Karácsony Gergely a zöld járműfejlesztésről: már csak egy aláírás kéne a kormánytól, ám ők ezt is megtagadják
Karácsony Gergely főpolgármester folyamatosan ad tájékoztatást Budapest ügyeiről. Legutóbb pénteken a tömegközlekedés fejlesztéséről írt. Egy zöld járműfejlesztést terveznek, de ehhez a kormány jóváhagyására is szükség lenne, amit írása szerint támogatás helyett meg akarnak akadályozni.
"Több mint 1 millió 500 ezer budapestit tizenkilenc kerületben közvetlenül, közvetetten pedig 3 millió embert a fővárosban és az agglomerációban – őket szolgálná
Budapest legnagyobb zöld járműfejlesztése. Ez az a terv, amit a kormány meg akar akadályozni. Megígérték rá a pénzt, de – ismét – megszegték a szavukat. Ezért a városvezetés visszatérítendő európai forrásokat szerzett. Így most már csak egyetlen darab aláírás, nem több, ennyi kellene a kormánytól a megvalósításhoz. Ám ők ezt is megtagadják. Nem tőlünk. Hanem Budapesttől.
Nem hagyjuk, hogy kicsinyes hatalmi szándékok miatt a kormány szembe menjen a budapestiek érdekeivel. Ha kell, elmegyünk a falig, ha kell, azon túl is.
Alább azok a járatok, amelyeket érintene a városvezetés zöld járműfejlesztése,
a kényelmes, alacsony padlós villamosok, és a legmodernebb elektromos buszok, vagyis a vezeték nélkül is közlekedni képes új generációs trolik beszerzése.
Alacsony padlós villamosok érkeznének:
- Kispestre és Pestszentlőrincre az 50-es vonalon
- Budafokra, Újbudára, Hűvösvölgybe az 56-os villamoson
- Angyalföldre és Újpestre a 14-es vonalon
- Újpalotára a 69-es vonalon
- Kőbányára a 28-as vonalon
- Józsefvárosba és Ferencvárosba a 24-es villamoson
- Kispestre a 42-es villamoson
- Pesterzsébetre a 52-es és az 51-es villamoson
- Újbudára a 41-es villamoson
A trolifejlesztések nyomán új járművek nem kizárólag a régebbi, elhasznált járművek cseréjére alkalmasak, hanem új területeken is megjelentek az elektromos, új generációs trolibuszok:
- Kőbányai úti trolifejlesztés a 9-es busz útvonalán Kőbányára
- A belváros légszennyezésének csökkentése a Bajcsy-Zsilinszky út – Kiskörút – Baross utca vonalon a diesel buszok trolira cserélésével
- Vonalfejlesztések és - hosszabbítások, közvetlen belvárosi kapcsolatok Zuglóban
- Zéróemissziós troli a Vizafogó lakótelep irányába a XIII. kerületben
- Józsefváros feltárása a Tisztviselőtelepen keresztül a belváros és a Népliget között
Egy szignó tehát, semmi más, ennyi kell a kormánytól. Ha nem képes rá, akkor napnál világosabb: saját hatalmi-gazdasági érdekeit fontosabbak neki, mint a nemzet fővárosa és a budapestiek. Márpedig mi a budapestiek érdekeit védjük és képviseljük. Ha úgy kell, akkor meg is küzdünk érte"
- írja posztjában Budapest főpolgármestere.
Karácsony Gergely
Több mint 1 millió 500 ezer budapestit tizenkilenc kerületben közvet... lenül, közvetetten pedig 3 millió embert a fővárosban és az agglomerációban - őket szolgálná Budapest legnagyobb zöld járműfejlesztése. Ez az a terv, amit a kormány meg akar akadályozni. Megígérték rá a pénzt, de - ismét - megszegték a szavukat.
A fővárosi önkormányzat újra a kormány asztalára teszi az Európai Beruházási Bankhoz benyújtandó fejlesztési hitel programcsomagját - közölte a főpolgármester a csütörtöki sajtótájékoztatón.
Elmondta, hogy abból ötven új trolibusz és ötven villamos beszerzését valósítanák meg. Karácsony Gergely közölte, hogy szerdán szembesültek azzal, hogy a kormány két héttel ezelőtti, a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsán tett ígérete a "semmibe hullott".
"Ez nem az első elszállt ígéret a járműbeszerzéssel kapcsolatosan" - hangoztatta az ellenzéki politikus, felidézve, hogy tavaly nyáron a főváros vezetése megállapodott a kormánnyal, hogy a kabinet fizeti ki a trolik és villamosok beszerzését.
Hangsúlyozta: azért, hogy ne kelljen lemondani a fejlesztésről, a főváros megállapodást készített előtt az Európai Fejlesztési Bankkal egy "rendkívül kedvező" visszatérítendő támogatásról. Ehhez azonban kell a kormány jóváhagyása, de úgy tűnik, ezt sem teszik meg - jelezte Karácsony Gergely, majd úgy fogalmazott: a kormánynak - úgy tűnik - nem érdeke, hogy Budapest fejlődjön.
Karácsony Gergely leszögezte: mivel nem hajlandók beletörődni, hogy ezt a "kiváló lehetőséget" elszalasszák, újra a kormány asztalára teszik az európai fejlesztési hitel programcsomagját.
"Ha ezt is megakadályozzák, akkor nyilvánvalóan hadat üzennek (...) a budapesti polgároknak"
- mondta.
Tüttő Kata városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettes a többi között kijelentette, a kormány képviselői nem mondanak igazat akkor, amikor arról beszélnek, hogy átvállalják Budapest terheit. Ezek között a "kukaholding", a Lánchíd, a 3-as metró felújítását, a siklóberuházás, illetve a Rác fürdő ügyét említette.
Kitért arra is, hogy a fővárosban élők által befizetett személyi jövedelemadóból, áfából és jövedéki adóból "gyakorlatilag egy forint nem marad a városban". "Nem kormányzati pénzt kérünk, hanem azokat az adóforintokat, amelyeket itt fizetünk meg" - hangoztatta Tüttő Kata.
Karácsony Gergely újságírói kérdésre kifejtette: a fejlesztési hitel kormányzati engedélyezését nem tartja "lefutott meccsnek" - mint mondta -, főleg azért, mert a kabinet jelenleg is tárgyal a bankkal egy, a főváros által igényelni tervezett hitel összegét sokszorosan meghaladó hitelkeretről. Úgy vélte, "komoly diplomáciai bonyodalmakat okozna", ha a kormány ellehetetlenítené a főváros projektjét - írja az MTI.