Binder István szerint megengedhetetlen a bankok késlekedése az Apple Pay-levonások visszatérítése kapcsán
Múlt csütörtökön az Apple Pay használók közül jó páran döbbenten vették észre, hogy minden ok nélkül kisebb-nagyobb összegeket von le tőlük a rendszer. Volt aki néhány tízezer forinttal megúszta, de akadt félmilliós levonás is. Másnap már reagált is a Nemzeti Bank, felszólítva a bankokat, hogy kezdjék meg az ügyfelek kártalanítását. Idővel már a kormány is foglalkozni kezdett az üggyel, miközben a visszatérítések, néhány bankot leszámítva elég nyögvenyelősen indultak el. Holott a pénzforgalmi törvény világosan rendelkezik a bankok kötelezettségéről olyan esetben, amikor egyértelműen az ügyfél hibáján kívül vonják le az összeget a számlájáról. Binder Istvánt, a Magyar Nemzeti Bank felügyeleti szóvivőjét kérdeztük.
– Miért tart ennyi ideig? Az Apple azonnal elismerte, hogy tévedések voltak, és a levonások sem történnek meg rögtön a bankoknál, hanem először zárolják az összeget. Azaz a bankok ezt az összeget rögtön visszaadhatták volna. Mi okozza az időhúzást?
– Ezt inkább a bankoktól kellene megkérdezni, ez a rövid válaszom. A hosszabb válasz az, nem biztos, hogy a bank mindent látott, vagy látta azt, hogy jogosulatlanok voltak ezek a levonások. Lehet, először csak annyit látott a bank, hogy az Apple levont összegeket. Miközben azonban ezek a jogosulatlan levonások történtek, szerte az országban olyan Apple tranzakciók is voltak, amelyek a normál üzletmenet keretén belül zajlottak. A problémát igazából az jelentette és jelenti még most is részben, hogy
Az MNB határozott fellépésére azért került sor, mert több bank ezt valószínűleg elmulasztotta. Hogy pontosan hány bank és hány ügyfél esetében történt ez, és miért nem, azt a Magyar Nemzeti Bank egy vizsgálat során fogja most kideríteni, mert nemcsak az ügyfelek türelme, de a Nemzeti Banké is megfogyatkozott.
Amikor szerdán este 6 órakor elindult ez a történet, csütörtökön már nyilvános kommunikációban jeleztük a pénzforgalmi törvény előírásait. Szombaton viszont még mindig csak azt lehetett hallani, hogy az Apple-lel egyeztetnek, és majd az Apple-höz kell fordulni. Ekkor már végképp elfogyott a türelmünk, mert mindenféle információt mondtak a bankok.
Szombaton már azt közöltük, hogy az Apple-lel és az érintett szereplőkkel, kártyatársaságokkal, bankokkal lezajlottak az egyeztetések, ráadásul az Apple már a szükséges adatokat is a bankok rendelkezésére bocsátotta. Azoknak az ügyfeleknek az esetében is haladéktalanul várjuk a visszaírások megtörténtét, akik maguktól még nem jelentkeztek.
– Ez egy vis major helyzet, itt most nem egy ügyfélpanaszról volt szó, hanem nagyon sokról egyszerre. A bankok kapacitása elég egy ilyen eset gyors megoldására?
– Hogy mekkora kapacitása van a banknak, és ezt mennyire tudja pillanatok alatt megnövelni, az is egy nagyon fontos szempont, de ennél sokkal fontosabb az, hogy az ügyfelek, akik azt érzékelték, hogy valamilyen érthetetlen informatikai ok miatt nem jutottak hozzá pénzükhöz, amikor éppen a sorban álltak egy áruház pénztáránál a bevásárlókosárral, vagy a strandon lángost szerettek volna venni, a lehető leghamarabb visszakapják pénzüket. Ez sokkal fontosabb jogos érdek.
Szerintem ennél nincs fontosabb szempont. Tehát az a legfontosabb, hogy ezek a problémák a lehető leghamarabb megoldódjanak, semmi sem fontosabb ennél.
– Hány bank van, amely jelenleg még elmarad a visszatérítések teljesítésével?
– Nyilvánosan eddig körülbelül 5-6 bank jelentette be, hogy teljesítette vagy teljesíti a visszafizetést. Jelenleg folyamatosan kommunikálnak az MNB-vel, így lehet, hogy több bank is részt vesz ebben, de biztos, hogy a kártalanítás még nem fejeződött be teljes mértékben. Pedig szerda délután kezdődött, és most hétfő van, tehát már három munkanap eltelt. Elképzelhető, hogy a hétvégén is dolgozzanak a banki dolgozók az ügy érdekében, mert fontos, hogy ne csorbuljon a bizalom feléjük. És ezért mondja a pénzforgalmi törvény, hogy ez a bank elsődleges feladata. Az, hogy az Apple-höz fordulhatnak, az már más kérdés, de először nekik kell intézkedni,
Villámgyorsan kellett volna rendezni a helyzetet, mert ők azok, akikkel szerződést kötöttek az ügyfelek, és akikbe bizalmuk van. Ha ez a bizalom meging, az nagyon rossz irányba mutat. Ezért döntöttek így néhány banknál, és szombaton már elkezdték a visszatérítéseket.
– Mikor számíthatnak komolyabb szankciókra azok a bankok, amelyek még mindig késlekednek?
– Azonnal indítunk egy vizsgálatsorozatot, hogy megnézzük, pontosan mi történt az egyes bankoknál. Megvizsgáljuk, hogy hogyan hajtották végre a pénzforgalmi törvényt és a panaszkezelésre vonatkozó előírásokat. Nem zárjuk ki, hogy az egyedi ügyfelekig fogunk leásni, és azután határozzuk meg, hogy történt-e jogszabálysértés, és ha igen, milyen szankciókat kell alkalmazni. Most a vizsgálat elején vagyunk, de természetesen, amint eredményt érünk el, azt nyilvánosságra fogjuk hozni.