JÖVŐ
A Rovatból

Feltámasztották James Deant a mozivásznon a mesterséges intelligencia segítségével

Robin Williams lánya felháborodott. "Halottakkal báboznak, hogy még több pénzük legyen" - írta.
Fotó: YouTube - szmo.hu
2020. január 21.


Link másolása

A CGI-technológia (számítógép által alkotott kép - Computer Generated Imagery) már olyan fejlettségi szintre jutott, hogy képes a filmvászonon is hitelesen életre kelteni egykori hírességeket.

A legújabb ilyen virtuális sztár James Dean, az 50-es évek önpusztító csillaga, aki 1955. szeptember 30-án száguldott Porschéjával a halálba, alig 24 évesen. Mindössze három nagyjátékfilmben szerepelt, de az ő főszereplésével készült Steinbeck-adaptáció, az Édentől keletre, az Ok nélküli lázadó (Rebel Without a Cause) című film révén pedig az új emberi-társadalmi értékrendekre vágyó ifjúság jelképe lett. Utolsó filmjét, az Óriást már halála után mutatták be.

Most a CGI segítségével egykori filmfelvételek és fotók alapján újraalkották őt. Egy vietnami háborúról szóló filmnek lesz a főszereplője.

Igaz, nem a saját hangján halljuk, új „szinkront” kap. A filmet várhatóan még az idén bemutatják.

A Dean-hagyaték képviselője szerint a film által az ifjabb nemzedékek is megértek a színész jelentőségét. Travis Coyd, a digitalizálási programért felelős Worldwide XR igazgatója már arról is beszélt, hogy James Dean bekerül különböző játékokba és virtuális valóságokba.

Coyd szerint sok mai színész is szívesen belemenne, hogy már életében elkészítsék digitális mását, amit azutánt halhatatlanná tehetné a filmvásznon. A Worldwide XR igazgatója szerint így a színészek örökösei is jól járnának, hiszen folyamatos bevételre tehetnének szert az elhunyt sztárok virtuális szerepei után.

Nem Dean az első, akit az örökösök engedélyével felélesztettek.

2013-ban például Audrey Hepburnt alkották újra digitálisan egy csokoládé-hirdetéshez. Még ugyanabban az évben Bruce Lee CGI-változata jelent meg egy kínai nyelvű whisky-reklámban, ami sok rajongót feldühített, mivel a híres harcművész-színészről köztudott, hogy absztinens volt. Ugyancsak rosszul fogadta a közönség hogy a StarWars: Skywalker kora című filmbe így próbálták vissza hozni a fiatal Leia hercegnőt, három évvel Carrie Fisher halála után – emlékeztet a New Scientist

VIDEÓ: a virtuális Audrey Hepburn egy reklámban

Ezek az esetek is jól példázzák, hogy egy halott híresség digitális feltámasztásának kockázata is van.

Zelda Williams színésznő, Robin Williams lánya például a James Dean film kapcsán felháborodottan írta a Twitteren:

„Halottakkal báboznak, hogy még több pénzük legyen. Ez szörnyű precedenst teremt.”

Édesapja előrelátó volt. Mielőtt 2014-ben önkezével véget vetett életének, a Holt költők társasága főhőse úgy végrendelkezett, hogy 2039-ig nem lehet az arcát felhasználni, így sem CGI által újra teremtve, sem hologramként nem jelenhet meg.

Azt egyébként maguk a digitális alkotók is elismerik, hogy kreációik egyelőre nem összetéveszthetetlen másai a valódi színészeknek. Tim Webber, a Hepburn-reklámot készítő Framestore cég látványtervezője, aki 2013-ban a Gravitáció című film látványeffektusaiért Oscar-díjat kapott, azt mondja, a néző minden esetben megérzi, hogy valami nem stimmel, még ha nem is tudja pontosan, hogy hol a hiba.

"Legtöbbször a szájon és a szemeken bukik meg a mutatvány, mert ezekre figyelünk, amikor valakivel beszélünk. Ez pedig független attól, hogy egy régi híres színész vagy egy ismeretlen alakja jelenik meg."

Ennek ellenére Webber szerint egyre több digitális ember fog megjelenni a mozivásznon.

A szakember szerint a technológia fejlődésével egyre inkább olyanok lesznek, mint a Jurassic Park tudósai. „Annyit gondolkodunk azon, hogy mit tudunk megcsinálni, hogy eszünkbe sem jut: szabad-e megcsinálnunk.”

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


JÖVŐ
A Rovatból
Komoly újítás jön a Facebookon és a Messengerben
A mesterséges intelligencia nagyobb szerepet kap a jövőben a Magyarországon legnépszerűbbnek számító közösségi oldalakon.

Link másolása

A tavaly szeptemberben bemutatott Meta AI-asszisztens beépül az Instagram, a Facebook, a WhatsApp és a Messenger felületébe, írja a 24.hu a Verge cikke alapján. Az asszisztens egy külön weboldalt is kap, de a meta.ai Magyarországon egyelőre nem elérhető.

Mark Zuckerberg azt mondta, ahhoz hogy felvegyék a versenyt az OpenAI fejlesztésével, a piacvezető ChatGPT-vel nekik is fejlődniük kell. Ezért továbbfejlesztették nyílt forráskódú nyelvi modelljüket, ami a Llama 3 nevet viseli. A cégvezető szerint ez a különböző teszteken már most felülmúlja vetélytársait.

A Meta AI-asszisztens jelenleg az egyetlen olyan chatbot, amely a Bing és a Google valós idejű keresési eredményeit is integrálja, és keresésenként külön dönt arról, hogy mikor melyiket használja.

A fejlesztés az Egyesült Államok mellett már több tucat országban elérhető. Magyarországon azonban még várni kell a megjelenésére, egyelőre nem tudni meddig.

Zuckerberg azt is bejelentette, hogy mielőtt a Llama 3 legfejlettebb verziója megjelenne, először több frissítésre kell számítani a kisebb modelleknél. A modell nem Meta-felhasználói adatokból épül fel, hanem nyilvános internetes adatok és szintetikus mesterséges intelligencia által generált adatok keverékét használja.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

JÖVŐ
A Rovatból
Egy mesterséges intelligenciával létrehozott műsorvezető, Bíró Ada vezette a Deltát a köztévén
Fejős Ádám műsorvezető bemutatta új kollégáját, a mesterséges intelligencia segítségével létrehozott Bíró Adát. A következő adástól kezdve híreket fog majd felolvasni.
Fotó: M1/YouTube - szmo.hu
2024. április 16.


Link másolása

A Delta vasárnapi adásában egy bizarr történésnek lehettek szemtanúi a nézők: Fejős Ádám műsorvezető bemutatta új kollégáját, a mesterséges intelligencia segítségével létrehozott Bíró Adát, aki a következő adástól kezdve a műsor híreit fogja majd felolvasni.

A Telex számolt be róla, hogy Ada egy „egy MI segítségével életre hívott nyelvi és videós modell”, de hogy pontosan milyen modellről van szó, az nem derült ki.

Ada azt is elárulta magáról, hogy az elkészítésében a legmodernebb nyelvi modellt használták, hogy szépen beszéljen magyarul.

Ada mondanivalóját „teljes egészében a Delta szerkesztői határozzák meg”, a Delta következő adásától lehet majd nézni, ahogy híreket olvas fel.

Itt lehet visszanézni Ada bemutatkozását.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Viszlát jó idő: bejelentették, hogy véget ért a globális kánikula
Az ausztrál meteorológiai hivatal jelentette be a tavaly nyár óta tartó időjárási jelenség végét.

Link másolása

2023 június óta 2024 márciusig minden hónap középhőmérséklete rekordot döntött szerte a világon, ugyanis a Csendes-óceán középső és keleti trópusi térségének melegebb tengerfelszíni hőmérséklete éreztette globális hatását.

A meteorológusok az időjárási jelenséget El Niño (a fiú) névre keresztelték, viszont a fiú most búcsúzik és

júliusig semleges állapot következik, ami az egész világon nagyon fontos a gazdálkodók számára.

Az amerikai meteorológiai hivatal előrejelzése szerint a semleges hónapokat követően, az év második felében 60 százalék valószínűséggel érkezhet La Niña (a lány), és vele együtt a hűvösebb idő.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


JÖVŐ
A Rovatból
Öt nagy cég felelős a globális műanyagszennyezés negyedéért
Egy 84 országra kiterjedő kutatás kiderítette, hogy milyen szemetet halmozott fel a világ. A vizsgálat meglepő eredményeket hozott. A kutatók néhány javaslatot is tettek, amivel csökkenthető lenne a szennyezés.

Link másolása

A műanyagszennyezés egynegyedéért öt nagyvállalat felelhet - derül ki egy tanulmányból.

A Riverside-i Kaliforniai Egyetem munkatársai mintegy 1,87 millió - 2018 és 2022 között regisztrált - környezeti műanyaghulladékot vizsgáltak meg - írja a ScienceAlert.

A projektben 84 országból több mint 100 ezer önkéntes vett részt. Tenger- és folyópartokon, parkokban gyűjtöttek műanyag hulladákot.

A szemét felét nem tudták céghez kötni. A 24 százalék viszont öt vállalathoz vezethető vissza: 11 százalék a Coca Cola, 5 százalék a PepsiCo, a többi a Nestlé, a Danone és az Altria nevű dohánycég terméke volt.

A kutatók úgy vélik, hogy a szennyezés kezeléséhez nagyobb felelősségvállalásra lenne szükség. De már néhány nagy multinacionális vállalat megfelelő intézkedése is komoly változást eredményezhet.

Példaként említették, hogy az egyszer használatos és rövid élettartamú műanyag termékek kivonása jelentősen csökkentené a globális szennyezést. Ezt elsősorban az élelmiszer- és italgyártó vállalatoknál lenne fontos elérni.

A márkákhoz kötött műanyagszemét több mint fele 56 cégtől származott. Azt is megállapították, hogy amelyik cég több műanyagot gyárt, annak több a szemete is.

Emellett javítani kéne a hulledékgazdálkodást, a terméktervezést és az újrahasznosítást is. Javasolták olyan nemzetközi szabványok és adatbázisok létrehozását, amelyekkel hatékonyabban nyomon lehet követni a beazonosítatlan eredetű hulladékokat.

Forrás: 24.hu


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk