hirdetés

BUDAPEST

A Hajógyári-sziget története – fesztiválokon innen és túl

Az óbudai Hajógyári-sziget története sokáig a névadó, az Első Dunagőzhajózási Társaság hajógyárának (1835-) története volt. Mára pedig már fogalom lett a SZIGET.
A FSzEK Budapest Gyűjteményének engedélyével. - szmo.hu
2021. május 09.


Link másolása

hirdetés

Hétről hétre Budapest

2014-ben volt száz éve, hogy létrehozták a Budapest Gyűjteményt, a főváros könyvtárának várostörténeti különgyűjteményét, ahol a főváros helyismereti, helytörténeti anyagait találjátok meg. Folyamatosan gyarapodó gyűjteményükben százezer kötetnyi könyvet, kéziratot, hírlapot és folyóiratot, köztük számos régi, ritka dokumentumot tanulmányozhat bárki.

A fotótárban pedig mintegy százhetvenezer fényképet őriznek, amelyek bemutatják a városkép, az infrastruktúra változásait, a hétköznapok és történelmi fordulatok jeleneteit, a hírességek és mára elfeledett városlakók arcvonásait. Facebook-oldalukon ezeket mutatják be olyan történetekkel, amikről csak nagyon ritkán hallani.

Északi rész

Az óbudai Hajógyári-sziget története sokáig a névadó, az Első Dunagőzhajózási Társaság hajógyárának (1835-) története volt.

hirdetés

A sziget északi, mezőgazdasági művelés alatt - utoljára az Óbuda TSZ kezelésében - álló részének fejlesztéséről csak 1969-ben született döntés. A művelés alól kivont területen a Fővárosi Kertészeti Vállalat tervei alapján - a Magyar Honvédség és számtalan önkéntes sokezer órányi munkája nyomán - épült és

nyílt meg 1975. tavaszán a Május 9. park. (Neve a 2. világháborút lezáró "Győzelem Napja" - május 7., nálunk május 9. - dátumára utal.)

Az összesen 75 hektárosra tervezett jubileumi park mintegy fele készült el ekkorra; a több ütemben megvalósuló építkezés 1980-ban fejeződött be.

Az eredeti elképzelés szerint főként az óbudaiak és angyalföldiek gondtalan pihenését szolgáló - játszóterekkel, sportpályákkal, erdei tornapályával tarkított - ligetes területet az Árpád hídtól indított autóbusz, a sziget keleti oldalán kikötő kishajó-járatok (1977-), és a Mozaik utcai K-hídon át megnyitott autóút révén hamarosan a főváros távolabb élő lakói is felfedezték.

A nagy kiterjedésű, mind népszerűbbé váló sziget vonzotta a programokat. Sportversenyek, családi napok, akadályversenyek, majálisok, ifjúsági napok, színházi előadások zajlottak itt;

1980-ban megtartották az első nagyobb zenei rendezvényt, a Fekete Bárányok-koncertet, amit a Szuperkoncert (1981), 1993-tól pedig a mára világeseménnyé nőtt Diáksziget/Pepsi-sziget/Sziget Fesztivál-sorozat követett.

A korábban csak hétvégenként vagy nagyobb rendezvényeken tanyát ütő alkalmi árusok helyét a komoly bevételre számító vállalkozók vették át, miközben a decik mellett - a szuperkoncertek idején - a decibelek mérése is szükségessé vált.

Déli rész

A sziget értékesebbnek ítélt déli területe iránt - a Hajógyár termelésének visszaesését érzékelve - a 80-as évek közepétől a nagybefektetői érdeklődés is megélénkült, de eladásra végül nem került sor.

Az 1988-tól DG Óbudai Hajóépítő Rt. néven működő üzemen viszont az új üzleti terv sem segített; a patinás gyár komolyabb ellenállás nélkül, csendben zárta be kapuit (1991), a felszámolási eljárást követően 2000. májusában a cégnyilvántartásból is törölték.

Üzemcsarnokait filmesek, vállalkozók, kereskedők vették birtokukba, miközben a terület hasznosítására vonatkozó új és újabb nagyívű koncepciók születtek: elképzelték világkiállítási helyszínként, nemzetközi hajókikötőként, a 2000-es évek derekán majdnem zöld jelzést kapott az "Álomsziget" luxusingatlan-beruházás, jelenleg pedig egy popkulturális központ tervei körvonalazódnak.

A hajógyári épületegyüttes ma is áll, bár csarnokai közül mindössze a néhai kazánház élvez műemléki védettséget. A fejlesztők elképzeléseit egyszerre inspirálja, de meg is köti, hogy

a Hajógyár területén fekszik Publius Aelius Hadrianus római helytartó (a későbbi Hadrianus császár, Imperator Caesar Traianus Hadrianus Augustus, 117. augusztus 10. - 138. július 10.) közel 10.000 négyzetméteren elterülő palotája, amelyet mindeddig csak részben tártak fel; utoljára a 20. század közepén folytak itt komolyabb ásatások; az értékes padlómozaikok és falképek egy része - Nemesis istennő szobrával együtt - ekkor került az Aquincumi Múzeumba; a romokat visszatemették.

A palota rekonstrukciója a legutóbbi időkig részét képezte egy, az egykori limes - a Római Birodalom védvonala - mentén elhelyezkedő, világörökségi védelemre javasolt helyszíneket bemutató projektnek, ám a hajógyári terület az utolsó pillanatban kikerült a koncepcióból, s ezáltal az egész, éveken át tervezett nemzetközi (magyar - szlovák - osztrák - német) pályázatból, ami így el is bukott. A romok a Duna árvízszintje alatt vannak; a szakemberek ennek ismeretében a műemlékegyüttes kutatásának és a régészeti terület biztosításának technikai problémájára mint a következő régész- és muzeológusgeneráció(k) szép, de kihívásokkal teli feladatára tekintenek.

A "Hajógyári" egyedi növény- és állatvilágával, horgászhelyeivel, csónakkikötőivel, 2014-ben átadott biodiverzitás-tanösvényével

jelenleg a főváros egyik utolsó, nagyrészt természetes állapotában fennmaradt, könnyen megközelíthető pihenőhelye, kutyás paradicsom, ahol a parktervezők félévszázados álmainak megfelelően "fűre lépni - még mindig - szabad".

"Ó-budai hajógyár". Ludwig Rohbock metszete. In: Hunfalvy János (1820-1888): Budapest és környéke. - Pest : Lauffer-Stolp, 1859. - p. 112-113. között t. 2.

A Május 9. park építésének ütemterve.

(f.: Magyar Hírlap 1977. január 20.)

1980. augusztus 23. A KISZ által szervezett Fekete bárányok-koncert. A P. Mobil, a Beatrice és a Hobo Blues Band több tízezer néző előtt lépett fel.

(f.: Magyar Ifjúság 1980. október 1.)

Fővárosi programfüzet 1981. május 1-jére.

(f.: FSZEK Budapest Gyűjtemény Plakát- és Kisnyomtatványtár)

1983. Május 9. park.

(f.: Hlatky Katalin - FŐKERT / Fortepan, FP 141229)

1988. [Hajógyári kikötő (öböl)]. Féner Tamás felvétele.

(f.: Képes 7 1988. március 5.)

1988. A Hajógyári-sziget - magas vízállásnál eltűnő - északi csúcsa az Újpesti vasúti híddal. (f.: Umann Kornél /Fortepan, FP 28256)

1990. A gyár bejárata a hajógyári híd felől. Prohászka Imre felv.

(f.: A Világ 1990. február 22.)

1991. A gyárbezárás éve.

(f.: Világ 1991. április 3.)

1994. Fesztiválozók. Velledits Éva felv.

(f.: Respublika 1994. augusztus 26.)

1994. Fesztivál után.

(f.: Respublika 1994. szeptember 9.)

1995. Szigetlakók.

(f.: 168 óra 1995. augusztus 15.)

1996. "Kell egy hét együttlét" - Sziget-plakát.

(f.: FSZEK Budapest Gyűjtemény Plakát- és Kisnyomtatványtár)

A meg nem valósult tervek egyike, az Álomsziget: Európa legnagyobb kaszinója, kereskedelmi-szabadidős centrum, 3000 szállodai szoba, 1000 apartman, 3500 fős konferencia-központ, 1500 ülőhelyes operaház, 3500 férőhelyes színház, kikötő 300 hajó és parkoló 5500 jármű számára, bevásárlóközpont, Hadrianus császár egykori helytartói palotája közelében pedig egy múzeum épült volna meg.

Még több régi fotót a Budapest Gyűjtemény képarchívumában találtok


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


hirdetés
BUDAPEST

Madame Tussauds nyílik Budapesten, a belvárosban 2022-ben

Ez lesz a világ első teljesen franchise-rendszerben működő Madame Tussauds panoptikuma.

Link másolása

hirdetés

Madame Tussauds nyílik várhatóan 2022 első negyedévében Budapesten, a belvárosi Dorottya utcában - írja a Telex.

A budapesti hely lesz a világ első teljesen franchise-rendszerben működő Madame Tussauds-ja.

Az összes eddigi panoptikum ugyanis a központi jogtulajdonos, a Merlin Entertainments beruházásban valósult meg, illetve jelenleg is a tulajdonában áll, a fővárosi helyszínnek viszont magyar tulajdonosai lesznek, akik franchise-díjat fizetnek a jog használatáért.

A hazai szervező cég a Dorottya Experience Kft., amelynek a legnagyobb tulajdonosa Kreinbacher József építőipari vállalkozó és pezsgőgyáros, az egyik leggazdagabb magyar üzletember. Három vezető munkatársa Kacsóh Gábor magyar származású luxemburgi nemzetközi jogász, Köncz Miklós, Kreinbacher József régi partnere, a projekt gazdasági és pénzügyi vezetője és Unger Zsolt, az egyik legismertebb magyar márkaépítő szakember, a projekt kreatív vezetője lesz.

Kacsóh Gábor a Telexnek azt mondta, élete egyik legnagyobb üzleti sikerének tartja, hogy Budapest nyert a komplex pályázaton sok más világvárossal szemben.

Köncz Miklós pedig elárulta, hogy a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) a Kisfaludy programból önmagában 3,1 milliárd forinttal támogatta a projektet. A Telex szerint azonban ez a támogatás a teljes projekt értékének felét sem teszi ki, amely

hirdetés
akár tízmilliárd forintba is kerülhet.

Egyelőre még nem lehet tudni, hogy kik lesznek a figurák, mennyibe fog kerülni a belépő és hány látogatóval terveznek évente. Csak annyit árultak el, hogy a nyugat-londoni Actonban, az egyetlen működő figura-manufaktúrában 50 bábu készül Budapestnek.

Címképünkön: Az intézmény munkatársai Harry brit királyi herceg és menyasszonya, Meghan Markle amerikai színésznő viaszszobra mellett a leleplezési ünnepségen Madame Tussauds londoni panoptikumában 2018. május 9-én.

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
BUDAPEST

Lánchíd-pótló hajóval lehet átjutni a Duna másik oldalára a felújítás idején

Az átkelőhajón munkanapokon, hétfőtől péntekig a BKK havi bérleteivel, vagy az egy hónapnál hosszabb érvényességű termékeivel lehet utazni.

Link másolása

hirdetés

A Lánchíd lezárásával egyidőben, június 16-tól, szerdától 250 fő befogadására alkalmas személyhajó biztosítja a gyors átjutást a Duna két partja között. Budapest legfrekventáltabb területén, a pesti belváros és a Várnegyed között a BKK és a MAHART együttműködésében a meglévő infrastruktúrát felhasználva indul átkelőjárat - közölte a Budapesti Közlekedési Központ.

A járat hétfőtől vasárnapig reggel 7 órától indul a Jégverem utcából, és félóránként közlekedik. Az utolsó hajó 20:15-kor indul vissza a pesti oldalra az Akadémia 1. kikötőből. A menetrend ide kattintva érhető el.

Az átkelőhajón munkanapokon, hétfőtől péntekig a BKK havi bérleteivel, vagy az egy hónapnál hosszabb érvényességű termékeivel lehet utazni.

A meghatározott BKK-bérletekkel nem rendelkező utasoknak, továbbá szombaton és vasárnap, illetve ünnepnapokon a MAHART-nál 500 forintos jegy vásárolható 2 éves kor felett. Az átkelőhajón kutya és kerékpár szállítására is lehetőség van jegy váltása mellett.

A jegy egy utazásra érvényes, amelyet személyesen a MAHART jegypénztáraiban, illetve a hajón is meg lehet venni.

A MAHART és a BKK júliusban egyezteti majd a járattal kapcsolatos első tapasztalatokat.

hirdetés


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
BUDAPEST

Ébredő Budapest: varázslatos felvételek készültek a fővárosról a Budapesti Vonósok első klipjéhez

A kamarazenekar Vivaldi egyik csodálatos művét dolgozta át, a videóban pedig a főváros hasonlóan szép helyszínei jelennek meg.

Link másolása

hirdetés

Megjelent az "Ébredő Budapest", a Budapesti Vonósok első videoklipje. A kamarazenekar Vivaldi egyik csodálatos művét dolgozta át. A videóban pedig Budapest varázslatos helyszínei jelennek meg.

"Több szempontból is egyedülálló ez a klip, hiszen Vivaldi csodálatos művét Vizeli Máté dolgozta át, gondolta újra, kifejezetten ehhez a videóhoz. Szintén a filmhez készült el a ruha is, amit maga a táncos, Balázsfi Alexandra tervezett és valósított meg.

A Bekker Films stábja több napon keresztül forgatott pirkadattól Budapest legszebb helyszínein, hogy egy olyan videó készülhessen, ami nem csupán a komolyzenét népszerűsíti, hanem a csodálatos fővárosunkat, Budapestet is egy kicsit talán másképpen, mint ahogyan azt megszokhattuk".

- írják a videó leírásában.

Videó: ÉBREDŐ BUDAPEST - "Sinfonia RV 112" - Vivaldi-Vizeli

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
BUDAPEST

Teljesen lezárták a Lánchidat hajnalban, másfél évig senki nem használhatja

A közúti forgalomnak várhatóan 2022 decemberében adják vissza a hídpályát, a járdák azonban a munkák 2023-as befejezéséig lezárva maradnak.

Link másolása

hirdetés

Ma hajnali 4 órakor teljesen lezárják a Lánchidat és környezetét a gyalogos és a közúti forgalom elől a felújítás idejére, várhatóan másfél évre.

A lezárás idején a közösségi közlekedés járművei sem hajthatnak át a hídon, ezért megváltozik a 16-os, a 105-ös, a 916-os, és a 990-es busz útvonala. A hiányzó szakaszok pótlásával összefüggő buszsávot alakítanak ki a Hegyalja úton, és új gyorsbuszjárat indul 110E jelzéssel az Apor Vilmos tértől a Bosnyák térig.

A Lánchíd rekonstrukciója során újjáépítik a közúti pályalemezt és a járdákat, javítják az acélszerkezeteket, felújítják a műemléki korlátokat, átépítik a hídfők lépcsőit, új közvilágítást és változtatható színképű díszvilágítást szerelnek fel, kiváltják a hídon lévő közműveket. Emellett restaurálják a kőoroszlánokat és visszaépítik a hiányzó műemléki elemeket.

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) korábbi tájékoztatása szerint a közúti forgalomnak várhatóan 2022 decemberében adják vissza a hídpályát, a járdák azonban a munkák 2023-as befejezéséig lezárva maradnak. A kivitelezési munkákat előreláthatóan 2023 augusztusában fejezik be.

A BKK közlése szerint az építkezés kiszolgálására a pesti és a budai oldalon is egy-egy toronydarut használ a kivitelező, a helyszínre érkező alapanyagokat, valamint hídelemeket ezekkel mozgatja. A pesti oldalon május közepén vetették be az alapozáshoz a cölöpözőgépet, június 8-án és 9-én pedig felállították és összeszerelték a 12 tonna teherbírású toronydarut - idézték fel.

Hozzátették: a budai oldalra szerda éjszaka érkezik meg a cölöpöző, amely - az összeszerelés előtt - több mint 19 méter hosszú, és csak külön engedéllyel, fokozott óvintézkedések mellett juthat el a Lánchídhoz. A gép szállítása miatt június 16-án, szerda este előreláthatólag 22 órától másnap reggel 6 óráig lezárják a Budai alsó rakpartot a Halász utca és a Döbrentei tér között, majd az elszállítás idején - péntek este 22 órától reggel hatig - ismét forgalomzárásra kell számítani az útszakaszon. A budai oldali toronydarut várhatóan július elején állítják fel a helyszínen - közölték.

hirdetés

A BKK felidézte azt is, hogy a kivitelező A-Híd Zrt. április 16-án vette át a teljes munkaterületet, ezzel egy időben a pesti oldalon lezárta a gyalogos-aluljárót, a budait pedig szerdáig nyitva tartotta.

Május közepén kezdődött a Duna fém- és lőszermentesítése, majd a szakemberek a pesti oldalon felállított toronydaru alapozásán dolgoztak, elkezdték átépíteni a Clark Ádám teret, közben pedig elkészült a Lánchíd függesztett állványzata - írták.


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET: