KULT
A Rovatból

Vörösmarty Himnusza, Liszt Ferenc megzenésítése? – 8 dolog, amit nem biztos, hogy tudtál a 200 éves Himnuszról

Volt, hogy átírták, volt, hogy remixelték, le is akarták cserélni – íme, a Himnusz első kétszáz évének érdekességei.

Link másolása

1823. január 22-én tisztázta le szatmárcsekei birtokán a 32 éves Kölcsey Ferenc Hymnus, a’ Magyar nép zivataros századaiból című művét. Ellentétben a Szózattal, erről nem maradt ránk jegyzetekkel ellátott kézirat, esetleg korábbi verzió, így nem tudjuk a vers pontos keletkezési körülményeit. Annyi azonban biztos, hogy éppen kétszáz éve készült el a végleges változat, így 1989 óta Fasang Árpád zongoraművész javaslatára ezen a napon ünnepeljük a magyar kultúra napját is.

A Himnusz első versszakát minden bizonnyal mindenki álmából felkeltve is el tudja szavalni (sőt énekelni is), a műveltebbek talán mind a nyolc strófát. De vajon mennyi mindent tudunk a magyar nemzet első számú költeményéről? Összeszedtünk 8 érdekességet, ami talán nem annyira közismert.

Kölcsey nem szánta hivatalos magyar Himnusznak

A Himnusz (korabeli helyesírással: Hymnus) címe tipikus műfajmegjelölő: nem más ez, mint egy könyörgés az Úrhoz, egyszersmind bemutatva „a magyar nép zivataros századait”. Kötetben először 1832-ben jelent meg a szerző egyszerűen Versek-nek elnevezett gyűjteményében. Előtte néhány évvel szerepelt már Kisfaludy Károly Auróra című almanachjában. Kölcsey levelezéseiben vagy naplóiban semmi nem utal ugyanakkor arra, hogy az életműben kiemelkedően jól sikerült versnek különleges szerepet szánt volna. Megzenésítésére is csak 6 évvel a költő halála után került sor, fél- majd teljesen hivatalos himnuszként pedig még ennél is jóval később kezdték használni.

Vörösmarty Mihály: Himnusz

Ha egy irodalmi vizsgán valaki így kezdené mondandóját, az lehet, hogy azonnali bukást eredményezne. Kevésbé ismert tény ugyanakkor, hogy nemzetünk másik nagy költője is írt ilyen címmel verset. Ráadásul Vörösmarty Hymnusát valóban nemzeti himnusznak szánta. Hogy nem lett belőle az, jól mutatja, mennyit számít az utókor ítélete egy-egy vers későbbi megítélésében és sorsában. Az viszont szinte biztos, hogy ha ez a költemény lett volna nemzeti himnuszunk, egy idő után át kellett volna írni, mert ez egy tipikus királydicsőítő alkotás. Ha valaki összehasonlítaná a születésnapos művel, EZEN A LINKEN el tudja olvasni.

Ordító hiba az Alaptörvényben

„Magyarország himnusza Kölcsey Ferenc Himnusz című költeménye Erkel Ferenc zenéjével.” Ez áll Magyarország Alaptörvényének alapvetései között, az I cikk 3. pontjában. Ez azonban nem igaz. Ha így volna, minden egyes ünnepségen a vers mind a nyolc versszakát kénytelenek volnánk elénekelni. Vagy másképpen nézve: jelenleg mindenki megsérti az Alaptörvényt, aki csak az első versszakot énekli. Helyesen tehát úgy kellene javítani a szöveget, hogy „Kölcsey Ferenc Himnusz című költeményének első versszaka...” Ha nem lenne gránitszilárdságú az iromány, talán egy újabb vonatúton érdemes volna pontosítani rajta.

Kodály Zoltán leoltja Rákosi Mátyást

Időről időre felmerül a társadalom, adott esetben a politikai elit egy-egy csoportjában, hogy a Himnusz megérett a cserére. Hol túlzottan „pesszimista” hangulatát kritizálják, hol ideológiai okokból cselekednének, de tény, hogy Kölcsey műve elég jól bírja a próbálkozásokat. Eddig a legközelebb az ötvenes években kerültünk a cseréhez. Rákosi Mátyás a kommunista Magyarországhoz jobban illő szöveget és dallamvilágot szeretett volna, így megkérte Illyés Gyulát és Kodály Zoltánt, hogy készítsenek új szöveget és zenét. Ebből végül nem lett semmi, arról pedig számos anekdota maradt fenn, hogy hogyan utasították vissza a diktátort. A legvalószínűbb (egyszersmind legviccesebb) szerint amikor Rákosi megkérdezte Kodályt, mikor ír új Himnuszt, a zseniális zeneszerző csak annyit válaszolt: „Meg van az már írva.” Ugyanakkor tény, hogy a diktatúra legsötétebb éveiben, az '50-es évek elején a Himnusz csak szöveg nélkül hangozhatott el hivatalos eseményeken.

Erkelnek nyerni kell

A Szózatot egy évvel előbb zenésítették meg, mint a Himnuszt. Érdekesség, hogy másik nagy nemzeti költeményünk zenei bírálóbizottságában maga Erkel Ferenc is helyet foglalt. A Himnusz megzenésítését elbíráló grémiumba azonban Erkelt már nem ültették be, éppen azért, hogy ő is pályázhasson. Minden bizonnyal nem igaz az a legenda, hogy a zeneszerzőt egy szobába zárták, és addig nem engedték ki, amíg le nem tett az asztalra egy megzenésítést. Azt ugyanakkor tudjuk, hogy a többek között Szigligeti Edét és Vörösmarty Mihályt is magába foglaló társaság Erkel művét értékelte a legjobbnak. A pályázat ugyanakkor jeligés volt, a zsűri tehát nem tudta, hogy az eredeti reményeknek megfelelően az „Itt az írás olvassátok” jeligéjű pályázat az áhított nyertest takarja. Plusz érdekesség a történetben, hogy Egressy Béni a Szózat után itt is pályázott. Az ő pályaművét is meg lehet hallgatni. Ki-ki eldöntheti, szívesebben énekelné-e ezt ünnepségeinken.

Dohnányi belenyúl

Erkel Ferenc Himnusza a ma ismertnél gyorsabb tempójú volt. Sokan nem csak a költemény szövegét, de a zenét is azzal vádolják, hogy túlságosan „depressziós”. Nos, ez nem Erkel, hanem Dohnányi Ernő „hibája”. A kiváló zeneszerző 1938-ban készítette el a mű áthangszerelését. 2013 óta ugyanakkor olimpiákon olyan verziót hallhatunk, amelyet a MÁV Szimfonikus Zenekar készített, és megfelel a Nemzetközi Olimpiai Bizottság elvárásának is, amely szerint az országok nemzeti himnuszai nem szólhatnak másfél percnél hosszabban a rendezvényeken. Erkel Ferenc eredeti zenéje egyébként így hangzott:

Nem is olyan régi

Kölcsey Ferenc versét Erkel Ferenc zenéjére hivatalosan 1865. december 14-én játszották le magyar Himnuszként, amikor a kiegyezést előkészítő tárgyalásokon I. Ferenc József császár és király erre a zenére vonult be a pesti országgyűlésre. Addig néhol ugyan felcsendült, de egészen 1903-ig kellett várni, hogy hivatalosan is javasolják himnuszi státuszát. Ekkor Rátkay László országgyűlési képviselő nyújtott be egy javaslatot, ami lecserélte volna az osztrák császári himnuszt a magyarra. Az Országgyűlés ugyan ezt elfogadta, ám a király nem szentesítette. És bár hivatalos ünnepségeken ezentúl mindig a Himnusz csendült fel, valójában csak az 1989-es alkotmány 75. paragrafusa mondta ki először, hogy a Magyar Köztársaság himnusza hivatalosan is Kölcsey Ferenc Himnusz című költeménye Erkel Ferenc zenéjével. (Láthatóan már itt is hibásan szerepelt a szöveg.)

Az első mash up-remixet Liszt Ferenc készítette el

A 2000-es évek legelején konzervatív körökben jókora botrány okozott, amikor az Anima Sound System remixet készített a Himnuszból. Akkor kevés szó esett róla, hogy nem ők voltak az elsők, akik átdolgozták a nemzeti költeményt. 1872-1873-ban nem más, mint Liszt Ferenc tette ezt meg – akkoriban egyébként nagy sikert aratva. Sőt világhírű zenészünk nem csak „remixet” hanem egyenesen „mash upot” készített: Szózat és Magyar Himnusz Fantázia (Szózat und Hymnus, zwei vaterlandische Dichtungen von Vörösmarty und Kölcsey, componirt von Egressy Béni und Franz Erkel) című művében ugyanis összepasszintotta a két monumentális művet. Első Himnuszt-remixünket itt lehet meghallgatni:

Prieger Zsolték remixe pedig így hangzik:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk