GASZTRO
A Rovatból

Füge hamis csokiöntettel

Gluténmentes, laktózmentes, tejfehérjementes, tojásmentes desszert, ráadásul a kakaóra érzékenyek is fogyaszthatják.
Az Ételallergia Online receptajánlata - szmo.hu
2014. február 18.



A füge nyersen is különleges és egészséges csemege. Csak a friss, érett gyümölcsöt használjátok fel! Fogyasztás előtt alaposan mossátok meg, de nem kell meghámozni. Csokoládés vagy karobos öntettel, mandulaforgáccsal díszítve gyorsan elkészíthető, ízletes desszert, akár az ünnepi alkalomra is elkészíthetitek.

Hozzávalók:

4-6 db érett, nyers, friss füge

4 dkg garantáltan gluténmentes karobpor

4 dkg házilag darált porcukor

6 dkg gluténtól és tejtől mentes bio margarin

6 evőkanál meleg víz

10 dkg garantáltan gluténmentes egész, hámozatlan mandula

fuge6

fuge5

A mandulaszemeket pár percre forrásban lévő vízbe dobjuk, leszűrjük, és a héjuk eltávolítása után mandulaforgácsot készítünk belőlük. A fügéket megmossuk, szeletekre vagy négy részre vágjuk.

A karobport és a porcukrot szárazon csomómentesre keverjük. Hozzáadjuk a vizet és margarint, gőz fölött sűrűre főzzük. A fügét kis tálakban elosztjuk, mindegyikre karoböntetet csurgatunk, megszórjuk mandulával. Behűtve tálaljuk.

fuge2

fuge3

fuge4

fuge7

Tippek:

A karobpor a szentjánoskenyérfa terméséből készül, kiválóan alkalmas arra, hogy helyettesítsük vele a kakaót. Maga a karobpor is gluténmentes, de gluténérzékenyek csak garantáltan gluténmentes termékeket fogyaszthatnak, amely a betakarítás, gyártás, csomagolás, tárolás során nem szennyeződött gluténnal.

A porcukrot mindig házilag daráljátok, a készen vásárolt porcukor glutént tartalmazhat.

Recept: Copyright © Sz. Banadics Éva. Minden jog fenntartva.

Fotó: Copyright © Szegedi Éva. Minden jog fenntartva.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


GASZTRO
A Rovatból
Betiltják a műhús gyártását és forgalmazását Magyarországon
A döntés célja a lehetséges egészségügyi és környezeti kockázatok kizárása. Magyarország ezzel Olaszország példáját követi.


A magyar kormány hamarosan törvénybe iktatja a laboratóriumban előállított hús, vagyis a műhús teljes tilalmát. Az Agrárminisztérium már tavaly nyáron közzétette a terveit a tiltásról, de csak most nyújtották be a parlamentnek a jogszabálytervezetet, amelyet Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes kezdeményezett, és Nagy István agrárminiszter is támogat, vette észre a Telex.

Ha a törvényt elfogadják, Magyarországon tilos lesz műhúst előállítani és forgalomba hozni. Kivételt csak az orvosi és állatorvosi célú felhasználás jelentene. A tiltás egyik fő indoka, hogy az élelmiszerek közvetlenül beépülnek az emberi szervezetbe, ezért a kormány szerint fontos kizárni minden lehetséges negatív hatást.

A törvényjavaslat szerint

„a hagyományostól eltérő technológiákban és termelési módokban olyan potenciális veszélyek rejlenek, amelyek alapvető értékeinket fenyegetik. E kihívásokra még nem rendelkezünk megnyugtató válasszal.”

Ezért döntöttek úgy, hogy a műhús általános tiltása szükséges.

Az Agrárminisztérium korábban már kifejezte aggályait a műhússal kapcsolatban. Véleményük szerint nem biztos, hogy biztonságos fogyasztani, és negatív hatással lehet a vidéki gazdálkodásra, a környezetre, valamint a társadalmi egyenlőtlenségeket is növelheti.

A lap megjegyzi, hogy Európában Olaszország volt az első ország, ahol már 2023-ban betiltották a mesterséges hús gyártását és árusítását. Magyarország ezzel a lépéssel követné az olasz példát.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
GASZTRO
A Rovatból
Megszűnhetnek a megtévesztő tejterméknevek a boltokban
A kecskesajtnak valóban kecsketejből kell készülnie, és a tejfölben sem lehetnek adalékanyagok. Az új szabályok célja a fogyasztók jobb tájékoztatása és az egyértelműbb megnevezések.


Az Agrárminisztérium társadalmi vitára bocsátotta a Magyar Élelmiszerkönyv tejtermékekre vonatkozó előírásainak módosítását, vette észre az Agroinform.hu. A javaslat célja, hogy a fogyasztók pontosabb tájékoztatást kapjanak, és elkerülhető legyen a félrevezető termékelnevezés.

A tervezet egyik fontos eleme, hogy a „kecskesajt” elnevezést csak azok a termékek viselhetnék, amelyek 100%-ban kecsketejből készültek.

A tejalapú italoknál is szigorítás jöhet: ha egy termék víz hozzáadásával készült és tejtartalma 70%-nál alacsonyabb, akkor nem lehetne használni a „tej” megnevezést.

A javaslat a félzsíros tej elnevezésére is kiterjed. A módosítás szerint ezt a megnevezést csak a 2,8%-os zsírtartalmú tejek kaphatnák meg. Emellett előírnák, hogy a tejföl, a túró és a túrósajt előállítása során nem lehetne élelmiszer-adalékanyagokat használni.

A változtatások érintenék a kakaós és karamellás tejek összetételét is. A tervezet szerint ezekhez a termékekhez nem lehetne színezékeket hozzáadni.

A laktózmentes tejtermékek címkézésénél is pontosítanák az előírásokat: a maradék laktóztartalmat a csomagoláson „laktóztartalom < 0,1 g/100 g” formában kellene feltüntetni.

A módosítások a füstölt ízű termékek megjelölését is szabályoznák. A „füstölt” elnevezést csak azok a termékek viselhetnék, amelyek valóban füstölési eljárás során nyerték el az ízüket. A javaslat pontosabban meghatározná az ízesítő anyagok használatát is, hogy a termékek összetevői egyértelműen szerepeljenek a címkéken.

Az új szabályozás célja a fogyasztók tájékoztatásának javítása és a termékek összetételének átláthatóbbá tétele. A gyártóknak egy átmeneti időszakot biztosítanának, hogy felkészüljenek az előírásoknak való megfelelésre.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

GASZTRO
A Rovatból
A Simon’s Burger megállíthatatlan: márciusban New Yorkban nyitnak üzletet
Újabb mérföldkőhöz érkezett a Simon’s Burger: nemcsak hazai terjeszkedésük folytatódik, de a magyar sikermárka megveti a lábát az Egyesült Államokban is.


A Simon's étterem tulajdonosai – Tóth Máté és öccse, Simon – bejelentették, hogy márciusban New York szívében, a Union Square-en nyitják meg első amerikai éttermüket.

Egyelőre a Smashy nevű almárkájuk debütál a tengerentúlon, de ha az üzlet sikeresnek bizonyul, az előkészítheti a Simon’s Burger nemzetközi terjeszkedését is.

Az ambiciózus projekt több százmillió forintos beruházást igényel, amelyet teljes mértékben saját forrásból finanszíroznak, befektető bevonása nélkül.

A nagy bejelentés a Forbes Under 30 Summiton történt, ahol elmondták, hogy bár ennyi pénzből akár nyolc-tíz éttermet is nyithattak volna Párizsban vagy Bécsben, gyerekkori álmukat követve mégis New York mellett döntöttek. A testvérek elmondása szerint sokan őrültségnek tartják a lépésüket, de az ösztöneik eddig is jól vezették őket, és hisznek abban, hogy a Smashy koncepció Amerikában is megállja a helyét. A magyarországi sikereik adták a pénzügyi alapot a terjeszkedéshez:

2023-ban közel egymilliárd forintos árbevételt értek el, amelyet 2024-ben több mint háromszorosára, 3,3 milliárd forintra növeltek.

Miközben gőzerővel készülnek az amerikai piac meghódítására, itthon sem lassítanak. A napokban nyitották meg eddigi legnagyobb és legmodernebb Simon’s Burger éttermüket Budapest szívében, a Deák Ferenc téren. Az új helyszín nemcsak méreteiben kiemelkedő, hanem a legmodernebb konyhatechnológiával is fel van szerelve, így ikonikus hamburgereik gyorsabban és precízebben készülhetnek el. A vendégek kényelmét pedig egy emeletes játszóház is szolgálja, ahol a gyerekek szórakozhatnak, miközben a szülők nyugodtan élvezhetik az étkezést.

Az új üzlet nyitása hatalmas érdeklődést váltott ki: a megnyitó napján rekordmennyiségű ember gyűlt össze, a sor egészen a Fashion Streetig kígyózott.

A Simon testvérek számára ez egy újabb visszaigazolás, hogy a márkájuk iránti lelkesedés töretlen, és készen állnak arra, hogy ezt a sikert az Atlanti-óceán túloldalán is megismételjék.

Az amerikai nyitás költségei még nem láthatók pontosan, de a testvérek ragaszkodnak ahhoz, hogy továbbra is családi vállalkozásként működjenek, és nem terveznek külső befektetőket bevonni. „A mi kereteink elég tágak” – mondja Máté, aki szerint a Smashy amerikai piacra lépése egy logikus következő lépés a márka fejlődésében.

A Simon’s Burger sikertörténete tehát tovább íródik – és most már nemcsak Magyarországon, hanem a világ egyik legnagyobb gasztronómiai központjában is bizonyíthatnak.

(Forrás: Forbes)


GASZTRO
Megkóstoltuk a magyar csokit, ami tavasszal az űrbe megy
A magyar csokoládégyártás történelmet ír: a Stühmer egyik ikonikus édessége, a Korfu szelet különleges változata, a Stühmer Pillanat Korfu az űrbe készül!


A Stühmer, Magyarország egyik legpatinásabb csokoládémárkája most egy történelmi pillanat részese lesz: egy különleges édessége, a Stühmer Pillanat Korfu hamarosan a világűrbe utazik. A NASA jóváhagyásával Kapu Tibor, a HUNOR Magyar Űrhajós Program kutatóűrhajósa viszi magával a Nemzetközi Űrállomásra (ISS), hogy egy magyar édesség is képviselje hazánkat a csillagok között.

Egy merész ötlettől a világűrig

A Stühmer és a HUNOR-program együttműködése egy kreatív márkatervezési napon kezdődött, amikor felmerült az ötlet, hogy mi lenne, ha egy magyar csokoládé eljutna az űrbe. A gondolat nem maradt puszta fantázia: az ötletgazdák gyorsan kapcsolatba léptek a magyar űrmisszió szervezőivel, és megkezdődött a közös munka.

A legnagyobb kihívást az jelentette, hogy a NASA rendkívül szigorú élelmiszer-biztonsági követelményeinek is meg kellett felelni.

Az űrben nemcsak az számít, hogy egy termék finom legyen, hanem az is, hogy bírja a súlytalanság körülményeit, a nyomáskülönbséget és a hőmérsékleti ingadozásokat.

A Stühmer csapata a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetemmel (MATE) közösen kezdett kísérletezni, hogy megtalálják a tökéletes összetételt.

A fejlesztés végére egy olyan csokoládé született, amely küllemében és ízében is hű marad a klasszikus Korfu szelethez, de már alkalmas arra, hogy az űrben is fogyasztható legyen.

Megkóstoltuk az űrbe tartó magyar csokit

Először a hagyományos Korfu szelettel kezdtük a kóstolást, hogy legyen összehasonlítási alapunk. Ez egy klasszikus retró édesség: nagyon édes, krémes, habos állagú belsővel, amelyet vékony étcsokoládé-bevonat borít. Az ízvilágot a kakaós, vaníliás és mézes jegyek határozzák meg.

Ezután következett az űrbe készülő Stühmer Pillanat Korfu, ami gyakorlatilag egy bonbon.

A két termék között alig van érzékelhető különbség. A legnagyobb eltérés a bevonatban van, amely a Stühmer Pillanat Korfu esetében kicsit vastagabb. Ez az a módosítás, amelyet az űrbeli körülmények indokoltak.

A belső ugyanaz a puha, könnyed, habos krém, és a jól ismert ízvilág is megmaradt. Aki szereti a nosztalgikus, klasszikus csokoládékat, annak ez az élmény biztosan tetszeni fog.

Stühmer Pillanat Korfu
Korfu szelettel és Stühmer Pillanat Korfu egymás mellett

Hogyan kerül magyar csokoládé az űrbe?

Kapu Tibor kutatóűrhajós jelenleg Houstonban készül az Axiom-4 misszióra, amely során nemcsak tudományos kísérleteket végez majd, hanem személyes tárgyakat és egy kis hazai ízt is magával vihet az űrbe. Az ételek mindig fontos szerepet játszanak az űrhajósok életében, hiszen a Földtől távol minden olyan dolog, ami az otthonra emlékeztet, különösen nagy értéket képvisel.

A magyar űrmisszió szakemberei számára is fontos volt, hogy egy hazai élelmiszert is beválogassanak az ISS-re kerülő csomagba. Az édességválasztás nem véletlen: a csokoládé könnyen fogyasztható az űrben, ráadásul az édes íz sokak számára megnyugtató és energizáló hatású is lehet a hosszú küldetés során.

Nemcsak az űrben, hamarosan itthon is kapható!

Bár a Stühmer Pillanat Korfu hamarosan a világűrbe indul, a jó hír, hogy nemsokára mi is megkóstolhatjuk itt, a Földön! Az új csokoládé először a Stühmer szaküzleteiben lesz elérhető, darabos és nagyobb, zacskós kiszerelésben.

Érdemes figyelni a márka oldalait, mert biztosan hírt adnak majd róla, ha már kaphatóak az új csokoládék (a klasszikus Korfu szelet most is elérhető).

Ezen kívül érdemes a HUNOR - Magyar Űrhajós Program oldalát is követni, hiszen a sajtótájékoztatón csak annyit árultak el, hogy "valószínűleg tavasszal" juthat el a következő magyar kutatóűrhajós a világűrbe, de a pontos dátumot még homály fedi.

Ez a történet nem csupán egy csokoládéról szól – hanem arról is, hogy a magyar kreativitás és innováció valóban határtalan. A Stühmer Pillanat Korfu egy darabka Magyarország lesz az űrben, és ha már a csillagok közé is eljutott, mindenképpen érdemes kipróbálni itt, a Földön is!

A sajtótájékoztató résztvevői (balról jobbra): Juhos Norbert – a HUNOR-program Mission Managere, Mazurka Éva – a Stühmer minőségirányítási vezetője, Szende Attila – a Stühmer marketingigazgatója, Csóll Péter – a Stühmer tulajdonos-ügyvezetője, Farkas Bertalan – Magyarország első űrhajósa.

Link másolása
KÖVESS MINKET: