hirdetés

BUDAPEST

A Hajógyári-sziget története – fesztiválokon innen és túl

Az óbudai Hajógyári-sziget története sokáig a névadó, az Első Dunagőzhajózási Társaság hajógyárának (1835-) története volt. Mára pedig már fogalom lett a SZIGET.
A FSzEK Budapest Gyűjteményének engedélyével. - szmo.hu
2021. május 09.


Link másolása

hirdetés

Hétről hétre Budapest

2014-ben volt száz éve, hogy létrehozták a Budapest Gyűjteményt, a főváros könyvtárának várostörténeti különgyűjteményét, ahol a főváros helyismereti, helytörténeti anyagait találjátok meg. Folyamatosan gyarapodó gyűjteményükben százezer kötetnyi könyvet, kéziratot, hírlapot és folyóiratot, köztük számos régi, ritka dokumentumot tanulmányozhat bárki.

A fotótárban pedig mintegy százhetvenezer fényképet őriznek, amelyek bemutatják a városkép, az infrastruktúra változásait, a hétköznapok és történelmi fordulatok jeleneteit, a hírességek és mára elfeledett városlakók arcvonásait. Facebook-oldalukon ezeket mutatják be olyan történetekkel, amikről csak nagyon ritkán hallani.

Északi rész

Az óbudai Hajógyári-sziget története sokáig a névadó, az Első Dunagőzhajózási Társaság hajógyárának (1835-) története volt.

hirdetés

A sziget északi, mezőgazdasági művelés alatt - utoljára az Óbuda TSZ kezelésében - álló részének fejlesztéséről csak 1969-ben született döntés. A művelés alól kivont területen a Fővárosi Kertészeti Vállalat tervei alapján - a Magyar Honvédség és számtalan önkéntes sokezer órányi munkája nyomán - épült és

nyílt meg 1975. tavaszán a Május 9. park. (Neve a 2. világháborút lezáró "Győzelem Napja" - május 7., nálunk május 9. - dátumára utal.)

Az összesen 75 hektárosra tervezett jubileumi park mintegy fele készült el ekkorra; a több ütemben megvalósuló építkezés 1980-ban fejeződött be.

Az eredeti elképzelés szerint főként az óbudaiak és angyalföldiek gondtalan pihenését szolgáló - játszóterekkel, sportpályákkal, erdei tornapályával tarkított - ligetes területet az Árpád hídtól indított autóbusz, a sziget keleti oldalán kikötő kishajó-járatok (1977-), és a Mozaik utcai K-hídon át megnyitott autóút révén hamarosan a főváros távolabb élő lakói is felfedezték.

A nagy kiterjedésű, mind népszerűbbé váló sziget vonzotta a programokat. Sportversenyek, családi napok, akadályversenyek, majálisok, ifjúsági napok, színházi előadások zajlottak itt;

1980-ban megtartották az első nagyobb zenei rendezvényt, a Fekete Bárányok-koncertet, amit a Szuperkoncert (1981), 1993-tól pedig a mára világeseménnyé nőtt Diáksziget/Pepsi-sziget/Sziget Fesztivál-sorozat követett.

A korábban csak hétvégenként vagy nagyobb rendezvényeken tanyát ütő alkalmi árusok helyét a komoly bevételre számító vállalkozók vették át, miközben a decik mellett - a szuperkoncertek idején - a decibelek mérése is szükségessé vált.

Déli rész

A sziget értékesebbnek ítélt déli területe iránt - a Hajógyár termelésének visszaesését érzékelve - a 80-as évek közepétől a nagybefektetői érdeklődés is megélénkült, de eladásra végül nem került sor.

Az 1988-tól DG Óbudai Hajóépítő Rt. néven működő üzemen viszont az új üzleti terv sem segített; a patinás gyár komolyabb ellenállás nélkül, csendben zárta be kapuit (1991), a felszámolási eljárást követően 2000. májusában a cégnyilvántartásból is törölték.

Üzemcsarnokait filmesek, vállalkozók, kereskedők vették birtokukba, miközben a terület hasznosítására vonatkozó új és újabb nagyívű koncepciók születtek: elképzelték világkiállítási helyszínként, nemzetközi hajókikötőként, a 2000-es évek derekán majdnem zöld jelzést kapott az "Álomsziget" luxusingatlan-beruházás, jelenleg pedig egy popkulturális központ tervei körvonalazódnak.

A hajógyári épületegyüttes ma is áll, bár csarnokai közül mindössze a néhai kazánház élvez műemléki védettséget. A fejlesztők elképzeléseit egyszerre inspirálja, de meg is köti, hogy

a Hajógyár területén fekszik Publius Aelius Hadrianus római helytartó (a későbbi Hadrianus császár, Imperator Caesar Traianus Hadrianus Augustus, 117. augusztus 10. - 138. július 10.) közel 10.000 négyzetméteren elterülő palotája, amelyet mindeddig csak részben tártak fel; utoljára a 20. század közepén folytak itt komolyabb ásatások; az értékes padlómozaikok és falképek egy része - Nemesis istennő szobrával együtt - ekkor került az Aquincumi Múzeumba; a romokat visszatemették.

A palota rekonstrukciója a legutóbbi időkig részét képezte egy, az egykori limes - a Római Birodalom védvonala - mentén elhelyezkedő, világörökségi védelemre javasolt helyszíneket bemutató projektnek, ám a hajógyári terület az utolsó pillanatban kikerült a koncepcióból, s ezáltal az egész, éveken át tervezett nemzetközi (magyar - szlovák - osztrák - német) pályázatból, ami így el is bukott. A romok a Duna árvízszintje alatt vannak; a szakemberek ennek ismeretében a műemlékegyüttes kutatásának és a régészeti terület biztosításának technikai problémájára mint a következő régész- és muzeológusgeneráció(k) szép, de kihívásokkal teli feladatára tekintenek.

A "Hajógyári" egyedi növény- és állatvilágával, horgászhelyeivel, csónakkikötőivel, 2014-ben átadott biodiverzitás-tanösvényével

jelenleg a főváros egyik utolsó, nagyrészt természetes állapotában fennmaradt, könnyen megközelíthető pihenőhelye, kutyás paradicsom, ahol a parktervezők félévszázados álmainak megfelelően "fűre lépni - még mindig - szabad".

"Ó-budai hajógyár". Ludwig Rohbock metszete. In: Hunfalvy János (1820-1888): Budapest és környéke. - Pest : Lauffer-Stolp, 1859. - p. 112-113. között t. 2.

A Május 9. park építésének ütemterve.

(f.: Magyar Hírlap 1977. január 20.)

1980. augusztus 23. A KISZ által szervezett Fekete bárányok-koncert. A P. Mobil, a Beatrice és a Hobo Blues Band több tízezer néző előtt lépett fel.

(f.: Magyar Ifjúság 1980. október 1.)

Fővárosi programfüzet 1981. május 1-jére.

(f.: FSZEK Budapest Gyűjtemény Plakát- és Kisnyomtatványtár)

1983. Május 9. park.

(f.: Hlatky Katalin - FŐKERT / Fortepan, FP 141229)

1988. [Hajógyári kikötő (öböl)]. Féner Tamás felvétele.

(f.: Képes 7 1988. március 5.)

1988. A Hajógyári-sziget - magas vízállásnál eltűnő - északi csúcsa az Újpesti vasúti híddal. (f.: Umann Kornél /Fortepan, FP 28256)

1990. A gyár bejárata a hajógyári híd felől. Prohászka Imre felv.

(f.: A Világ 1990. február 22.)

1991. A gyárbezárás éve.

(f.: Világ 1991. április 3.)

1994. Fesztiválozók. Velledits Éva felv.

(f.: Respublika 1994. augusztus 26.)

1994. Fesztivál után.

(f.: Respublika 1994. szeptember 9.)

1995. Szigetlakók.

(f.: 168 óra 1995. augusztus 15.)

1996. "Kell egy hét együttlét" - Sziget-plakát.

(f.: FSZEK Budapest Gyűjtemény Plakát- és Kisnyomtatványtár)

A meg nem valósult tervek egyike, az Álomsziget: Európa legnagyobb kaszinója, kereskedelmi-szabadidős centrum, 3000 szállodai szoba, 1000 apartman, 3500 fős konferencia-központ, 1500 ülőhelyes operaház, 3500 férőhelyes színház, kikötő 300 hajó és parkoló 5500 jármű számára, bevásárlóközpont, Hadrianus császár egykori helytartói palotája közelében pedig egy múzeum épült volna meg.

Még több régi fotót a Budapest Gyűjtemény képarchívumában találtok


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


hirdetés
BUDAPEST

Látványos kép: ilyen Budapest az űrből nézve

Egy amerikai űrhajós készítette a felvételt a Nemzetközi Űrállomásról.

Link másolása

hirdetés

Sokan sokféleképpen megörökítették már, így számos remek felvételt láthattunk már Budapestről. De van olyan hely, ahonnan nem sokan készíthetnek képet a magyar fővárosról.

Robert Shane Kimbrough amerikai űrhajós ezredes egyenesen az űrből lőtt egy látványos fotót a városról, amely sárga fényeiben fénylik a fekete éjszakában.

"Jó éjszakát Budapest! Elképesztő látvány a Nemzetközi Űrállomásról" - írta az alábbi, Twitteren megosztott képhez az asztronauta.

hirdetés

Forrás: hvg.hu


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
BUDAPEST

Óriáspályaudvar lehet a Nyugatiból, alaposan megváltozhat a környezete is

Elbontják a felüljárót, bevezetik a reptéri gyorsvasutat és parkok is lesznek a tervek szerint.

Link másolása

hirdetés

Vasúti alagútban futó vonatok, reptéri gyorsvasúti csatlakozás és vonatok nélküli utascsarnok - egy évtized múlva így nézhet ki a Nyugati Pályaudvar. Az ország legforgalmasabb vasútállomásának teljes átalakítására nemzetközi tervpályázatot írtak ki.

A cél, hogy többszörösére növeljék a pályaudvar forgalmát azzal, hogy úgynevezett fejpályaudvar helyett átmenő rendszerben fogadja a vonatokat.

Bár a pályaudvar jelentős felújításon esett át, a kapacitása nem növekedett. A nagy forgalom miatt lassú a bejutás a külső pályaudvari zónából a pályaudvarra - mondja Vitézy Dávid. A gond az, hogy az elővárosi vonatoknak is ez a végállomása, és itt kell megfordítani őket, ami hely- és időigényes manőver jelenleg.

VIDEÓ: Az RTL Híradó beszámolója


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
BUDAPEST

Több helyen kötelezővé tették a maszkviselést az egyik budai kerületben

A kormány továbbra sem hajlandó szigorítani, de az önkormányzatok saját hatáskörben elkezdték.

Link másolása

hirdetés

A Hegyvidéki Önkormányzat (12. kerület) kulturális és sportintézményeiben 2021. november 1-től a hat éven felülieknek kötelező a szájat és az orrot egyaránt eltakaró maszk viselése. Az intézkedésre a koronavírus terjedésének megakadályozása érdekében kerül sor - írja a Hegyvidéki Önkormányzat hivatalos oldala.

A fővárosi önkormányzat és a BKK sem teheti kötelezővé a maszkviselést, azonban erősen ajánlják azt.

Nem új keletű a kerületben maszkviselés, hiszen október 13. óta az önkormányzat épületébe csak orrot és szájat eltakaró maszkban lehet belépni. Akinél nincs, annak az önkormányzat biztosít orvosi maszkot a portán és az intézményben is.

A MOMkult épületében a rendezvények során elsősorban a programhelyszíneken, valamint azon szolgáltatási pontoknál, ahol a szociális védőtávolság nem tartható (színházterem, előadótermek, büfé, ruhatár, mosdóhelyiségek stb.) kötelező a maszk viselése.

Egyre több helyen vezetik be a kötelező maszkhasználatot. Ahogyan mi is megírtuk, legutóbb Kazincbarcikán hoztak szabályt róla.

hirdetés


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
BUDAPEST

Részletekben adhatják át a 3-as metró középső szakaszát

A Népszava úgy tudja, három megállót már 2022 májusában átadhatnak, ugyanakkor az egész szakaszt csak 2023 tavaszán.

Link másolása

hirdetés

Jelentősen befolyásolhatja a hármas metró kivitelezési határidejét, hogy a tavalyi nagy vihart kavart áremelés után újabb szerződésmódosítást próbál kicsikarni a Swietelsky Építő és a Swietelsky Vasúttechnika Kft., de október elején többletköltségigényt jelentett be az EDR (egységes digitális távközlő) hálózat kiépítését végző Pro-M Zrt. is – értesült a Népszava. A lap szerint a Swietelsky egyik alvállalkozója felfüggesztette a kivitelezési munkát.

A legfrissebb ütemtervek szerint a teljes vonal forgalomba helyezése legkorábban 2023. március 15-re várható.

A lap úgy tudja, a rekonstrukcióról készült legutóbbi belső tájékoztatóban már meg sem említik a vonal átadására vonatkozó korábban meghatározott 2023. januári dátumot, az viszont szerepel benne, hogy a több állomáson felmerült extra azbesztmentesítési és padlócsere miatt újabb határidő hosszabbítást kértek a kivitelezők, többletköltség kifizetése mellett.

A Népszava szerint a középső szakaszt az északi és a déli szakasszal ellentétben nem egyben, hanem darabokban nyitják meg majd az utasforgalom előtt.

2022. május közepén adnák át a Semmelweis Klinikák, a Corvin-negyed és a Kálvin téri állomásokat, és decemberre készülhet el a Deák téri állomás is.

A BKV mindezek ellenére azt közölte a lappal, hogy a Swietelsky-vel kötött szerződés alapján a munkák befejezésének határideje 2023. január 6. Hozzátették: ekkor kezdődhet el a műszaki átadás-átvételi eljárás. A lap szerint ennek elméletileg 30 nap alatt le kellene zajlania, de a déli szakaszon például néhány nap alatt megtörtént. Ezt követik a próbafutások, amelynek végén megnyitható a vonal az utasok előtt.

A teljes felújított metróvonal átadása továbbra is 2023 első negyedévében várható

- közölte a BKV.

hirdetés

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET: