JÖVŐ
A Rovatból

Túllép-e rajtunk a mesterséges intelligencia? Feleslegessé válik-e az ember? – sztárkutatók válaszoltak

A Future Talks talk on-line kerekasztalán a nagyon is közeli jövőnkről volt szó.

Link másolása

Aligha van izgalmasabb és rejtélyesebb, következő évtizedeinket meghatározó dolog a mesterséges intelligenciáknál. Egyszerre figyeljük kíváncsisággal és félelemmel fejlődésüket, hatásukat életünkre, és elképzelni sem tudjuk, hol van e technológia határa, ha van neki egyáltalán. Így aztán nagy érdeklődés kísérte az MVM csoport által létrehozott Future Talks címet viselő, több mint kétórás beszélgetést, amelyen a mesterséges intelligencia-kutatás és fejlesztés nemzetközileg is elismert szakértői vitáztak egymással.

A virtuális kerekasztal moderátora Tilesch György, a Mesterség és intelligencia (BetweenBrains) című könyv társszerzője, a Szilicium-völgyi magyar vállalkozókat összekötő Neumann Society társalapító elnöke, a Fehér Ház MI-etikai munkacsoportjának tagja volt. Beszélgetőpartnerei voltak: Neil de Grasse Tyson amerikai asztrofizikus, a National Geographic népszerű szakértője, Stuart J.Russel, a kaliforniai Berkeley egyetem idegsebész professzora, akinek a mesterséges intelligenciáról szóló alaptankönyvét 118 ország több mint 1300 egyetemén használják; Buzsáki György, a New York Egyetem orvosi karának professzora,  az agykutatás Nobel-díjának megfelelő Agy Díjjal is elismert szaktekintély, valamint Kishonti László, az önvezető járművek technológiáját a mesterséges intelligenciára is támaszkodva fejlesztő AImotive vezérigazgatója.

VIDEÓ: a teljes beszélgetés

A beszélgetés előtt bemutattak egy néhány perces filmet, amelyben fiatalokat kérdeztek meg: mit jelent számukra a mesterséges intelligencia? „Megoldó képességet”, „döntéshozatalt”, „kreativitást”, „információ-felfogást” – mondták. Egyikük megállapította: „az emberi és a mesterséges intelligencia közti legnagyobb különbség az ösztön.”

A mesterséges intelligenciának egységes meghatározást egyik résztvevő sem tudott adni.

Stuart J. Russel abból indult ki, hogy az ember egyik legfontosabb tulajdonsága az alkalmazkodóképesség, és bár a mesterséges intelligenciák ma már sok mindent meg tudnak tanulni, kérdés, hogy mindezt hogyan fogják tudni alkalmazni a valóságban, hús-vér emberek között.

Neil de Grasse Tyson úgy vélekedett, hogy a mesterséges intelligenciák a jövőben sem tudnak minden feladatot elvégezni, mivel mi, emberek hoztuk létre őket, a teljes intelligencia-tartomány egyes részeiben viszont meghaladhatnak bennünket. Buzsáki György emlékeztetett arra, hogy egy tudományos meghatározásnak mértékegységre van szüksége, és hogy az emberi intelligenciát alig 100 évvel ezelőtt az I.világháborúban harcoló katonákon kezdték el mérni, a mesterséges intelligenciáknál azonban még nincsen az IQ-hoz hasonló viszonyítási alap.

A MI jelenlegi helyzetéről szólva Tyson arra hívta fel a figyelmet, hogy minden technológiai újítás a társadalom befogadóképességétől függ, hiszen a 100 évvel ezelőtti ember aligha ült volna fel egy sugárhajtású repülőgépre, vagy egy nagysebességű vonatra, amit ma már természetesnek veszünk. Kishonti László szerint viszont a célzott on-line reklámoknál láthatatlanul már ma is alkalmazzák a mesterséges intelligenciát. Tilesch György többek között az energia-ellátás biztonságát említette, a jövőben az MI által irányított hálózatok által elkerülhetők lesznek az olyan esetek, mint az 1977-es nagy New York-i áramszünet.

A gépi tanulás első nagy áttörésének Russel professzor a 90-es évek BIGDOG robotjának mozgáskoordinációs fejlődését nevezte,

jelenleg a legkomolyabb kihívás a nyelvtanulás, ami emberek milliárdjainak okoz ma is gondot.

És ha ez sikerül a MI-knak, akkor ki lesz az okosabb? – tette fel a kérdést az amerikai idegsebész. De ebbe a kategóriába tartoznak az önvezető autók is, amelyek Kishonti László szerint legfeljebb 20 év múlva uralhatják a közlekedést, mert – főleg Európában – addigra fogják majd lecserélni a jelenlegi autóparknak több mint a felét. Az önvezető autóknál a legfontosabb az utas biztonsága, a balesetek elkerülése, és ebben segít, hogy a gépnek egyrészt gyorsabb az észlelése, mint az emberé, másrészt pedig 360 fokos teljes körben érzékelik a környezetet. Az 5-ös szintű, azaz teljes automatizálás azonban még messzebb van, mert a MI-nak meg kell tanulnia nemcsak egy adott város útviszonyait és közlekedési rendjét, hanem még az időjárási körülményekhez is alkalmazkodnia kell.

Az orvostudományban is rendkívüli távlatai vannak a mesterséges intelligenciának például a minták azonosításában és osztályozásában. Olyan készségeket és tudást halmozhatnak fel, amire az emberi agy már nem képes – mondta Buzsáki professzor. Fel tudják térképezni még egy öngyilkos hajlamú ember mentalitását is. De említette a robotsebészetet, a genoszekvenciát és nem utolsósorban az amerikai telemedicina 50 millió elektronikus kórlapját is. Az így keletkező elképzelhetetlen mennyiségű biometrikus adatot valaki majd birtokolja és felhasználja.

A magyar agysebész szerint szenzorok, mágneses mezők nagyon könnyen beépíthetők lesznek az agyba, sőt, és a jövőben lehetségesnek tartja akár az agyak közötti telepatikus gondolkodást is.

A beszélgetés során nem lehetett megkerülni a MI „sötét oldalát” sem. Abban egyetértettek a résztvevők, hogy a mesterséges intelligencia kétélű fegyver, mert egyfelől nagyon pozitív hatással lesz az emberiség jövőjére, de vajon hogyan használják fel az erkölcsi gátlásokat nem ismerő, rossz szándékú emberek?

Russel óva intett attól, hogy újabb tömegpusztító fegyvereket hozzunk létre, holott a modern hadviselésben már ott vannak az automata eszközök:

egy interneten megrendelhető drón példáját hozta fel, amely magától megtalálja és felrobbantja a célpontot. Ezek a rendszerek buták, és ha elveszítjük felettük a kontrollt, ártatlan embereket fognak megölni. És ami a legszörnyűbb, hogy már megint mindenki beleáll ebbe a fegyverkezési hajszába – mondta.



Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


JÖVŐ
A Rovatból
Itt a világvége? – Egyre gyorsuló antarktiszi szuperörvény okozhatja majd
A Földön egyedülálló cirkumpoláris áramlat miatt rengeteg tengeri jég olvadhat fel a jövőben. Emiatt jócskán megemelkedhet a tengerek vízszintje.

Link másolása

Rekordsebességgel olvaszthat fel több ezer kilométernyi tengeri jeget az antarktiszi szuperörvény, írja a Daily Star. A cirkumpoláris áramlat a Földön egyedülállónak számít, mivel mind a 360 hosszúsági körön áthalad az Antarktisz körül. Ezért a tudósok „a bolygó legnagyobb és leggyorsabb áramlatának” is nevezik.

Az örvény most minden eddiginél nagyobb sebességgel halad, és úgy tűnik, hogy több tengeri jeget pusztít el, mint 14 millió éves történelme során bármikor. Egy negyven fős tudóscsoport arra jutott, hogy ez rossz hír az emberiség számára, mert az olvadó jég miatt jelentősen megemelkedhet a tengerek szintje, és a Holnapután című filmben látottakhoz hasonlóan jeges víz áraszthatja el a szárazföld egy részét.

A szuperörvényről néhány hete még azt mondta a lapnak egy időjárási szakértő, hogy februárban egy hirtelen sztratoszférikus felmelegedés blokkolhatta az áramlatot, ami így gyakorlatilag leállhatott.

A mostani tanulmány vezető szerzője szerint azonban ez nem így történt. Dr. Frank Lamy a lapnak elmondta, hogy a jelentős mennyiségű tengeri jég elvesztése a dél felé irányuló fokozott hőszállításnak tulajdonítható. Ennek köszönhetően több meleg víz éri el az Antarktisz jégtakarójának peremét, ami gyorsítja az olvadást.

Az áramlat működését ebben az angol nyelvű videóban magyarázzák el részletesen:


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
JÖVŐ
A Rovatból
Egy mesterséges intelligenciával létrehozott műsorvezető, Bíró Ada vezette a Deltát a köztévén
Fejős Ádám műsorvezető bemutatta új kollégáját, a mesterséges intelligencia segítségével létrehozott Bíró Adát. A következő adástól kezdve híreket fog majd felolvasni.
Fotó: M1/YouTube - szmo.hu
2024. április 16.


Link másolása

A Delta vasárnapi adásában egy bizarr történésnek lehettek szemtanúi a nézők: Fejős Ádám műsorvezető bemutatta új kollégáját, a mesterséges intelligencia segítségével létrehozott Bíró Adát, aki a következő adástól kezdve a műsor híreit fogja majd felolvasni.

A Telex számolt be róla, hogy Ada egy „egy MI segítségével életre hívott nyelvi és videós modell”, de hogy pontosan milyen modellről van szó, az nem derült ki.

Ada azt is elárulta magáról, hogy az elkészítésében a legmodernebb nyelvi modellt használták, hogy szépen beszéljen magyarul.

Ada mondanivalóját „teljes egészében a Delta szerkesztői határozzák meg”, a Delta következő adásától lehet majd nézni, ahogy híreket olvas fel.

Itt lehet visszanézni Ada bemutatkozását.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


JÖVŐ
A Rovatból
Megjelent az első humanoid robot a kecskeméti Mercedes-gyárban, ha beválik, embereket válthat ki
Ezt a példányt még csak tesztelik, de hamarosan mindennapos lesz a gyárakban, emberek mellett dolgozó, betegeket ápoló vagy háztartásvezető humanoid robotok látványa.

Link másolása

Egy-két generációval ezelőtt távoli jövőben játszódó tudományos-fantasztikus filmek csodájának számítottak, de a humanoid robotok az utóbbi évtizedben olyan tempóban fejlődtek, hogy kézzelfogható közelségbe került az üzleti mellett az otthoni alkalmazásuk is. Az utóbbi idők legnagyobb robotikai sikerei: Digit, GR-1, Figure 01, Atlas, NEO és például Apollo. Ezek az önálló cselekvésre képes eszközök lökdösnek közelebb bennünket a Jetson család valóságához.

Apollo

A látványos, összetett humanoid a legfrissebb világszenzáció: március közepén jelentették be, hogy a kecskeméti Mercedes-Benz gyárban zajlik a próbaüzeme – írja a The Robot Report. Apollót egyelőre csak tesztelik: arra keresnek választ, hogy mennyire tud hatékony lenni a rá osztott szerepben, ami pillanatnyilag alkatrészek ellenőrzése és üzemen belüli kiszállítása a gyártósorra.

Az autóipari vállalat kíváncsian figyeli, mennyire képes helytállni az emberre tervezett és méretezett létesítményben.

A robotot gyártó amerikai Apptronik közölte: a cél az, hogy a humanoid meglévő üzemekben is bevethető legyen, magyarán ne igényelje az infrastruktúra drága átalakítását, mégis rá lehessen bízni fizikailag megterhelő, ismétlődő és unalmas feladatok automatizálását. A magassága 173 centiméter, a tömege 73, a teherbíró képessége pedig 25 kilogramm és kifejezetten arra készült, hogy ipari terekben működjön az emberek mellett.

Digit

A puritán megjelenésű humanoid az Agility Robotics terméke, ami annyiban előrébb jár a fentebb írt Apollónál, hogy idén várhatóan tömeggyártásba kerül, és az első példányait 2025-ben kézbesítik is. A gyártó elsősorban arra tervezte, hogy emberek asszisztense legyen, például raktárakban és elosztóközpontokban történő anyagmozgatás során.

Komoly fenyegetést jelent a logisztikai ágazat fizikai munkásai számára, hiszen bár túl nehezet nem emelhet (max. 16 kilogrammot bír el), 16-24 órán keresztül folyamatosan robotol, cigi-, kávé- és ebédszünet nélkül.

A 175 centiméter magas, 65 kilogrammos humanoid stabilan mozog gyepen, kavicson, járdaszegélyek között és lépcsősorokon is, miközben, ha a helyzet úgy kívánja, előre-hátra sétál, oldalaz, helyben megfordul vagy guggolva halad. A raktári kétkezi munka hóhérából már az első gyártási évben tízezret terveznek összeszerelni, az oregoni Salemben található üzemben.

GR-1

A marcona nevű humanoid kevésbé a kommunikációra, sokkal inkább kooperatív és támogató feladatokra készül. A kínai Fourier Intelligence munkája, ami azért érdekes, mert ez a vállalat eddig főleg rehabilitációs robotikai eszközökről, például mozgáskorlátozottak és szociális gondozásban résztvevő időseket támogató exoszkeletonokról volt ismert.

A sanghaji Mesterséges Intelligencia Világkonferencián tavaly bejelentett robotot a „megtestesült AI” jelzővel mutatta be a gyártó, amelynek oldala szerint a GR-1 már tömeggyártásba is került. A bionikus torzó emberszerű, 54 szabadságfokkal rendelkező mozgást tesz lehetővé – ezt nemrég precíziós mozgást igénylő tevékenységgel: dobolással demonstrálta a cég.

Így dobol a kínai humanoid

A GR-1 ember-gép interakcióját mesterséges intelligencia támogatja, és komolyan aggódhat miatta a konkurencia, mert 5 kilométer/órás sebességgel képes járni és ha kell, akár 50 kilogramm terhet is megemel, majd cipel, ami a humanoidok között tulajdonképpen unikum.

NEO

A norvég 1X Technologies terméke a GR-1 európai kihívója lehet. NEO-t a piacon elérhető EVE nevű, kerekeken guruló eszközből fejlesztettek tovább. Az előd kiskereskedelmi és logisztikai felhasználásra termett, míg

NEO már kevésbé ipari, sokkal inkább háztartási vagy gondozási célú humanoid lesz.

A fejlesztésére nemrég 100 millió dollárt sikerült összekalapolni a befektetőktől, ami szinte biztosan elég lesz a sorozatgyártás beindítására. Ami azt illeti, a képességei már most zavarba ejtőek: normál emberi tempóban sétál (4 km/h) és fut (12 km/h), egy feltöltéssel akár 2-4 órás üzemidőt produkálva. A magassága 165 centiméter, a tömege pedig azzal együtt is csupán 30 kilogramm, hogy akár 20 kilogrammot emel és hordoz.

Atlas

Nem hagyhatjuk ki a sorból a világ egyik legismertebb robotikai gyártóját, az amerikai Boston Dynamics vállalatot. A ma már a Hyundai csoport tulajdonában lévő cég a sokoldalú Spot nevű robotkutyával vált világhírűvé, és éppen emiatt lett érdekes az őt felvásárló anyaszervezetnek, ami autóipari lehetőséget (sétáló kocsi - komolyan!) látott meg benne. A Dynamics legutóbbi remekműve az Atlas humanoid, aminek a fejlesztése régóta zajlik, többnyire teljes titoktartás mellett, de nemrég végre munkavégzés közben is bemutatták.

Önállóan dolgozik a gyárban

A videón jól látható, hogy Atlas a szenzorai segítségével tapogatja le a rábízott autóalkatrészeket, amelyeket teljesen automatikusan megfog, leemel és a célállomásra visz, majd tárolókba helyez. Az automatizálásnak olyan fokát sikerült elérni vele, ami bár kevésbé látványos, mint a korábban megosztott dinamikus parkour videók, ám

azokkal a mutatványokkal ellentétben már nem előre programozott, automatikus mozdulatsorokról, hanem önálló cselekvésről van szó, ami óriási különbség.

Atlas egyébként 150 centiméter magas, 89 kilogramm és 9 km/h-s sebességgel szedi a lábait. Elsősorban ipari felhasználásra szánják.

Figure 01

Ez, az Atlas vetélytársaként is értelmezhető humanoid a jelenlegi legnagyobb ígéret, amit az is bizonyít, hogy a csupán 2021-ben, Google mérnökök által alapított gyártója olyan befektetőket győzött meg a benne rejlő lehetőségekről, mint a Samsung, a Microsoft, az Nvidia, az Amazon és az OpenAI.

A Figure AI kifejezetten veszélyes, monoton vagy az ember számára túlságosan összetett feladatok ellátására tervez robotokat,

így rögtön az első termék, a Figure 01 is a bányászat, az építőipar vagy a katasztrófaelhárítás területére készül. Az általános célú robot fejlett látási, mozgási, manipulációs és kommunikációs képességekkel fog rendelkezni, miközben képes lesz tanulni a környezetéből vagy interakcióba lépni az emberekkel.

A San Franciscó-i startup már 2024-ben piacra dobná az első Figure 01-eket, ami felé januárban öles lépést tettek: a BMW egyik üzeme elkezdte tesztelni az egyik prototípust. A Figure 01 magassága 170 centiméter, a tömege 60 kilogramm. A jelenlegi sebessége 4,3 km/h, a hasznos teherbírása 20 kilogramm, az üzemideje pedig öt óra.

Izgalmas évtized elé nézünk

Borítékolható, hogy a humanoidok a 2020-as évek végére annyira megszokott jelenséggé válnak a fejlett technológiai, logisztikai és autóipari vállalatok üzemeiben, mint a mai targoncák vagy robotkarok. A kétlábú robotkollégák fejlesztése egyre több befektetést vonz: a piackutatások alapján 2020-ban 7,4 milliárd, 2021-ben 8,5 milliárd, 2022-ben pedig már 10,3 milliárd dollár ment el erre a célra.

A technológia piaca ennél is nagyobb növekedés előtt áll: a Markets and Markets szerint a 2023-as 1,8 milliárdról 2028-ra már 13,8 milliárd dollárra fog nőni a globális forgalmuk, ami évi több mint 50 százalékos növekedést jelent. Mivel a humanoidfejlesztésre szánt összeg és a szegmens értéke is nagy tempóban nő, a tömegtermelés idővel elég olcsóvá tesz bizonyos általános célú robotokat ahhoz, hogy ne csak ipari környezetben, hanem háztartásokban, szociális gondozásban, katasztrófaelhárításban is megjelenjenek, feltehetőleg a 2030-as évek elejétől.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


JÖVŐ
A Rovatból
Tudományos szenzáció: először beszélgettek bálnával az emberek
Az Alaszka partjainál úszkáló púpos bálna 36 alkalommal válaszolt a kutatók üzenetére. A SETI szerint ez mérföldkő lehet majd az űrlényekkel kommunikálásban is.

Link másolása

Először beszélgettek emberek egy bálnával, derül ki a BBC beszámolójából. A SETI Intézet és a Kaliforniai Egyetem tudósai még 2021-ben próbáltak kapcsolatba lépni Alaszka partjainál a bálnákkal.

A hatfős tudóscsoport víz alatti hangszórókkal felszerelkezve bonyolódott üzengetésbe egy púpos bálnával. Először lejátszották a púpos bálnáknál korábban megfigyelt üdvözlő hangsort, amire legnagyobb megdöbbenésükre egy Twainnek nevezett bálna válaszolt. A következő 20 percben a bálna összesen 36 alkalommal reagált a tudósok üzenetére. Ebből jó néhány üzenetváltást meg is lehet hallgatni a BBC videójában.

Bár a különös társalgás tudományos mérföldkőnek számít, a tanulmány vezető szerzője szerint a kutatás még csak gyerekcipőben jár. A tudóscsoport azt tervezi, hogy a következő alkalommal variálják az állatoknak küldött üzeneteket.

Mivel a púpos bálnák éneke a legösszetettebbnek számít az állatvilágban, a földönkívüli intelligencia kutatásával foglalkozó SETI kutatócsoport abban bízik, hogy kommunikációjuk megfejtése segíthet a marslakókkal történő esetleges jövőbeni kommunikációban is.


Link másolása
KÖVESS MINKET: