A Rovatból

Az IKEA-effektus – avagy miért szeretjük jobban a kézműves tárgyakat?

Tényleg közelebb állnak hozzánk azok a tárgyak, amelyekben benne van a kezünk munkája? Cikkünkben erre a keressük a választ.


Az IKEA-effektus egyfajta felbecsülés, mely egy termékről alkotott értékítéletünket nagymértékben befolyásolhatja. Vagyis

az emberek képesek nagyobb értéket tulajdonítani termékeknek, melyeket részben maguk készítenek el.

Legjobb példa erre a pszichológiai hatásra az IKEA és a LEGO, az ottani dizájnerek valószínűleg az IKEA-effektussal hoznak döntéseket. De valóban létezik ez?colosseum-624376_1920

A kézműves-, és egyedi javak iránt megnőtt a kereslet, nem beszélve az együttműködéssel, vagyis megosztva előállított termékekről. Az IKEA-effektust használva kompetenciaérzetet kelthetsz a vásárlóban, mikor végzett az összeállítással. Ekkor ugyanis olyan kötelék alakul ki a vásárló és a termék között, amely a szerelés végeztével szinte szeretetté alakul. Nagyobb lesz a szubjektív értéke számunkra, mint a belefektetett energiáé.

Példa: egy tanulmány résztvevői origami darukat készítettek maguknak. Körülbelül 5-ször többre értékelték munkájuk gyümölcsét azok, akik nem rendelkeztek akkora kézügyességgel, mint akik remek hajtogatók voltak.

Ki kell emelnünk, hogy az IKEA-effketus nem az erőfeszítés mértékéről szól, hanem a feladat teljesítéséről. Akkor jön létre, amikor a felhasználó (ez esetben a vásárló) befejezte a feladatot, tehát a terméket is. Amennyiben hamar szétszerelésre kerül az áru, úgy az IKEA-effektus megszűnik.

Egy másik példa: 1920-40 között az amerikaiak le akarták rövidíteni a torták elkészítéséhez szükséges időt. A szakácsoknak a végén már csak vizet kellett a porhoz hozzáadniuk, hogy elkészítsék a süteményt. Sajnos azonban az amerikai "sütőpor" hamar eltűnt a piacról.

Ekkor viszont megkeresték Ernest Dichter pszichológust, aki azt mondta, hogy túl egyszerű elkészíteni a tortát, nem ad semmiféle élvezetet a sütés! Az emberek úgy érzik, hogy előre elkészített tortát hoznak a boltból. A megoldás végül az volt, hogy, hogy kivették a tojást a porból, hogy az emberek maguk adhassák hozzá. A sütőpor piac ismét virágzásnak indult.6324097054_7d46904b11_b

A tanulság tehát, hogy az embereknek érzelmileg részt kell venniük a készítés folyamatában, nem csak a végeredményben. Az út ugyanolyan fontos, mint a cél.

Az összeszerelés cselekvése, a saját kezünk munkája növeli a termék észlelt értékét. A főszabály az, hogy a nagyobb közreműködés nagyobb értéket vált ki. Míg a túl hosszú vagy megerőltető energiabefektetés hamar eltántoríthatja a vásárlót a terméktől. Tehát csak akkor van IKEA-hatás, ha a felhasználó befejezte a feladatot.

Ezáltal nem baj az sem, ha éppen kicsit kevesebb erőfeszítéssel kell dolgoznunk, az IKEA-hatás akkor is létrejön, ha a közreműködésünket értékesnek érezzük. Lényeges szempont még, hogy mindig adjuk meg a legtöbb lehetőséget a termék testreszabására. Legyen egyszerű, mint feltörni egy tojást, de a végén érezzük úgy, mintha az egész tortát mi sütöttük volna.

lego-688154_960_720

via UX Planet

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Te tudod, hová folyik el a pénzed? Utánajártunk, mit tehetsz ellene
Vencel kollégánk gyakran szembesül azzal, hogy amikor épp nagyobb összegeket kellene kipengetnie, például fesztiválbérletre, kevesebb pénz van a számláján, mint gondolta. Kiderítette, hogyan tudná ezt elkerülni.


