A fenntarthatóság 5 szabálya a szavaktól a tettekig
A Nielsen felmérése azonban azt mutatja, hogy ez nem reménytelen, a tettekre való áttérés már mérhető tendencia a fogyasztók körében, mind a vásárlások, mind a jó példa követésében.
A Conversation 320 olyan tudományos cikket elemzett, amely a fogyasztók társadalmi magatartásával foglalkozott és 5 egyéni, illetve közösségi magatartási formát talált a konkrét fenntartható akciókra való áttérésre
A példamutatás
Nagyon jó módszer, ha megmutatjuk másoknak, hogyan lehet segíteni a környezetet ahhoz, hogy fenntarthatók legyünk. Ez bizonyított tény például a napelemek területén. Ha valaki meghallja, hogy szomszédja sokkal kevesebb energiát fogyaszt, ő is törekedni kezd erre. Ha egy egyetemi campus létrehoz egy komposztálót hulladékainak reciklálására, más egyetemek is megteszik. A felmérésben szerepelt egy közösség, ahol néhányan elkezdtek napelemeket szerelni a háztetőjükre, és ez odavezetett, hogy a korábbinál 63%-kal több helyi lakost tudtak rávenni e megújuló energiaforrásra.
A szokások
Ahhoz, hogy új, fenntartható szokást vegyünk fel, szakítani kell a régivel. Ezt általában akkor könnyebb megtenni, amikor változás áll be az életükben, például máshová költözünk, munkahelyet változatunk, vagy olyan emberhez kerülünk közel, akinek kedvéért szívesen hagyunk fel korábbi szokásainkkal. Egy tanulmány kimutatta, hogy a közelmúltban új lakhelyre költözők gépkocsi-használata a felére csökkent.
Vannak, akik arra esküsznek, hogy a büntetéseknek megvan az ösztönző ereje a változtatásra. Ugyanakkor ez a megközelítés azzal a kockázattal jár, hogy ha esetleg a büntető szankciót feloldják, és az új szokás még nem rögzül, az illető újra a régi, helytelen módit követi.
Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!