Feleslegesek, pazarlóak és időrablóak a karácsonyi ajándékok – mi lesz helyettük a jövőben?
A brit Charities Aid Foundation (CAF) jótékonysági szervezet felmérése szerint már tavaly is a megkérdezett felnőttek 44%-a azt szerette volna, ha kevesebb ajándék van a fa alatt, és az erre szánt pénzt inkább valami nemes ügyre fordítják. Egy másik felmérésből az derült ki, hogy 2018-ban az ajándékozók 29%-a figyelt ajándékuk alacsonyabb környezetszennyező hatására, 65% pedig úgy vélekedett, hogy a kereskedelemnek is több figyelmet kellene fordítani a kevesebb hulladékkal járó ajándékok reklámozására. Mindez azt mutatja, hogy az emberek aggódnak a bizonytalan jövő miatt, ezért csökkent a birtoklási vágy és már nem divat a nagy luxuslakás sem. Ezt fogalmazta meg találóan még 2016-ban Steve Howard, az Ikea akkori fenntarthatósági igazgatója, amikor kijelentette: a nyugati fogyasztók elértek a csúcsra - idézte a Guardian
Ezzel függ össze az is, hogy egyre szélesebb körben terjed a szokás, hogy fizikai tárgyak helyett élményt ajándékozunk, figyelünk arra, hogy „etikus”, azaz környezetbarát, és nem a dolgozók végletes kizsákmányolásával, gyermekek vagy kényszermunkások által készített termékeket veszünk, vagy pedig szeretteinkkel összedobjuk a pénzt egy közös bulira, utazásra, kirándulásra.
Az ajándékozás új formáit segíti a tavaly Nagy-Britanniában Kristina Salceanu által elindított Advent of Change, amelyben a hagyományos kalendáriumnak mind a 24 ablaka mögött egy jótékonysági adományozásra való felhívás rejtőzik. A kalendáriumok természetesen környezetbarát anyagból készülnek.
Ugyancsak alternatívát kínálnak az olyan e-kereskedelmi oldalak, amelyeken kézzel készített ajándékokat lehet vásárolni.
Érthető, hogy ismét népszerűvé váltak Joel Waldfogelnek, a minnesotai egyetem közgazdász professzorának elméletei. 1993-ban jelent meg Waldfogel (A karácsony holtteher-vesztesége), The Deadweight loss of Christmas című írása az American Economic Review-ban, amelyben kifejti, hogy a legjobb ajándék a pénz lenne, mert azt mindenki arra költené, amire akarná, míg a tárgyi ajándék nem mindig váltja ki a várt pozitív hatást.
Emellett az ajándékokat értékromboló hatásúaknak nevezte, abból kiindulva, hogy az ajándékozó többet fizet egy ajándékért, mint amennyit annak címzettje elvárna.
Gondolatait 2009-ben a Scroogenomics: miért nem szabad ajándékot venni az ünnepekre (Scroogenomics: Why You Shouldn’t Buy Presents for the Holidays) című könyvében fejtette ki még radikálisabban, az elnevezéssel Charles Dickens Karácsonyi ének című kisregényének magányos vén zsugorijára utalva.
Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!