Vencel nagyon szeret fesztiválokra járni, de minden évben azzal találja szemben magát, hogy mikor előre megvenné a még épp kedvező árú bérleteket, alig marad rá pénze, aztán ha később eljut a fesztiválokra, ott is az az érzése támad, mintha lyukas lenne a pénztárcája.

Ez talán nem egyedi eset ez, amikor úgy fizetünk valamiért, hogy nem vagyunk tisztában azzal, hogy pontosan mennyit is költöttünk el. És biztos másokban is megfogalmazódott már a kérdés:

Na de hová folyik el a pénzem?

Vencelt is ez foglalkoztatta, ezért kereste fel az OTP Bank szakértőjét, Kökény Dávidot és utánajárt, miért mindig olyan későn realizálja a kiadásait, és mit lehet ez ellen tenni.

NÉZD MEG VIDEÓNKAT, HOGY MEGTUDD, MIT TANÁCSOL A SZAKÉRTŐ, HA ÚGY ÉRZED, ELFOLYIK A PÉNZED!

Az első fontos lépés annak érdekében, hogy figyeljünk a kiadásainkra, a mobilbank használata, azon belül is a költések és azok kategorizálása. Vencel például a videóvágó programokkal és a streaming szolgáltatókkal van bajban, hiszen számos ilyen oldalra előfizetett, gyakran elfelejti lemondani a szolgáltatást, amikor már nem használja őket. Nála az így elfolyt pénzösszeg havi 30 ezer forint, ami Dávid szerint is nagy mennyiség. Persze a kiesett pénz csak akkor tűnik fel, amikor már „nagy a baj”, és egy nagyobb összegű kiadásra kerülne sor – például fesztiválbérletet kellene venni.

Ha szeretnénk megtudni, hogy mégis mire költünk egy adott hónapban nagyobb összeget, mint kellene, akkor nézzük meg a mobilbankban a kategóriákba rendezett költéseinket

- könnyen lehet, hogy meglepetés ér majd minket. Vencel is így döbbent rá, hogy túl nagy összegért tart fenn streaming előfizetéseket. A szakértő azt mondja, ha 3 Ft bevételünk van, abból egyet tegyünk félre, egyet szánjunk a megélhetésre, egyet pedig a személyes fejlődésünkre. Ez a szemléltetés jó alap lehet arra, hogy lássuk, a költéseink pontos lekövetése igenis segíthet tisztábban látni és spórolni.

Ez utóbbira,

a spórolásra is van lehetőség a moduláris, azaz rugalmasan alakítható számlacsomaggal.

Dávid kifejti, hogy az emberek 50%-a van hasonló helyzetben, mint Vencel, aki nincs tisztában sem a költéseivel, sem a számlacsomagjának tulajdonságaival.

„Általában három tételből áll a bankszámla költsége: a készpénzfelvételi, a számlavezetési, és az éves bankkártyadíj” – mondja a szakértő.

Az OTP moduláris számlacsomagjai pont arra nyújtanak megoldást, hogy a Vencelhez hasonló ügyfeleknek ne kelljen hosszú szerződési feltételeket átnézni, hanem egyszerűen spóroljanak meg releváns összegeket.

A Persely funkció célalapú megtakarítással öt célt is be lehet állítani, így havonta kisebb összegeket félre lehet tenni bizonyos határidőre, ráadásul ezt automatikusan elvégzi helyettünk a mobilbank.

Az összegekhez, ha szükséges, bármikor hozzá lehet nyúlni.

Vencel tehát még bőven meg tudja akadályozni, hogy a nyáron befürödjön a fesztiválokkal. Egyrészt a mobilbank tudatos használatával és a kiadásainak figyelésével is tud spórolni, de számos lehetőségből tud választani a moduláris számlacsomagjának összeállításához. Kezdheti rögtön például a streamingre elrepülő összegek félretételével.

Nálad vajon mik lennének azok a költések, amikre érdemes lenne jobban odafigyelned?

Neked van már moduláris számlacsomagod az OTP-nél?

Az OTP Bank minden ügyfele számára megteremttette a lehetőséget, hogy megtalálja a hozzá, valamint az élethelyzetéhez, körülményeihez leginkább illő számlacsomagot. Az új ajánlatok felépítésével az ügyfelek ruhák méretezéséhez hasonlóan Pályakezdő (XS), Bázis - S, - M, - L és Prémium Next (XL) számlacsomag ajánlatok közül választhatnak, melyek feltételei és szolgáltatásai is eltérnek. A fix havi összegű számlacsomagopciók közül az ügyintézők segítenek megtalálni azt, ami a leginkább illik az egyes ügyfelek életmódjához és bankszámlahasználati szokásaihoz.

A tájékoztatás nem teljes körű és nem minősül ajánlattételnek. A Bank a kondíciók módosításának jogát fenntartja. További részletekről kérjük, tájékozódj az OTP Bank bankfiókjaiban és honlapján (www.otpbank.hu) közzétett üzletszabályzatokból és hirdetményekből.

A cikk az OTP Bank támogatásával készült.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Kilométeres sor állt a Primark előtt a nyitáskor, órákat várhattak azok, akik be akartak menni
A videót készítő kollégánk gyakorlatilag félig bejárta a plázát, mire a sor elejére ért.


Szó szerint kilométeres volt a sor, hosszan kígyózott a Primark bejáratától végig az Aréna Plazán keresztül, százak voltak kíváncsiak arra, hogy milyen az ír ruhadiszkont olcsó, de relatíve minőségi árukínálata.

A végeláthatatlan sor mellett videózott kollégánk, aki gyakorlatilag félig bejárta a plázát, mire a sor elejére ért:

@szeretlekmagyarorszag.hu

Káosz nagy sorok a Primark magyar nyitásán ♬ eredeti hang - Szeretlek Magyarország.hu


Link másolása
KÖVESS MINKET:


ÉLET-STÍLUS
Itt a nagy összehasonlítás: kiderült, hogy a Balatonon vagy az Adrián olcsóbb-e a nyaralás idén
A Növekedés.hu és a Pannon Egyetem összevetéséből az jól látszik, nem mindegy, hogy hányan utaznak, és milyen típusú szálláshelyet választanak.


A nyár láthatáron lévő beköszöntével ismét táptalajt kapott a régi kérdés: vajon a szomszédos Horvátországban vagy Magyarországon olcsóbb a nyaralás? Ezúttal a Növekedés.hu oldal mutatott egy összehasonlítást a Balaton és az Adriai-tenger partjának árairól.

A Pannon Egyetem Turizmus Intézeti Tanszéke alaposan utánajárt, hogy melyik az olcsóbb nyaralási lehetőség. Elemzésük során 7 éjszakás nyaralást vettek alapul mindkét helyszínen, párok és négytagú családok esetében is.

A kutatás során a szálláshelyeket egy júniusi, egy júliusi és egy augusztusi időpontban vizsgálták, a booking.com és a szállás.hu adatbázisait felhasználva. A legnépszerűbb balatoni városokat hasonlították össze a minimum 40 ezer magyar vendégéjszakát realizáló horvát tengerparti úti célokkal. Számoltak a közlekedéssel, szállással (szálloda, apartman, kemping), étkezéssel és látnivalókkal is.

Önmagában nem meglepő, hogy a Balaton idén is olcsóbbnak bizonyult, de a szakértők egészen jelentős árkülönbségeket találtak.

Párok esetében egy szállás Horvátországban 500-970 ezer forint között mozog, míg a Balatonnál ugyanezen kategóriák 470-685 ezer forint között alakulnak. Négytagú családoknál a különbség kisebb: Horvátországban 600 ezer-1,8 millió forint, a Balatonnál 630 ezer-1,18 millió forint.

A családi nyaralás legolcsóbb kategóriájában (kemping önellátással) a horvát nyaralás 25 ezer forinttal olcsóbb, de az önellátó apartmanok 30 ezer forinttal drágábbak az Adrián, a félpanziós szállodák pedig 235 ezer forinttal kerülnek többe.

A Pannon Egyetem kutatói mellett a Növekedés.hu is alaposan kielemezte a különbségeket.

A Balatonnál Siófokot választották úticélnak, vízparti szállásra és minimum 8 csillagos vendégértékelésre szűrtek. A legolcsóbb, modern apartman 226 690 forintba kerül hat éjszakára. Horvátországban Abbáziára kerestek rá ugyanezekkel a paraméterekkel, és egy tágasabb, de ódivatúbb szálláshelyet találtak 231 315 forintért, jelentős eltérés nélkül.

Az étkezés árát is figyelembe vették. Az Adriasunrise.hu szerint Horvátországban érdemes frissen vásárolni, mivel az élelmiszerárak hasonlóak itthon és ott. Például 1 kiló krumpli 430 forint Horvátországban, itthon 407 forint. Az alma 270 forint az Adrián, nálunk 399 forint. A paradicsom 740 forint Horvátországban, itthon 599 forint. A karaj 1850 forint az Adrián, míg nálunk 1599 forintot kell érte fizetni. A tálcás csirkecomb 1650 forint Horvátországban, míg itthon 1219 forintért juthatunk hozzá.

A Balatonnál a strandételek, mint a lángos, tovább drágultak: a sima lángos 1000 forint, sajtos-tejfölös 1900 forint. A horvát strandokon a népszerű csevap 6,5 eurótól indul.

Az üzemanyagárak nem mutatnak jelentős különbséget: Magyarországon a 95-ös benzin átlagára 604 forint, Horvátországban 625 forint.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


ÉLET-STÍLUS
Megérkezett a Primark, Európa kedvenc diszkont divatboltja Budapestre
Primark megnyitotta kapuit Budapesten, az Aréna Mallban, és máris hatalmas érdeklődés övezi. Az olcsó, de minőségi ruháiról ismert üzletlánc új színt hoz a hazai divatpiacra, fenntarthatóságot és elérhetőséget ígérve a vásárlóknak.


Az alacsony árairól híres Primark kedden nyitja meg első magyarországi üzletét az Aréna Mallban. Maciej Podwojski, a Primark közép-kelet-európai vezetője egy nappal a megnyitó előtt mutatta be a boltot. Mint az Economix írja, többek között arról beszélt:

Ugyanaz a minőség és ár érhető el itthon, mint a nyugati üzletekben – már csak azért is, mert ugyanabból a csehországi logisztikai központból szolgálják ki a közép-kelet-európai, németországi és az ausztriai üzleteket is.

Az üzlet 3100 négyzetméteren terül el, és szándéka szerint minden igényt kielégít: ruhák, fehérneműk, kiegészítők, bőrápolási termékek és lakberendezési árucikkek széles választéka várja a vásárlókat.

Podwojski szerint a Primark állatkísérletektől mentes kozmetikumokat árul és elkötelezett a fenntarthatóság mellett is. A célok között szerepel az újrahasznosítható anyagok használata, a szén-dioxid kibocsátás csökkentése, és a munkavállalók tisztes megélhetésének biztosítása.

A Primark jelenleg több mint 440 üzlettel rendelkezik világszerte, 17 piacon, amelyek közül hat – köztük Szlovénia, Csehország, Lengyelország, Románia, Szlovákia és május 28-tól Magyarország – Közép-Kelet Európában található. A dublini székhelyű divatóriás 80 ezer alkalmazottal büszkélkedhet, és célja, hogy 2026 végéig 530 üzlettel legyen jelen a világban.

Link másolása
KÖVESS MINKET: