KULT
A Rovatból

Az új cirkusz nagyon szexi – a Recirquel Münchenben

Németország legkülönlegesebb téli fesztiválján jártunk, ahol jelenleg is egy magyar csapat ejti ámulatba a közönséget. Méghozzá a cirkusz jövőjét megmutatva.


Jelenleg az egész világunkat a karácsonyi hangulat járja át. Itt Budapesten, a Bazilika előtti tér varázsol el minket, és néha az ember kíváncsiságból körbejárná egész Európát, hogy megtudja, máshol hogyan jönnek hangulatba az emberek.

Hát kérem, nem is kell olyan messze menni ahhoz, hogy csodát lássunk. Mi például a Keletiben pattantunk fel a vonatra az egyik reggel, és az ebédünket már Münchenben fogyasztottuk el, a Tollwood Festival előkészületeit bámulva.

Ez a fesztivál pedig több szempontból is izgalmas és gondolatébresztő élmény volt. Hiszen a Tollwood divatosan szólva egy téli "ökofesztivál". Így hozza az adventi hangulatot a vásárral, forralt borral és lángossal (igen, a németeknél is megy a lángosunk!), de mellette sokszínű, nemzetközi, és átjárja a környezet és klímavédelemről való értekezés programok és kiállítók tekintetében is.

Ha csak a gasztronómiát nézzük, itt nincs egyszer használatos pohár vagy evőeszköz, de például van annál több egészséges, bio, vegán vagy vegetáriánus étel.

És a vásári forgatagban sem használhatatlan játékok sorakoznak egymás után, hanem igazi kézműves csodák.

És természetesen a fellépők is gondosan és tudatosan vannak kiválasztva a bolygóvédő tematika mentén.

Így történhetett meg az, hogy egy magyar csapat, a Recirquel Újcirkusz Társulat kapott meghívást, hogy november 26. és december 31. között összesen 33 alkalommal játssza el a Párizs Éjjel című produkciójukat.

A Vági Bence által rendezett, ’30-as évek francia varietévilágát megidéző előadás sokak számár ismerősen csenghet, hiszen 2014-ben debütált, de idén nyáron egy ráncfelvarráson esett át, és a müncheni közönség elé már ebben az új formájában kerül.

Először a próbán pillanthattunk meg részleteket az előadásból, és már akkor szépen körvonalazódott, mire utal az "újcirkusz" jelző a társulat nevében.

Itt van a cirkuszi sátor, és vannak itt artisták meg légtornászok... De hol van a porondmester? Hol van a bohóc? Hol vannak az állatok? Amikor az én generációm a cirkusz szót kiejti a száján, sok olyan klasszikus elem ugrik be, amit nehéz  lesz kitörölni vagy felülírni. És persze minden elemet nem is kell, de az igények tagadhatatlanul változnak.

Sokan nem feltétlenül szeretnének zebrákat és elefántokat látni a porondon, de a humorra, a lenyűgöző látványvilágra és az izgalmas történetekre még mindig kíváncsiak vagyunk.

(Megjegyzem, állatos cirkuszt is lehet emberségesen kivitelezni, de ez egy másik téma...)

Kérdés, hogy ezt meg tudja-e adni nekünk az új cirkusz. Kérdés, hogy ébren tudja-e tartani a figyelmünket egy előadás, amiben nem jelennek meg egzotikus vadak, és ahol hiányzik megannyi klasszikus elem.

A kérdések megválaszolását a darab végére hagytam.

A bemutató napján már teljesen más hangulat uralkodott a tükrös sátorban. Hiszen a Párizs Éjjel előadásnak igazán egyedi körítést álmodtak meg a szervezők.

A nézők asztaloknál ülve, finom falatokat kóstolva, borozva élvezhetik a produkciót. És bár bennem felmerült, hogy mi van akkor, ha az ital elveszi a figyelmet a showról, azonnal meg is adtam magamnak a választ, ahogy az embereket figyeltem, miközben elfoglalták a helyüket:

Ezek németek! Illedelmesek és csendesen mulatnak ha kell. Nem lesz baj!

Már az első tíz percben elkezdett kattogni az agyam. Mert éreztem, hogy itt megvan minden ami kell, és semmi sem hiányzik a régi cirkuszból. Mi a titok?



Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Tragédia a Netflix velencei forgatásán: a stáb szeme láttára meghalt a sikersorozat rendezőasszisztense
Diego Borella az Emily Párizsban ötödik évadának munkálatai közben esett össze. Az orvosok a Hotel Danieli épületébe siettek, de már nem tudták megmenteni a 47 éves rendezőasszisztenst.


Tragikus esemény árnyékolta be az Emily Párizsban forgatását Velencében: váratlanul elhunyt Diego Borella, a Netflix népszerű sorozatának rendezőasszisztense.

A Daily Mail beszámolója szerint az ötödik évad utolsó jeleneteinek felvétele zajlott a lagúnák városában, amikor Borella a stáb jelenlétében összeesett.

A La Repubblica információi szerint

az orvosok csütörtök este, 7 óra körül érkeztek a történelmi Hotel Danieli épületébe, de már nem tudták megmenteni az életét.

A rendezőasszisztens mindössze 47 éves volt. A hírek szerint halálát valószínűleg szívroham okozta.

A tragédia után a forgatást ideiglenesen felfüggesztették. Az ötödik évad velencei jeleneteit augusztus 15-én kezdték rögzíteni, és eredetileg hétfőn fejezték volna be a munkát.

Diego Borella 1978-ban született Velencében. Elismerést szerzett rendezőként és íróként, tanulmányait Rómában, Londonban és New Yorkban folytatta. Közösségi oldalain meséket, haikukat és színdarabokat is megosztott.

(via Femina)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Tóth Gabi: kimegyek mindjárt, azt kint valakit agyonverek – A Megasztár előzetese szerint bőven lesz feszültség a tehetségkutatóban
Herceg Erika könnyeit törli, Curtis kiakad és káromkodik, Marics Peti pedig kiabálni kezd.


Hamarosan érkezik a Megasztár idei évada. A csatorna egy előzetest is megosztott, melyből kiderül, hogy bőven lesznek megint feszültségek, sértődések, könnyek.

A műsorban új mesterek is érkeznek. A zsűri tagjai: Tóth Gabi, Herceg Erika, Curtis és Marics Peti. Ördög Nóra pedig új társat kap a műsorvezetéshez, Till Attila helyett Szépréthy Roland lesz a partnere.

VIDEÓ: A Megasztár beharangozója


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Fotók: Káprázatos légi parádéval ünnepelte a honvédség augusztus 20-át
A bemutatón nemcsak a jól ismert régi helikopterek, hanem vadonatúj harci és szállító gépek is feltűntek, amelyek most először repültek a főváros felett.


Budapest felett idén is látványos légi parádéval ünnepelte Szent István napját a Magyar Honvédség. A programban minden olyan repülő eszköz bemutatkozott, amely a honvédség birtokában van, köztük vadonatúj harci és szállító gépek is, amelyek most először tűntek fel a főváros felett.

Az érdeklődők a bemutatón láthatták

a már jól ismert MI–17 és MI–24 helikoptereket, de a legújabb H145M és H225M típusok is feltűntek.

Az eseményen készült fotóinkat itt tudjátok megnézni (kattintás után galéria nyílik):


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
A romantikus komédia, ami se nem vicces, se nem romantikus, de épp ettől lesz jobb és több – Kritika a Többesélyes szerelemről
Mondd, te kit választanál? A dúsgazdag, magas, jóképű és sármos üzletembert, vagy a csóró, magas, jóképű, sikertelen színész exedet? Itt a szerelem ötven árnyalata!


Celine Song nevét 2023 januárjában kezdte hajtogatni szinte mindenki az amerikai filmes körökben, amikor első filmjét, az Előző életeket bemutatták a Sundance Filmfesztiválon. Nem véletlenül, hiszen egy csodás alkotásról volt/van szó, amelyben két dél-koreai gyerekkori jó barát (talán több is annál), a Föld két legtávolabbi pontjára kerül, majd felnőttként újra felveszik a kapcsolatot, és maguk sem gondolják, hogy ez milyen érzelmeket ébreszt bennük.

A film átfesztiválozta a világot, majd 2024 januárjában végül a magyar mozikba is befutott (igaz, 2023 szeptemberében már el lehetett csípni a CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztiválon), nem sokkal később pedig két Oscar-díjra is jelölték, a legjobb film és a legjobb eredeti forgatókönyv kategóriáiban.

S hogy mi volt az Előző életek titka? Minden bizonnyal a benne rejlő őszinteség, hitelesség és emberiesség. Egy apró és érzékeny, sokszor szavak nélkül is sokatmondó alkotásról van szó, amellyel a dél-koreai Celine Song számára megnyíltak Hollywood kapui. Ő pedig rendesen betrappolt rajtuk. A következő filmjéhez ugyanis már olyan álomgyári nagyágyúkat sikerült megnyerni, mint Anastasia Steele, A mandalóri és Amerika Kapitány, vagyis Dakota Johnson, Pedro Pascal és Chris Evans.

Ha pedig az Előző életek egyik fő erénye az őszinteség volt, akkor ezt Song a Többesélyes szerelemmel rendesen kimaxolta. Talán túl is tolta… De hogyan lehet túltolni az őszinteséget? Nos, a sztori szerint a sikertelen színésznőből sikeres házasságközvetítővé vált Lucy Mason (Dakota Johnson) „örök szingliként” azt állítja, hogy vagy egyedül fog meghalni, vagy egy gazdag férfihoz megy feleségül. A szakmai sikerei ellenére Lucyt azonban egyre inkább frusztrálják ügyfelei irreális elvárásai. Részt vesz egy korábbi kliense esküvőjén, ahol megismerkedik a tehetős befektetővel, Harryvel (Pedro Pascal), aki élénk érdeklődést mutat iránta, de Lucy elutasítja, s azt javasolja, inkább legyen a cége ügyfele, hiszen ő lenne a legkapósabb férfi.

Lucy az esküvőn ráadásul váratlanul találkozik az exével, Johnnal (Chris Evans) is, aki éppen felszolgál a násznépnek, és továbbra is várja, hogy befusson színészként. Felelevenítik a közös múltjukat, amely az anyagi nehézségeik miatt ért véget.

Hősnőnk tehát nehéz helyzetbe kerül: választania kell a jóképű, sármos és mocskosul gazdag Harry, vagy a szintén jóképű, de csóró John között.

A Többesélyes szerelem magyar címe nyilvánvalóan a sztori romkomos oldalára utal, s ezzel próbálja becsábítani a nézőket a mozikba. Az eredeti cím, a Materialists (Materialisták) azonban már jóval őszintébb, hiszen Celine Song filmje egyrészt nem vígjáték, másrészt, ha lehet ilyen jelzővel illetni, akkor inkább antiromantikus film. A főhősnő ugyanis meg van győződve róla, hogy a házasság egy kölcsönösen gyümölcsöző üzlet két fél között, és a boldogságot az anyagi biztonság hozza el (persze az sem baj, ha a férfi jól néz ki, magas, és korban is stimmel).

Mert passzolhat egymáshoz bármennyire két ember, ha nincs elég pénz a közös életükre, az csak vitákat, veszekedéseket generál, szóval a szerelem nem elég a teljes boldogsághoz.

Song filmje tehát minden, csak nem a klasszikus hollywoodi értelemben vett romantikus film. Inkább megöli a romantikát.

Aztán persze a két férfi közt tipródó Lucy is kezdi felfogni, hogy nem lehet mindent matekkal megoldani, de addira a Többesélyes szerelem már elvesztette a szimpla romkomra izguló közönsége érdeklődését. Épp ezért is számít bátor vállalkozásnak: nem azt kapjuk, amit várunk tőle, és nem biztos, hogy örülünk annak, amit kapunk, de az biztos, hogy el fogunk gondolkodni rajta.

A film első fele épp ezért erősebb is, mivel abban kapjuk az arcunkba ezt a hollywoodi csöpögős romantikát kíméletlenül ledózeroló őszinteséget, a második felére már inkább kezd a cselekmény olyan irányt venni, mint ami ellen korábban oly ékesen felszólalt.

Azért így is távol áll a giccstől, csupán Song megijedt kissé a saját felvetésétől és a nézők teljes elidegenítésétől. Persze ezzel sincs semmi baj, hiszen a Többesélyes szerelem így is emlékezetesebb, mint a műfajbeli átlagos limonádék, és savanyúbb azoknál, mivel jóval több citromot facsartak bele.

E film kapcsán azonban már nem lehet elmondani, hogy szavak nélkül is sokatmondó lenne, annyi benne a szövegelés, és bizony épp ennyivel marad el az Előző életektől. Song első rendezésében a karakterek minden gondolatával és érzelmi vívódásával tisztában voltunk az apró rezdüléseikből, az egymásra nézéseikből, a ki nem mondott szavaikból. A Többesélyes szerelem azonban mindent kimond, sokszor. A kevesebb több lett volna.


Link másolása
KÖVESS MINKET: