ÉLET-STÍLUS
A Rovatból

Menstruációs fájdalmat csillapít az új magyar ruhadarab – interjú a készítőkkel

A menstruációs body megalkotóival, Kormos Anna Zsófiával és Pelczer Dóra alapítókkal beszélgettünk.

Link másolása

A menstruációs fájdalmat sok nőnek nem kell bemutatni. Az Alpha Femtech egy olyan ruhadarab piacra dobásán dolgozik, ami a testre simulva, hőhatásokkal és mikrorezgésekkel csökkenti az alhasi görcsöket. A ruha ráadásul divatkiegészítő is, ami biztosítja azt a kényelmet és eleganciát, amely magabiztosságot ad a havi vérzés időszakában is. A tervezőkkel a body elkészítésének, a menstruációt övező tabuknak és nehézségeknek, valamint annak témáját jártuk körül, hogy milyen nőként a technológia világában dolgozni.

Hogyan kezdtetek el együtt dolgozni?

Zsófi: Négy éve kezdtem el a doktori kutatásomat a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen, ahol okostextileket, hordható technológiát és divathoz köthető innovációkat vizsgáltam. Ez a kutatómunka terelt abba az irányba, hogy egy olyan okosruha darabot fejlesszünk ki, ami a menstruációs fájdalmat csökkenti. A kutatási projekt bekerült az amerikai Society for Menstrual Research konferenciára, így kiutazhattam Coloradóba, ahol prezentáltam az ötletet. Sok pozitív visszacsatolást kaptam, ami megerősített abban, hogy érdemes lenne nagyobb léptékben foglalkozni ezzel. A kutatás kapcsán egy kiállítást kellett létrehoznom, amihez többek között Dórát kértem fel segítségnek. A menstruációhoz társuló érzéseket, reflexiókat mutattuk be és szerveztünk egy adománygyűjtést is: az installáció alapanyagából neszeszereket készítettünk, amiket meg lehetett vásárolni.

A befolyt összegből a menstruációs szegénység csökkentését tűztük ki célul: anya-lánya otthonoknak juttattunk el higiéniai termékeket, tampont, betéteket a Nők Egymásért Mozgalom (NEM) segítségével.

Ez megmutatta, hogy ezzel a témával igenis foglalkozni kell, nem csak itthon, hanem globális szinten is.

Mit tapasztaltál a konferencián, mi a különbség a külföldön és a Magyarországon jelenlévő menstruációhoz való hozzáállásban?

Zsófi: Ez egy nemzetközi konferencia volt. Körülbelül harminc országból érkeztek előadók, fejlődő országoktól kezdve Amerikán és Kanadán át Ausztráliáig. Van, ahol a tabusítás nagyon erős vallási, vagy higiéniai okokra vezethető vissza. Például olyan országokban, ahol tisztátalan dologként tekintenek rá. Több előadás is arról szólt, hogy bizonyos helyeken rendes szexuális és menstruációval kapcsolatos felvilágosítás sincs. A menstruáció pont annyira tabu Nepálban, mint amennyire Magyarországon és Amerikában is. Biztos, hogy vannak országok, akik sokkal előrébb vannak nálunk, felvilágosultak és nyitottabban beszélnek róla, de valamilyen módon minden társadalmi rétegben tabu. Sok évtizedes munka, mire ez megszűnhet.

Az egészséggel való törődés ott kezdődik, hogy megtanítjuk az embereket arra, hogy tudatában legyenek a saját testüknek és felismerjék, mikor kell orvoshoz fordulni.

Dóra:  A prevenciós egészségügy a legfontosabb. Itthon a kommunikációból érezhető, hogy nem fordítanak elegendő figyelmet a prevencióra sem az étkezéssel és stresszkezeléssel, sem a menstruációval kapcsolatban.

A projekt elég komplex: divat, technológia és menstruáció, ami viszont egészségügyi téma is. Honnan jött az ötlet, hogy ezt az egészet összevonjátok egyetlen munkába?

Zsófi: Az egyik része a textil-alapú kutatás volt, viszont az egyértelműen látszott, hogy ez egy tabu téma, és az eddigi módszerek nem működnek tökéletesen. Megvizsgáltuk, hogy mik az elérhető termékek a piacon, hogy mire van kereslet. A nők nagy része a mai napig gyógyszert vesz be, aminek számos mellékhatása van. Divattervező vagyok és érdekelt, hogyan lehet a textilbe implementálni dolgokat, illetve, hogyan hat egy nő mindennapi életére pszichológiai szempontból, ha egy szebb tárgyat visel orvostechnológiai eszközként. Ezt akartuk bevonni a hétköznapi életbe a dizájn eszközével.

Így született meg az ötlet, hogy készüljön hozzá egy okostelefonra letölthető applikáció is, és ne csak a fokozatok erősségét tudjuk rajta keresztül szabályozni, hanem nyomon is kövesse a menstruációs ciklust, ahogy más alkalmazások.

Az a cél, hogy viselés közben ez automatikusan betáplálódjon és plusz információkkal is ki lehessen egészíteni.

Dóra: A tavalyi év során nagyon sok nővel beszélgettünk és mindenkivel részletesen átvettük a menstruációval, az öngondoskodással kapcsolatos szokásait – ezeket tekintettük szempontnak. Nagyon fontos volt számunkra, hogy egy olyan terméket tervezzünk, ami tényleg felhasználóbarát, és ne csak a mi elképzeléseink kerüljenek bele. Próbáltunk minél több szempontot figyelembe venni és azt láttuk, hogy a naplózás például nagyon fontos azoknak a nőknek, akik foglalkoznak a menstruációjukkal és szeretnék megismerni a testük folyamatait. Így került a tervbe, hogy a terméken belül el lehessen menteni a kedvenc terépiáinkat, és azokat később csak ki kell választani, ezáltal teljesen személyre szabható lesz a fájdalomcsillapítás.

Miért pont body lett belőle?

Zsófi: Azért ezt gondoljuk ideális formának, mert olyan alapanyagokat választottunk, ami pozitívan járul hozzá az emberi test hőszabályozásához. A derékrészben, a köldök fölöttől egészen lentig van beleépítve a technológia, ami hővel és mikrorezgésekkel tudja enyhíteni a fájdalmat. Ez úgy tud kényelmesen ráfeszülni az emberi testre, ha body formájában jelenik meg.

Míg a deréknél olyan alapanyag lett beleépítve, ami a fűtést segíti, addig a mellnél, a hátnál és a hónaljnál lélegző textil van, így nem izzad bele az ember.

A jelenlegi fejlesztésünk egy fekete, teljesen egyszerű fazon, a jövőre nézve viszont sok tervünk van. A modell magából az bodyból és egy havi rendszerességgel cserélhető gél tappancsból áll, ami a testünkhöz vezeti a rezgéseket. Kiegészítő termékeket is lehet majd hozzá vásárolni, más színekben és fazonban is.

A felmérés során milyen eredményeket kaptatok a menstruációval kapcsolatos tapasztalatokról?

Dóra: Lehetőségünk volt rengeteg nő történetét és tapasztalatát meghallgatni, ami nagy megtisztelés volt. Érezhető volt, hogy kikívánkoztak belőlük az emlékek. Örültek, hogy felszabadíthatják önmagukat. Van egy olyan érzésem, hogy ezzel nők millió vannak így, mert a menstruáció, még ha nem is tabu a társadalomban, akkor sem olyan téma, amiről nyíltan beszélünk. Főleg nem egyes szám első személyben, pedig igény lenne rá.

Még nagyon hosszú út van addig, hogy megértsük, milyen gondokat okoz a nőknek havi szinten az, hogy mennyi pénzt költenek a menstruációra, és milyen következményekkel jár, ha ezeket az alapvető higiéniai normákat nem tartjuk be.

Itthon nem kommunikálunk arról, hogy a menstruáció milyen problémákkal járhat, ha nincs rendben tartva. Az endometriózis például meddőséget okozhat. Azt is láttuk a kutatásból, hogy a magyar résztvevők mindegyikénél kimaradt gyermekkorában a menstruációval kapcsolatos iskolai felvilágosítás. Jó esetben a gimnáziumban már volt szexuális prevenció, de az is arról szólt, hogyan kerüljük el a terhességet és szexuális úton terjedő betegségeket. Szerintem az iskola feladata lenne, hogy oktassa és segítse a gyerekeket ezzel kapcsolatban.

Zsófi: Ahol az anyuka világosítja fel a lányát, ott sem biztos, hogy pozitív aspektusban beszélnek róla. Amikor azt mondják, „ha kimész a mosdóba nehogy meglássák, hogy egy tampon van nálad”, az konzerválja és megerősíti a tabukat, a nem egészségesen kialakult normákat.

A kutatásaitok és a munkátok alapján mit gondoltok: a menstruációs body és a hordható technológia megoldást jelentene a menstruációs szegénységre?

Dóra: Egy termék sajnos önmagában nem lehet megoldás, viszont a bevétel egy bizonyos százalékát arra fogjuk fordítani, hogy hátrányos helyzetben lévő nők és lányok számára se okozzanak problémát a menstruáció költségei. Az adománygyűjtő kampány során tapasztaltuk, hogy a nonprofit szervezeteknek is nehéz dolga van.Tényleg azt látjuk, hogy nagyon nagy a gond:

a kutatások alapján Magyarországon minden ötödik lánynak otthon kell maradnia menstruáció idején, mert másképp nem tudják a higiéniai feltételeket megoldani.

Zsófi: Ez egy globális tabu, viszont a közösségi médiában egyre több olyan felület van, ahol elindult egyfajta diskurzus a menstruációról, akár a higiéniai, akár az edukációs oldaláról beszélünk. Hamarosan mi is elindítjuk az ezzel kapcsolatos platformjainkat.

Milyen nőként a technológia világában dolgozni?

Zsófi: Nekünk jó a helyzetünk, mert ez egy női téma és mi nők vagyunk. Eddig elég sok, és szinte kizárólag pozitív visszacsatolást kaptunk a befektetőinktől. A partnereink is lelkesen álltak mellénk, mert a női technológia területén létrejövő innovációk felívelőben vannak. Szerintem jó a termékünk időzítése. A hardver- és szoftverfejlesztést az együttműködő partnereink végzik, ahol a csapatok majdnem száz százalékban férfiakból állnak.

Dóra: Igaz, jó lenne látni a fejlesztői oldalon is a nemek közötti egyenlítődést, de férfiakkal is szívesen dolgozunk, szeretjük megfigyelni a reakcióikat. A legtöbb férfin - főleg azokon, akiknek van menstruációs fájdalomtól szenvedő barátnőjük, közeli ismerősük - látszik, hogy jó érzéssel tölti el őket, hogy segíthetnek. Szerintem zavarja őket, hogy a szeretteik nagy fájdalommal élnek együtt és lelkesek, mert segíthetnek nekik valamivel.

Mennyire egyedülálló a ti törekvésetek a hordható technológia és a divat piacán?

Zsófi: Alapvetően egyre több terméket látnak el különböző szenzorokkal. Nagyobb cégek is fejlesztettek olyan sportmelltartókat, amik a szívritmust mérik, mint például az Adidas. Egy hordható elektronikai eszköznél meg van határozva, hol kell elhelyezkednie a szenzornak. A ruha erre egy jó felület lehet, mert teret képez a tested körül. Ha valamire elég a csukló, akkor azt nyilván célszerű egy óra vagy karperec formájában megoldani, de ha nagyobb felületet igényel, akkor jönnek képbe a pólók és az egyéb ruhadarabok. A divat részéről is nagy a törekvés, hiszen egyre több olyan alapanyag van, ami például képes az izzadtságot átalakítani és melegen tartani minket.

Dóra: A hordható technológia inkább a technológiához köthető, mint a divathoz. Ez egy új terület, aminek a divat az eszköze. A femtech female technology-t, vagyis női technológiát jelent, ami kifejezetten a női egészségügyet célozza meg.

A divat sok évtizeden keresztül nem csak dizájban, de funkcionalitásban sem vette figyelembe, hogy milyen szükségleteik vannak a nőknek és miben különböznek a férfiaktól, pedig ezek nagyon fontos szempontok.

Fel kell mérni, hogy úgy vagyunk egyenlőek, hogy nem vagyunk azonosak. Ez nem csak egy iparág, hanem egy misszió is egyben. A femtech még csak egy pici szegmens, ami most kezd el nőni. Egy teljesen új felfogást képvisel, amire nagy szükség és igény van.

Milyen további terveitek vannak a bodyval és a hordható technológiával kapcsolatban?

Zsófi: Éppen egy fejlesztés közepén állunk, úgyhogy nagyon sok lehetőségünk van a dizájn szempontjából. Az a missziónk, hogy szeretnénk olyan alternatív fájdalomcsillapítási módszert nyújtani a nőknek, ami klinikai teszteken alapszik. Hisszük, hogy a tudománynak iszonyatosan nagy szerepe van ebben. A legfontosabb, hogy ez minél hamarabb megtörténjen, és ne csak az edukáció, hanem a test pozitív megélése is kifejezetten fontos szerephez jusson.

Dóra: A mi célunk az, hogy a menstruációt ne egy borzasztó élményhez, hanem az egészséghez kössék az emberek. Nőként sokan megpróbáljuk elnyomni a fájdalmat, nem foglalkozunk vele. Szeretnénk ehhez egy teljeskörű, ciklikus, terápiás eszközt adni az ARTEMIS body által.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


ÉLET-STÍLUS
Meztelenül nyitott ajtót a pizzafutárnak egy angyalföldi nő – futársztorik
Aki futárnak áll, fel kell készülnie nem mindennapi kalandokra. Jó, ha megőrizzük a hidegvérünket.
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. április 19.


Link másolása

Elképesztő történetekről számolt be a Blikk, budapesti pizzafutárok meséltek.

A világjárvány óta az eddiginél is jobban rászoktak az emberek az online rendelésre. Sokan el is szegődtek áruszállítónak, ételfutárnak és remekül meg lehet belőle élni. Azonban nem árt, ha felkészül furcsa dolgokra is, aki futárkodásra adja a fejét.

Egy 18 éves diák futár az éjszakai műszakok során rendszeresen találkozott például részeg ügyfelekkel. Egyikük például,

amikor áltvette a rendelést, leült a lépcsőre, majd a kerítésbe kapaszkodva mászott vissza az ingatlanba.

A futár elárulta, hogy már a telefonban hallható volt, hogy a megrendelő részeg. De történt vele olyan is, hogy egy üdítő kiborult a szállítás során, és mire kiérkezett a címre, eláztatta a tárolót, és amikor kivette, hogy átadja a megrendelőnek az elázott dobozból a földre borult az étel. Meglepő módon ügyfél udvariasan összeszedte, és zokszó nélkül átvette a rendelést.

Egy másik, 22 éves kiszállító Angyalföldre vitt egy csomagot. Ahogy kell, 4-5 perccel az érkezése előtt telefonon értesítette a címzettet, hogy érkezik a küldemény.

Mikor megérkezett a címre, már nem telefonon kereste a hölgyet, csak felcsengetett a megadott lakásba. Amikor kinyílt az ajtó, a címzett, egy hölgy csak fehérneműt és egy meglehetősen átlátszó köntöst viselt. Amikor a nő rájött, hogy a csomagja érkezett meg, döbbenten annyit mondott annyit mondott:

„Úristen, bocsánat, azt hittem az ügyfelem vagy!”

Olyan is előfordul, hogy a futár és a megrendelő között konfliktus alakul ki. Emiatt járt úgy egy másik 22 éves futár, hogy bár az ügyfele a csomagot átvette, azonban a kijutással akadt egy kis gond. Mikor a futár felcsengetett, hogy nyomják meg az ajtónyitó gombját, bosszút állt rajta a dühös ügyfél, nem engedte ki a házból. Amikor a kiszállító megpróbált a többi lakáshoz csengetni, ők azt hitték, hogy be szeretne jönni, és ők sem segítettek. Végül egy órát kellett várnia, amíg valaki kiengedte.

A tanulság csupán annyi, hogy az menjen futárnak, aki fel van készülve a néha nem is olyan kellemes kalandokra is.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Tengerjáró hajón bérel apartmant, mert olcsóbb, mint a szárazföldi lakás
A távmunkában dolgozó amerikai férfi úgy számol, hogy a kedvezőbb albérleti díj mellett a rezsin is sokat spórol majd, ráadásul világot láthat a következő 12 évben.

Link másolása

A szárazföldi létet feladva a következő 12 évben egy tengerjáró hajón fog lakni a San Diegó-i Austin Wells, mert állítása szerint így sokkal kevesebbe kerül majd a lakhatása, miközben beutazhatja a világot.

Wells azt mondta, a történelmi csúcson lévő lakhatási és megélhetési költségek miatt döntött úgy, hogy hátrahagyja szárazföldi életét, és inkább egy tengerjáró hajó apartmanjába költözik. Számításai szerint így sokkal jobban jár, mintha szülővárosában, San Diegóban, az USA 8. legnagyobb városában bérelne lakást: nemcsak lakbérre kell kevesebbet költenie, de a rezsiköltségeket is megspórolja.

A távmunkában dolgozó 28 éves férfi 300 ezer dollárt (mintegy 110 millió forintot) fizetett azért, hogy 12 évig az MV Narrative tengerjáró hajó egyik apartmanjában lakhasson. A luxushajó fedélzetén élőknek egészségügyi szolgáltatásokat és 24 órás szobaszervizt is biztosítanak, miközben többek között edzőtermek, éttermek, mozi, könyvtár, bank és egy termelői piac szolgáltatásait is igénybe vehetik.

Az MV Narrative még építés alatt ál, 2025-ben helyezik majd vízre. A tengerjáró hajón közel 1000 személy bérelhet ki különböző típusú apartmanokat. Összehasonlításképpen: jelenleg San Diegóban havonta átlagosan 2500 dollárért (több mint 900 ezer forintért) lehet lakást bérelni, míg az MV Narrative-on körülbelül 2000 dollárért (740 ezer forintért).

Forrás: Ladbible

Link másolása
KÖVESS MINKET:


ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Egy hospice nővér elmagyarázta, miért nem érdemes félni a haláltól
Julie McFadden szerint életünk befejező szakaszában testünk fokozatosan kikapcsol és endorfinszintje is megnő, amivel megkönnyíti a haldokló utolsó napjait.
Maier Vilmos - szmo.hu
2024. április 05.


Link másolása

Egy sokéves tapasztalattal rendelkező hospice nővér videóban magyarázta el, miért nem érdemes félni a haláltól, vette észre a LADbible. Sokak számára talán ijesztő lehet, hogy mi történik velünk az elmúlás után, Julie McFadden szerint azonban „az emberi test a halára van kitalálva” és „biológiailag segít a meghalásban”.

Julie a videóban elmondja, hogy a közelgő halál jelei már fél évvel korábban észlelhetők. Ilyenkor ugyanis a haldokló már „kevesebbet eszik, kevesebbet iszik és többet alszik”.

„Az agyunkban beépített mechanizmusok vannak arra, hogy éhesek és szomjasak legyünk. Amikor a szervezet érzékeli, hogy az élet vége felé közeledik, ezek a mechanizmusok kikapcsolnak, így az ember általában nem érez éhséget és szomjúságot, ami segíti a szervezet lassú kikapcsolását” – mondja a rutinos nővér.

Julie McFadden szerint azonban ez a haldokló számára teljesen normális. Életünk utolsó szakaszában ugyanis számos olyan dolog történik a testünkkel, ami megkönnyíti az elmúlást.

„A szervezet lassan ketózisba kerül, ami endorfint szabadít fel. Ezek az endorfinok tompítják a fájdalmat és az idegeket, miközben eufórikus érzést is adnak az illetőnek, aki ettől jól érzi magát” – mondta a hospice nővér.

A teljes, angol nyelvű videót itt lehet megnézni:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Gyökeresen megváltozott a Temu, és ez nem véletlen
Rengeteg panasz érkezett a cég miatt, mert a meghirdetett akciók rendszeresen nem voltak valósak, ráadásul a weboldalon sok volt a sürgető üzenet.

Link másolása

Mi is írtunk róla nemrégiben, hogy több bejelentés után a Gazdasági Versenyhivatal vizsgálatot indított a Temunál. A legtöbben azt kifogásolták, hogy az akciókban sok esetben 95%-os, vagy akár annál is magasabb kedvezményekkel csábították a vásárlókat, ám ezek nem bizonyultak valósnak. A GVH úgy vélte, hogy a Temut működtető vállalkozás vélhetően tisztességtelen kereskedelemi gyakorlatot folytat és megtéveszti a fogyasztókat.

Most azonban alaposan megváltozott a Temu kereskedelmi gyakorlata. Szinte teljesen eltűntek a hirdetések a neten, és megszűntek a weboldalon a sürgető üzenetek is. A GVH szerint előremutató, hogy a cég felülvizsgálja a kereskedelmi gyakorlatát - írja az Economx.

A GVH a lap megkeresésére azt közölte, hogy a vizsgálati szakaszban vannak, és ez még nem jelenti azt, hogy a vállalkozásról kimondták volna, hogy jogsértéseket követtek el. Most a tényeket tisztázzák, amire három hónapjuk van, ez pedig kétszer két hónappal hosszabbítható.

A nemzeti versenyhatóság mindig üdvözli, és a fogyasztók, valamint a tiszta piaci verseny szempontjából előremutatónak tartja, ha egy eljárás alá vont vállalkozás a hivatal eljárásának megindítását követően felülvizsgálja a kereskedelmi gyakorlatát - írták. „Természetesen mindez a jelenlegi vizsgálati szakban nem befolyásolja a GVH tényfeltárási kötelezettségét” – közölték.

A portál szerint:

2024 áprilisára a Temu 1 millió fős bázist épített Magyarországon, ezzel 25,6 százalékos súllyal bír a hazai online vásárlókon belül.

A Temu anyacége, a PDD 2023 negyedik negyedévben 88,88 milliárd kínai jüanos (12,5 milliárd amerikai dolláros) árbevételt ért el, ami 123 százalékkal magasabb az előző év azonos időszakánál.

Forrás: Index

Link másolása
KÖVESS MINKET: