Így szennyezik a repülőgépek a légkört, 2050-re háromszorosára nőhet a klímaromboló hatásuk
A légi közlekedés az ember okozta felmelegedésnek 5%-áért felelős.
A repülőgépek kétféle módon hatnak a klímára: egyrészt az üzemanyagok égésekor üvegház-hatású gázok kerülnek a levegőbe, másrészt kondenzfelhők jönnek létre, és a kondenzáció csapdába ejti a hőt.
Ezek a felhők akár fél napnál is tovább megmaradhatnak, és bizonyos légköri viszonyok között több ezer négyzetkilométerre kiterjedhetnek, hőtartó hatásukkal együtt.
„Az emberek általában azt gondolják, hogy a felhők hűtik a felszínt. Ez igaz az alacsonyabban található felhőkre, visszaverik a napfényt. De a magasabban keletkező felhők, amelyek vékonynak látszanak, melegítik az atmoszférát” – magyarázta Ulrike Burkhardt német klímakutató az Inside Climate News szakportálnak.
A kondenzfelhőkben nagy mennyiségben jelen lévő apró jégkristályok erősítik a hőtartó hatást.
Rövid távon ezeknek a felhőknek a klímára gyakorolt hatása nagyobb, mint a repülők által kibocsátott gázok üvegház-hatása.
Az Atmospheric Chemistry and Physics-ben, az Európai Geotudományok Szövetségének lapjában megjelent legújabb tanulmány szerint
ez utóbbi hatás 2050-re megháromszorozódhat, amennyiben a repülőgép-gyártók nem csökkentik radikálisan a kibocsátásokat, vagy ha nem változik a légi közlekedés rendszere.
Burkhardt és kollégái az atmoszféra számítógépes modelljét használták a szennyezés kimutatására. Nem csupán a légi forgalom 2050-es, a maihoz képest négyszeres növekedését vették figyelembe, hanem a járatok útvonalát és repülési magasságát is, a klímaváltozás mutatóival együtt.
A kutatók szerint a kondenz jégfelhők okozta felmelegedés erősebb lesz Észak-Amerikában és Európában, ahol a legsűrűbb a légi közlekedés, de jelentősen növekedni fog Ázsiában is.
Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!