News here
hirdetés

JÖVŐ
A Rovatból
hirdetés

Gyűjtsd te is szelektíven a lámpahulladékot!

Hogy miért nem jó, ha a kommunálisba dobod a kiégett izzókat, cikkünkből megtudhatod.

Link másolása

hirdetés

Minden háztartásban keletkeznek időnként olyan típusú hulladékok, amelyek megfelelő kezelése kérdéseket vethet fel benned. Vajon szemét, vagy hulladék? Veszélyes, vagy ártalmatlan? Szelektíven gyűjthető, vagy nincs mit tenni, muszáj a kommunálisba dobni? Manapság már nem nagyon van háztartás mesterséges fényforrások nélkül, így az alábbi cikkből arról tudhatsz meg többet, hogyan lehet a lámpahulladékoktól környezetbarát úton megszabadulni.

A különleges bánásmódjának oka, hogy a fényforrások (LED lámpák, kompakt és hagyományos fénycsövek, kisülő lámpák) és a lámpatestek (LED-es, kül- és beltéri lámpatestek és vészkijárat jelzők) nagyon összetett eszközök, azonban viszonylag egyszerűen darabjaira szedhető mindennapi használati tárgyak.

Megtalálható bennük gyakorlatilag mindenféle alapanyag: fém, üveg, műanyag. Éppen az összetettségük miatt nem kerülhetnek simán a fém, üveg vagy műanyag szelektív hulladékok közé. Azonban szakszerűen szétszerelve őket, egy átlagos fényforrás 83-89%-a  újrahasznosítható.

Ráadásul a legtöbb fényforrás kisebb-nagyobb mennyiségben veszélyes anyagot (pl. higany) is tartalmaz, ezért még fontosabb figyelnünk erre a viszonylag ritkán kidobásra kerülő, de végülis ártalmas hulladéktípusra. Az a kis mennyiségű higany, amit az izzód tartalmaz használat közben nem jelent semmilyen veszélyt, viszont ha a kommunális kukába dobod ki mikor hulladékká vált, a higany kikerülhet a környezetbe, ezért semmiképp sem kerülhetnek a kommunális szemét közé.

Jogos a kérdés, hogy oké, de akkor hova is dobhatjuk a kiégett égőket?

A magyarországi visszagyűjtési és újrahasznosítási rendszer jól kiépített az Electro-Coord Nonprofit Kft.-nek köszönhetően, jelenleg 14.000 helyszínen összesen 20.000 gyűjtőedénybe van lehetőséged elkülönítetten gyűjteni ezeket a hulladékokat! Ahhoz, hogy a hozzád legközelebbi gyűjtőpontokat minél gyorsabban megtaláld, használd a hulladékgyűjtő-keresőt, amit ide kattintva találsz. A keresőbe írd be az irányítószámodat, és máris kilistázza a közeledben elérhető hulladékgyűjtőket! Ezek lehetnek barkácsáruházakban, világítástechnikai boltokban, szupermarketekben, bevásárlóközpontokban és plázákban, vagy kisebb élelmiszerüzletekben is, de befogadják a hulladékudvarok, illetve lakossági e-hulladék begyűjtő akciók során is leadhatod.

Mit hasznosítanak a szelektíven gyűjtött fényforrásokból?

Miután leadtad a kiégett égőidet, első útja a Fényforrás Konszolidációs Pontokba vezet, ahol a hulladék fényforrásokat tovább válogatják. A Konszolidációs pontokból, a fényforrások, fényforrás-újrahasznosításra specializálódott feldolgozó cégekhez kerülnek, akik gondoskodnak arról, hogy a még újrahasznosítható részek visszajussanak a gyártási folyamatokba, a véglegesen hulladékká vált anyagok pedig környezetkímélő módon megsemmisítésre és ártalmatlanításra kerüljenek. Ilyen feldolgozó cég az Electro-Coord Nonprofit Kft. is Mezőkovácsházán, amely világítástechnikai hulladékhasznosító, vagyis fénycsőbontó üzem.

hirdetés

Ezen a ponton a villanykörte már nyomokban sem emlékeztet eredeti önmagára, azonban a folyamat végére érve ennek az izzónak közel 90%-ából újrahasznosítható üveg, 10%-ból újrahasznosítható fém és műanyag másodalapanyag készül. A szétszerelés során keletkezett anyagokat (fém darálék, üvegcserép) a hulladékkezelők olyan gyártóüzemekbe szállítják tovább, ahol azok másodnyersanyagként, illetve egyéb technológiák felhasználásával hasznosulnak (pl. energiatermelés hőerőművekben).

A nem hasznosítható részeket (fénypor) ártalmatlanításra küldik ellenőrzött hulladéklerakókba illetve égetőművekbe. A másod-nyersanyagokat új termékek gyártásához használják.

Az ilyen eljárással készült termékek előállítása környezetkímélő, mivel nincs szükség az egyébként is egyre szűkösebb erőforrások kiaknázására. A hasznosítással továbbá csökken azon szennyező anyagok mennyisége, melyekre a költséges ártalmatlanítás eljárással kell megoldást találni.

További érdekességeket ide kattintva olvashatsz!


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


hirdetés
JÖVŐ
A Rovatból
hirdetés
Valósággá vált az a forróság idén, amit csak 2050-re jósoltak
2014-ben a Meteorológiai Világszervezet videójában 2050-re 40-43 fokot jósoltak nyárra Franciaországba. Ez már idén megvalósult.

Link másolása

hirdetés

Egyre forróbb a nyár, Európa-szerte dőlnek a hőségrekordok: 30 fok a sarkkörön túl, Olaszországban 43 fok felett a hőmérséklet. De a napokban Magyarországon is berobbant a kánikula, szerdán már 39 fok feletti hőmérsékletet is mértek.

A közösségi médiában pedig elkezdett terjedni videó, amelyet a Meteorológiai Világszervezet tette közzé még 2014-ben, hogy felhívja a figyelmet a klímaváltozás veszélyére – szúrta ki a Noizz.hu. A videóban egy francia időjárás jelentés látható a 2050-es évekből.

A meteorológus éppen a várható időjárásról beszél 2050. augusztusában: 40-43 fokos maximumokról tájékoztat Franciaország középső és déli részén. Emellett heves záporokra és zivatarokra is figyelmeztet, amelyek nagy erővel csaphatnak le, és akár helyi villámárvizeket is okozhatnak.

Azonban akkor még nem is sejthették, hogy ezek az értékek már 2022-re is valóra válhatnak. Franciaországban június elején ugyanis 43 fokot mértek, tavaly júliusban pedig olyan pusztító vihar söpört végig Németországon, hogy 150-nél is többen vesztek oda – jegyzi meg a lap.

hirdetés

# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
JÖVŐ
A Rovatból
hirdetés
Már idén elkezdik árulni a világ első napelemes autóját, borsos ára lesz
Több mint 600 kilométert tesz meg egy feltöltéssel, és akár hónapokig használhatjuk egy huzamban.

Link másolása

hirdetés

Már novemberben megkezdi a Lightyear nevű holland cég a világ első, sorozatgyártásra kész napelemes autójának a kiszállítását – írja a Guardian.

A Lightyear 0 elnevezésű napelemes szedán 250 ezer euróba, átszámítva több mint 100 millió forintba fog kerülni az első vevőknek.

Az autót 5 négyzetméternyi, ívelt napelem borítja, amely vezetés- vagy várakozás közben tölti a kocsi akkumulátorát.

Roel Grooten, a cég vezető mérnöke szerint nagyon gondosan kellett kialakítani az autót, hogy az a lehető legnagyobb energiahatékonysággal tudjon működni. „Ha azt a mennyiségű energiát, amit ezeken a paneleken gyűjteni tudunk, bármelyik olyan autóhoz használnák fel, amelyik háromszor annyi energiát igényel, használhatatlanná válna” – fogalmazott.

A cég szerint a Lightyear 0 átlagosan kb. 624 km-t tud megtenni két töltés között. A Lightyeart jelenleg Hollandiában tesztelik. A tesztelők átlagosan kevesebb mint 35 km-t tesznek meg naponta. Így két hónapig tudják vezetni a kocsit anélkül, hogy hálózatról tölteniük kéne. De olyan helyeken, ahol többet süt a nap, mint például Portugáliában vagy Spanyolországban akár hét hónapig is használható a jármű egy feltöltéssel. .

Az azonban kérdéses, hogy megtérül-e a cég innovatív, de kockázatos projektje.

„A kérdés az, hogy a valóságban megéri-e [megvenni]? A koncepció nem rossz. De nem tudjuk, hogy a technológia alkalmas-e arra, hogy gazdaságilag fenntartható legyen” – mondta Jim Saker, a Loughborough Egyetem oktatója.

hirdetés
Videó: A jármű tesztelése


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
JÖVŐ
A jövő hotele egy mesterséges intelligencia által vezérelt repülő lehet, amely 5000 vendéget képes fogadni
A repülő szálloda megálmodója impozáns videóban mutatja be ötletét. Sokak szerint azonban ezt nem lehet és nem is szabadna megvalósítani, mert borítékolható lenne a katasztrófa.

Link másolása

hirdetés

Egészen futurisztikus szállodaötlettel állt elő egy jemeni tudományos kommunikátor és videóproducer. Egy égi hotelt álmodott meg, amely valójában egy óriási repülő, amely akár 5000 vendéget is képes elszállásolni.

Hashem Al-Ghaili Sky Cruise névre keresztelt szállodájának alapja egy 20 nukleáris meghajtású motorral felszerelt, mesterséges intelligencia által vezérelt gép lenne, amely soha nem szállna le.

Vagyis az utasok csak úgy juthatnak fel rá, ha egy hagyományos repülő odaszállítja őket. Sőt, még a javításokat is repülés közben végeznék el a gépen.

A fedélzeten a szobák mellett egy hatalmas bevásárlóközpont, több moziterem, edzőterem és medence is helyet kapna, de esküvői helyszínként is szolgálhatna.

Azt egyelőre nem tudni, hogy mikor indulhat újtára az első „felhők feletti futurisztikus hotel” (ahogy a megálmodója nevezi), de már készült róla egy promóvideó, ami igencsak lenyűgözte az embereket. Számos kommentelő azonban úgy véli, hogy a Sky Cruise esetében borítékolható lenne a katasztrófa. Többen is felvetették, hogy nem lenne okos dolog nukleáris reaktort tenni olyasmire, amely elromolhat és lezuhanhat. Más azt írta, hogy a hotelt valószínűleg csak a leggazdagabbak tudják majd megfizetni, talán egy ilyen gépen akarják majd megúszni az apokalipszist. Sokak szerint viszont a repülő hotel ötletét soha nem lehet megvalósítani, már csak a fizikai korlátok miatt sem.

Forrás: LadBible

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
JÖVŐ
A Rovatból
hirdetés
Atomreaktort telepítene a Holdra a NASA, ami a holdbéli élet alapja lehetne
Mini atomreaktorok töltenék a holdjárókat és holdbázisokat, de innen lenne energia a különböző kutatások lebonyolításához is.
Fotó: NASA - szmo.hu
2022. június 26.


Link másolása

hirdetés

Egy lépéssel közelebb került a NASA ahhoz, hogy hamarosan elérhető legyen az atomenergia a Holdon, írja a New York Post. Az űrügynökség és az amerikai energiaügyi minisztérium háromra szűkítette azokat a koncepciókat, melyek közül majd kiválasztják a Földtől 384 ezer kilométerre megvalósuló energiarendszert.

A tervek szerint ezek az atomreaktorok teszik majd lehetővé a holdjárók töltését, biztosítják az energiát a kutatásokhoz és általában a holdi élethez. A tudósok szerint a technológia már az évtized végére, az Artemis-űrprogram keretében elkészülhet.

A NASA elképzelései szerint olyan 40 kW-os, egyenként 5 millió dollár (1,9 milliárd forint) értékű rendszer terveznének, mely legalább tíz évig működne a holdi körülmények között. Az ilyen teljesítményű atomreaktor nagyjából harminc háztartás teljes körű ellátáshoz elegendő tíz éven keresztül.

A NASA szakértője szerint a kellő mennyiségű energia nélkülözhetetlen lesz a jövő űrkutatásában. Jim Reuter úgy véli, hogy a felszíni maghasadásos energiaellátó rendszer viszonylag kicsi és könnyű lesz a szóba jöhető többi megoldáshoz képest. Ráadásul állandó energiaellátást biztosítanak függetlenül a napfénytől, a helytől vagy egyéb környezeti feltételektől függetlenül.

hirdetés

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET: