváltozott munkaképességűek.

A manufaktúra július 7-én, a csokoládé világnapján indult.

hirdetés

„Meglepően nagy sikert aratott a látogatóközpontunk az indulás után” – folytatja a beszámolót Mészáros Andrea, a BeSweet Manufaktúrát üzemeltető Kék Madár Alapítvány ügyvezetője. „Talán azért is, mert idén nyáron többen maradtak itthon, többet utaztak belföldön a családok. Sokkal több látogató jött, mint amennyit reméltem.

Fantasztikus élmény volt az iskolások látogatása, amúgy is szeretek gyerekekkel dolgozni. Ha meg tudom oldani, szívesen tartok nekik tárlatvezetést. Amikor eljött hozzánk két csoport egy iskolából, azt követően még vagy nyolc iskolai osztály jelentkezett be. Az előzőek valószínűleg olyan élményekkel mentek haza, ami után többen is úgy érezték, el kell jönniük hozzánk.

Nemcsak a csokoládéról beszélgettünk velük, hanem sok másról is: mi az a fair trade, mi az etikus gazdaság, mit jelent az, hogy valaki megváltozott munkaképességű. Ilyenkor előjönnek ezzel kapcsolatban a megszokott sztereotípiák, de ez önmagában nem baj, erről érdemes beszélgetni.

Egy alkalommal egy kiskamasz osztály érkezett, és a hangadó fiúk pufogtatták a közhelyeket, negatív sztereotípiákat, ám miután találkoztak a kollégáinkkal, megtapasztalták, hogyan, mekkora akaraterővel küzd valaki a hiányzó képességeivel, ezek a fiúk elcsendesedtek, visszafogottabbá váltak, úgy tűnt, megérintette őket a helyzet.

Remélem, jövő tavasszal, a járvány lecsengése után ismét szervezhetünk ilyen alkalmakat.”

A járvány miatt meghozott korlátozó intézkedésekig gyorsan megteltek a csokoládé, macaron workshopok és bonbonkészítő alkalmak is, minden várakozást felülmúltak.

A BeSweet ősszel beindította a webáruházat, ahol már megjelentek a visszatérő vásárlók. Mészáros Andrea szerint ez már önmagában is nagyon jó, és sokat elárul a termékekről, de emellett pozitív visszajelzéseket kapnak a csokoládékról.

Ez az év a nehézségeivel azonban rávilágított arra, hogy még akad, amiben előre kell lépniük: igazodniuk kell a nagyobb mennyiségű termeléshez, a nagyobb piachoz mind a rendszereikkel, mind a kollégáik munkájának szervezésével.

Ugyanakkor a munkatársaik folyamatosan fejlődtek, új gépeket kaptak, új technológiákat tanultak. „A drazsírozógépet eleinte csupán egy kolléga tudta használni, ám most már hárman-négyen ismerik a működését. Ezek apróságnak tűnő, de annál fontosabb dolgok. Egyre kevesebb a minőségi probléma. Például éppen a drazsírozott vagy a mártósorról lekerülő termékeknél látható a fejlődés: sokkal roppanósabb, csillogóbb, tetszetősebb darabok készülnek.

A kollégáink lenyűgözőek, szeretem bennük, hogy annyira szeretnének bizonyítani, annyira nagy odafigyeléssel dolgoznak.

A csomagolásnál például szeretnénk lecserélni a fóliát, és találtunk megfelelő papír csomagolóanyagot. Tartottunk attól, hogy miként tudnak majd vele dolgozni a munkatársaink, elég esztétikus lesz-e a végeredmény.

Amikor utoljára láttam, hogy milyen minőségű a becsomagolt csokoládé, először azt hittem, beszereztünk egy hajtogató- vagy csomagológépet. Kiderült, hogy kézzel hajtogatták ilyen szépen a munkatársaink.

Kísérletezni is szoktak, így találták ki, hogy az egyikük előhajtja a papírt, a másik belehelyezi a csokoládét, a harmadik véglegesíti, kitalálták tehát azt a szisztémát, ahogyan ők meg tudják valósítani, és az eredmény is nagyszerű. A munkáltatóknak ez az álma, hogy ilyen motivált alkalmazottai legyenek.”

A BeSweet folyamatos fejlődésre való igényét az is mutatja, hogy külön karácsonyi kollekcióval rukkoltak elő. Ezt részben a munkatársak inspirálták, részben a manufaktúra környezete, a szekszárdi borvidék.

Sok borvacsorát szervezett már Mészáros Andrea, és törekszik is arra, hogy a szekszárdi borvidék termelői mellett az ország minden részéről hívjanak ezekhez vendégborászokat. A menüt ilyenkor a Kék Madár Alapítvány által működtetett étterem séfje állítja össze elképesztő érzékkel a borokhoz igazítva.

Kaptak is arról visszajelzést, hogy a séf extra érzékenységgel rendelkezik a bor-étel párosításokhoz. Így elsősorban az ő ízlésére támaszkodtak. Rajta kívül egy szakembert, sommelier-t is felkértek a karácsonyi csomagokhoz, és ők ketten kóstolással párosították össze a kollekció darabjait. Van kifejezetten a sokak ízlésére alapozó, harmonikus összeállítás és van olyan is, ami kicsit meglepő, szokatlannak tűnő.

„Ha valaki meghallja Szekszárd nevét, az egyébként is először a borra asszociál” – magyarázza Mészáros Andrea. „Sokaknak feltűnik az is, hogy ahol a manufaktúra működik, a Bor utca, a város szőlőkkel és pincékkel teletűzdelt részén található.

A csokoládé roppant izgalmas borral. Régi álmunk, hogy egyszer olyan boros csokit csináljunk, amiben nincsen tartósítószer, ám a borral töltött csokoládé készítése azért nehéz, mert a bor élő anyag, tartósítás nélkül tovább változik, nem tudjuk 3 hétnél tovább eltartani. Így egyelőre a csokoládé-bor párosítás mellett döntöttünk.

Bősz Adrián a szekszárdi borászok újabb generációját képviseli, fiatal szakember. Kiváló minőségű borokat készít a környezetére, a termelésre is odafigyelve, sok mindenben hasonló elveket vall a BeSweet Manufaktúrával, ezért is dolgoznak vele.

A három összeállítás

Fehér karácsony ajándékcsomag: BeOriginal Étcsokoládé naranccsal és gyömbérrel, BeFresh Kakaós-fahéjas törökmogyoró tejcsokoládéban, Bősz Adrián Kékfrankos Rosé.

Jókívánság ajándékcsomag: BeOriginal Fehércsokoládé meggyel és citrommal, BeFresh Almaszelet fahéjas tejcsokoládéban, Bősz Adrián Fehér cuvée.

Újév váró ajándékcsomag: BeOriginal Tejcsokoládé pisztáciával, BeFresh Aszalt szilva szegfűszeges étcsokoládéban, Bősz Adrián Cabernet franc 2016.

Amikor azt kérdezem Mészáros Andreától, miért jó szerinte, ha magyar kézműves termékeket, egyedi magyar vállalkozásból származó ajándékokat adunk egymásnak karácsonyra, azt válaszolja: részben azért, mert a magyar gazdaság minden szereplőjét érintette a járvány. De nem ez az egyetlen ok.

„Mindannyiunknak szükségünk van arra, hogy a hazai termékek, a hazai termelés jelentőségét hangsúlyozzuk. Egyébként is azt vallom, hogy az jó, ha megtaláljuk a saját értékeinket és ezekre büszkék vagyunk, emellett pedig környezetvédelmi, fenntarthatósági szempontokat is figyelembe veszünk, és nem 20 ezer kilométeres távolságból utaztatjuk a karácsonyi ajándékokat, hanem szétnézünk, mit találunk a környékünkön.

Már korábban is, amikor közgazdaságot tanultam, meglepő volt számomra az, amikor egy vállalkozó meghozza azt a döntést, hogy nem a szomszédját alkalmazza, hanem elviszi a gyártást sok ezer kilométerrel arrébb, csak azért, hogy egy terméken 1-2-5 eurocenttel több haszna legyen.

Sok olyan értékkel rendelkezünk, aminek nem árt tudatában lennünk. Tisztában vagyunk vele, hogy milyen nagyszerű bortermelő vidékeket találni világszerte, ám mi a kiváló minőségű magyar borokra szeretnénk irányítani a figyelmet.”

A BeSweet Manufaktúránál a jövőre is gondolnak, több céljuk is van. Szeretnék stabilizálni, kiegyensúlyozottabbá tenni a működésüket. Szeretnének olyan viszonteladókat találni, olyan bolthálózatba kerülni, amelyiknek a belső szabályai szinkronba állíthatók a manufaktúra gyártási kapacitásaival, és azzal, hogy nem tudnak nagyipari mennyiségű csokit előállítani. Jelenleg ugyanis kevés hálózat engedi meg, hogy egy-egy üzletre vagy egy-egy kerületre lehessen szerződni. Keresik azt a partnert, ahol megfelelő közegben, az őket megillető helyen szerepelhetnek a kézműves termékeik, és ahol értékelhetők az üzeneteik.

A másik álmuk, hogy befejezhessék a zöldtető kialakítását és felkerüljenek a napelemek, ez ugyanis csökkentené a költségeiket és összhangban lenne az elveikkel, az értékeikkel is, azzal, hogy megújuló árammal működtessék az üzemben a gépeket.

Új édességekkel is készülnek. „Még hat olyan ízünk van, aminek a receptje már készen áll, a technológiát véglegesítettük, de még nem kezdtük el gyártani. Ha minden jól megy, már év végén megjelenhetnek a prémium kategóriás BeFancy termékek.”


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


hirdetés
KARÁCSONY

Hova tűnt a first lady a Trump család karácsonyi fotójáról?

Egyik meghitt családi fotón sem szerepel Melania Trump, csak a hivatalos elnöki videóban bukkan fel a first lady.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. december 26.

hirdetés

A Twitterre és az Instagramra is feltöltötte a család karácsonyi fotóját Ivanka Trump, de a képről hiányzik a first lady, írja a Mirror. Az aranyos kép a Fehér Házban készült, a karácsonyfa előtt áll Donald Trump, Ivanka Trump és férje, Jared Kushner, valamint a pár három közös gyereke, a kilencéves Arabella, a hétéves Joseph és a négyéves Theodore.

Melania távollétének oka az lehet, hogy a mostohalánya Donald Trump hivatali ideje alatt egyre inkább úgy lépett fel, mintha ő lenne a first lady. Emiatt a két nő viszonya az utóbbi időben egyáltalán nem volt felhőtlen.

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

hirdetés

Ivanka Trump (@ivankatrump) által megosztott bejegyzés

Közben ifjabb Donald Trump több karácsonyi poszttal is jelentkezett az Instagramon az ünnepek alatt. Az első posztban több cuki fotót is megosztott a családi karácsonyról, amit felesége és öt gyereke társaságában töltött.

Órákkal későbbi bejegyzésében feltűnik édesapja is, de az elnök felesége ezen a képen sem látható.

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

Donald Trump Jr. (@donaldjtrumpjr) által megosztott bejegyzés

Az elnök és felesége legutóbb péntek éjszaka szerepeltek közösen egy hivatalos videóban, amit a Fehér Ház Facebook-oldalán közöltek. A felvételen minden amerikainak nagyon boldog karácsonyt kíván egyik utolsó közös üzenetében az elnöki pár. Külön hálásak a koronavírus ellen frontvonalban harcoló orvosok, ápolók, tudósok és a tanárok áldozatos munkájáért.

Donald Trump kiemeli, hogy hamarosan hatékony és biztonságos vakcinák milliói érkeznek az oltópontokra. Felesége pedig megköszöni a rendfenntartók áldozatos munkáját is. Az elnök végül "Melania és az egész Trump család nevében nagyon boldog karácsonyt és boldog új évet kíván mindenkinek".

Trumpék utolsó karácsonyi üdvözletét elnöki párként itt lehet megnézni:

A választási vereség óta érezhetően jóval passzívabb Donald Trump utolsó hivatali napjait leginkább golfozással tölti:


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
KARÁCSONY
A Rovatból
hirdetés

Kiderült, hogy mi az 5 legrosszabb karácsonyi ajándék

Gyakorlatilag az összes közhely szerepel a listán.
Fotó: Unsplash/Matthias Cooper - szmo.hu
2020. december 26.

hirdetés

Amit sokáig csak sejteni lehetett, most kiderült: felmérés készült a legrosszabbnak vélt karácsonyi ajándékokról. A lista nem sok meglepetést tartalmaz, és szinte minden ötlettelen ajándéktárgy helyet kapott rajta, melyek valamiért mégis évről évre ott lapulnak a karácsonyfák alatt. A legkiábrándítóbb karácsonyi ajándékok listáját a The Sun tette közé.

A Vistaprint ajándékozásra specializálódott cég felmérése szerint a válaszadók túlnyomó többsége (72%) szívből jövő és egyedi ajándékokra vágyik. Ebbe még az olyan hétköznapi tárgyak, mint például a ruházati termékek vagy a fotóalbumok is beleférnek.

Ezzel szemben azokat a tárgyakat, amiket nem éreztek személyesnek és őszintének, sokan (60%) gondolkozás nélkül továbbajándékoztak másoknak.

A kutatásból az is kiderült, hogy mely karácsonyi ajándékokat tartják a legkiábrándítóbbnak az emberek. Első helyre került a válaszadók 34 százalékának szavazata alapján a képkeret. Csupán egy százalékkal (33%) maradtak le ettől a különböző testápolási termékeket tartalmazó előre összeállított ajándékcsomagok.

hirdetés
A harmadik legnépszerűtlenebb ajándéknak az illatosított gyertyák számítanak (32%), negyedik helyre pedig a szépségápolással kapcsolatos ajándékcsomagok (30%) kerültek. Alig valamivel maradt le (29%) és ötödik lett a csalódást keltő karácsonyi ajándékok listáján a dobozos csoki, vagyis a bonbonok.


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés

Bontatlanul árulják a nemkívánatos karácsonyi ajándékokat Ebayen

Furcsa posztkarácsonyi trend terjed a online aukciós weboldalon.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. december 28.

hirdetés

Egy sor becsomagolt, ismeretlen tartalmú ajándék került fel a napokban Ebay-re, igazi hullámot indítva azok közt, akiknek nincs ínyükre az ajándék. Mindebben a legfurcsább, hogy a leírások szerint az eladók nem azután bocsátják áruba a nem kívánatos csomagokat, hogy kiderüljön, mit tartalmaz a csomag, hanem fogalmuk sincs a dobozok tartalmáról.

Ennek is meg van az oka, legalábbis

a mellékelt szövegek alapján elsősorban az ajándékozó személye miatt minősülnek nem kívánatosnak az ajándékok.

Az egyik felhasználó például azt írja a szépen becsomagolt doboz mellé: "Hosszú sztori, az ajándékok egy olyan személytől vannak, akikkel már egyáltalán nem állok kapcsolatban, mondjuk úgy, hogy egy őrülttől. Már nem állunk szóba egymással, ám az ajándékokat már azelőtt átadták, hogy ez megtörtént volna. Remélem, valaki értékelni tudja majd a csomagok tartalmát, mert én nem fogom."

Azt hihetnénk, hogy egy hasonló zsákbamacskajellegű ajándék nem fog kelleni senkinek, ám ez nincs így: eddig közel 40-en licitáltak rá, és 63 fontnál (azaz kb. 25 ezer forintnál) jár a licit annak ellenére, hogy senki sem tudja, mi lehet a dobozban.

Aki esetleg pont erről lecsúszna, ne búsuljon: több becsomagolt rejtélyt is lehet venni, elsősorban karácsony körüli szakítások eredményeként.

Az Ebay dolgát egyébként megkönnyíti ez a típusú csomag: az aukciós weboldal ugyanis kártérítést fizet azoknak a vevőknek, akik nem a leírásnak megfelelő árut kapják. Ebben az esetben azonban nincs sok fogódzó, tehát ha valaki egy üres dobozt kap, az Ebayt nem terheli semmilyen felelősség ezzel kapcsolatban.

hirdetés


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
KARÁCSONY

Miért esznek KFC-t a japánok karácsonykor?

Minden együtt volt a hetvenes évek közepén, hogy a KFC letarolja Japánban a karácsonyi ételek piacát. Azóta sincs konkurenciája a csirkés cégnek.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. december 26.

hirdetés

December 24. a Kentucky Fried Chicken (KFC) hagyományosan legforgalmasabb napja Japánban. Ekkor egy átlagos nap bevételének legalább ötszörösét, de olykor akár tízszeresét is termeli a gyorsétterem-hálózat a távol-keleti országban. A mára japán karácsonyi tradícióvá vált jelenség mögött egy jól sikerült reklámkampány áll még a hetvenes évek közepéről, írja a CNN.

A japánok nagyjából 1 százaléka vallja magát kereszténynek, ezért messze nem ez a legnagyobb ünnep az országban. A hetvenes években a legtöbb japán családnak egyáltalán nem is voltak kialakult karácsonyi szokásai, ezt ismerte fel az országban egyre inkább terjeszkedő Kentucky Fried Chicken. 1974-ben elindították a cég rövid elnevezésére (KFC) rímelő "Kentucky for Christmas", azaz "Kentucky karácsonyra" elnevezésű marketingkampányt, melynek során ünnepi rántott csirkés kosarakat kínáltak a vásárlóknak.

Állítólag az eladások növelése érdekében Takeshi Okawara, az első japán KFC étterem vezetője, később a japán hálózat vezérigazgatója úgy állította be, mintha a rántott csirke hagyományos amerikai karácsonyi étel lenne.

Egy másik eredettörténet szerint Okawara Mikulásnak öltözött be egy karácsonyi parti kedvéért. A gyerekek szabályosan megőrültek érte, ekkor látta meg az üzleti lehetőséget a karácsonyban. De olyan verzió is kering a össznépi japán karácsonyi rántottcsirkézés hátteréről, mely szerint egyszerűen szükség volt az országban kevésbé elterjedt pulyka helyett egy másik ételre, amivel azonosítani lehet az egyre inkább világi ünnepet, Okawara pedig ezt használta ki nagyon ügyesen.

Akárhogyan is, a karácsony környéki csirkefalás odáig fajult, hogy 2018-ban a KFC már 6,9 milliárd jenes (20 milliárd forint) forgalmat bonyolított december 20-25. között.

hirdetés

Pedig nem is olyan egyszerű hozzájutni egy klasszikus japán karácsonyi KFC-kosárhoz. Az ünnepi menüt célszerű jó előre megrendelni, majd az átvétel napján a megadott időpontban átvenni. Azok, akik ezt elmulasztják, többórás sorban állásra készülhetnek, hogy este végül ott legyen az ünnepi asztalon a rengeteg rántott csirkét, salátát és süteményt tartalmazó kosár, amiből nem hiányozhat a karácsonyi képpel díszített tányér sem a gyűjtők kedvéért.

Ebben az időszakban a gyorsétterem-lánc ismert kabalafigurája, Sanders ezredes Mikulásnak öltözve jelenik meg a kosarakon, de a legtöbb étterem előtt jókora ünnepi mikulásruhás műanyagfigura is fogadja a sorban állókat.

Részben a karácsonyi kampánynak, részben pedig az amerikai életstílus iránti hatalmas érdeklődésnek köszönhetően 1981-re 324 éttermet nyitott a csirkés étteremhálózat az országban. Ekkor úgy tűnt, hogy szinte mindenhol van egy KFC, hiszen évente átlagosan 30 új helyet nyitottak, összesen pedig minden egyes évben 200 millió dollárt kerestek csak Japánban.

Ha ekkoriban forgattak volna KFC-reklámfilmeket, valószínűleg egy olyan családot ábrázoltak volna, akik az ünnepi asztalnál aranybarnára sült rántott csirkét ropogtatnak, miközben a háttérben szól a "My Old Kentucky Home" című dal. Az senkit sem zavart volna, hogy a dalnak és a csirkének sincs semmi köze valójában a karácsonyhoz. A cél éppen az lett volna, hogy valahogyan megteremtsék a kapcsolatot a panírozott csirke és a karácsonyfa között. Mindezt úgy, hogy a filléres junkfoodot fényűző ételként ábrázolják.

Azonban a KFC döbbenetes sikere egyszeri és megismételhetetlen lenne, ha nem passzolna tökéletesen a japán gasztrokultúrába a kínálat. De mivel a KFC termékei nagyon hasonlítanak a Japánban egyébként is népszerű kara'agéhoz (sült csirke falatok), nem volt nehéz dolguk a már ismerős ízek karácsonyi köntösbe bújtatásához.

Ráadásul az országban nagy hagyománya van az étel közös elfogyasztásának, így például egy hamburger vagy egy bármilyen szendvics feltehetően nem lett volna akkor siker, mint az egész család vacsorájául szolgáló, sok részből álló csirkés kosár.

Amióta a KFC rántott csirkéje szabályosan kisajátította magának a karácsonyi asztalokat Japánban, több cég is próbálkozott a siker receptjének lemásolásával. Olyan áttörést azonban senki nem ért el a marhasülttel, a sonkával, a sült csirkével vagy az ünnepi büfékkel, mint ami a KFC-nek sikerült több mint negyven éve.

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET: