BUDAPEST

A Szabadság híd hídmestere: Fábián Ferenc

Mi a dolga a hídmesternek, mikor dolgozik és milyen kalandjai voltak? Interjú a Szabadság hidat felügyelő Fábián Ferenccel.

Link másolása

Fábián Ferenc több mint 3 éve dolgozik a Szabadság híd hídmestereként, vele jártuk be fővárosunk egyik legszebb hídját.

- Milyen indíttatásból lett hídmester?

- Igazából mindig is érdekeltek a hidak, a hidakhoz hozzá tartozó víz, ami nekem lételemem és a hobbim is. De a híd szépségei vonzottak erre a különleges hivatásra.

- Miért szereti ezt a hidat?

- Szerintem az egyik legszebb hidunk, bár elfogult vagyok, hiszen én vagyok a Szabadság híd hídmestere. Szerintem a Szabadság híd szebb, mint a Lánchíd.

- Milyen emlékek fűzik a hídhoz?

- A híd a nevében is hordozza a szabadság szót, és a hídon lévő turul madár is a szabadság jelképe. Sajnos sok öngyilkosjelölt is megfordul a hídon. Bennem ezek az élmények hagynak mély nyomot. Egyszer fordult elő, hogy személyesen is közbeavatkoztam. Egy hölgy akart a szerkezetre fölmászni. Odamentem hozzá és mondtam neki, hogy ne másszon fel, mert tél van, csúszik, véletlenül is beeshet az autók közé és meghalhat. Kissé illuminált állapotban volt, de sikerült lesegítenem, majd a hölgy elindult a járdán Pestről Budára. Később láttam, hogy a hölgy le akar ugrani. Gyorsan lerohantam, visszarántottam a korlátról, ekkor mondta el, hogy munkahelyi és szerelmi bánat miatt van elkeseredve. Ezt követően persze értesítettem a hatóságokat, akik rövid időn belül megérkeztek.

IMG_4448s

IMG_4202s

IMG_4140s

IMG_4111s

- Hogy telik egy hídmester átlagos napja?

- Megérkezés után elsőnek végigsétálok a hídon fönt, átmegyek Budára a déli oldalon, visszajövök az északi oldalon. Megnézem a járdát, a korlátokat, a szerkezeti elemeket, az úttestet, nem ment-e valaki neki a hídnak. Eléggé szűk a Szabadság híd - az egyik legszűkebb a Lánchíddal együtt - és hiába van kitéve a teherautóval behajtani tilos tábla, elég sokszor találkoztam velük a hídon. Sőt volt olyan is, hogy egy konténerszállító éppen előttem ment neki a kapuzatnak és törte le a díszeket. Vannak heti ellenőrzések is, ekkor a kezelőjárdákon megyünk végig. A híd minden elemét átnézzük, de a turulra még én sem megyek föl.

- Meddig tart a munkaidejük?

- Reggel 7:30-tól délután 16:15-ig, pénteken 14 óráig. Mikor leadjuk a délutáni műszakot, az ügyeletes hídmesterek veszik át a terepet. Nekik nem kell éjjel-nappal itt tartózkodniuk. Az ügyeleti ládában megvan az összes híd kulcsa, van telefon közvetlenül bekötve a központba, és kiépített értesítőrendszer van probléma esetére.

IMG_4158

IMG_4162s

- Civilként tudja-e csodálni a Szabadság hidat?

- Sajnos nem. Mikor este megyek hazafelé a rakparton, akkor is az az első, hogy megnézem működnek-e a hajójelző- és díszvilágítások. Nem tudok úgy átmenni a hídon, hogy ne nézzem meg, minden rendben van-e. Ezt nevezik szakmai ártalomnak.

- Ha valaki azt mondja Önnek, Szabadság híd, mi jut róla eszébe először?

- Az, hogy az ENYÉM.

IMG_4201s

IMG_4288s

IMG_4347os

IMG_4243s

- Melyik hídnak még a hídmestere?

- A Petőfi hídnak. Én vagyok az első olyan hídmester, amióta létezik ez a hivatás, akinek egyszerre több hídja is volt. Eddig a 7 hídnak 7 hídmestere volt, most négyen vagyunk a 7 hídra.

- Melyik hidat tartja szebbnek a régit vagy az újat?

- Az új határozottan szebb, mint a régi, és a felújítás is tökéletesre sikerült, semmi probléma nem volt vele. A díszvilágítás is sokat „dobott” rajta.

Mikor felújították a hidat, olyan festéket kapott, ami graffiti-álló, van hozzá egy speciális festékeltávolító is. A rongálás sajnos rendszeres, beszélgetésünk reggelén Ferenc 8-10 firkát tüntetett el.

Mostanában egyre népszerűbb a szerelemlakatok elhelyezése a hidakon. Ez azonban a súlyeloszlását befolyásolja, így a hídmester kénytelen levágni őket...

IMG_9975s

IMG_9982s

Tudnivalók a Szabadság hídról:

1896-ban Ferenc Józsefről nevezték el Budapest harmadik közúti közlekedésre használatos hídját. A híd építése már 1894-ben kezdődött, az alapokat légnyomásos módszerrel építették, de a pillérek és a hídfők csak 1895. decemberére készültek el.

A hidat 1945. január 16-án a Gellért szállóban állomásozó német robbantó alakulat felrobbantotta, ennek következtében a detonációkor nemcsak a befüggesztett tartórész, hanem a konzolos tartó egy része is a vízbe esett, illetve megsérült.

A híd további rongálódása ellenére végül a pillérek felhasználásával ideiglenes pontonhíd készült, mely 1945. március 15-től 1946. január 10-éig szolgálta az átkelést.

Az újjáépítés Sávoly Pál terveinek felhasználásával 1946 tavaszán kezdődött el. Helyreállították a villamosvágányokat, a kiskocka pályaburkolatot, valamint a járdákat is. A régi díszes korlátokat egyszerűbb kivitelű szerkezettel pótolták. Az eredeti korlát csak a szélső hídnyílásokban és a pillérek fölötti kiugrásokban maradt meg. Az újjáépített hidat 1946. augusztus 20-án adták át a forgalomnak. Ekkor kapta a ma ismert Szabadság híd nevet.

Forrás: sulinet.hu


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


BUDAPEST
A Rovatból
Virágpompában a Tóth Árpád sétány, Budapest egyik legszebb japán díszcseresznye fasora
A történelem viharait is átvészelte a várfal, amelyen az öreg gesztenyefák elé 2009-ben ültették a lenyűgöző látványt nyújtó másik fasort.
Fotók: Nagy Bogi - szmo.hu
2024. április 04.


Link másolása

A tavasz egyik legszebben virágzó fája a japán díszcseresznye. A pár napig élvezhető látványosság sokakat vonz magához, gyönyörködni, fotózni. A rózsaszín virágözön a Budai Várban is minden évben elvarázsolja a látogatókat.

A Tóth Árpád sétány önmagában is egy különleges hely, hiszen egy régi középkori várfal tetején vezet végig, ahol a panorámát is érdemes kiélvezni.

A sétány jelenlegi formája 2009-ben készült el, a déli szakasz felújításával, ekkor ültették a fákat is Tihanyiné Tóth Mária tervei alapján. A ma már romantikus Várhegy várfalai korábban hadicélokra szolgáltak. A várfal romjaira 1720-ban telepítették az első fasorokat - ez volt Budapest első kettős fasora.

A sétány neve is többször változott, a 19. században Bastei Promenádnak hívták, majd 1879-től Bástya sétánynak, a 30-as években Horthy Miklós sétánynak és Gróf Bethlen István sétány is volt. 1946-ban nevezték el a nyugati részt Tóth Árpád sétánynak, mert a költő a közeli Táncsics Mihály utcában is élt. A második világháború után a fák is elpusztultak. A területet 1967-ben rendezték, ekkor ültettek gesztenyefákat, juharfákat. A díszcseresznyefák 2006-ban és 2009-ben kerültek a sétányra, míg a mögöttük álló gesztenyefák jóval idősebbek.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

BUDAPEST
A Rovatból
Szinte biztosan nem lesz klíma a 3-as metrón idén nyáron
Technikailag gyakorlatilag megoldhatatlan, hogy idén nyáron teljesüljön Karácsony Gergely egyik főpolgármesteri vállalása.

Link másolása

„A közbeszerzési eljárás jelenleg tárgyalási szakaszban van” – válaszolta a BKV a Népszavának, amikor a lap arról érdeklődött, hogy mikorra várható a hármas metró szerelvényeinek légkondicionálása. A lap szerint ez azt jelenti, hogy kivitelező híján aligha lesz nyárra klimatizálva a 3-as metró vonalán közlekedő 222 kocsi.

A budapesti M3 metróvonalon közlekedő járműveket 2016-ban 69 milliárd forintért gyártotta újra az orosz Metrowagonmash – rengeteg hibával. Tarlós István akkori főpolgármester 2017-ben még azt mondta: nem lesz gond azzal, hogy nincs klíma a hármas metró felújított szerelvényein, elvégre „az nem villamos, 25 méterrel a föld alatt nem tűzi a nap”, és „azt is lehetne követelni, hogy legyen büfékocsi is”.

Az őt váltó Karácsony Gergely még főpolgármester-jelöltként 2019 júniusában 34,8 fokot mért a vonal egyik kocsijában és megígérte, hogy utólagosan klimatizálják a hármas metró orosz szerelvényeit.

A BKV a városvezetés utasítására 2021 májusában feltételes közbeszerzési tendert írt ki az utólagos klimatizálásra, amelyre három ajánlat érkezett. Az egyiket érvénytelenítették, a Liberatus Hungary Kft. és a Knorr-Bremse Vasúti Jármű Rendszerek Hungária Kft. viszont versenyben maradt. Szerződést azonban egyikkel sem kötöttek a főváros nehéz pénzügyi helyzetére hivatkozva. Később felmerült, hogy az orosz gyártó ellen indított perben követelt kötbérből fedezik az utólagos klimatizálás költségét.

„A klimatizálás elsődlegesen nem pénz kérdés, szükség lenne hozzá az orosz gyártó hozzájárulására, amire kevés az esély. Ha enélkül nyúlunk a kocsikhoz, elvész a garancia. A helyzet tavaly óta nem változott, idén nyárra objektíve lehetetlen a légkondícináló berendezések felszerelése” – mondta a Népszavának Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes, aki megerősítette azt is, hogy a munkát a kötbér terhére rendelnék meg.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


BUDAPEST
Karácsony Gergely: Rendet teszünk a Duna-parton, száműzzük a hajókat a belvárosból
A budapesti főpolgármester szerint az a céljuk, hogy a kikötő hajók által okozott terhelés a lehető legkisebb legyen.
Maier Vilmos - szmo.hu
2024. március 31.


Link másolása

„Felülvizsgáltuk és módosítjuk a Duna-parti Építési Szabályzatot” – írja húsvétvasárnapi posztja elején Karácsony Gergely. A főpolgármester szerint ezzel egy bonyolult, sok egyeztetést igénylő tervezési, véleményezési folyamat végére értek.

A városvezető bejegyzéséből kiderül, hogy az állami, szakmai és civil szervezetektől érkezett vélemények több tucat oldalt tesznek ki, több partnerükkel az utolsó pillanatig egyeztettek.

Szerinte a szabályzat lényegét egyszerűen össze lehet foglalni:

„Rendet teszünk a Duna-parton, száműzzük a lakók életét megkeserítő, és a panorámát elcsúfító hajókat a belvárosból, megteremtjük a lehetőségét annak, hogy a Duna-partok a jelenleginél sokkal jobban szolgálhassák a budapestieket. Az a célunk, hogy a kikötő hajók által okozott terhelés a lehető legkisebb legyen, és minél egészségesebb egyensúlyt teremtsünk a folyó különböző célú használata közben.”

A teljes posztot itt lehet elolvasni:


Link másolása
KÖVESS MINKET:


BUDAPEST
Újabb Kolodko-miniszobor: ezúttal Chuck Norris került fel egy budapesti hídra
A helyszín nem véletlen... A gúzsba kötött akcióhős szobra emlékeztet rá, hogy a híd építésének idején sokan szavaztak rá, mint névadóra.

Link másolása

Húsvéthétfőn újabb miniszobrot helyezett ki Kolodko Mihály. Ezúttal Chuck Norrist készítette el, amint az akcióhős gúzsba kötve fekszik...

A helyszín sem lehet véletlen: a Megyeri hídnál, a pesti oldalon található, a gyalogosúton, a Pest felirat alatt.

A híd építésekor névpályázatot is hirdettek, és akkor sokan szavaztak Chuck Norrisra.

Mivel élő személyről nem lehet ilyen létesítményt elnevezni, így a filmsztár nem kapott hidat Budapesten.

Az alkotásról a szobrász képeket is posztolt:


Link másolása
KÖVESS MINKET: