ÉLET-STÍLUS

Steiner Kristóf: „Azzal árthatunk a legtöbbet, ha szándékosan vagyunk bántóak”

A sokakat foglalkoztató veganizmusról, a környezeti ártalmakról, a tudatos emberi életről és a lelki-fizikai ártalom csökkentéséről beszélgettünk.
Szegedi Éva - szmo.hu
2019. szeptember 30.


Link másolása

Steiner Kristóffal kapcsolatban a többségnek az jut először az eszébe, hogy vegán. Másodszorra rendszerint az, hogy vegán szakácskönyveket is kiadott.

Arra lehet, hogy kevesebben figyeltek fel, hogy Steiner Kristófot sokat foglalkoztatja környezetszennyezés, a bennünket körülvevő élőlényekkel való bánásmód, és az, hogy miképp lehet erőszakmentesen élni és kommunikálni. Szerelmével, Nimrod Dagannal pedig nemrég egy kis görög szigetre költözött, ahol – Kristóf posztjaiból úgy tűnik – a boldogság egy egészen új dimenzióját tapasztalták meg mindketten.

A veganizmusról, a környezeti ártalmakról, a tudatos emberi életről, a lelki-fizikai ártalom csökkentéséről beszélgettünk.

– Nem tűnik naivitásnak az erőszakmentes élet?

– Csak annyira, mint az az állítás, hogy ember és ember élhet békében, vagy hogy létezik tökéletes házasság. Ezek valamilyen szinten illúziók, viszont ez nem azt jelenti, hogy fel kellene adnunk, le kellene mondanunk róla.

Mint ahogyan a mesék végén is mindig győz a jó, függetlenül attól, hogy az elmúlt évezredek alatt többszörösen bebizonyosodott, hogy a jó és a rossz folyamatosan jelen van mindenben, és nincsen sem vége, sem eleje, hanem ez egy ciklikus dolog. De ettől még a gyerekeknek nem kell azt mondanunk, hogy nem lehet jó vége a mesének.

– Te magad hogyan próbálsz az erőszakmentes életre törekedni?

– Sokféleképpen, a legalapvetőbb az, hogy 11 éve növényi alapú az étrendem. Az évek múlásával a veganizmus kiteljesedett: már nem viselek állati bőrt, nem alszom tollpárnán. Ennek nyilván sok aspektusa van. De azzal is tisztában vagyok, hogy olyan világban élek, amelyben egymillió kompromisszumot kell kötni: A-ból B-be autóval vagy repülővel jutok el, és hiába viszek textilzsákot mindenhova, előbb-utóbb lesz olyan, hogy azt kell mondanom, hogy most vagy szomjan halok, vagy megveszem azt a műanyag palackos vizet, ami ott van előttem.

Szerintem fontos, hogy az ember amellett, hogy erőszakmentes életre törekszik, azért ne bolonduljon bele.

A mindennapi módszerem arra, hogy erőszakmentesen éljek, a hétköznapi kommunikáció. Igyekszem türelmesen és erőszakmentesen kommunikálni olyan helyzetekben is, ha elveszíteném a türelmemet – hozzáteszem, ez nem mindig sikerül.

– Rész vettél ezzel kapcsolatos tréningen, képzésen, vagy belülről jött?

– Az élet tréningezett az asszertív kommunikációra, erről nem tudtam semmit. Csakhogy pont azért, mert nem működött mindig ennyire olajozottan a békés kommunikáció, és sokat szenvedtem attól a rombolástól, amit az agresszív kommunikáció végzett, úgy döntöttem, hogy számomra csak ez lehet az út. És ha valaki ezt hosszú távon az életemben nem tudja tartani velem szemben, akkor – nem az ítélkezés miatt, hanem önvédelemből - én inkább hátralépek.

– Az erőszakmentességhez vezető út elején, amikor vegán lettél, hogyan kezdődött a folyamat?

– Az étrendemben egyik napról a másikra tértem át a növényire, ráadásul nagy húsevő voltam, a sajtokat is imádtam. Eleinte még viseltem bőrt és nem ellenőriztem azt sem, hogy az általam használt kozmetikumokhoz végeztek-e állatkísérleteket. A döntést kizárólag az állatok miatt hoztam meg, azért, mert nem tudom támogatni a hétköznapi döntéseimmel ezt az iparágat, ami ilyen embertelenül használja az állatokat. Ezt annyira nehezen viseltem, hogy az ösztönös reakcióm erre az volt, hogy egyik napról a másikra vegán lettem.

– Gyakran tapasztalom azt, hogy ha valaki belevág a gyökeres életmódváltásba a műanyagmentességtől a hús csökkentéséig, akkor egy idő után lemondóan sóhajt, hogy „ez nehéz”, „nekem úgysem fog menni”.

– A szokásrendszereink rabjai vagyunk minden szinten. Egyrészt nehézséget jelent, amikor találkozunk egy olyan filozófiával, amit nem ismertünk, mert azonnal azt feltételezzük, hogy ha az nem olyan, mint a miénk, akkor mi rosszul csinálunk valamit, és ez rendkívül ijesztő egy ember számára. Másrészt pedig hiába ijesztő, a legtöbben nem a változást választják, hanem inkább azt mondják: „Én az évek alatt felépítettem magam ebben a típusú gondolkodásban, és ha ezt most elkezdem lerombolni, akkor mi marad belőlem?”

Az emberek elfelejtik, hogy folyamatosan változunk – hála az égnek.

Ha kötöttem volna az ebet a karóhoz a személyiségem minden egyes pontján, amikor először éreztem úgy, hogy én már jó ember vagyok, akkor a közelében sem lehetnék annak, ahol most tartok.

– Miért, most hol vagy?

– Szerencsére egy nagyon békés helyen. Évek óta egyre békésebb az életem, és az elmúlt 5 év számomra döbbenetes, csodálatos, valóban rakétaszerű felívelést jelentett sok szinten: a szerelemben, az emberiségbe és a világba vetett hitemben, a munkáimban. Abban, hogy a szenvedélyemet, a főzést, a bolygó oltalmazását és az emberi kommunikációt tulajdonképpen észrevétlenül a hivatásommá tudtam tenni, és eggyé tudtam formálni az úgynevezett munkát és az úgynevezett magánéletet.

Az elmúlt hetek pedig arról szóltak, hogy fizikailag is megváltoztattuk az életterünket és Görögországba költöztünk, egy kicsi szigetre. És bár hihetetlenül izgalmas most Budapesten lenni, mert imádom, annyira jól érezzük magunkat kint, hogy csak az a tudat, hogy ott vár ránk, amikor visszamegyünk, euforikus boldogsággal tölt el.

– És ha valaki azt mondja, hogy ezt mindenki engedheti meg magának, nem mindenki térhet vissza egy ilyen kis édenbe?

– Csak azért nem mindenki teheti meg, mert a felelősségeink ugyanúgy dobozba zárnak bennünket, mint a félelmeink. Az igazság az, hogy mindenki meghozhat mindenféle döntést, csak nyilván lesznek emberek, akik ítélkeznek e felett, és ha olyan döntéseket hozol, ami mások számára megmagyarázhatatlannak tűnnek, azt mondják majd: felelőtlen, önző ember vagy.

Mindig az Órák című film jut eszembe, és benne Laura Brown, a boldogtalan háziasszony, aki elhagyja a férjét és a kisfiát, és új életet kezd, és sok évvel később azt mondja: „Azt gondolják a emberek hogy egy szörny vagyok, azért, mert elhagytam a családomat. De egy választásom volt, az, hogy a halált vagy az életet válasszam, és én az életet választottam.”

Kik vagyunk mi, hogy eldöntsük bárki helyett, hogy mit tegyen? Senki nem kötelezheti a másikat arra, hogy belehaljon valamibe vagy egy kiszáradt, élettelen emberi csontvázzá váljon.

Bárki tanulhat például nyelveket, ehhez nem kell méregdrága tanfolyamokat fizetni, elég, ha kinyitjuk a fülünket, felmegyünk a netre, keresünk egy angol nyelvű könyvet. Bárki kitapasztalhatja, mi az, amiben tehetséges, mi az, amit élvez.

Mindig azt szoktam mondani, hogy ha minden becsődöl, elmegyek nyilvános parkokba kertésznek, mert az is imádnám, ha virágokat ültethetnék, és ez olyan munka, amit akár a New York-i Central Parkban, egy milliomos hátsókertjében vagy egy folyóparti kiskertben is végezhetek, és ez is boldogsággal tölt el.

Ha egy kicsit nyitva tartjuk a boldogság különféle ajtóit, amelyek mind más irányba vezetnek, de mind lehetséges boldogság felé, akkor ez a szabadság mindenki számára elérhető.

# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló Facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!



Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk


ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Izzasztó, kikapcsoló, fókuszt adó – ilyen volt 40 fokban Bikram és yin jógázni
Zárásként egy hangtálas foglalkozás pedig teljesen lenyugtatott. A Birds of Paradise jógastúdióban jártunk.

Link másolása

A sport mindig is a hétköznapjaim része volt, de az elmondható, hogy inkább a helyváltoztató mozgás híve vagyok. A jógát a covid alatt próbáltam ki otthon, egy online edzés keretein belül, viszont régóta győzködtem magam, hogy elmenjek egy rendes órára. Már csak azért is, mert nagyon

kíváncsi voltam, mit tud a jóga, hogy manapság ilyen sokan űzik

és mit tud nekem adni, aki világéletemben futottam, úsztam, tehát gyorsaságon alapuló sportokat csináltam. A jóga ennek a tökéletes ellentétje, a Bikram jóga pedig még ennél is extrább.

Mi a Bikram jóga?

A Bikram jóga a 70-es évek elején indult hódító útjára Bikram Choudhury által. Egy teljes sorozat 26 ászanából (gyakorlatból) áll, amelyet 38-40°C-ra felfűtött teremben végeznek 90 percen keresztül. A gyakorlatok egymásra épülnek, mindig előkészítve a testet a következő ászana végrehajtására. Célja, hogy megdolgozza a test minden egyes részét, friss, oxigéndús vérhez juttassa a belső szerveket, ezáltal helyreállítva egészséges működésüket.

Beérve a Birds of Paradise designos stúdiójába, rögtön egy kellemes érzés lett rajtam úrrá, hála a szívélyes fogadtatásnak és a mennyei illatoknak. Megtetszett, hogy mennyire igényesen és precízen rendezték be a stúdiót, és hogy mindennek megvan a maga helye. Máris úgy érzetem, hogy egész más lesz így jógázni, mint otthon a képernyő előtt. Ahogy érkeztek a rutinos jógázók, egy kissé elkezdtem tartani attól, hogy mégis hogyan fogok helyt állni. Szerencsére Vályi Tamás oktató látta rajtam a feszültséget, és azonnal megnyugtatott, hogy ez teljesen természetes, de aggodalomra semmi ok. Megtudtam, hogy – hacsak nincs valamilyen komolyabb egészségügyi problémánk – a 40°C-ra felfűtött termemben végzett Bikram jóga egyáltalán nem veszélyes.

A jóga Indiából indult hódító útjára, a 40 fokos hőmérséklet pedig az indiai klímát hivatott utánozni.

Az egymásra épülő ászanák, vagyis gyakorlatok szépen felépítették az óra ívét. Persze tíz perc után már izzadtam, és a végére semmi nem maradt szárazon, de

végig azt éreztem, hogy a testem hihetetlenül élvezi, amit csinálok.

Ugyan nem én vagyok a világ leghajlékonyabb embere, a kötött izomzatom ellenére azt tapasztaltam, hogy mindent bele tudok adni annak érdekében, hogy minél jobban megnyújtsam magam, és a tőlem telhető legtökéletesebbre törekedjek. A gyakorlatok között gyakran volt szünet, amikor csak háton fekve pihentünk kb. fél percig. Tamás arra is odafigyelt, hogy kezdőként terelgessen a helyes pozíciótartásra, de sosem éreztem azt, hogy kínos lenne, ha egyszer-egyszer kibillenek az egyensúlyomból. Ugyan az óra nem a hivatalos 90 percig tartott, de szerintem ugyanúgy élveztem volna, hiszen az egy óra is gyorsan eltelt.

A törülköző és a víz pedig melegen ajánlott (szó szerint).

Az este megkoronázásaképp

maradtam a Yin & Hangtál nevű órán is, ami a jógának egy lassú, meditatív stílusú irányzata.
A Birds of Paradise jógastúdió Budán, a Széna tér mellett várja azokat, akik a jógával szeretnének kikapcsolódni. Őszi akciójuk keretén belül most szeptember 20-25. között 30% kedvezményt adnak a 10 alkalmas, a havi, a féléves és az éves bérleteikre.

Cím: 1015 Budapest, Hattyú utca 14.

Órarend és további információ itt található.

Talán nem is gondolnánk, de a hosszabban (akár 3-4 percig) kitartott nyújtásokkal a test mélyebb kötőszöveteire tudunk hatni. Itt teljesen el tudtam engedni a testi és lelki feszültségeket, a hangtálak megnyugtató hangjára szinte el is aludtam. És bár ezt a tényt félve osztottam meg Sas Zsuzsi oktatóval, ő megerősített, hogy pont ez a lényege a foglalkozásnak, hogy az idegrendszer megnyugodjon és az elme elcsendesedjen. A másfél óra könnyen elrepült, és a zuhany alatt arra jöttem rá, hogy a testem sokkal több mindenre képes, mint gondolnám.

A stúdió kínálata egyébként sokszínű, szobahőmérsékleten Vinyasa Flowt tartanak (kreatív gyakorlatok a légzés, és az órát kísérő zene ritmusában áramolva történő nyújtás és erősítés), illetve Hot Vinyasa, és Inferno Hot Pilates óráik is vannak, valamint HIIT jellegűek a feszesedni vágyóknak. Mindenképpen vissza fogok térni!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Új útburkolati jelet vezetnek be Magyarországon a motorosok miatt
A kísérleti jelek a motorosok biztonsága miatt kerültek az aszfaltra a Bajna és Héreg közötti szakaszon.

Link másolása

A magyar motorosok egyik kedvenc szakasza a roppant balesetveszélyes Bajna-Héreg között található kanyargós rész, írja a vezess.hu. Ezen próbálnak javítani a különös útburkolati jelekkel, melyek több szervezet, hatóság, illetve magánszemély kezdeményezését követően kerülhettek az aszfaltra.

A sportmotor.hu szerint „a burkolati jelek legfontosabb szerepe, hogy általuk elkerülhető a kezdő motorosok egyik jellemző vezetéstechnikai hibája, nevezetesen, hogy túl szűk íven kezdik meg a kanyart, ezért ha a gép nem is, de a felsőtestük már átlóg a másik sávba”. A zöld csík célja, hogy a kerék a felezővonalhoz képest azon kívül legyen kanyarodás közben. A köröknek pedig szintén az a lényege, hogy a motor kereke ne azokon belül fusson, hanem kívül.

Néhány éve Héreg és Tarján között már felfestettek egy szakaszt, amit idén követett még egy. Ennek ügyét és építését a Kanyarfotó stábja karolta fel, és az összefogás eredményeként egy rizikós S kanyar is megkapta idén az új jelzéseket:


Link másolása
KÖVESS MINKET:


ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Miért válasszuk az elektromos autót a hagyományos belső égésű helyett?
Az elmúlt években az elektromos autók térhódítása számos pozitív változást hozott a közlekedés és környezetvédelem terén. Elmondjuk milyen kiegészítővel lehet még hatékonyabbá tenni a működését!

Link másolása

Pár éve még nagyon messze voltunk attól, hogy a mindennapi életben használható elektromos autóink legyenek a belső égésű motorral működő járművek helyett. Pedig a technológia nem újdonság, a 19. század végén egy angol mérnök, Thomas Parker fejlesztette ki az első tisztán elektromos meghajtású járművet. Azonban az akkori akkumulátorok alacsony teljesítménye miatt a technológia sokáig parkolópályára kényszerült, egészen a 21. század elejéig, amikor is felcsillant a megvalósulásának reménye.

Mára pedig már az elektromos járművek reneszánszát éljük és nem véletlenül: a fosszilis üzemanyagok elégetése miatt környezeti válságba sodorta világunkat, az elektromos hajtású járművek pedig tökéletes alternatívát kínálnak a belső égésű motorral ellátott járművekkel szemben.

Mi a népszerűségének az oka?

A villanyautók számos előnnyel kecsegtetnek. A környezettudatosság, a technológiai innovációk, az állami szabályozások, az autógyártók kedvező beruházásai, a megfizethetőség és a fogyasztói nyitottság mind az elektromos járművek elterjedését segítik elő. Felhasználói szempontból pedig egyszerűbb vezetni az automata sebváltónak köszönhetően. Sokszor még önvezető funkció is társul a kormányhoz, aminek segítségével biztonságban érezhetjük magunkat a legnagyobb forgalomban is. Sokaknak pedig az az imponáló, hogy az elektromos motorok milyen halkak, az meg még inkább, hogy csupán pár másodperc alatt képesek felgyorsulni több száz km/h-ra. Nem mellékesen egyszerűbb fenntartani és környezetbarát.

Ezek miatt az okok miatt a kibocsátás nélküli járművek népszerűsége egyre nő, a jövő környezettudatos eszközeinek elterjedéséhez azonban elengedhetetlen, hogy a kiegészítők, például a járművekre szerelt abroncsok is igazodjanak az elektromos autók speciális igényeihez.

A Hankook iON termékcsaládja kimondottan ezzel a céllal készült, a vállalat tapasztalatai szerint azonban még mindig sokan teszik fel a kérdést: miért kell speciális gumi a villanymeghajtású autók alá?

A csendes és biztonságos működés az abroncson is múlik

Ahogy fentebb is említettük az elektromos autók egyik vonzereje, hogy jóval csendesebbek a belső égésű motorral működő járműveknél. A helyes abroncsválasztással ezt tovább növelhetjük, a gumik kialakítása és anyaghasználata minimalizálhatja a zajt, így még harmonikusabbá téve az autózás élményét.

Ám sokszor pont a csendes működés jelenthet problémát a gyalogosan- vagy biciklivel közlekedők számára. Mivel hang alapján kevésbé feltűnő kocsikról van szó, így a rutinból közlekedőket érheti egy-egy meglepetés az utakon. Ha erdővel övezett úton járunk, akkor pedig az ott lakókat tévesztheti meg. Ilyen esetekben a vészfékezés szinte elkerülhetetlen, azonban a kifejezetten ezekre a járművekre gyártott autógumik (mint az iON evo is) tapadására ekkor is számíthatunk, így az esetleges ijedtségen kívül – jó esetben – más kellemetlenség nem érhet minket.

Erre szeretné felhívni a figyelmet a Hankook Tire legújabb kampányfilmjében is, amiben egy szarvas nehézségekkel teli napját követhetjük végig, mielőtt aztán egy arra haladó autó útjába kerül. A megfelelő gumiabroncs fékteljesítményének köszönhetően a szarvas és az autó utasai is megmenekülnek.

A megfelelő abroncs választással mindenki jól jár

Az elektromos autózás egyik legfontosabb előnye a környezetvédelem, a megfelelő abroncsok kiválasztásával pedig tovább fokozhatjuk ezt az előnyt. Az iON evo fejlesztésének köszönhetően egy akkumulátortöltéssel nagyobb hatótávolságot nyerhetünk, továbbá a teherbírása is nagyobb, így később is lesz csereérett. Ezek a környezetbarát megoldások hozzájárulhatnak a károsanyag-kibocsátás csökkentéséhez, így a fenntarthatóbb közlekedés kialakulásához is. Nem utolsó szempont, hogy ez segít a levegő minőségének javításában, amivel saját magunk, és a körülöttünk élők védelmére is kelhetünk, hiszen a jó levegőminőség és a közlekedés-biztonság mindenkinek fontos – akár autósról, gyalogosról, vagy erdei állatokról legyen szó.

Oláh Szabolcsot, a Hankook Tire Magyarország Kft. anyagfejlesztési menedzserét kérdeztük az iON gumiabroncsról:

- Miért nem jó a hagyományos gumiabroncs az elektromos autókra?

- A hagyományos gumiabroncs is használható elektromos autókhoz, de a jármű nem nyújtja ugyanazt a teljesítményt. Az iON jobb! Az iON abroncsokat elektromos autókhoz terveztük, figyelembe véve a hagyományos, belső égésű motorokkal szerelt autóktól eltérő tulajdonságaikat, így maximálisan, kompromisszumok nélkül ki tudják szolgálni az elektromos járműveket használók igényeit.

- Aki olyan elektromos autót vezet, amin iON evo gumiabroncs van, mit fog tapasztalni?

- Azt fogja tapasztalni, hogy halkabban, komfortosabb utazik, és messzebbre jut el egy töltéssel, mindezt optimális vezetési élmény és kimagasló biztonság mellett.

- Mi volt a szempont az iON evo gumiabroncs tervezésénél?

- Az iON abroncsok tervezésekor az volt a célunk, hogy az abroncs maximálisan kiszolgálja az ultra-nagy teljesítményű elektromos járművek igényeit. A legújabb technológiák alkalmazásával, az iON optimális vezetési élményt nyújt az elektromos autózásban.

- Mitől válik környezetbaráttá, fenntarthatóvá egy gumiabroncs?

- Attól, hogy megnövelt élettartama mellett környezetbarát, fenntartható anyagokból készül, ráadásul környezetbarát és fenntartható technológiával. Mi nemcsak az alapanyagokat vizsgáljuk ebből a szempontból, hanem az abroncs egész életútját végigkísérjük, beleértve a teljes beszállítói láncot, az abroncsgyártást, a felhasználást és az életút végét. Erről tesz bizonyságot a Hankook ISCC Plus tanúsítványa is.

- Az iON evo gumiabroncs segítségével mennyivel növelhető az autó hatótávja?

Megközelítőleg 6%-kal, ami egy 500km hatótávolságú autónál 30km hatótáv növekedést jelent.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Sokkoló részleteket árultak el tizenévesek arról, milyen az élet játékfüggőként
Egyikük elárulta, hogy nem egy rossz családi légkörből jött, hanem hívő keresztény családból, és neki ez az egész csak kíváncsiságból jött.

Link másolása

Az RTL Fókusz készített riportot a játékfüggőségről: a műsorban két tizenévest kérdeztek meg arról, hogy milyen megélni a játékfüggőséget.

A riportból kiderült, hogy a 16 éves Máté és Áron az Emberbarát Alapítvány rehabilitációs intézetében gyógyul több, hasonló helyzetben lévő társukkal együtt.

Máté elmondta, hogy a szülei mély alkoholisták, és ő is elkezdett inni, majd a játékokba is komolyabban belement. Neki a játék egy menekülés volt a szülei elől.

Áron is elmondta, hogy neki a virtuális világ menekvés volt.

„Én nem egy rossz családi légkörből jöttem. Nekem hívő keresztény a családom. Ez az egész csak kíváncsiságból jött. Megtetszett, ki akartam próbálni és nem láttam benne veszélyt”

– mondta Áron az adásban, amit itt lehet visszanézni.


Link másolása
KÖVESS MINKET: