KULT
A Rovatból

10 klip az elmúlt 40 évből, amire nagyon szívesen emlékszünk

Hogyan lehet egy jó számmal vagy egy jó alapötlettel viccnek is rossz klipet forgatni? Az összeállításból kiderül.


A videomegosztó oldalak a retro klipek kimeríthetetlen tárházának bizonyulnak. Természetesen imádjuk a nyolcvanas-kilencvenes évek zenéit, ezért is bántó, sőt, már-már fájó, milyen minőségű klipek készültek abban az időben.

Vajon miért váltak ezek a klipek mára ennyire bárgyúvá vagy viccessé?

Például azért, mert már az alapkoncepció is rossz. Vagy jó az alapötlet, de az első perc után unalomba vagy viccbe fordul a jelenet. Láthatunk dermesztő jelmezeket szerencsétlen koreográfiával ötvözve, és olyan animációs megoldásokat is, amelyektől egy profi szakember már akkor sikoltozott volna. Nem volt pénz rendezőre, vagy volt pénz rendezőre, csak a rendezőnek nem voltak ötletei, vagy lettek volna ötletei, de már nem maradt pénz profi operatőrre? Nem tudjuk...

Szubjektív listánkon tíz vizuális bűnténynek számító klipet mutatunk be. Tartsatok velünk!

1. Pap Rita - Csovi Csovi Jasper (1994)

Az énekesnő a nyolcvanas évek végén, az Interpop fesztiválon tűnt fel. A kilencvenes évek elején produkált férjével, Bodnár Attilával (Modern Hungária) hatalmas lemezeladásokat. Először egy feledhető formációt hoztak létre, majd a kudarc után saját kiadót alapítottak, és nekiláttak a slágergyártásnak. Egy kaptafára készült gyermekdalok tömegével spammelték a lemezboltokat, slágerlistákat. Egyébként óriási sikert arattak, talán részben a borzasztó, és éppen ezért könnyen megjegyezhető dalcímek miatt. A gyerekeknek bejöttek ezek az egyszerű, kedves, szájbarágós témájú nóták. A gyerekek szülei közül már nem mindenkinek... A dalok és a klipek közül kiemelkedik az agyonjátszott Csovi Csovi Jasper. Dermesztő.

2. Záray Márta - Homokóra

Azt hiszed, nem lehet eladni úgy egy dalt, hogy az énekesnő az égvilágon semmit nem csinál, csak ül egy karosszékben? Akkor tévedsz! Záray Márta örökzöld slágere erre a példa. A gyönyörű hangú énekesnő férjével, Vámosi Jánossal alkotott híres és kedvelt duót. Célközönségük a szép melódiákra és magyar szövegű dalokra vágyó középkorúak és idősek voltak. Az 1977-ben kiadott Homokóra (Farkas Nándor és ifjabb Boros István alkotás) az egyik legismertebb melankolikus hangulatú sláger, a rádiós és televíziós kívánságműsorok kötelező darabja.

3. Ossian: Sörivók (1988)

Koncertfelvétellel, lendületesen indul a klip, aztán feltűnnek az Ossian tagai, ahogyan az utcán mennek, majd a nagyon gagyi kocsmai jelenetet látjuk, és az ember elneveti magát. Innentől egy percig sem tudjuk komolyan venni a klipet. Talán elég lett volna a koncertjelenetekből összevágni a videót. A kevesebb néha több... Pedig az Ossian az egyik legjobb hazai zenekar volt, hatalmas rajongótáborral. A nyolcvanas évek közepétől a kilencvenes évek közepéig 7 stúdióalbumot adtak ki. Aztán feloszlottak, újjáalakultak, hogy a 2000-es években egy botrányosan sikerült koncerttel írják be magukat a negatív rekordok közé.

4. Zoltán Erika - Pop-Hopp (1991)

Nem találtuk a szavakat, amikor először láttuk. És képtelenek voltunk értelmezni a jelmezeket. Itt volt pénz forgatásra, profi szakemberek dolgoztak rajta, az eredmény - igazán ütős koncepció hiányában - mégis középszerű. Lehet, hogy tévedünk, de az az érzésünk, hogy Zoltán Erika társának (későbbi férjének), a táncos Robby D.-nek a keze van a dologban. A klip külön érdekessége az egyik háttértáncos, aki ismerős valahonnan. Kire emlékeztet? Ja, hogy ő Robby D!

5. Dolly Roll - Arrivederci Amore (1985)

A Hungária feloszlása után alakultak, és alig kezdtek a közös munkához, már elképesztő sikereket értek el. A klasszikus felállással, Flipper Öcsivel és Zsoldos Gáborral 1987-ig zenéltek, és még pár évig a csúcson voltak. Aztán a kilencvenes évek közepére kifulladt a dolog. Kicsit szüneteltették a közös munkát, aztán gyerekdalokkal próbálkoztak. (A Tipi-Tapi Dínónak éppen olyan bizarr a címe, mintha Pap Rita és Bodnár Attila adta volna.) Hiába, a régi fény megkopott. Ebben a bájosan egyszerű, romantikus, naiv, stúdióban felvett klipben még fénykorában láthatjuk a 2008-ban elhunyt Flipper Öcsit.

6. R-Go - Ergo: létezem (1983)

Szikora Róbert mindig is profi szórakoztató mester volt, és kiválóan ráérzett az R-Go megalapításakor, hogy milyen rést kell betölteni a poppiacon. Éppen ezért döbbentünk meg, amikor a feledés homályából újra előtört ez a klip. Az egyetlen értelmes magyarázat, hogy ez csak a Pulzushoz vagy más zenei műsorhoz készült sebtében elkészített felvétel.

7. Lord - Egyedül (1990)

Kiváló példa arra, hogy mi történik, amikor menet közben megakad a történet. És arra, hogy a jó alapkoncepciót miként lehet elrontani brutálisan rossz technikával és átgondolatlan forgatókönyvvel. A jobb sorsra érdemes szombathelyi Lord a nyolcvanas évek rockhullámát lovagolta meg, vegyes sikerrel. Nem voltak olyan rosszak, valaki igazán tolhatott volna a zenekarba egy kis pénzt, a tinédzserek imádták őket. Kár értük.

8. Pa-Dö-Dő - Szédült éjjel (1989)

A duci, színes hajú, nagyszájú lányokat is az Interpop fesztiválnak köszönhetjük. 1989-ben bombaként robbantak a köztudatba, és tíz-tizenöt éven át alig volt rendezvény, amelyen ne látták volna őket szívesen. Részben azért, mert értettek ahhoz, hogyan kell a közönséget bevonni, jó hangulatot teremteni egy -egy koncerten. Kezdetben persze a klipjeik nem lépték túl a vicces, aranyos, kreatív, de azért elég fapados szintet - erre bizonyíték a Szédült éjjel is. Mondjuk ezen legalább nem unatkoztunk.

9. Szandi: Szerelmes szívek (1991)

Szemtelenül fiatal volt, amikor először feltűnt egy klipben kis sapkával a fején. Tinik ezrei votak oda érte az első perctől fogva, könnyen lehetett azonosulni a tizenéves kislánnyal, akik talán ők is lehetnének. Fenyő Miklós jó menedzser volt, és a kicsilány fülbemászó slágereket kapott. De ez a klip... A legkisebb probléma vele az, hogy a Nyugatinál lévő Meki belső terét használták. Az első percben rájöttök, mi vele a gond.

10. Csongrádi Kata: Millió rózsaszál

A világért sem akarjuk bántani az 50 felettiek és a betelefonálós kívánságműsorok halhatatlan kedvencét, a bájos Csongrádi Katát. Csak két kérdésünk lenne. Mitől klip az, ahol csak sétál valaki egy ablak előtt? És miért kellett rózsaszín ködbe burkolni a fejét?

Ti mit tennétek a listára?

Ha tetszett az öszeállítás, ajánld másoknak is!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Az év legfeszültebb filmje megmutatja, mi történne, ha atomrakétát lőnének ki az USA-ra – A Feszült helyzet izzasztóan reális veszélyekkel paráztat
A bombák földjén és A bin Láden-hajsza rendezője remek színészek segedelmével hozza ránk a frászt, s veti fel, hogy milyen gyorsan véget érhet az általunk ismert világ.


Az első Oscar-díjas női rendező, Kathryn Bigelow új filmje ijesztően reális és hiteles képet fest korunk egyik legnagyobb félelméről: mi történik akkor, ha valahonnan (nem tudni pontosan, honnan) kilőnek egy nukleáris rakétát az Egyesült Államokra? Izgalmas alapvetés.

És nem tipikus feldolgozás.

A Feszült helyzet ezzel indul, bemutatva az USA nemzetbiztonsági és egyéb szerveinek működését, pontosabban, hogy miként is kezelnek egy ilyen helyzetet. Sőt, mindjárt három szempontot kapunk.

Az elsőben egy reggel Olivia Walker kapitányt (Rebecca Ferguson) arról tájékoztatják a Fehér Ház hadműveleti központjában, hogy egy csendes-óceáni figyelmeztető radar egy azonosítatlan rakétaindítást észlelt, s meglepő módon nem az indításkor, hanem már repülés közben észlelte azt. Eleinte észak-koreai rutintesztnek vélik, a helyzet azonban ijesztő fordulatot vesz, amikor a rakéta alacsony pályára áll, a számítások szerint pedig 20 percen belül becsapódik az Egyesült Államok területén, konkrétan Chicagóban.

Elindul a videókonferencia a hadműveleti központ, a Pentagon és a fegyveres erők különböző parancsnokságai között, amelyhez utoljára maga az elnök (Idris Elba) csatlakozik. Elindítanak két földalapú elfogórakétát (GBI) is, hogy semlegesítse a nukleáris robbanófejet, közben pedig elkezdik evakuálni a fontos személyeket. Egy ponton, nem sokkal a rakéta becsapódása előtt, amikor az elnöknek egy a világ sorsát meghatározó döntést kell meghoznia, elsötétül a kép, majd visszaugrunk 30 percet az időben, és átváltunk a következő nézőpontra.

A másodikban a STRATCOM parancsnoka, Anthony Brady tábornok (Tracy Letts) értesül a kilövésről, és csatlakozik a többi fél konferenciájához, miközben a helyettes nemzetbiztonsági tanácsadó, Jake Baerington (Gabriel Basso) fontolóra veszi, hogy a támadást Észak-Koreának tulajdonítsa, így a Nemzetbiztonsági Ügynökség szakértőjéhez, Ana Parkhoz (Greta Lee) fordul.

Ő pedig arra következtet, hogy Észak-Korea képes tengeralattjáróról indítható ballisztikus rakétákat használni. Azonban egyik fél sem képes egyértelműen beazonosítani a rakéta eredetét.

A harmadik nézőpontban pedig már az elnök áll a középpontban, akit egy kosárlabdameccsen tájékoztatnak a nukleáris veszélyről. A Titkosszolgálat azonnal evakuálja, a kocsiban, majd a helikopteren pedig Baerington és Brady véleményét figyelembe véve érzelmileg összeomlik, hiszen egy olyan döntést kell meghoznia, ami megpecsételheti a világ sorsát: vajon mérjen-e válaszcsapást a támadó országra, noha senki sem biztos, melyik országról is van szó.

Kathryn Bigelow-ról azt eddig is tudtuk, hogy ért a suspense-hez. A pattanásig feszült pillanatok és atmoszféra mestere ő, amit a 2009-es A bombák földjénben (amiért a filmtörténelemben elsőként megkapta a legjobb női rendező Oscar-díját, azóta pedig még ketten követték őt: Chloe Zhao A nomádok földjéért és Jane Campion A kutya karmai köztért) és a 2012-es Zero Dark Thirty – A bin Láden-hajszában is bizonyított. A Feszült helyzet azonban abban elüt e két filmtől, hogy most nem megyünk ki terepre, főként szoba- és terembelsőkben játszódnak a jelenetek, a csodás sztárgárdának köszönhetően (olyan további színészek tűnnek még fel a fent felsoroltakon kívül, mint Jason Clarke, Jared Harris, Anthony Ramos, Jonah Hauer-King, Moses Ingram, Brian Tee, Willa Fitzgerald vagy Kaitlyn Dever) azonban nem is hiányoznak a nagyszabású külsők és/vagy katonai bevetések.

Nincs is ezekre idő, hiszen mindegyik szempont bő félórát fed le, a rakéta észlelése után pedig mindössze 19-20 perc van a becsapódásig, tehát ennyi idő áll rendelkezésre feldolgozni a válságot.

A Feszült helyzet nézői közül biztosan sokan csalódottak lesznek a lezárás miatt, Kathryn Bigelow azonban sosem az olcsó hatásvadászatra utazott. Noah Oppenheim (Az útvesztő, A beavatott-sorozat: A hűséges, Jackie, Nulladik nap) forgatókönyve alapvetően azért elképesztő, már látszólag ijesztően hitelesen mutatja be a legfelsőbb amerikai szervek protokolljait, s ebben leledzik legfőbb érdkességfaktora is: megláthatjuk, hogyan működik a zárt ajtók mögött (ahova a legtöbbünknek sosem lesz esélye bekukucskálni) egy ilyen helyzet felismerése és kezelése.

Az év egyik legfeszültebb filmjéről van tehát szó, amely azonban a válaszadás helyett inkább (jogos) kérdéseket vet fel, és meglegyint minket egy olyan, az általunk ismert világot elpusztító szcenárióval, amely a valóságban is könnyedén bekövetkezhet.

Ebben áll a film ereje, és nem abban, hogy robbanásokat, várospusztítást és katonai hadmozdulatokat vagy gombafelhőket mutogasson.

Stílusában épp emiatt leginkább talán a Tizenhárom nap: Az idegháború című 2000-es Kevin Costner-filmhez hasonlít, amelyben a Kennedy-adminisztráció próbálja kezelni 1962-ben a kubai rakétaválságot, amikor könnyedén kirobbanhatott volna a III. világháború. A Feszült helyzet is ezt a lehetőséget veti fel: egy atomháborúét, csak már a modern korban. Egy olyanban, amikor mindenkinek viszket az ujja, s a legfőképp azoké, akik meg is tudnak nyomni néhány végzetes gombot…


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Meghalt Ganxsta Zolee édesanyja
Kassai Ilona Kossuth- és Jászai Mari-díjas magyar színésznő 97 éves volt.


Ganxsta Zolee a Facebookon tudatta, hogy kedden elhunyt édesanyja, Kassai Ilona, Kossuth- és Jászai Mari-díjas színésznő.

Az 59 éves rapper szerda este osztotta meg a hírt, egy közös fotóval és szívszorító sorokkal búcsúzott, vette észre a Blikk.

„Tegnap este drága Édesanyám, Kassai Ilona az angyalok közé került, a Mennyek országába. Egy igazi művész volt, és a legjobb anya. Köszönöm mindenkinek, aki most egy picit megemlékezik róla a szívében”

- olvasható a zenész posztjában.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt Komjáthy György
A Magyar Rádió egykori zenei szerkesztője 91 éves volt.


Életének 92. évében elhunyt Komjáthy György EMeRTon-díjas és Fonogram szakmai életműdíjas magyar zenei szerkesztő, a Magyar Rádió volt munkatársa – közölte családja a közösségi médiában.

Komjáthy 1952–1959 között a Bartók Béla Zenei Szakközépiskola orgona-zeneszerzés-népzene szakán tanult, majd 1958–1993 között a Magyar Rádió technikai rendezője, majd zenei szerkesztője volt. 1964–1998 között a Vasárnapi koktél, 1965–1993 között a Csak fiataloknak, 1970-től a Töltsön egy órát kedvenceivel, 1971-től a 25 perc beat és A beat kedvelőinek című műsorok szerkesztője volt.

1986–1997 között a Danubius Rádió zenei szerkesztője volt, az utolsó három évben már nyugdíj mellett. 1999-től a Sláger Rádió Nem csak fiataloknak című kívánságműsorának társszerkesztője.

Gyermekei így emlékeztek meg róla: „Szeretted az életet, imádtad a családodat, rajongtál a hobbidért, a zenéért, munkádért. Öt hete még aktívan dolgoztál – ahogy mondtad. Azt tervezted, hogy a rádiózás 100 éves születésnapján virágot teszel második otthonod, a Bródy Sándor utca 5-7 épületéhez. Sajnos december 1-jén már nem lehetsz ott.”


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Egy előadás, amit soha nem felejtesz el – és amiről nem készíthetsz képet
Nem tudom, hányszor lehet ellőni azt a mondatot, hogy ilyet még nem látott a világ! De talán ez most nem túlzás. A Walk My World új szintre emeli az immerzív színházat.


Aki valaha hallott már a Recirquel társulatról, vagy látott tőlük bármilyen előadást, az tudhatja, hogy látványban és érzelemben nincs hiány náluk. És nagyjából azt is sejtheti, hogy most mire számíthat... vagy talán mégsem. Mert ez a produkciójuk minden eddiginél nagyobb, és nemcsak méreteiben, hanem abban is, amilyen mértékben hat a nézőre.

Úgy érkeztem a sajtótájékoztatóra, mint mindenki más: kíváncsian, de fogalmam sem volt, hogy pontosan mi fog történni. Abban biztosak lehettünk, hogy fotózni és videózni lehet — ami már önmagában is különleges lehetőség volt, hiszen a Walk My World előadásán ez majd tilos lesz.

Ebben a világban, ahol mindent meg akarunk osztani, ahol a pillanatok értéke sokszor a megörökítésükön múlik, furcsán hangzik, hogy itt pont az ellenkezője történik: életed legextrább előadását éled majd át, de el kell tenned a telefonodat.

Bevallom, elsőre ez nekem is furcsán hangzott. A bizonytalanság csak akkor kezdett oldódni bennem, amikor meghallgattuk a készítőket, és lassan elkezdett összeállni, hogy miről is van szó.

A tájékoztató után megkaptuk az első instrukciókat: maszkokat vettünk át, amit végig viselnünk kellett. Már ettől megváltozott a hangulat.

Ezt követően csoportokra osztottak minket, hiszen az előadásból mi is csak egy-egy apró jelenetet nézhettünk meg. Én fotós kollégámmal Hector otthonába pillanthattam be.

Ahogy a hosszú folyosókon sétáltunk, már maga az út is felépítette bennünk ezt a külön világot. Nem tudtuk megmondani, milyen korban járunk — egyszerre volt időtlen és nagyon konkrét. De a falak, a fények, a hangok határozottan baljós hangulatot árasztottak. Abszolút érthető, hogy ez miért csak felnőtteknek szóló program.

Az első jelenetben egy férfi táncát nézhettük végig. Képtelenség volt nem érezni, mennyire más ez így, pár lépésnyire az előadótól.

Őszintén: kicsit zavarban voltam. Más egy színpadon látni ezt, mint így, testközelből.

De pont ez a zavar az, ami miatt nagyon működik az egész. Mert kizökkent. Mert megkérdőjelezi azt is, hogy mit jelent nézőnek lenni egy előadáson.

Aztán továbbmentünk a fő térbe, ahol a finálé zajlik majd. Itt már több szereplő volt és óriási nyüzsgés.

Itt sokkal könnyebb volt kívülről nézni az egészet, de közben azt is biztossá vált, hogy a legnagyobb hatást azok a pillanatok váltják majd ki az emberekből, amik intim terekben zajlanak.

És az ilyen jelenetekből az összeset nem láthatja majd mindenki, hiszen egyszerre zajlik több produkció, több különböző ponton.

És ez az, ami miatt tényleg nem tudom megmondani, hogy ki mit fog érezni — csak azt, hogy valamit biztosan.

A Walk My World élménye: immerzív mitológiai utazás Budapesten

A Recirquel új produkciójában a néző szó szerint a történet részévé válik: a 2,5 órás előadást egy 6000 m²-es, filmes díszleteket idéző térben szabadon járhatja be.

A közönség saját útját járva döntheti el, melyik mitikus karaktert, istent, hőst vagy különös lényt követ majd, és mely jeleneteknél időzik el hosszabban.

A látogatók közelről követhetik az előadóművészek mozdulatait, bejárhatják titkos szobákat, megérinthetik a berendezési tárgyakat, és még egy elrejtett bájitalt is kipróbálhatnak. Az élményt erősíti, hogy a nézők maszkot viselnek, így láthatatlan megfigyelők lehetnek.

De a Recirquel produkciója nem csupán egy élménytér, hanem egy gazdag, mitológiai alapokon nyugvó történet is egyben.

A Walk My World Vergilius eposzának, Aeneas és Dido szerelmi tragédiájának modern feldolgozása.

Ez az ókori mítosz kel életre 220 különálló jelenetben, lenyűgöző újcirkusz és tánc produkciók közepette, teremtve meg ezt a minden érzékszervre ható, lüktető, érzéki világot.

Az alkotói munka mélységét mutatja, hogy az előadáson több mint 20 különféle cirkuszi zsáner látható, köztük olyan ritkaságok, mint a tízméteres magasságban repítő orosz hinta, a cyr vagy a rhönrad. A táncművészet is rendkívül gazdag repertoárral bír: a kortárs tánc és a balett mellett a kontakt improvizáció is hangsúlyos szerepet kap.

A filmszerű látvány élményét emelik a technikai részletek. A 150 fős stábot olyan nemzetközi kiválóságok is segítették, mint a világhírű brazil Grupo Corpo vagy az amerikai táncművész, Bill Shannon, ezzel is aláhúzva az előadás világszínvonalát.

A 6000 m²-es térben több mint 10 000 kellék szolgálja a hitelességet, melyek többsége az 1920-as évektől a '70-es évekig használt retro tárgyak és antikvitások egyedi válogatása.

A látványtechnikai csúcspontok között említendő egy ötméteres, az artistákkal együttműködő robot, valamint a földről felemelkedő ágyak és asztalok. Az előadóterek falait kortárs képzőművészek egyedi grafikái és falrajzai teszik még varázslatosabbá.

Az előadás számokban

Premier: 2025. november 5.

Heti előadások száma: 5

Játékidő: kb. 2,5 óra

Előadóterület: 6000 m²

Próbafolyamat: 6+ hónap

Előkészület: 5 év

Kreatív stáb: 150 fő

Előadók: 32 artista és táncművész, 4 kontinensről

Szereplők száma: 25 mitológiai szereplő

Szobák száma: kb. 40 különálló helyiség

Kellékek: több mint 10 000 egyedi tárgy

Jelenetek: 220 különálló részlet

Zenei sávok: 64 csatornán megszólaló hangzás

Műfaji gazdagság: több mint 20 különböző cirkuszi műfaj

Vági Bence rendező-koreográfus szerint a Walk My World unikális attrakciója lesz Budapestnek, hiszen ehhez hasonló léptékű immerzív élményt eddig csak a világ legnagyobb művészeti központjaiban (New York, Sanghaj, London) láthattak a nézők.

Ez az előadás épp azért fontos a mai közönség számára, mert a hagyományos, állatos cirkuszt felváltó új megközelítést XXI. századi köntösben viszi színre:

emberi akrobatákat és táncművészeket állít középpontba olyan monumentális térben, ahol minden mozdulatnak értelme és története van.

A modern közönség, aki megszokta a digitális ingereket, itt valóban valami olyan élménnyel találkozik majd, ami minimum az előadás idejére teljesen kiszakítja a valóságból.

A Recirquel Társulatot 2012-ben alapította Vági Bence rendező-koreográfus, mára a kortárs előadóművészet vezető társulatai között tartják számon a világon. A Recirquel a legkeresettebb magyar kulturális produkció külföldön: évente több száz előadást mutat be a legnevesebb színházakban és művészeti fesztiválokon világszerte – New Yorktól Edinburgh-ön át Dél-Koreáig. A társulat egyedi, az újcirkuszt, a modern és klasszikus táncot ötvöző formanyelvét, a cirque danse-t, a többi között olyan nemzetközi sikerű produkciók fémjelzik, mint a My Land (2018), a Solus Amor (2020), az IMA (2022) és a Paradisum (2024). 


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk