„Edukálni kell a vásárlókat, hogy a minőségi magyar ruhamárkákat vegyék”
Az év végére várhatóan felerősödő áruhiány és a folyamatos áremelkedés kihívás elé állíthatja a vásárlókat, de az e-kereskedelmi szereplőket is, akik nap mint nap azon dolgoznak, hogy megkönnyítsék ügyfeleik számára a vásárlást. Ahogy teszi ezt a száz százalékban magyar tulajdonú Dressa is, amelynek ügyvezető igazgatója, Csányi Zoltán az idei karácsonyi szezon mellett a magyarok online vásárlások alkalmával tanúsított fenntarthatósággal, környezetvédelemmel kapcsolatos attitűdjéről is beszélt.
- A koronavírus-járvány miatt a tavalyi karácsonyi ajándékbeszerzés többnyire az online térbe terelődött. Mit gondol az idei karácsonyi szezonról?
- Egyrészt azt tapasztaljuk, hogy a teljes kiskereskedelmi forgalom az előző évi 5-6 százalékról 10 százalékos részesedés fölé ugrott. Ez részben az új vevőknek is köszönhető, akik a koronavírus-járvány miatt először tapasztalták meg az online kereskedelem nyújtotta komfortszintet, és szerencsére kitartanak a vásárlás ezen módja mellett. Nagyságrendileg 50 és 100 ezer főről beszélhetünk, akiknek köszönhetően nagyot lépett előre az e-kereskedelem. Másrészt rendkívül kiszámíthatatlan a helyzet, hiszen, ahogy az autós iparág fontos szereplői számoltak be a chipek hiánya miatti időszakos leállásról, úgy a jelenség elérte a fehérneműipart is. Van márka, amely egy-egy gomb vagy patent miatt nem tud időben szállítani, ami esetenként néhány hetes csúszást jelent, de van olyan partnerünk, amely már most tudja, hogy jövő májusig nem tud megoldást találni a problémára. Annyiban talán előnyösebb a helyzet, hogy a fehérneműipar folyamatosan gyártja és szállítja a szortiment bizonyos részeit, de az is előfordulhat, hogy a webáruházunk karácsonyi top termékei nem lesznek beszerezhetőek a vásárlók által kívánt színben és méretben. Igyekszünk alternatív megoldások után nézni, ami lehet például a helyettesítő termék megtalálása, de ezek nem minden esetben jelentenek valódi megoldást. A karácsonyi szezonig tehát egészen biztos, hogy nagy kihívások elé néz az e-kereskedelem, és nem tudjuk, mi jön az ünnepi szezon után.
Azáltal, hogy az elmúlt években már nem csak az év utolsó hónapja jelenti a karácsonyi vásárlási szezont, hanem a november és december együtt, számos akciót jobban ki tudnak használni a fogyasztók, mégis azt javaslom, hogy lássanak hamarabb neki a karácsonyi ajándékok beszerzésének, ugyanis a már említett készlethiányok miatt az idei karácsonyi szezon drágább lehet, mint a tavalyi.

- Hogyan befolyásolja a jelenlegi vírushelyzet a fogyasztók ajándékvásárlás helyszínét illető gondolkodását? Pláza vagy online?
- Némileg árnyaltabb a kép, mint tavaly, amikor a lezárások és egyéb korlátozó intézkedések miatt az emberek kénytelenek voltak az online vásárlást előtérbe helyezni. Idén azt látjuk, hogy az egyre tudatosabb vevők szívesen tértek vissza a fizikai boltokba, ugyanakkor az online előretörése is megállíthatatlan. A november hónap nagyon erős volt az offline szektorban, de ez gyorsan változhat, ha ismételten lezárások lesznek. A karácsonyi vásárok elmaradása miatt tavaly például sok téli sapkát értékesítettünk, ami egyébként a karácsonyi vásárok egyik sikerterméke szokott lenni.
- Melyek lehetnek idén a slágertermékek?
- A zoknik és az alsóruházati termékek idén is dobogósok lesznek. A magyar férfitársadalom ezeket kevésbé vásárolja meg magának, így idén is hölgyvásárlóink kosarában lesznek megtalálhatóak. Mind a férfi, mind a női pizsama tavaly került be először a top tízbe, ami véleményem szerint az otthoni munkavégzés következménye. Ez a trend idén folytatódni fog. A pulcsik és a mellények is aratnak. Előszeretettel vásárolnak nálunk Calvin Klein és Tommy Hilfiger fehérneműket is.
Egy korábbi interjúban azt mondta, hogy egyre több magyar hölgy költ nagyobb összeget alsóruházati termékekre. Mi alapján választanak a magyar nők fehérneműt?
Sok a rossz termék a piacon, talán a probléma legmarkánsabban a melltartókat érinti. A hölgyek annak adnak hangot, hogy az adott darab vág, szúr, kényelmetlen. Ez ellen akkor tudnak tenni, ha egyrészt minőségi terméket vásárolnak, mind alapanyagban, mind kialakításban, másrészt fontos, hogy szakértő segítséggel támogassuk őket. A Dressánál például melltartó-tesztet lehet elvégezni, aminek kitöltése után biztos kézzel tudnak választani. Létrehoztunk egy úgynevezett „Fehérnemű szakértői központot” is, ahol sok szakmai anyaggal találkozhatnak a vásárlóink. Igyekszünk minél több információt biztosítani számukra. Biztos vagyok benne, hogy ha egy nő egyszer megtapasztalja a drágább fehérneműk nyújtotta előnyöket, többet nem fog olcsóbb darabokra beruházni. Egy Triumph, egy Anita vagy egy Livia Corsetti márkájú fehérneművel nem lehet mellé nyúlni. Ahogy év vége felé nem nyúlhatunk mellé egy piros színű fehérneművel sem. A nyugati világban, így például Olaszországban ilyenkor minden kirakatban ezeket az árukat láthatjuk, ott egyfajta babona is kötődik hozzájuk, hisz a szín a szeretet, a boldogság metaforája. Ezt próbáljuk itthon is meghonosítani. Női termékek esetében az eladásokból az látszik, hogy a trend elkezdett begyűrűzni.
- Mit gondol a magyarok online vásárlások alkalmával tanúsított fenntarthatósággal, környezetvédelemmel kapcsolatos attitűdjéről?
- A folyamat elindult. A vásárlók egyre inkább figyelnek arra, hogy inkább jobb minőségű, tartósabb termékeket vásároljanak, még akkor is, ha az drágább, hogy ritkábban kelljen cserélni. Esetenként még arra is hajlandóak, hogy többet fizessenek egy termékért amiatt, mert biztosan tudják, hogy azt környezettudatos módon állítják elő, vagy azért, mert a szállítás környezettudatos módon történik például elektromos járművel, de azt kell mondanom, hogy a fenntarthatósággal, a környezetvédelemmel kapcsolatos elkötelezettség ilyen mértéke Magyarországon még gyerekcipőben jár.
Vannak márkák, amelyek erőteljes kommunikációs aktivitásokkal próbálják megtéveszteni a fogyasztókat, mindenféle igazolás, független szakértői bizonyíték nélkül. A következő években az érdekvédelmi szervezetek, szövetségek, kereskedők egyik fontos kihívása lesz a tanúsítványok, a tanúsítványok rendszerének bevezetése, adaptálása, hogy az elkötelezett vásárlók valóban azt kaphassák, amit ígérnek nekik. Lassan már minden fenntartható, minden bio. Ez nem szól másról, mint arról, hogy magukhoz csábítsák a vásárlókat. A valóság más képet mutat. A fenntartható életmód drága, kevesen engedhetik meg magukat.
Ruhaipari szereplőként leghitelesebben a pamut újrahasznosításáról tudok beszélni. Sokan árulnak például újrahasznosított pamutból készült zoknit. Ebben semmi új nincs, hiszen az olcsó pamut zokni mindig is újrahasznosított pamutból készült. Ezzel az a gond, hogy komolyan megtévesztik a fogyasztókat, amikor nem mondják el nekik, hogy ezek a termékek nem elég tartósak. Hiszen, ha egy pamutszálat újrahasznosítunk, abban nem lesz meg az az elemi szál, ami garantálja, hogy a zokni ne hulljon darabokra. Ezzel a vásárlók akkor találkoznak, amikor hordják, illetve mossák a zoknikat, és azt látják, hogy szöszöl. Edukálni kell a vásárlókat. A tartós, minőségi zoknikhoz hosszú, elemi szálból szőtt pamutra van szükség. Az újrahasznosított pamutból készült zoknik nem ilyenek.
- Mit tesz a Dressa a fenntarthatóság terén?
- A stratégiánk abszolút központi eleme a fenntarthatóság. Az egyik legfontosabb jelenlegi projektünk a gyártási képességeink növelése, aminek keretében energiatakarékos, időtálló gépeket vásárolunk, amelyekkel bővítjük, illetve cseréljük a jelenlegi berendezéseinket. Ha csak a varrógépeket nézem, azt tudom mondani, hogy egy gép harmad, de inkább negyed akkora energiafelhasználással képes gyorsabb munkát végezni, mint azok, amelyeket cseréljük. A beruházásoknak köszönhetően a jövő évben szeretnénk több területen is továbbfejlődni. Reményeink szerint például komplett táskákat is tudunk majd varrni, különös tekintettel azokra, amelyek újrahasznosított anyagból készülnek.
Az újrahasznosítás soha nem állt távol tőlünk. Még az üzleti berendezéseinket is vittük egyik boltból a másikba. Jó ideje szelektíven gyűjtjük a hulladékot, a papírt, a dobozokat, amelyeket ledarálunk és töltőanyagot készítünk belőlük. A fűtésünk energiatakarékos, 17 kWh-t biztosító napelem-rendszert telepítünk hamarosan, amelyek jelenleg két elektromos autó töltését is ellátják. Ezt a jövőben akkuteleppel is szeretnénk kiegészíteni. Az utolsó belsőégésű autónk értékesítésre került, így ma már csak zöld rendszámos járművekkel dolgozunk.
Ha már az imént zoknikról beszéltem, évekkel ezelőtt indítottuk el Magyarország első Zokni Csereprogramját, amelynek keretében már huszonkét tonna zoknit gyűjtöttünk össze, amelyeket partnerünkkel újrahasznosítottunk. Abból a megfontolásból indultunk ki, hogy miért ne lehetne a lyukas zoknik megmaradt anyagát újrahasznosítani. Persze itt is hozzá kell tennem, hogy önmagában a zoknikat nem lehet használni, azokat szabászati ruhadarabokkal, vásznakkal, keményebb szövetekkel 70-30 százalékos arányban képesek csak feldolgozni, és úgynevezett tűnemezelt filcet készíteni belőlük. Ezt azután csőszerelők és a bútoripar is használja. 4 mm-es változatára pedig PVC fóliát kasíroznak, és egy méterszer huszonöt méteres tekercsbe feltekerve festők alkalmazzák. Ma a gyártás 90%-a német exportra megy. A begyűjtés és a szállítás is non-profit módon történik. Az erőfeszítéseink kifizetődnek, hiszen eddig huszonötezer család csatlakozott a kezdeményezéshez, ők átlagban családonként évi két és fél kiló zoknit gyűjtenek. Volt család, aki tizenhat kiló zoknit küldött nekünk, ők rekorderek. Munkatársaim mind a küldetésüknek érzik azt, hogy a használt zoknik gondozói lehetnek. Így is nevezik magukat a zokni-gyűjtőink felé.
Családi vállalkozás vagyunk. A fejlődés és a fenntarthatóság terén elkötelezettek vagyunk. Ezért hisszük, hogy a vásárlóink az e téren is tett erőfeszítéseinket azzal honorálják, hogy visszatérnek hozzánk.