JÖVŐ
A Rovatból

Óriási lökést ad az USA az elektromos autózásnak – történelmi rendelet fűti az EV-k terjedését

A héten kiadta az amerikai kormány az ország történetének talán legjelentősebb éghajlatvédelmi tervezetét, amellyel szeretnék elérni, hogy 2032-re az Egyesült Államokban eladott új kocsik és könnyű teherautók többsége tisztán elektromos vagy hibrid hajtású legyen.

Link másolása

A közel három év alatt kidolgozott, új kipufogógáz-kibocsátási határértékek átalakítanák az amerikai autópiacot, de komoly hatással lehetnek a világon máshol készülő, hasonló szabályokra is. Az USÁ-ban okkal korlátoznák az autók emisszióját: a The New York Times szerint tavaly ugyan rekordszámú, 1,2 millió elektromos jármű (EV) jutott el a kereskedésekig, ezek az összes amerikai autóeladásnak csupán a 7,6 százalékát tették ki. Az EV-k értékesítése messze elmarad attól a tempótól, amit a nettó zéró felé vezető út megkívánna, így az új szabályozás 56 százalékos célarányt jelöl ki az EV-k piaci részesedésére, míg a hibridek ezen felül további 16 százalékot kellene, hogy kitegyenek. Ahhoz, hogy az USA éves új autóértékesítései egy napon elérjék ezeket az arányokat, komoly intézkedésekre van szükség, és ettől láthatóan nem riad vissza a Biden-kormány.

Miről szól az autókra vonatkozó tiszta levegő rendelet?

Az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) nagy horderejű változást irányoz elő az új határértékekkel, amelyeket kifejezetten személygépkocsikra, valamint a könnyű és közepes tehergépjárművekre vonatkoztat. A változást a 2027-2032-es, illetve az azt követő évekre szeretnék elérni, végeredményben úgy, hogy a következő 30 évben több mint hétmilliárd tonna szén-dioxid-kibocsátást kerülhessen el az ország, miközben a társadalmi oldalon évente közel 100 milliárd dollár haszon keletkezik.

Utóbbi összegről az ESG News megjegyzi: a levegő minőségének javulásából eredő 13 milliárd dolláros éves közegészségügyi haszonból, a 62 milliárd dolláros éves üzemanyag-megtakarításból, illetve a járművezetők karbantartási és javítási költségeinek csökkenéséből állna össze.

A becslések szerint minden egyes EV vagy hibrid jármű tulajdonosa hatezer dollárt (kb. 2,2 millió forintot) spórolhat meg a járműve élettartama alatt, csupán a karbantartási és üzemanyagköltségek csökkenésével.

Az EPA jóslata szerint a végleges előírások hatására nőni fog az amerikai autógyártásban foglalkoztatottak száma, ami összhangban van a Biden-kormányzat azon kötelezettségvállalásával, hogy jól fizető, szakszervezeti munkahelyeket hoz létre a tiszta járművek jövőjének megteremtése érdekében.

A történelminek nevezett szabványok hozzájárulhatnak ahhoz, hogy az USA világelső legyen a tiszta technológiák alkalmazásában, ami az amerikai globális versenyképesség és a hazai foglalkoztatás szempontjából is előnyös lenne.

Politikai harc indult a kibocsátási értékek miatt

Az autók és más közlekedési formák együttesen az Egyesült Államokban keletkező szén-dioxid-kibocsátás legnagyobb forrását jelentik. Ez a szennyezés az éghajlatváltozás motorja, és nagy mértékben hozzájárult ahhoz, hogy 2023 a történelem legmelegebb éve legyen. Az elektromos járművek központi szerepet játszanak Biden elnök globális felmelegedés elleni küzdelemre irányuló stratégiájában, amely szerint az évtized végére felére kell csökkenteni az ország kibocsátását. Az elektromos járművek témája ugyanakkor mára átpolitizálódott, és végső soron a 2024-es elnökválasztási kampány egyik gyújtópontjává vált.

A szabály idővel egyre jobban korlátozza a kipufogócsövekből eredő szennyezőanyag maximális mennyiségét, így 2032-re az Egyesült Államokban eladott új autók több mint fele már valószínűleg zéró kibocsátású jármű lesz, hiszen az autógyártók kénytelenek teljesíteni az előírásokat. Ettől persze nem mindenki boldog.

„Lehet, hogy azt szeretnék, ha mindannyian elektromos autókat vezetnénk, vagy egyáltalán nem vezetnénk autót, de végső soron ez nem az ő döntésük” – idézi a Times a kormányzati szándék ellen érvelő Elizabeth Murrillt, Louisiana állam főügyészét. A jelentős olaj- és gázkitermelő állam tisztségviselője már egy sor peres eljárásban vett részt, amelyek egytől egyig a Biden-féle környezetvédelmi törvényeket támadják, és nyilván nem hagyja majd szó nélkül az EPA kormányzati ügynökség által megállapított szabványokat sem.

A hatalomnak van egy határa, ameddig a társadalmat a saját elképzelésük szerint alakíthatják, és a bíróság ezt felismerte.

A The Verge emlékeztet: az új szabályok fennmaradása nagyban múlik azon is, hogy novemberben milyen eredménnyel zárul az amerikai elnökválasztás. Mint ismert, az EPA szabványainak ellenzői között találjuk a republikánus Donald Trumpot is, aki a kampánykörútján nem egyszer hangsúlyozta: megsemmisíti a demokrata Biden-kormányzat klímavédelmi intézkedéseit, köztük a 2027-32-es időszak emissziós céljairól rendelkező szabályokat is, ami szerinte túl nagy nyomást helyez az autóiparra és a vásárlókra.

A The Economic Times tudósítása alapján az elnökjelölt úgy véli, az EV-k drágák, nehezen tölthetők és népszerűtlenek is az amerikaiak körében, ezért nem ért egyet a benzinüzemű kocsik kiszorításával. A Fehér Ház ezzel szemben azzal érvel, hogy nem lehetetleníti el a hagyományos autókat, hiszen az embereknek továbbra is adott a szabad választás lehetősége.

Mennyi az annyi?

A végleges szabályok értelmében a könnyű járműveknek (vagyis a kisteherautóknak, a személygépjárműveknek – köztük például a szedánoknak és terepjáróknak is) 2027-ben el kell érniük a 106 gramm/kilométeres üvegházhatású gázkibocsátási célértéket, amit 2032-ig – iparági szinten – már ennek felére, 53 gramm/kilométerre kell tovább csökkenteni. Valóban óriási horderejű változásról van szó, lévén az EPA adatai szerint egy tipikus amerikai személyautó 2023-ban 250 gramm szén-dioxidot bocsátott ki, minden egyes kilométeren. Azt szeretnék tehát elérni, hogy ez az átlag az ötödére csökkenjen a következő nyolc év során, és erre meg is van az esély, ha 10 új eladott autóból tényleg legalább hét EV, vagy hibrid lesz.

A tiszta levegőről szóló törvény egyébként ravasz, hiszen nem azt mondja meg az autóiparnak, hogy mennyi alacsony vagy zéró kibocsátású kocsit gyárthat (ez közvetlen piaci beavatkozásnak minősülne, ami további politikai támadásokra adna alkalmat), hanem azt, hogy mennyi lehet az évente eladott autók teljes száma által okozott szennyezés. Ez lényegében ugyanazt eredményezi, szóval nem véletlenül kritizálják a tervet az ellenérdekelt felek, mind az autógyártás, mind pedig az olajbányászat területéről.

Érzi a nyomást az EPA is, ezért azzal az engedménnyel várná el a gyártóktól az arány betartását, hogy a termelt mixben a hagyományos benzinüzemű autók, hibridek és elektromos járművek mellett más típusú járművekkel, például hidrogénnel működő autók eladásával ugyanúgy teljesíthetik a célarányt. Mindez várhatóan a 2027-es modellévtől lép hatályba az USÁ-ban.

# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


JÖVŐ
A Rovatból
Komoly újítás jön a Facebookon és a Messengerben
A mesterséges intelligencia nagyobb szerepet kap a jövőben a Magyarországon legnépszerűbbnek számító közösségi oldalakon.

Link másolása

A tavaly szeptemberben bemutatott Meta AI-asszisztens beépül az Instagram, a Facebook, a WhatsApp és a Messenger felületébe, írja a 24.hu a Verge cikke alapján. Az asszisztens egy külön weboldalt is kap, de a meta.ai Magyarországon egyelőre nem elérhető.

Mark Zuckerberg azt mondta, ahhoz hogy felvegyék a versenyt az OpenAI fejlesztésével, a piacvezető ChatGPT-vel nekik is fejlődniük kell. Ezért továbbfejlesztették nyílt forráskódú nyelvi modelljüket, ami a Llama 3 nevet viseli. A cégvezető szerint ez a különböző teszteken már most felülmúlja vetélytársait.

A Meta AI-asszisztens jelenleg az egyetlen olyan chatbot, amely a Bing és a Google valós idejű keresési eredményeit is integrálja, és keresésenként külön dönt arról, hogy mikor melyiket használja.

A fejlesztés az Egyesült Államok mellett már több tucat országban elérhető. Magyarországon azonban még várni kell a megjelenésére, egyelőre nem tudni meddig.

Zuckerberg azt is bejelentette, hogy mielőtt a Llama 3 legfejlettebb verziója megjelenne, először több frissítésre kell számítani a kisebb modelleknél. A modell nem Meta-felhasználói adatokból épül fel, hanem nyilvános internetes adatok és szintetikus mesterséges intelligencia által generált adatok keverékét használja.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
JÖVŐ
A Rovatból
Óriási bajban vagyunk: 2,5 fokkal emelkedhet az átlaghőmérséklet már ebben az évszázadban
Disztópikus jövőt jósolnak a világ vezető tudósai. Néhány éven belül leállhat az élelmiszertermelés, soha nem látott viharok csapnak le a bolygóra, a hatóságok pedig tehetetlenek lesznek.

Link másolása

Biztosan nem tudja az emberiség 1,5 Celsius-fok alatt tartani a bolygó átlaghőmérsékletének emelkedését, írja a The Guardian a világ vezető klímatudósainak véleménye alapján. A szakértők szerint sokkal valószínűbb, hogy legalább 2,5 Celsius-fokkal emelkedik a Föld átlaghőmérséklete még ebben az évszázadban, ami katasztrofális következményekkel jár az emberiség és a bolygó számára.

A The Guardian az Éghajlatváltozási Kormányközi Testület (IPCC) 2018 óta publikált jelentéseinek mind a 843 szerzőjét megkereste, közülük 380 válaszolt a kérdéseikre. A válaszaik alapján összeállt értékelés szerint a tudósok többsége a klímaválság miatt bekövetkező súlyos pusztításra számít.

A lap klímakutatók körében végzett exkluzív felmérése alapján a válaszadók 80 százaléka várja a 2,5 fokos felmelegedést az iparosodás előtti szinthez képest. A tudósok fele szerint még ennél is rosszabb lesz a helyzet, és legalább 3 fok lesz a felmelegedés mértéke. Csupán hat százalék gondolja úgy, hogy képesek lehetünk tartani az 1,5 fokos határértéket.

A szakértők ráadásul meglehetősen pesszimisták a jövőt illetően: sokuk szerint éhínségek, tömeges migráció, hőhullámok, erdőtüzek, árvizek és olyan viharok várnak az emberiségre, melyek intenzitása jóval meghaladja az eddig tapasztaltakat.

A tudósok közül sokan reménytelennek ítélik a helyzetet, és dühösek, amiért a kormányok a rendelkezésre álló egyértelmű tudományos bizonyítékok ellenére sem tesznek semmit. Gretta Pecl, a Tasmániai Egyetem munkatársa szerint az előttünk álló öt évben komoly társadalmi zavargások várhatók. Szerinte a hatóságok képtelenek lesznek kezelni a gyors egymásutánban bekövetkező eseményeket, az élelmiszertermelés pedig leáll majd.

A lap felmérésében részt vevők közül

sokan úgy gondolják, hogy mindezek ellenére sem szabad feladni a küzdelmet, ugyanis minden egyes apró tizednyi Celsius-fok is sokat számít a jövőbeli szenvedések enyhítésén.

A klímaválság már most is mélyreható károkat okoz az emberek életében és a megélhetésben, pedig az elmúlt négy évben átlagosan csak 1,2 Celsius-fok volt a globális felmelegedés. Jesse Keenan, az amerikai Tulane Egyetem munkatársa szerint azonban jobb ha felkészülünk arra, hogy ez még csak a kezdet volt.

A tudósok egyetértenek abban, hogy az emberiség miért képtelen kezelni a klímaválságot. A válaszadók közel háromnegyede a politikai akarat hiányát jelölte meg elsőként, míg 60 százalékuk az olyan vállalatok érdekeit hibáztatta, melyek például a fosszilis tüzelőanyag-iparban érdekeltek.

Az optimistább kutatók közé tartozott Henry Neufeldt, az ENSZ koppenhágai klímaközpontjának munkatársa. Szerinte rendelkezésre áll minden a 1,5 fokos határérték betartásához, és a következő 20 évben meg is fogjuk valósítani ezeket. Azonban még ő is attól tart, hogy túl későn kaptunk észbe, és az világ addig átléphet egy vagy több fontos fordulópontot.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

JÖVŐ
A Rovatból
Újabb rekord dőlt meg, most az óceánok vízfelszínén mértek olyat, amit eddig még nem láttak
Április közepe óta szinte napról napra magasabb vízhőmérsékletek születtek annak ellenére, hogy az évnek ebben a szakaszában általában csökkeni szokott a tengervizek hőmérséklete.

Link másolása

Kedden megdőlt az világóceán felszíni hőmérsékletére vonatkozó melegrekord - írja az Időkép.

Nem lassul az óceánok felmelegedésének üteme, olyannyira nem, hogy április 23-án minden eddiginél magasabb hőmérsékletet ért el globálisan a vizek felszíni hőmérséklete.

Az új rekord 21,18 fok, ami, még ha egy hajszállal is, de felülmúlta a március 1-én felállított 21,17 fokos rekordot.

Április 17. óta szinte napról napra magasabb vízhőmérsékletek születtek annak ellenére, hogy az év ezen szakaszában általában csökkeni szokott a tengervizek hőmérséklete. Ráadásul hivatalosan is véget ért az El Niño, ami az átlagosnál magasabb tengerfelszín-hőmérsékleteket eredményezett a Csendes-óceán egyenlítőhöz közeli területein.

A melegedés a mi időjárásunk szempontjából legmeghatározóbb észak-atlanti térségben is jelentős. Itt jelenleg átlagosan 21 fokos a felszíni vízhőmérséklet, ami 0,4 fokkal magasabb a tavaly ilyenkor mért értékhez képest.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:


JÖVŐ
A Rovatból
Öt nagy cég felelős a globális műanyagszennyezés negyedéért
Egy 84 országra kiterjedő kutatás kiderítette, hogy milyen szemetet halmozott fel a világ. A vizsgálat meglepő eredményeket hozott. A kutatók néhány javaslatot is tettek, amivel csökkenthető lenne a szennyezés.

Link másolása

A műanyagszennyezés egynegyedéért öt nagyvállalat felelhet - derül ki egy tanulmányból.

A Riverside-i Kaliforniai Egyetem munkatársai mintegy 1,87 millió - 2018 és 2022 között regisztrált - környezeti műanyaghulladékot vizsgáltak meg - írja a ScienceAlert.

A projektben 84 országból több mint 100 ezer önkéntes vett részt. Tenger- és folyópartokon, parkokban gyűjtöttek műanyag hulladákot.

A szemét felét nem tudták céghez kötni. A 24 százalék viszont öt vállalathoz vezethető vissza: 11 százalék a Coca Cola, 5 százalék a PepsiCo, a többi a Nestlé, a Danone és az Altria nevű dohánycég terméke volt.

A kutatók úgy vélik, hogy a szennyezés kezeléséhez nagyobb felelősségvállalásra lenne szükség. De már néhány nagy multinacionális vállalat megfelelő intézkedése is komoly változást eredményezhet.

Példaként említették, hogy az egyszer használatos és rövid élettartamú műanyag termékek kivonása jelentősen csökkentené a globális szennyezést. Ezt elsősorban az élelmiszer- és italgyártó vállalatoknál lenne fontos elérni.

A márkákhoz kötött műanyagszemét több mint fele 56 cégtől származott. Azt is megállapították, hogy amelyik cég több műanyagot gyárt, annak több a szemete is.

Emellett javítani kéne a hulledékgazdálkodást, a terméktervezést és az újrahasznosítást is. Javasolták olyan nemzetközi szabványok és adatbázisok létrehozását, amelyekkel hatékonyabban nyomon lehet követni a beazonosítatlan eredetű hulladékokat.

Forrás: 24.hu


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk