HÍREK
A Rovatból

MOHU: „Pontatlanul fogalmaz Vitézy Dávid – a hulladékkoncesszió bevételeiből biztos nem veszi meg Rákosrendezőt a főváros”

Vitézy Dávid az Indexnek adott interjúban arról beszélt, hogy a főváros rendelkezik a szükséges forrásokkal a terület megvásárlásához. Állítása szerint a BKM a hulladékkoncesszióból származó bevételekből finanszírozza a vásárlást.


A MOHU szerint Vitézy Dávid pontatlanul fogalmazott, amikor azt állította, hogy a Budapesti Közművek (BKM) a hulladékkoncesszió bevételeiből vásárolja meg a rákosrendezői telket. A cég közleményben jelezte, hogy az általuk kifizetett összeget szigorú szabályok korlátozzák.

A témáról egy pénteki konferencián esett szó, amelyet Karácsony Gergely főpolgármester és Vitézy Dávid vezetett. A rendezvényen Budapest elővásárlási jogának megszerzése és a terület jövőbeli fejlesztése került napirendre. A résztvevők között volt Erő Zoltán főépítész és Andreas Trisko bécsi várostervező is, akik bemutatták a főváros terveit.

Vitézy Dávid az Indexnek adott interjúban arról beszélt, hogy a főváros rendelkezik a szükséges forrásokkal a terület megvásárlásához. Állítása szerint a BKM a hulladékkoncesszióból származó bevételekből finanszírozza a vásárlást. Elmondása szerint az egyszeri, 33 milliárd forintos bevételből már teljesítettek két részletfizetést, és a fennmaradó 20,9 milliárdot 2039-ig kell előteremteni.

„Az a pénz, amiből megveszi a Budapesti Közművek (BKM) a telket, az a hulladékkoncesszió bevételeiből van, mert ott volt egy egyszeri bevétel a hulladékhasznosító műanyagberuházásából, ami 33 milliárd forint, ezt használja erre a város, és ezt a közgyűlési döntés is tartalmazza” – mondta.

Vitézy szerint a telek fejlesztését magántőke bevonásával kell megoldani, de szerinte fontos, hogy a terület fővárosi tulajdonban maradjon, míg a beruházók csak az épületek tulajdonjogát kapják meg. Kiemelte, hogy a városnak kell meghatároznia, milyen funkciójú és magasságú épületek jöhetnek létre, illetve hány támogatott bérlakás épüljön.

Hangsúlyozta, hogy három alapvető feltételnek kell teljesülnie ahhoz, hogy Rákosrendező beépíthetővé váljon. Az első kettő a szemét eltávolítása és a kármentesítés, amelyekről sok szó esett, de a harmadik feltétel, a vasúti infrastruktúra átalakítása is nélkülözhetetlen. „Azokat a rákosrendezői vágányokat, ahol tehervonatok álltak 50 éve, de ma már fa nő a helyükön, el kell bontani. Erre a MÁV nélkül nincs lehetőség a jogszabályok alapján, nem az van, hogy kimegyünk, és lefűrészeljük a síneket a többiről” – mondta.

A MOHU közleményben reagált az elhangzottakra. „Pontatlanul fogalmaz Vitézy Dávid – a hulladékkoncesszió bevételeiből biztos nem veszi meg Rákosrendezőt a főváros” – írták. A cég szerint elképzelhető, hogy Vitézy nem ismeri pontosan a MOHU és a főváros szerződéseinek részleteit, ezért tartották fontosnak a tisztázást.

A vállalat szerint összesen 39 milliárd forintot fizettek a BKM-nek a MOHU Budapest 50 százalékos tulajdonrészéért és annak működtetéséért. Ebből 17 milliárdot kizárólag a MOHU Budapest fejlesztésére lehet felhasználni, és ezt az összeget letéti számlán kell tartani.

A szerződés részeként tavaly év végén további 13 milliárd forintért vásároltak meg a fővárostól egy részben uniós forrásból megvalósuló hulladékválogatót és logisztikai telepet. A vételár csak az EU-s támogatás feltételeinek megfelelően használható fel.

A MOHU hozzátette, hogy nem az ő hatáskörük eldönteni, milyen pénzügyi forrásokkal rendelkezik Budapest. „A mi feladatunk a hazai hulladékgazdálkodási rendszer modernizálása és fejlesztése, annak érdekében, hogy meg tudjunk felelni az európai uniós céloknak, és hogy minél jobban óvjuk a környezetünket” – fogalmaztak.

Karácsony Gergely korábban úgy nyilatkozott, hogy az emírségekbeli Eagle Hills Properties által kínált 50,9 milliárd forintot Budapest abból az összegből fedezi, amelyet a 2023-ban befizetett szolidaritási adóból kap vissza. Az 50,9 milliárd forintot három részletben kell kifizetni.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


HÍREK
A Rovatból
Kitálalt a Totalcar főszerkesztője: A gusztustalan propaganda elért minket is, vagy a fos megy ki az oldalra, vagy mi az ajtón
A drámai kirohanást a portál egykori újságírójának, Vályi Istvánnak a posztja váltotta ki. Hamvas Tamás arra kérte az olvasókat, lássák, hogy a cikk nem az ő utasítására született.


„A gusztustalan propaganda elért minket is” – ezzel a mondattal minősítette a Totalcar főszerkesztője a saját portálján megjelent, Tisza Párt adóterveiről szóló cikket. Hamvas Tamás egy Facebook-kommentben azt írta: „vagy a fos megy ki az oldalra, vagy mi az ajtón”.

Az ügy azzal indult, hogy az Index hétfőn egy „titokzatos dokumentumra” hivatkozva cikket közölt a Tisza Párt állítólagos adóemelési terveiről. A párt szerint az Index cikkének „minden szava hazugság”. Még aznap délután a Totalcar is szemlézte a portál anyagát egy szerző nélküli írásban, kiemelve az autósokra vonatkozó állítólagos adóemeléseket. Bár a cikkben jelezték, hogy a terv valóságtartalmát a párt nem erősítette meg, arról nem írtak, hogy megkeresték volna a Tiszát, és a párt korábban bemutatott adóterveit sem ismertették.

A portál volt újságírója, Vályi István kedden délután egy Facebook-posztban kérte számon a szerkesztőséget. „Kiraktok egy olyan cikket, aminek sem szerzője, sem valóságalapja nincs és ugyanolyan fake, mint az adóemeléses véleménycikk volt, amire ráhúztak egy egész nerzeti konzultációt sokmilliárd adófizetői pénzt égetve el a párt érdekében? Ez tényleg a legalja mindennek, nem csak, hogy szerzője nincsen, hanem full kamu az egész, ki parancsolt rátok?”

Vályi bejegyzése alatt reagált a megszólított főszerkesztő is. A kommentet a hvg.hu vette észre, ebben Hamvas Tamás így fogalmazott:

„Szia Pista, kedves Mindenki! A helyzetet tökéletesen látjátok, a gusztustalan propaganda elért minket is. Kapálózhatunk, ellenkezhetünk, vagy a fos megy ki az oldalra, vagy mi az ajtón.

Semmi kedvem nem volt még itthagyni ezt az egészet, ahogy egyikünknek sem, akárhogyan is esik ez. Oda szúrtak, ahol szerintük nem fáj, mi meg szépen megszívjuk az autós társadalom szemében. Kértük, hogy ne állítsanak minket földbe ezzel, ha ez lesz a TC vége, akkor ez lesz, de ettől még hiszem, hogy aki az autós tartalomért jön, az még hozzánk is ugyanígy jönni fog és átlát ezen a szarságon. Jöhet a vélemény, ne kíméljetek minket, csak lássátok, hogy ez nem főszerkesztői utasítás.”

A komment később eltűnt a poszt alól. A hvg.hu megjegyzi, hogy a Totalcar idén nyáron került az Indexhez, Hamvas pedig november elseje óta a portál főszerkesztője.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
HÍREK
A Rovatból
Orbán Viktor: Nekünk ebből a vesztes mentalitású nemzetből győztes nemzetet kell csinálnunk
A miniszterelnök a Mandiner Díjátadó Gáláján a nyugati világ politikai megosztottságát is elemezte Kapu Tibornak. Szerinte a polarizáció oka a kormányzati modellek sikertelenségében keresendő.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. november 26.



Egy világűrt is megjárt magyar zászlóval indult a Mandiner Díjátadó Gála csúcspontja szerda este a Várkert Bazárban, ahol Kapu Tibor űrhajós készített interjút Orbán Viktor miniszterelnökkel, derül ki az Infostart összefoglalójából. Az eseményen az űrhajós átnyújtotta a nemzeti lobogót a kormányfőnek, aki egy mondattal reagált a gesztusra: „Az űrből még nem volt magyar zászlóm.”

A zászló átadását egy személyes megjegyzés is kísérte: Kapu Tibor a színpadon elmondta, hogy a lobogót „ő maga vasalta ki, hogy ne legyen olyan gyűrött” erre az alkalomra. A mostani színpadi beszélgetés előzménye egy júniusi esemény volt, amikor a szerepek még fordítottak voltak: akkor Orbán Viktor kérdezte a Nemzetközi Űrállomáson tartózkodó Kapu Tibort.

A miniszterelnök akkori bejelentkezését így kezdte: „Ez itt a Föld, annak is a közepe, Budapest.” Az űrhajós a beszélgetés során az űrutazás gazdasági hasznáról is beszélt, kiemelve, hogy „gyakorlatilag minden cent vagy minden forint, amit most befektettünk, az később hatszorosan térül majd meg”.

A nyári, távolból zajló párbeszéd után a Várkert Bazár színpadán a miniszterelnök a magyar nemzet jövőjéről és önképéről beszélt. A beszélgetés során kijelentette: „Nekünk ebből a vesztes mentalitású nemzetből győztes nemzetet kell csinálnunk!” Orbán Viktor kitért a jövő kihívásaira és az oktatás szerepére is. Úgy fogalmazott,

„most már a következő korszakra kéne embereket képeznünk”, utalva a mesterséges intelligencia és az új technológiák jelentette váltásra.

A nyugati világ politikai megosztottságát a sikertelenséggel magyarázta, mondván: „Azért van a nyugati világban polarizálódás, mert sikertelenség van.”


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

HÍREK
A Rovatból
Orbán Viktor: Mindenképpen szeretnénk generációváltást a megyei jogú városokban
A miniszterelnök szerint a megyei jogú városokban, ahol nagyon sokat változott a lakosság összetétele, nekik is alkalmazkodniuk kell ehhez a folyamathoz.


Orbán Viktor kedden Zalaegerszegen járt, ahol interjút adott a megyei hírportálnak. A miniszterelnök a zaol.hu-nak többek között a választással kapcsolatos témákról is beszélt.

A miniszterelnök szerint a Fidesz elnöksége már megtárgyalta a 106 fős jelöltlistát, és ő mindegyikükkel személyesen is beszélt.

„A megyei jogú városokban, ott, ahol tudunk, mindenképpen szeretnénk generációváltást elérni”

- fogalmazott Orbán.

Az jelenleg is látszik, hogy a Fidesz a 2026-os országgyűlési választásokon új arcokat is indít majd a régóta beágyazott politikusok helyett. Zalaegerszegen például a 2006 óta képviselő Vigh Lászlót a 37 éves Szilasi Gábor válthatja, Debrecenben pedig Kósa Lajos helyett Barcsa Lajos alpolgármester lesz a jelölt.

„Általában úgy látom, hogy a megyei jogú városokban, ahol nagyon sokat változott a lakosság összetétele, nekünk is alkalmazkodnunk kell ehhez a folyamathoz, és az alkalmazkodás időnként új személyi megoldásokat követel. Ez a helyzet Zalaegerszegen és néhány más megyei jogú városban is”

– mondta Orbán, aki szerint a kormánypártok viszont még nem kezdték el a kampányt.

„Mi még nem tudjuk bedurrantani a kampánymotorokat, mert kormányoznunk kell”

– fogalmazott.

„Az ellenzéknek nincs ilyen felelőssége, nekünk viszont a hivatalos választási kampány megindulásáig alkotmányosan is az ország kormányzása a kötelességünk. Ezt semmilyen kampányszempont nem előzheti meg” – jelentette ki. Hozzátette, el tud számolni az elmúlt négy évvel, és úgy véli, a változtatás veszélyes lenne.

„A változtatás veszélyes, különösen, ha baloldali vagy brüsszeli irányba akarnánk változtatni”

– mondta.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A Rovatból
A MÁV megkapta az 1 milliárd eurós fejlesztési hitelt, amiről Lázár korábban állította, hogy a Tisza miatt nem adják oda
„Eredményesebben védtük a nemzeti érdeket, mint ahogy az ellendrukkerek támadták” - fogalmazott bejelentésében a miniszter.


„Honvédők vs. árulók 1:0!” - ezzel a felütéssel jelentette be Lázár János építési és közlekedési miniszter szerda este a Facebook-oldalán, hogy az Európai Beruházási Bank befogadta a magyar vasútfejlesztési hitelkérelmet.

Lázár János szerint

a döntés értelmében 1000 kilométernyi vasúti pálya felújítása kezdődhet meg, és a következő bő egy évben közel 800 milliárd forint értékű beruházás valósulhat meg.

A miniszter a közlésében politikai győzelemként értékelte az eseményeket.

„Eredményesebben védtük a nemzeti érdeket, mint ahogy az ellendrukkerek támadták”

– fogalmazott.

A tegnapi bejelentést egyelőre nem kísérte az Európai Beruházási Bank hivatalos sajtóközleménye, így a „befogadás” pontos jogi státusza a miniszteri közlésen alapul. A bank döntéshozatali eljárása többlépcsős: a projekteket először a Menedzsmenttanács javasolja támogatásra, a végső jóváhagyást azonban az Igazgatótanács adja meg.

A kormány 2024 szeptemberében nyújtotta be a hitelkérelmet, az eredeti konstrukció szerint a bank 1 milliárd eurós (mai árfolyamon körülbelül 382 milliárd forintos) hiteléhez a kabinet további 1 milliárd euró saját forrást tett volna hozzá. A cél akkor 500 kilométernyi pálya felújítása volt. Ez a szám a kommunikációban folyamatosan nőtt: júliusban a MÁV vezérigazgatója már 600 kilométerről és 800 milliárd forintos hitelkeretről beszélt, a tegnapi bejelentésben pedig már 1000 kilométer szerepelt.

Lázár János az elmúlt hónapokban ugyanakkor rendre azt állította, hogy a Tisza Párt brüsszeli lobbitevékenysége miatt késlekedik az uniós bank döntése.

A miniszter júliusban például azzal vádolta meg a Tisza Pártot, hogy „rátámadt a magyar vasútra”. Szeptember végén még tovább fokozta ezt. „A Tisza Párt megakadályozta, hogy az Európai Beruházási Bank odaadja azt az egymilliárd eurós hitelt a MÁV-nak” – fogalmazott akkor. Októberben pedig már azt állította, hogy Magyar Péter személyesen Ursula von der Leyennél, az Európai Bizottság elnökénél járt közben, hogy a választások előtt ne szülessen támogató döntés.

A Tisza Párt elnöke minden alkalommal visszautasította a vádakat.

Az Európai Beruházási Bank szeptemberben a sajtó megkeresésére annyit közölt, hogy az ügyben „még nincs döntés”, a sztenderd értékelési folyamat zajlik.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk