Szorul a hurok: ha túl sokat akar a Facebook, Európában feldarabolhatják
A német trösztellenes hatóság arra a megállapításra jutott, hogy a Facebook visszaél a piaci pozíciójával. Európa fő tröszellenes szerve, az Európai Bizottság is felfigyelt a német döntésre, és nagy esély van rá, hogy ők is vizsgálatot fognak kezdeményezni. A Facebook nyilván fellebbezni fog.
A német hatóság vizsgálata megállapította, hogy
a Facebook uralja a közösségi média 95 százalékát, és a felhasználó két dolog közül választhat: vagy a Facebookot használja, és elfogadja a portál kiterjedt adatgyűjtését, vagy egyáltalán nem használ közösségi médiát.
A vizsgálat szerint a Snapchat, a Youtube vagy a Twitter nem nyújtja azokat a szolgáltatásokat, amiket a Facebook, így nem tekinthetők versenytársnak.
Hatalmas különbséget jelent, hogy a Facebook adatkezelési gyakorlatával már egy trösztellenes hatóság is foglalkozik, és
nem csak adatvédelmi ügyként kezelik a kérdést.
Pedig ott is van mit keresgélni, de a trösztellenes vizsgálatok általában arra térnek ki, hogy a nagyra nőtt cégek a piaci előnyüket kihasználva kiszorítják-e a versenytársaikat, növelik-e az árakat, és ezáltal sértik-e a vevők érdekeit.
Egy a zászló
A Facebook - és a körülötte álló vállalatbirodalom - persze sokféle módon igyekszik megtartani felhasználóit. A napokban írtunk arról, hogy Zuckerberg a hírek szerint össze akarja vonni a Whatsapp, az Instagram és a Facebook chat-programjait. Az összevonásnak üzletpolitikai céljai vannak. Ha könnyebb lesz a három oldal között az interakció,
a felhasználók kevésbé érdeklődnek majd a rivális messenger-programok iránt,
amelyeket az Apple vagy a Google kínál. Ezáltal növelhetők lesznek a reklámbevételek is, sőt, kapcsolhatnak hozzájuk új, jövedelmet generáló szolgáltatások is.
Már ha a hatóságok ezt hagyják.
Közben pedig kutatások egész sora vizsgálja a Facebook – és a fészbúkozás – mindennapjainkra gyakorlott hatását.
A közösségi oldalak túlzásba vitt használata árthat döntési képességeinknek,
ugyanúgy, mint ahogyan az már bebizonyosodott a kábítószerfüggők, vagy a szerencsejáték rabjai esetében - állapította meg a a michigani állami egyetem kísérlete.
Bár ez az első eset, hogy a tudományos közösség ilyen következtetéseket von le a közösségi média használatából, mindenképpen érdemes rá odafigyelni, hiszen ma már minden harmadik ember felhasználónak tekinthető.
Még csak ott sem kell lenned
Lassan amúgy is bele kell nyugodnunk abba – vagy sem –, hogy a magánszféra elvesztette a csatáját a közösségi médiában. Egy amerikai-ausztrál közös tanulmány szerint nemcsak azokat fenyegeti a veszély, hogy mindent tudnak róluk, akik aktívak ezeken a fórumokon, hanem azok is, akik már megszüntették saját oldalukat. A korábbi barátok, ismerősök posztjaiból ugyanis 95 százalékos pontossággal lehet következtetni az ő tevékenységükre is.
James Bagrow, egy, a Nature Human Behaviour című szaklapban megjelent kutatás vezetője egyébként azt mondta: amikor feliratkozunk a Facebookra, nemcsak a rólunk szóló információk bizalmasságáról mondunk le, hanem azokról is, amelyek ismerőseinkről szólnak. Kutatása mélyreható kérdéseket tesz fel a magánszféra természetéről, valamint arról, hogy egy ilyen kapcsolatrendszerrel magas szinten behálózott társadalomban
mennyire kötődnek a világhálóhoz egy ember választásai és nem utolsósorban identitása.
A tanulmány azt sugallja, hogy – legalábbis elméletben – egy cég, egy kormány vagy bárki más pontos képet kaphat bárkiről, annak politikai vagy vallási nézeteiről, de akárcsak vásárlási, étkezési szokásairól a barátainak egyszerű megfigyelésével.
Hol vannak a képeid?
Arról nem is beszélve, hogy jobb, ha elfogadjuk: adatainkkal kereskednek, de ettől még egyáltalán nem biztos, hogy az általunk létrehozott és megosztott tartalmak biztonságban vannak. Soha meg nem osztott fotóid is kiszivároghattak a Facebookról - derült ki szeptemberben. Erre a linkre kattintva olvashatod az információkat, és jelzik is, hogy a te Facebook-fiókod szerepel-e a listában.