Feleslegesek, pazarlóak és időrablóak a karácsonyi ajándékok – mi lesz helyettük a jövőben?
A valóság azonban nem ilyen egyszerű, mert az ajándék üzenet és kiválasztása függ attól, hogy milyen kapcsolatban áll az ajándékozó az ajándékozottal. Így például ajándékozhatunk 50 eurót egy unokának, de nem jutna eszünkbe pénzt ajándékozni a főnökünknek – írja a Business Insider.
Az ajándéknak három üzenettípusa van: szociális, semleges, és agapikus – a görög agapéból, ami érdek nélküli szeretetet jelent. A szociális üzenetű ajándékokat azoknak adjuk, akikkel jó viszonyban akarunk maradni (ismerősök, felettesek). Ezeknek kereskedelmi értékük van. Pl. egy drága bor, képzőművészeti könyv, stb. Ezek nem feltétlenül felelnek meg a megajándékozott ízlésének.
A semleges üzenetű ajándékot azoknak adjuk, akik iránt morális kötelezettséget érzünk, de nem kötődünk hozzájuk különösebben érzelmileg. Ezek szerény ajándékok, amelyeknek kiválasztására nem fordítunk sok időt és jellegtelenek. Ilyen lehet egy nyakkendő, amelyet egy rokonnak ajándékozunk, akivel csak karácsonykor találkozunk. Az agapikus üzenetű ajándékot annak adjuk, akik valóban szeretünk. Nem feltétlenül drágák, de gondosan kiválasztottak a címzett ízlésének megfelelően.
Azzal nem nagyon foglalkozunk, hogy a semleges üzenetű ajándékot hogyan fogadják. Az agapikus ajándékokat nagyra értékelik, már csak azért is, mert látszik rajtuk, hogy szeretettel adják.
A szociális üzenetnél fordulnak elő a legnagyobb tévedések, gyakorlatilag azért, mert a saját ízlésünkből indulunk ki. Azt gondoljuk például, hogy ha egy nagyon márkást óbort adunk, azt nagyra értékelik, miközben lehet, hogy az illető egyáltalán nem ért a borokhoz.
Rengeteg időnk, pénzünk és energiánk megy rá arra, hogy megtaláljuk a tökéletes ajándékot, ennek ellenére a különböző kutatások arra mutatnak, hogy az esetek többségében olyan ajándékokat választunk, amelyeket a címzettek soha nem választanának – vélekedik az olasz sztárpszichológus Brunella Gasparini, aki szerint nincs ember, aki még soha nem hálálkodott egy nem kívánt ajándék láttán, csakhogy meg ne bántsa szeretteit.
Ugyancsak ritkán mond igazat az, aki így kiált fel: „Mindig is erre vágytam!”. A többségnek ugyanis megvan a jól meghatározott vágylistája, és nem szeretik a meglepetéseket.

Ha pedig ajándékunkkal valóban azt akarjuk kifejezni, hogy az illető közel áll hozzánk, a legjobb valami olyasmivel kedveskedni, ami a mi személyiségünket tükrözi – tanácsolja Gasparini. Az pedig már a „fenntartható” karácsonyhoz is köthető némiképp, hogy a legcsicsásabban csomagolt ajándékoktól önkéntelenül is valami nagy dolgot várunk, és aztán csalódunk, hogy a külcsin szinte többet ér, mint ami benne van – és még a környezetet is romboljuk vele.
Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!