JÖVŐ
A Rovatból

Hihetetlen robotkutyák: bombakeresésben, mentésben, csomagszállításban is jobbak, mint az ember

Sok minden történt a világhírű Spot első megjelenése óta: az utódai maratonon indulnak, bombát hatástalanítanak és sugárfertőzött romokat vizsgálnak.


Első látásra azt hihetnénk, hogy a négylábú robotok fejlesztése nem több drága emberi hóbortnál: ahogy a humanoidokkal a saját képmásunkra, a robotkutyákkal a leghűségesebb társunkra hasonlító gépeket akarunk építeni. Ezek az eszközök olyan mozgásokra képesek, mint a házikedvenceink, ám elsősorban nem azért, hogy az ismerős viselkedés bizalmat ébresszen bennünk. Sokkal lényegesebb, hogy a hatékony mobilitásuk miatt felhasználási területek szélesebb körére alkalmasak, mint a guruló vagy két lábon lépegető társaik.

A robotkutyák úttörő modellje a 2020-ban piacra dobott Spot, amelyet az azóta főleg fejlett humanoidok építésével foglalkozó Boston Dynamics fejlesztett. Bár a nagyközönség leginkább csak jópofa mutatványokról készült videókban találkozott vele, eredetileg ipari és kutatási célokra tervezték. Építkezéseken, olajfúrótornyokon, bányákban és más veszélyes helyeken képes adatgyűjtésre, megfigyelésre, ellenőrző tevékenységre és hasznos terhek szállítására – köszönhetően a szenzortechnológiájának és a kutyák ihlette mechanikus lábszerkezetének, illetve az ebből fakadó mobilitásnak és egyensúlyérzéknek, amivel egyenetlen terepen is megbízhatóan mozog. Spot a testre szabható különböző kiegészítők – például a környezet feltérképezésére lidar érzékelők vagy a különböző robotkarok – révén tárgyak manipulálására is alkalmas, akár teljesen önállóan.

Spot tesztelése a Boston Dynamics műhelyében

Az autonóm működést támogató szoftverekkel egyre precízebb feladatokat végezhet, így Spot nem csupán egy robot, hanem egyenesen a modern ipari automatizáció egyik legfontosabb szimbóluma. Az utóbbi időben kiderült, hogy a fejlett mozgás és az önálló működés mellett rendkívül tartós is – olyannyira, hogy súlyosan sugárszennyezett környezetben végezhet létfontosságú munkát.

Fukusima romjai között robotkutyák kutatnak

Az új évezred legsúlyosabb reaktorbalesete évtizedekig ad feladatot a szakembereknek, akik a 2011-es tragédia óta folyamatosan dolgoznak a romok felmérésén és eltakarításán. Talán mondani sem kell, hogy a helyszín közelében néhány óránál tovább senki sem tartózkodhat, így Spot érkezéséig nagyon lassan haladt a munka, hiszen máig sok az emberek számára megközelíthetetlen terület. A The Robot Report szerint a fukusimai romok semlegesítésén dolgozó csapat 2022-ben vetette be először a Boston Dynamics négylábú robotját, ami videókat közvetít és rögzít, sugárdózist mér vagy éppen mintát vesz a törmelékből a laboratóriumi vizsgálatokhoz. Koji Watanabe, a Tokyo Power Technology Atomerőmű-leszerelési Osztályának csoportvezetője közölte: éppen azért választották Spotot, mert olyan robotra volt szükség, ami nehéz terepen is kiválóan navigál, akár jelentős súlyt elbír, ajtókat nyit és zár, valamint akadályokat kerül ki – teljesen önállóan. Spot összetett feladatokat kapott Fukusimában. Használták a katasztrófa okainak és következményeinek vizsgálatára, semlegesítő műveletek szimulálására és egy ún. leszerelési archívum létrehozása.

Az operátorok biztonságos távolságból irányították, de a robot önvezető képességei is fontosnak bizonyultak: minden lépését önállóan tervezte meg és hajtotta végre, így a kezelőknek csak az irányt kellett megadni, hogy merre haladjon. A fejrészre szerelt robotkar nagyrészt szintén önállóan nyitott-zárt ajtókat, amihez a kezelőknek elég volt rámutatni a kilincsre, vagy arra, hogy az ajtó melyik oldalán van a zsanér – a többit Spot magától elvégezte.

A fukusimai atomkatasztrófa helyszínének vizsgálata több mint tíz évig apró lépésekben haladt, aztán jött Spot, amellyel alig több mint egy év alatt teljesen feltárták a területet. A robot bármely más ismert eszköznél 10-20-szor gyorsabban hajtotta végre a rábízott feladatokat.

Spot a fukusimai rektorbaleset helyszínén kutat a romok alatt. Fotó: Boston Dynamic

A Boston Dynamics négylábú robotja hamarosan egy másik kritikus szegmensben, a terrorelhárításban is szerepet kaphat, miután a brit kormány tudományos versenyt szervezett a mesterséges intelligencia és a Spot technológiájának ötvözésére, bombahatástalanítás céljából. A 40 programozóból felállított öt csapat három nap alatt készítette fel a robotkutyát a tűzszerészeti munka többféle forgatókönyvére.

„Öröm volt látni a tehetségek elkötelezettségét, hogy olyan bombamentesítő eszközöket hozzanak létre, amelyekhez nem kell emberi jelenlét. Számos olyan ötletnek voltam szemtanúja, amelyek feltétlenül megkönnyítik a kutatás-fejlesztést a területünkön” – értékelte a kihívást Chris Coles, a brit hadsereg robbanóanyag-eltávolító és keresőcsoportjának alezredese. Bár a tiszt nem közölte, hogy a demonstrált megoldások közül melyik, mikor és milyen formában kerülhet át a gyakorlatba (katonai felhasználásról van szó, így nem véletlen, hogy titokban tartotta), azt kész tényként kezelte, hogy Spotot vagy a hozzá hasonló négylábú robotokat a jövőben bombakeresésre és -hatástalanításra is be lehet vetni.

Egy új robotkutya képes lefutni a maratont

A Boston Dynamics terméke sok tudóst és robotikai gyártót inspirált arra, hogy még hatékonyabb, még sokoldalúbb négylábú robotokat készítsen. A nagyszerű törekvések egyik legfrissebb példája a RAIBO2, ami egy rutinosabb hosszútávfutóhoz hasonló idővel, 4 óra 19 perc 52 másodperc alatt futotta le a maratoni távot. A robot kategóriában világrekorder modellt a Koreai Fejlett Tudományok Technológiai Intézetében (KAIST) építették, azzal az igénnyel, hogy az akkumulátora egyszeri feltöltéssel kibírja a 42 kilométeres távot.

A kutatást vezető Choongin Lee, Donghoon Youm és Jeongsoo Park szerint a futóverseny teljesítése bebizonyította, hogy „a RAIBO2 a stabil gyaloglási teljesítményével olyan szolgáltatásokat is megbízhatóan elvégezhet, mint a városi kézbesítés vagy a járőrözés”. A robot tényleg elég meggyőző, hiszen különösen nehéz maratont teljesített: az Észak-Kjongszang tartományban szervezett futóverseny távja két jelentős, 50 méteres emelkedőt is tartalmaz. Az embert próbáló terepen azért sikerült ilyen jól teljesítenie, mert a tervezők innovatív ízületi mechanizmussal látták el.

A lefelé vezető lejtőkön energiát nyer vissza, amivel ellensúlyozza az emelkedők energiaigényét és összességében javítja az mozgása hatékonyságát.

A kutatók megerősítéses tanulási algoritmust használtak a vezérléséhez, míg az „edzést” a RaiSim nevű szimulált környezetben tartották. Ez a rendszer lehetővé tette, hogy a RAIBO2 különböző terepeken – például lejtőkön, lépcsőkön és jeges úton – is stabilan működjön. „A kutatásaink folytatásában autonóm navigációs funkciókat adunk a RAIBO-hoz, és arra törekszünk, hogy a világ legjobb gyaloglási teljesítményét érjük el hegyvidéki területeken, illetve katasztrófahelyzetekben” – mondta Lee. A technológia ilyen típusú felhasználása a jövőben jelentősen javíthatja tömegrendezvények lebonyolítását és eddig nem látott lehetőségeket nyithat a robotikai kutatások terén.

„Testet öltött mesterséges intelligencia”: robotkutya és humanoid egyben

Jeff Bezos Amazon-tulajdonos is befektetője lett annak az új, európai fejlesztésű robotkutyának, ami amellett, hogy négy végtagjának köszönhetően eleve mobilis, kerekeket kapott és felruházták a felegyenesedés képességével, így nem csak járni-gurulni-szállítani, hanem rakodni is tud, még szélesebbre tárva a felhasználási lehetőségeket. A svájci Swiss-Mile robotjáról idén jelentették be, hogy egy 22 millió dolláros tőkebevonásnak köszönhetően készen áll a piacra lépésre. A megjelenésével nem csak Spot, hanem minden más négylábú robot komoly konkurenciát kap, mert ennyire sokoldalú eszközt, megkockáztatom, még senki nem épített ebben a robotikai szegmensben.

Az ETH Zürich ANYmal nevű robotjának tervén alapuló négylábú-négykerekű-felegyenesedő szerkezetről azt állítja a gyártó, hogy 22 km/h-s sebességre, ötórás üzemidőre és 60 kilogramm hasznos teher cipelésére képes.

Az akár hosszabb távolságokra elküldhető robotnak nem okoz gondot az egyenetlen talaj, a lépcsőmászás, a bármilyen körülmények közötti navigáció, az objektumok kikerülése és persze a felegyenesedés, sőt, a felegyenesedve gurulás-sétálás sem, ami a legnagyobb eddig látott extra, hiszen nem csak szállítani tudja a csomagokat, hanem rakodni is.

Tényleg nincs akadály a svájci robotkutya előtt

A vállalat egyedi módon ötvözi a mesterséges neurális hálózatokat a robotika legújabb megoldásaival, és ez a technológia több iparágat átalakíthat, miközben meghaladja a statikus robotkarok korát. „A Swiss-Mile algoritmusai és komplex megoldásai kiemelkedők a szektorban. Biztosak vagyunk benne, hogy a cég vezető szerepet tölt be a ’testet öltött mesterséges intelligencia’ iparágának forradalmasításában” – mondta Caroline Fu, a Swiss-Mile mögött nemrég megjelent befektető, a HongShan partnere.

A gyártó célja, hogy az AI és a fizikai világ összekapcsolásával kiváltsa az emberi munkát olyan területeken, amelyek a nehézségük és monotonitásuk miatt munkaerőhiánnyal küzdenenek. A startup autonóm robotok fejlesztésére specializálódott: képes újradefiniálni a mobilitás, az autonómia és a manipuláció fogalmait, és ezt különböző ügyfelek pilot programjain keresztül (pl. okosvárosi utolsó kilométeres kiszállítás és kritikus infrastruktúrák védelme) már bizonyította is.

A felsorolt példák jól demonstrálják, hogy az ember legjobb barátjáról mintázott robotok számos területen lehetnek hasznosak, a biztonságtól az építőiparon és a logisztikán át a kutatás-ellenőrzésig. A megjelenésük oka az egyes becslések szerint évente tízbillió dollárba kerülő globális munkaerőhiány, ami egyben jövőbiztos megoldássá teszi őket, hiszen őrületes hatékonysággal képesek letudni a humán munkaerő számára akár elvégezhetetlen feladatokat is.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


JÖVŐ
A Rovatból
Kiderült, meddig marad élhető a Föld – szuperszámítógépekkel számolta ki a NASA
Nem villámcsapás-szerű összeomlásra, hanem lassú, visszafordíthatatlan hanyatlásra kell készülnünk a kutatás eredménye szerint.


A NASA kutatói összefogtak a japán Toho Egyetem szakembereivel, és szuperszámítógépekkel modellezték, meddig maradhat élhető a Föld. Az eredmények egy távoli, de egyértelmű menetrendet vázolnak fel az élet végét illetően – számolt be róla a BGR.

A kutatás szerint a Nap jelenti majd a legnagyobb gondot: a következő egymilliárd évben nő a kibocsátása, és fokozatosan a lakhatósági határ fölé melegíti bolygónkat.

A becslés alapján a földi élet nagyjából az 1 000 002 021-es évben érhet véget, amikor a felszíni viszonyok már a legellenállóbb élőlényeknek is túl szélsőségesek lesznek.

A lejtmenet azonban sokkal korábban elindul. Ahogy a Nap forrósodik, a Föld légköre jelentősen átalakul: csökken az oxigénszint, meredeken nő a hőmérséklet, és romlik a levegő minősége. A részletes éghajlati és napsugárzási modellek szerint

ez nem villámcsapás-szerű összeomlás, hanem lassú, visszafordíthatatlan hanyatlás.

Ennek jelei már most látszanak. Erősödnek a napviharok és a koronakidobódások, nemrég az elmúlt 20 év legerősebb viharát rögzítették. Ezek hatnak a Föld mágneses mezejére és csökkentik a légköri oxigént.

Közben az ember okozta klímaváltozás is tovább növeli a terhelést:

a globális felmelegedés és a sarki jég olvadása a korábbi előrejelzéseknél gyorsabban halad, ami arra utal, hogy a környezet már jóval az egymilliárd éves időtáv előtt is ellehetetleníti az életet az emberek számára.

A kutatók a felkészülés és az alkalmazkodás fontosságát hangsúlyozzák. Egyesek zárt életfenntartó rendszereket és mesterséges élőhelyeket javasolnak, mások pedig a Földön túli lehetőségeket vizsgálják: a NASA és a SpaceX hosszú távú Mars-missziói az emberi élet fennmaradásának lehetséges útjait keresik, ha bolygónk lakhatatlanná válik.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

JÖVŐ
A Rovatból
A mesterséges intelligencia képes lehet akár tíz évre előre megjósolni, hogy kinek milyen betegsége lesz
A modell névtelen kórlapok mintáit figyeli, és évekre előre megmutatja, hol nagyobb a kockázat. A fejlesztők szerint így hamarabb lehet beavatkozni, és még az is tervezhető, hány szívinfarktusra kell készülnie egy városnak 2030-ban.


A kutatók szerint a mesterséges intelligencia akár tíz évre előre jelezhet egészségi gondokat, írja a BBC. A rendszer az emberek egészségügyi adataiban keres mintákat, és több mint 1000 betegség kockázatát számolja. Úgy írják le, mint egy időjárás-előrejelzést: százalékban adja meg a valószínűséget. A cél, hogy időben kiszűrje a magas kockázatú embereket, és évekre előre segítse a kórházak tervezését.

A Delphi-2M nevű modell hasonló technológiára épül, mint a közismert MI-chatbotok, például a ChatGPT. A chatbotok nyelvi mintákat tanulnak, és megjósolják, milyen szavak követik egymást. A Delphi-2M névtelenített egészségügyi adatokból tanulta meg felismerni a mintázatokat, és így jelzi előre, mi következhet és mikor. Nem mond pontos dátumot, hanem 1231 betegség valószínűségét becsli.

„Ahogy az időjárásnál 70 százalék esélyt jelezhetünk az esőre, ugyanezt meg tudjuk tenni az egészségügyben is”

– mondta Ewan Birney professzor, az Európai Molekuláris Biológiai Laboratórium megbízott főigazgatója. „Ráadásul nemcsak egy betegségre, hanem egyszerre az összesre – ilyet még soha nem tudtunk. Izgatott vagyok” – tette hozzá.

A fejlesztők először brit, névtelenített adatokon tanították a modellt: kórházi felvételek, háziorvosi adatok és életmódbeli szokások (például dohányzás) több mint 400 ezer résztvevőtől a UK Biobank projektből. Ezután más Biobank-résztvevők adataival ellenőrizték az előrejelzéseket, majd 1,9 millió ember dániai egészségügyi adatán is letesztelték. „Ha a modellünk azt mondja, hogy a következő évben tízből egy az esély, akkor tényleg nagyjából tízből egy esetben következik be” - tette hozzá Birney professzor.

A rendszer azoknál a betegségeknél működik a legjobban, amelyeknek jól követhető a lefolyása, például a 2-es típusú cukorbetegség, a szívinfarktus vagy a szepszis. Az inkább esetleges fertőzéseknél gyengébben teljesít.

Az orvosok ma is írnak fel koleszterincsökkentőt annak alapján, mekkora valakinél a szívinfarktus vagy a stroke kockázata. Az MI-eszköz még nem áll készen a klinikai használatra, de hasonló módon tervezik alkalmazni: korán azonosítani a magas kockázatú embereket, amikor még van esély megelőzni a betegséget. Ez jelenthet gyógyszert vagy célzott életmódtanácsot – például akinek nagyobb az esélye bizonyos májbetegségekre, annak a szokásosnál jobban megérheti visszavenni az alkoholfogyasztásból.

Az MI a szűrőprogramok tervezésében is segíthet, és egy térség összes egészségügyi adatát elemezve előre jelezheti a várható igényeket,

például hogy 2030-ban nagyjából hány szívinfarktus várható egy adott városban.

„Ez egy újfajta megközelítés kezdete az emberi egészség és a betegséglefolyás megértésében” – mondta Moritz Gerstung professzor, a Német Rákkutató Központ (DKFZ) onkológiai MI-osztályának vezetője. „Az olyan generatív modellek, mint a miénk, egy napon személyre szabhatják az ellátást, és nagy léptékben előre jelezhetik az egészségügyi szükségleteket.”

A Nature tudományos folyóiratban ismertetett modellt még finomítani és tesztelni kell a klinikai használat előtt. Torzítást okozhat, hogy a UK Biobank adatai főként 40–70 éves emberektől származnak. A fejlesztők most bővítik a modellt képalkotó vizsgálatokkal, genetikai információkkal és vérvizsgálati eredményekkel.

„Fontos hangsúlyozni, hogy ez kutatás – mindent alaposan tesztelni, szabályozni és átgondolni kell, mielőtt használni kezdjük, de a technológia adott ahhoz, hogy ilyen előrejelzéseket készítsünk” – nyomatékosította Birney professzor. Úgy véli, a genomika egészségügyi bevezetéséhez hasonló utat járhat be a folyamat: a tudósok bizalmától a rutinszerű klinikai használatig akár egy évtized is eltelhet.

A kutatás az Európai Molekuláris Biológiai Laboratórium, a Német Rákkutató Központ (DKFZ) és a Koppenhágai Egyetem együttműködésében készült. Gustavo Sudre, a King’s College London kutatója így értékelt: „Ez a munka jelentős lépés a skálázható, értelmezhető és – ami a legfontosabb – etikailag felelős orvosi prediktív modellezés felé.”


Link másolása
KÖVESS MINKET:


JÖVŐ
A Rovatból
Megkezdték a humanoid robotok tömeggyártását Kínában
A cég több ezer előrendelést említ, az ár körülbelül 11,5 millió forint. A mozgásnál emberi mintákat követnek: a végtagok összehangolását szimulációk és utánzásos tanulás segíti.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. szeptember 27.



A kínai Kepler Robotics elindította a K2 Bumblebee humanoid robot tömeggyártását, írja a Rakéta. A modellt logisztikai munkákra, gyártási feladatokban segítésre, kiállításokra és „speciális műveletekre” szánják.

A K2 hibrid architektúrával működik, ami energiahatékony üzemet tesz lehetővé. A gyártó szerint a humanoid egyhuzamban akár 8 órát is dolgozik.

Az ár a hasonló, általános célú humanoidokhoz képest kicsivel magasabb:

körülbelül 11,5 millió forint.

A robotra már több ezer megrendelés érkezett.

A cég a külalakot kevésbé, a mozgást viszont nagyon „emberire” tervezte. A K2 Bumblebee imitációs tanulással és szimulációkkal sajátította el a járás emberihez hasonló jellegzetességeit, beleértve a végtagok mozgásának összehangolását.

A humanoid robotról készült videót itt lehet megnézni:


Link másolása
KÖVESS MINKET:


JÖVŐ
A Rovatból
Sora 2: megjöttek a videók, amiket a képtelenség megkülönböztetni a valóságtól
Náci egyenruhába bújtattak hírességek, meghamisított történelmi események, kamu filmjelenetek igazinak tűnő színészekkel – máris ilyen videók készültek az OpenAI legújabb videógeneráló modelljével, ami egyszerre lenyűgöző és félelmetes.


A Sora 2 videógeneráló modell szeptember végén jelent meg, azzal az ígérettel, hogy a korábbi változathoz képest jelentősen javult a fizikai pontosság, a realizmus és az irányíthatóság. Mivel az OpenAI már a Sora tavaly decemberben kiadott első változatát is – a ChatGPT sikerével párhuzamba állítva – a videókészítés „GPT‑1 pillanatának” nevezte, nagy várakozások előzték meg a „GPT‑3.5 pillanatként” beharangozott Sora 2-t.

Az első verzió fejlesztői változatáról a demók alapján azt írtuk, olyan minőségű filmekhez, amelyeket szöveges utasításra generál, normál esetben külső helyszínekre, díszletekre, profi felszerelésekre és szakemberekre, statisztákra, illetve színészekre lenne szükség, de „úgy fest, hogy mostantól egyetlen AI, a Sora is elég lesz hozzá”.

Nyújthat ennél is többet egy videógeneráló modell? A Sora 2–nek a jelek szerint sikerült, mert a világ egyik ámulatból a másikba esik a vele készült mozgóképek láttán. Az OpenAI azt állítja, hogy az új modell kiküszöböli a korábbi videógenerálók jellemző hibáit, például az amorf tárgyakat és karaktereket, a torzult valóságot vagy a „túlzott optimizmust”. Utóbbihoz példát is kapcsol: ha egy generált videóban szereplő kosárlabdázó „elvéti” a dobást, az eddigi verziók inkább kicsavarták a realitást, és a labda még lehetetlen szögből is a gyűrűbe „teleportált”. Ehhez képest a Sora 2 a fizika törvényeivel teljesen megegyező módon bánik a tárgyak mozgásával: a labda a palánkba csapódik és pont úgy pattan vissza, ahogy az a valóságban is történne.

A tökéletlenség lehalkításával és a képminőség feltekerésével az OpenAI kisebb csodát alkotott: még egyszerű szöveges utasításokból is olyan videókat hoz létre, amelyeket a legtöbb néző képtelen megkülönböztetni a valóságtól. Az pedig, hogy mekkora a szakadék a versenytársak videógeneráló modelljei, valamint a Sora 2 között, remekül illusztrálja ez az összehasonlítás, amelyben a Google fejlesztette Veo 3–mal vetik össze a képességeit.

Ebben a videóban semmi sem valódi:

A gyorsan bővülő AI‑videópiacon persze vannak más vetélytársak is, például a Meta „Vibes” alkalmazása és a Meta Movie Gen modell, valamint az Elon Musk-féle xAI Grok Imagine-je. A Forbes hangsúlyozza, hogy utóbbi rendszerek 6–10 másodperces felvételeket készítenek, míg a Sora 2 akár egyperces videókat generálhat, illetve hangot is ad a tartalmakhoz, ami komoly fegyvertény a jelenlegi mezőnyben. És eddig minden jel arra mutat, hogy a Sora 2 a legerősebb videógeneráló AI.

Az OpenAI a modell széles körű – de egyelőre Észak-Amerikára korlátozott – bevezetése óta arra biztatja a felhasználókat, hogy a Sora 2 segítségével találjanak ki minél több új világot és történetet. A lehetőségeknek – látszólag – csak a képzelet szab határt, hiszen a modell képes az emberi hanghoz igazított dialógusok és hangeffektek generálására is, sőt, ha kell, a felhasználó hang‑ és videómintája alapján avatárt készít, így a saját filmünk főszereplőjévé válhatunk.

Mi változott? – A Sora 2 új képességei

Bár hozzáférés hiányában nekünk, magyaroknak egyelőre nincs összehasonlítási alapunk, az új modellről megjelent videókon valóban az látszik, hogy komoly szintlépés történt. Amíg a Sora demóiban a generált karakterek szemeit jótékonyan elrejtette valami (többnyire egy napszemüveg), a Sora 2 már nem tart az „uncanny valley” jelenségtől. Ez ugye az a nyugtalanító érzés, ami egy videojátékhoz vagy filmhez digitális eszközökkel létrehozott arc láttán tör ránk: hiába realisztikus a karakter, a tekintete természetellenes marad.

Az új modell már nem ilyen „félénk”: tisztában van vele, hogy amit előállít, teljesen életszerű, ezért nincs szükség trükközésre.

Olyannyira nincs, hogy az alábbi videóban látható és hallható Sam Altman sem Sam Altman, hanem egy Sora 2-vel létrehozott avatár, ami az OpenAI vezérigazgatójaként mutatja be a generatív AI képességeit. És ha erre nem figyelmeztetnek előre, aligha mondanánk meg, hogy nem a valódi személyt látjuk.

Az OpenAI szerint a Sora 2 legnagyobb újítása a fizikai törvények pontosabb szimulációja és a látvány élethű megjelenítése. A modell hosszabb és összetettebb cselekményeket, illetve akár többszereplős akciókat is képes kezelni, miközben megőrzi a mozgás törvényeinek koherenciáját.

A vállalat kiemelte, hogy a videók több jelenetből álló utasításokat követhetnek, és a rendszer megőrzi a generált világ állapotát: figyelembe veszi például azt, hogy a tárgyak az előző képsorban pontosan hol voltak. Ezzel már lehetséges akár több perces klipek és kisfilmek, ezáltal komplexebb narratívák létrehozása, de az OpenAI most még a rövid, gyorsan terjedő tartalmak felé tereli a felhasználókat, mert a játékos menőség meghozza a befektetők kedvét a további tervek finanszírozásához.

Lőttek a filmeseknek, vagy a Sora 2 csak egy új „ecset”, amivel alkothatnak?

Az OpenAI azzal hirdette a Sora, majd a Sora 2 rendszert, hogy a filmipar, az animációs stúdiók és a művészek eszköze lehet. A BBC Science Focus egyetért ezzel: azt írják, a rendszer megkönnyítheti animált klipek készítését, és ezzel időt, pénzt spórol. Az első verzió tartalmai ugyanakkor hemzsegtek a hibáktól. Ahogy arra a Washington Post is felhívta a figyelmet: a rendszer egy 1930‑as évekbeli jelenetben a cigaretta rossz végét gyújtotta meg vagy épp egyszerre több telefonkagylót adott a generált karakter kezébe, ráadásul hangot sem tudott létrehozni.

Ehhez képest a Sora 2 pontosságot és már szinkronizált hangot, illetve hangeffekteket is kínál, amivel elvileg tökéletesen alkalmassá válik a komplex szórakoztatóipari felhasználásra.

Az IndieWire elemzője ennek ellenére sem gondolja, hogy az új verzió a filmiparnak készült. A fejlesztők szerinte „nem törődnek Hollywooddal”, hiszen a platform elsősorban virális tartalmak gyártására ösztönzi az embereket, így a közösségi média új mémgyártó eszközévé válhat. És addig, ameddig ez csak igazoltatás elől meglépő Super Mario-s viccek szintjén realizálódik, nincs is nagy baj.

Ez még senkit sem bánt:

A gondok akkor kezdődnek, ha a könnyed hecceken túllépve valódi emberekről vagy valós eseményeket szimuláló helyzetekről készülnek valóságszagú kamuvideók, ami megnehezíti a független filmesek etikus AI‑felhasználását. Onnantól a Nintendo sem mókás rajongói videóként fogja kezelni a fentihez hasonló alkotásokat – ami még ingyen reklámot is csap a Mario Kart játékoknak –, mert attól tart majd, hogy a trend visszaéléseket szül, és óriási energiákat kell fordítani a szellemi tulajdona megvédésére.

A véleménycikk arra is figyelmeztet, hogy a Sora‑videók virális mémjei új frontot nyitnak a szerzői jogi háborúban, hiszen az AI‑userek óhatatlanul egyre kevesebbet törődnek majd a szellemi tulajdonnal, ezáltal tovább mélyítik az árkot az alkotók és az AI‑fejlesztők között. Az Indiewire ezzel kapcsolatban szakmai állásfoglalásokat sürget: úgy véli, ha a jogtulajdonosok és szakszervezetek nem alakítanak ki standardokat, elveszíthetik a harcot.

Osztja ezt az aggodalmat a WGBH-nak nyilatkozó digitális képzőművész, Kyt Janae is, aki szerint nem kell egy év, és szinte képtelenek leszünk megkülönböztetni az ember alkotta tartalmakat az AI-val generált képektől. Thomas Smith, a képek digitalizálásával, menedzselésével, kiadásával és monetizálásával foglalkozó Gado Images vezérigazgatója hozzátette:

a mesterségesen létrehozott képek miatt a valódi fotók is hitelességi válságba kerülhetnek.

Ezek a megállapítások azt jelzik, hogy a videógeneráló AI több területen okozhat károkat, a szórakoztatóipartól a politikán át a személyiségi jogokig.

Máris támadják az új AI-modellt

A Sora 2 indítását rögtön kritikák és aggályok kísérték. A The Guardian például arról számolt be, hogy a generált videók posztolására létrehozott TikTok-szerű app feedje hamar megtelt erőszakos és rasszista jelenetekkel, köztük bombázást és tömeggyilkosságot szimuláló tartalmakkal. Joan Donovan kutató ezzel kapcsolatban arra figyelmeztetett, hogy az ilyen eszközök elmossák a valóság és a hazugság között húzódó határt, ezáltal alkalmassá válhatnak gyűlöletkeltésre és zaklatásra.

Sam Altman ehhez képest a saját blogján a „kreativitás ChatGPT‑pillanataként” jellemezte a Sora 2 indulását, de óvatosan elismerte azt is, hogy például a bullying elkerülése érdekében nagyobb figyelmet kell fordítani a moderálásra.

A Rolling Stone közben példákkal illusztrálva mutatta be, hogy a realisztikus videógeneráló segítségével a felhasználók – csupán heccből – náci egyenruhába bújtattak hírességeket, történelmi eseményeket hamisítottak vagy éppen levédett karaktereket (Pikachu, Ronald McDonald, SpongeBob) használtak fel, ami szerzői jogi veszélyeket sejtet.

A Sora 2 kritikusait idézve a magazin azt írja, hogy az OpenAI „próbálja bepereltetni önmagát”.

A Vox cikke egyenesebben fogalmaz: felhívja a figyelmet arra, hogy a Sora 2 alapértelmezése szerint a jogtulajdonosok azok, akiknek kérvényezniük kellene a karaktereik eltávolítását, ami olyan, mintha a fejlesztők kifejezetten a szerzői jogok megsértése felé terelnék a felhasználókat.

Nem véletlen, hogy a kritikákkal szembesülő Sam Altman később frissítette a posztját, jelezve, hogy a jövőben a jogtulajdonosok „opt‑in” alapon adhatnak hozzá karaktereket az AI-modellhez, lehetővé téve, hogy a generált videók után részesedést kapjanak a bevételekből.

Őrületes energiaigény és a Sora 2 más pénzügyi hatásai

A modell bejelentését követően az elemzők felvetették, hogy a videók generálása rendkívüli mennyiségű számítási kapacitást és energiát igényel. Egyes kutatók szerint egy rövid, nagy felbontású videó generálása több mint 700‑szor több energiát fogyaszt, mint egy állókép létrehozása. Ennek következtében a jövő adatközpontjai már minden kétséget kizáróan nagyvárosokkal vetekedő energiazabáló – és karbonkibocsátó – szörnyetegek lesznek.

A Time elemzése rámutat: az AI‑videók ugyan drágák, de a cégek – köztük az OpenAI és a Meta – abban reménykednek, hogy a rövid videók gyártásával több előfizetéses felhasználó és befektető érkezik. Ez további bevételi forráshoz juttatja őket, ami még nagyobb modellek, egy napon pedig az általános mesterséges intelligencia megjelenéséhez vezethet.

Az AI-cégeknek tényleg nagyon kell a pénz, mert a generatív videómodellek fejlesztése hatalmas összegeket emészt fel. Ez az elemzők szerint idővel arra készteti majd a vállalatokat, hogy a befektetőktől és felhasználóktól beszedett pénzen túl a hirdetési piacon is terjeszkedjenek, illetve további előfizetési csomagokat találjanak ki, valamint árat emeljenek.

Mindeközben fontos cél a felhasználók viselkedési adatainak gyűjtése: a jövőbeli modellekhez a valós interakciók és preferenciák révén tudnak több és jobb tréningadatot gyűjteni.

Ami pedig a belátható jövőben érkező fejlesztéseket illeti, az OpenAI egyik korábbi közleménye felvetette azt is, hogy létrehoznak egy „világszimulátort”, amely pontosan modellezi a fizikai világ törvényeit, ezzel új tudományos problémákat lesz képes megoldani.

Új AI-evolúciós lépcsőfokok jönnek

A Sora 2 ezeknek a vízióknak a nagy reménysége, amitől azt várják, hogy további fejlesztéseket és több platformon elérhető verziókat eredményez. A megjelenése új korszakot nyit a generatív AI-k világában, hiszen bátran kijelenthetjük, hogy ennyire valószerű mozgásokat és hangeffekteket, illetve ilyen időtartamú történeteket még egyik videógeneráló AI sem tudott létrehozni.

Bár a fizika törvényeit még nem követi le tökéletesen és vastagon lehetőséget ad a visszaélésekre – a deepfake-től az erőszakos tartalmakon át a szerzői jogok megsértéséig –, a komoly etikai és jogi kérdések kezelése után érdemes lehet kihasználni a benne rejlő lehetőségeket.

A szakértők szerint hamar mainstream eszközzé válhat, de a társadalomnak – még új normarendszerek és hatékony moderálás bevezetése mellett is – fel kell készülnie arra, hogy a valóság és a mesterséges tartalom közötti határ elmosódik.

Mivel a gazdasági potenciál óriási, számolni kell a bővülésével és az energiafogyasztás növekedésével, valamint azzal, hogy a szellemi tulajdon megóvása érdekében ki kell harcolni a generált tartalmak után járó részesedést. Ezek az együttműködések – ha egyáltalán megköttetnek és aztán hosszú távon működőképesnek bizonyulnak – a kreatív tartalomgyártás ragyogó gyöngyszemévé varázsolhatják a Sora 2-t, illetve a jövőben érkező hasonló modelleket.


Link másolása
KÖVESS MINKET: