BUDAPEST
A Rovatból

A Szabadság híd hídmestere: Fábián Ferenc

Mi a dolga a hídmesternek, mikor dolgozik és milyen kalandjai voltak? Interjú a Szabadság hidat felügyelő Fábián Ferenccel.


Fábián Ferenc több mint 3 éve dolgozik a Szabadság híd hídmestereként, vele jártuk be fővárosunk egyik legszebb hídját.

- Milyen indíttatásból lett hídmester?

- Igazából mindig is érdekeltek a hidak, a hidakhoz hozzá tartozó víz, ami nekem lételemem és a hobbim is. De a híd szépségei vonzottak erre a különleges hivatásra.

- Miért szereti ezt a hidat?

- Szerintem az egyik legszebb hidunk, bár elfogult vagyok, hiszen én vagyok a Szabadság híd hídmestere. Szerintem a Szabadság híd szebb, mint a Lánchíd.

- Milyen emlékek fűzik a hídhoz?

- A híd a nevében is hordozza a szabadság szót, és a hídon lévő turul madár is a szabadság jelképe. Sajnos sok öngyilkosjelölt is megfordul a hídon. Bennem ezek az élmények hagynak mély nyomot. Egyszer fordult elő, hogy személyesen is közbeavatkoztam. Egy hölgy akart a szerkezetre fölmászni. Odamentem hozzá és mondtam neki, hogy ne másszon fel, mert tél van, csúszik, véletlenül is beeshet az autók közé és meghalhat. Kissé illuminált állapotban volt, de sikerült lesegítenem, majd a hölgy elindult a járdán Pestről Budára. Később láttam, hogy a hölgy le akar ugrani. Gyorsan lerohantam, visszarántottam a korlátról, ekkor mondta el, hogy munkahelyi és szerelmi bánat miatt van elkeseredve. Ezt követően persze értesítettem a hatóságokat, akik rövid időn belül megérkeztek.

IMG_4448s

IMG_4202s

IMG_4140s

IMG_4111s

- Hogy telik egy hídmester átlagos napja?

- Megérkezés után elsőnek végigsétálok a hídon fönt, átmegyek Budára a déli oldalon, visszajövök az északi oldalon. Megnézem a járdát, a korlátokat, a szerkezeti elemeket, az úttestet, nem ment-e valaki neki a hídnak. Eléggé szűk a Szabadság híd - az egyik legszűkebb a Lánchíddal együtt - és hiába van kitéve a teherautóval behajtani tilos tábla, elég sokszor találkoztam velük a hídon. Sőt volt olyan is, hogy egy konténerszállító éppen előttem ment neki a kapuzatnak és törte le a díszeket. Vannak heti ellenőrzések is, ekkor a kezelőjárdákon megyünk végig. A híd minden elemét átnézzük, de a turulra még én sem megyek föl.

- Meddig tart a munkaidejük?

- Reggel 7:30-tól délután 16:15-ig, pénteken 14 óráig. Mikor leadjuk a délutáni műszakot, az ügyeletes hídmesterek veszik át a terepet. Nekik nem kell éjjel-nappal itt tartózkodniuk. Az ügyeleti ládában megvan az összes híd kulcsa, van telefon közvetlenül bekötve a központba, és kiépített értesítőrendszer van probléma esetére.

IMG_4158

IMG_4162s

- Civilként tudja-e csodálni a Szabadság hidat?

- Sajnos nem. Mikor este megyek hazafelé a rakparton, akkor is az az első, hogy megnézem működnek-e a hajójelző- és díszvilágítások. Nem tudok úgy átmenni a hídon, hogy ne nézzem meg, minden rendben van-e. Ezt nevezik szakmai ártalomnak.

- Ha valaki azt mondja Önnek, Szabadság híd, mi jut róla eszébe először?

- Az, hogy az ENYÉM.

IMG_4201s

IMG_4288s

IMG_4347os

IMG_4243s

- Melyik hídnak még a hídmestere?

- A Petőfi hídnak. Én vagyok az első olyan hídmester, amióta létezik ez a hivatás, akinek egyszerre több hídja is volt. Eddig a 7 hídnak 7 hídmestere volt, most négyen vagyunk a 7 hídra.

- Melyik hidat tartja szebbnek a régit vagy az újat?

- Az új határozottan szebb, mint a régi, és a felújítás is tökéletesre sikerült, semmi probléma nem volt vele. A díszvilágítás is sokat „dobott” rajta.

Mikor felújították a hidat, olyan festéket kapott, ami graffiti-álló, van hozzá egy speciális festékeltávolító is. A rongálás sajnos rendszeres, beszélgetésünk reggelén Ferenc 8-10 firkát tüntetett el.

Mostanában egyre népszerűbb a szerelemlakatok elhelyezése a hidakon. Ez azonban a súlyeloszlását befolyásolja, így a hídmester kénytelen levágni őket...

IMG_9975s

IMG_9982s

Tudnivalók a Szabadság hídról:

1896-ban Ferenc Józsefről nevezték el Budapest harmadik közúti közlekedésre használatos hídját. A híd építése már 1894-ben kezdődött, az alapokat légnyomásos módszerrel építették, de a pillérek és a hídfők csak 1895. decemberére készültek el.

A hidat 1945. január 16-án a Gellért szállóban állomásozó német robbantó alakulat felrobbantotta, ennek következtében a detonációkor nemcsak a befüggesztett tartórész, hanem a konzolos tartó egy része is a vízbe esett, illetve megsérült.

A híd további rongálódása ellenére végül a pillérek felhasználásával ideiglenes pontonhíd készült, mely 1945. március 15-től 1946. január 10-éig szolgálta az átkelést.

Az újjáépítés Sávoly Pál terveinek felhasználásával 1946 tavaszán kezdődött el. Helyreállították a villamosvágányokat, a kiskocka pályaburkolatot, valamint a járdákat is. A régi díszes korlátokat egyszerűbb kivitelű szerkezettel pótolták. Az eredeti korlát csak a szélső hídnyílásokban és a pillérek fölötti kiugrásokban maradt meg. Az újjáépített hidat 1946. augusztus 20-án adták át a forgalomnak. Ekkor kapta a ma ismert Szabadság híd nevet.

Forrás: sulinet.hu


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


BUDAPEST
A Rovatból
A ruhát, a papírt, a műanyagot, a fémet sem viszi el lomtalanításkor a MOHU, sőt, nem is takarítanak fel a végén
A XIII. kerületi önkormányzat szerint a hulladékgazdálkodást állami megbízásból végző cég közölte, hogy ők nem végeznek ilyen feladatokat.


A korábbi évek gyakorlatával ellentétben a MOHU nem takarítja fel a XIII. kerületi járdákat és utcákat a március 16-án kezdődő és egy héten át tartó lomtalanítás után – írja a Facebook-oldalán a XIII. kerületi Önkormányzat.

A kerületvezetés szerint őket arról tájékoztatták a hulladékgazdálkodást állami megbízásból végző cégtől, hogy

a lomtalanítás után takarítási feladatokat nem végeznek, az az ingatlanok tulajdonosainak, kezelőinek feladata.

A korábbi években mindig úgy végezték a lomtalanítást, hogy utána megtisztították a közterületeket, nem maradt például üveg- és fémtörmelék az aszfalton – írja az önkormányzat.

A takarítás helyett a MOHU tájékoztatójában hosszan sorolja, mi az, amit nem fog elszállítani a lomtalanítás során:

  • papír
  • műanyag
  • fém
  • textil
  • zöldhulladék
  • ruhanemű
  • elektromos hulladék
  • bontási és építési hulladék
  • autógumi.

    A kerületvezetés azt is hozzátette, hogy az ügy kezelésére az önkormányzat keresi a megoldást.

    A Pénzcentrum korábbi gyűjtése szerint a XIII. kerületben március közepétől lesz lomtalanítás. A lomkikészítés időszaka egész pontosan március 16. és 23. között lesz, és a kerületet hét körzetre osztották fel.


  • Link másolása
    KÖVESS MINKET:

    Ajánljuk
    BUDAPEST
    A Rovatból
    Ilyen még nem volt: már március elején előbukkant a Dunából az Ínség-szikla
    Az idei tél kevesebb csapadékot hozott, így a folyó vízállása alacsonyabb. A feljegyzések kezdete óta most először érte el azt a szintet, hogy a sziklacsúcs előbukkanjon kora tavasszal.


    Megint egy időjárásnak köszönhető rekord. A tél kevés csapadékot hozott, így a Duna vízgyűjtő területeiről nem érkezik a megszokott mennyiségű víz, kevesebb hó hullott a hegyekben, így onnan sem érkezik utánpótlás, és a tartós szárazság miatt a talaj nedvességtartalma is alacsony.

    Mindezek miatt a Duna budapesti szakaszán a folyó vízállása olyan alacsony lett, hogy már előbukkant az Ínség-szikla. A feljegyzések kezdete óta nem volt olyan alacsonyan a Duna márciusban, hogy előbukkanjon a szikla.

    Szombat délután azonban már látni lehetett Budapest legmélyebb pontját. Az előrejelzések szerint további apadás várható, így a hétvégén még jobban láthatóvá válik a képződmény.

    Ürge-Vorsatz Diána szerint a talaj nedvességi szintje is igen alacsony az országban. A szárazság miatt pedig péntek óta hat megyében van tűzgyújtási tilalom.

    VIDEÓ: Az RTL Híradó beszámolója


    Link másolása
    KÖVESS MINKET:

    Ajánljuk

    BUDAPEST
    Karácsony Gergely elárulta, megmaradhat-e a legendás lángosos a Flórián téri aluljáróban
    Szerinte a Fidesz félremagyarázza a szabályozást, amivel „nem támogatott tevékenységi körré” nyilvánították az aluljárókban helyben sütést. Egy videót is mutatott arról, milyen problémát okoz a csatornába öntött olaj és zsír.


    Karácsony Gergely egy videót tett közzé a közösségi oldalán, a nézőktől pedig előre is elnézést kért, és csak erős idegzetűeknek ajánlotta a képek megtekintését.

    A főpolgármester arról számolt be, hogy egy átlagos hétköznapon is zajlik a város közforgalmi tereinek tisztítása, az ott lévő csatornák rendbehozása.

    A felvételen pedig megmutatják, mit találnak:

    "lapátolják ki belőle a minden szabállyal ellentétesen beöntött olaj és zsír hozadékát. A képek is a csatornákról készültek, és azért ilyenek, mert vannak, akik oda öntik a használt olajat, a használt zsírt.

    Mondom, elnézést mindenkitől a látványért, de a Budapest-család dolgozóinak ezzel minden nap szembesülniük kell. Szerintem elég világos, hogy így nem mehet tovább".

    Ahogy arról mi is beszámoltunk korábban: a főváros 2025. január 1-jétől „nem támogatott tevékenységi körré” nyilvánította az aluljárókban helyben sütést. Karácsony szerint azonban a Fidesz félremagyarázza a szabályozást.

    "Persze a helyben sütés szabályozásából, meg ebből a trutyiból rögtön politikát akar csinálni a Fidesz, a szokásos módon, félremagyarázással, a tények, mondjuk így, felületes kezelésével. Bár vannak kételyeim, hogy van-e értelme úgynevezett tényeket állítani a politikai vagdalkozással szemben, de én újra és újra megpróbálom, hátha egyszer…".

    Majd felsorolja, mik a tények:

    "nem tiltottuk ki, és végképp nem a gyalogos aluljárókból az ételkészítést, pusztán ott lépünk fel, ahol ennek kapcsán rengeteg a jogos panasz, és ahol ez a képeken is látható módon teszi tönkre a közműveket. Ott időben értesítve a bérlőket, szabályozzuk az olajjal/zsírral történő helyben sütést. Elmondtuk, hogy

    egyedi az elbírálás, illeszkedik a helyhez és a tevékenységhez, például a Flórián téri gyalogos aluljáróban működő, sokak által kedvelt lángosos egy szagelszívó beszerelését követően meg is kapta az engedélyt".

    A hivatal azon dolgozik, hogy az aluljárókat megújítsák, új gépekkel takarítanak, bár ebből valószínűleg az itt élők nem érzékelnek sokat. Ennek oka, hogy "állandó bűzfelhőben kell közlekedniük.

    A csatornarendszer az esővíz elvezetésére szolgál, nem a zsíros, olajos szennyezés elnyelésére, és a szellőzőcsatornák sem bírják hosszú távon ezt a terhelést. Ebben az ügyben is, mint sok más esetben, a mégoly érthető magánérdekek állnak szemben a közérdekkel, a köztisztaság, a közegészségügy és a közművek biztonságos működésének közérdekével, és úgy tartom helyesnek, ha Budapest ebben az ügyben is, mint minden másban, a közérdeknek szerez érvényt"

    - írja Karácsony Gergely.

    VIDEÓ: A takarításról


    Link másolása
    KÖVESS MINKET:

    Ajánljuk

    BUDAPEST
    Visszakapta pompáját egy újabb budapesti palota: a Magyar Nemzeti Bank székháza ismét régi fényében ragyog
    Több évtized után egyedülálló építészeti örökségünk kelt új életre a város szívében.
    Szegedi Éva, Fotó: MNB - szmo.hu
    2025. február 21.



    A Magyar Nemzeti Bank budapesti székháza, Alpár Ignác ikonikus alkotása, visszakapta szépségét. Az épület rekonstrukciója nemcsak a múlt értékeit állította helyre, hanem a jövő elvárásaihoz igazította az épületet, így mi is láthattuk, milyen lenyűgöző volt Alpár Ignác és a vele dolgozó mesteremberek munkája.

    Századfordulós remekmű a Szabadság téren

    A palota a Monarchia közös jegybankja, az Osztrák-Magyar Bank számára épült 1902 és 1905 között, ez volt a budapesti fiókintézeteinek székháza. “A tervezési programmban ki voltak domborítva azon szükségletek, amelyek egy jegybanknál fennállanak, amelyek egy más banképület igényeitől természetesen sok tekintetben elütők” - írta az építkezésről maga Alpár Ignác a Magyar Építő Művészet 1917/4-6. számában.

    “Amikor a tervvázlatok készítéséhez hozzáfogtam, hamarosan tisztába jöttem azzal, hogy itt a rendes banküzemeket lebonyolító épületektől eltérő olyan feladatról van szó, amely feladatnak, megfelelő célirányos épület eddig nem létesült, mert az eddig fennállott jegybankok, majdnem kivétel nélkül régebbi átalakított házakban vannak elhelyezve. Ebből kifolyólag az azokban esetleg feltalálható építési berendezései, legfeljebb egyes üzemek lebonyolítására lehetnek alkalmasak, de nem létezik egy olyan épület mely egy jegybank teljes üzemét, rendszerbe foglalva, magába felvegye.”

    Lehet, hogy "csak" egy banképületnek tűnik, de Alpár Ignác ezúttal is mesterművet alkotott

    Az építész - akinek a Vajdahunyad várát, a Tőzsdepalotát és az Anker-házat is köszönhetjük - a feladatát a lehető legkomolyabban vette. Úgy vélte, az építész csak akkor tud speciális rendeltetésű épületet tervezni, ha teljes mértékben ismeri azokat a folyamatokat és funkciókat, amelyeknek helyet ad majd. Ezért a bank régi, József téri székházában tanulmányozta többek közt a trezorkezelést.

    A Szabadság téri épülettel kapcsolatos egyik újítása az volt, hogy palotában nem középen, hanem a perifériákon helyezte el a tőzsdetermeket, ezzel megoldotta a természetes világítást a gabona- és árutőzsde helyiségeihez. Továbbá szakított azzal a középkorig visszanyúló hagyománnyal, hogy a trezort a pincében helyezze el. Ezen kívül egy nagy földszinti központi terem helyett egy nagy központi udvart tervezett.

    Az udvart körülzáró épületszárnyak különböző architektúrájúak, mivel mindegyiket más funkcióra tervezték. A legdíszesebb a falsíkból kiugró díszlépcsőház és az elnöki, alelnöki szárny. Az irodaszárny visszafogottabb, a negyedik, zárt szárny pedig a trezort rejtette.

    De nem csupán a puszta funkció számított Alpár Ignácnak. Tervét nemes, különleges anyagokból, míves munkával kívánta megvalósítani. Úgy, hogy elegáns és feladatához méltó legyen a bank székháza. A megvalósításban pedig valódi mesteremberek és művészek vettek részt. A festett üvegablakok például Róth Miksa műhelyében készültek, a belső szobrászati művek Maróti Géza és Schrödl Emil nevéhez fűződnek, a homlokzaton látható figurális díszítőelemek Senyei Károly, Mayer Ede, Tóth István, Róna József és Markup Béla munkái.

    Itt a nemes és különleges anyagokat is szó szerint kell érteni. A kőanyaghoz ugyanis Alpár Ignác felkutatott Kolozsvár közelében egy kis bányát, és mivel a kőanyag kitermelése után a bánya megszűnt, a banképület valóban egyedülálló mű lett. A belső díszítésnél is minőség és a szépség vezérelte: a Popovics terem selyemtapétáját egy milánói cég készítette, amelyik a mai napig őrzi a régi iratokat, így segítségükkel be lehetett azonosítani az eredeti alapanyagokat a rekonstrukcióhoz.

    A történelem viharai kissé megtépázták a Szabadság téri palotát

    A Monarchia széthullását és a trianoni békediktátumot követően ebben az épületben kezdett el működni az önálló magyar jegybank 1924-ben.

    A második világháború alatt a székház szerencsére nem szenvedett el jóvátehetetlen károkat, csak utána nyúltak hozzá, Alpár Ignác terveihez képest méltatlanul. Összességében azonban az épület funkciója nem változott, ezért kerülte el a gyökeres változtatásokat és átalakításokat.

    Ugyanakkor Budapest ostroma majd a háború után a nem teljes körű felújítás, illetve az elmúlt évtizedek toldozott-foldozott megoldásai miatt a palota fénye megkopott, műszaki állapota pedig nem tette alkalmassá arra, hogy biztonsági kockázatok nélkül működjön még éveken át.

    A Magyar Nemzeti Bank budapesti székháza, Alpár Ignác ikonikus alkotása, visszakapta szépségét. A palota a Monarchia közös jegybankja, az Osztrák-Magyar Bank számára épült 1902 és 1905 között, ez volt a budapesti fiókintézeteinek székháza.

    Fontos volt az épület eredeti szépségének visszaállítása

     

    A jelenlegi rekonstrukció célja egyrészt az volt, hogy az épület visszakapja régi pompáját, másrészt az, hogy megfeleljen a jelenlegi biztonsági, tűzvédelmi előírásoknak. Ezen kívül fontos szempont volt a színvonalas közösségi terek létrehozása, és az is, hogy a mai kor elvárásaihoz igazodó munkahely legyen.

    A Magyar Nemzeti Bank székházának újjászületése: Alpár Ignác mesterművének rekonstrukciójaAlpár Ignác ikonikus, Szabadság téri alkotása, évtizedek után visszanyerte eredeti pompáját.

    Úgy alakították át az épületet, hogy minél jobban beengedhessék a fényt.

    Úgy nyitották ki az épületet, hogy minél jobban beengedhessék a fénytÚgy nyitották ki az épületet, hogy minél jobban beengedhessék a fényt

    Ahol erre lehetőség volt, az eredeti elemeket meghagyták vagy a forráskutatást követően reprodukciókkal helyettesítették őket. Például az eredeti nyílászárókból csak néhány maradt meg, és ezek alapján készültek az ablakok és ajtók. Az előcsarnokban és a lépcsőházban látható Róth Miksa ablakok is elvesztek vagy megsemmisültek a háború során és azt követő évek, évtizedek alatt. Hiányoztak a régi, díszes, savmart üvegek is a folyosói ajtókról, helyettük valamikor a XX. század második felében sztenderd ablaküveget raktak be, ezért ezeket is újra kellett tervezni és gyártani.

    Az előcsarnokban és a lépcsőházban látható Róth Miksa ablakok is elvesztek vagy megsemmisültek a háború során és azt követő évek, évtizedek alatt.

    A belső tér elrendezése is más lett a szocializmus alatt. Az első szint egy részét utólag födémmel osztották ketté, az így létrejött terek pedig nyomasztóak voltak. A harmadik emeleti nyitott loggiákat megszüntették, befalazták. A rekonstrukció során tehát ki kellett szabadítani az épületet ebből a csomagolásból, hogy újra kinyílhasson és ragyoghasson.

    Bár a dísztermek is csodaszépek, különösen a már említett, olasz tapétával burkolt és aranyozott rózsamotívumokkal díszített Lámfalussy terem, a felújítás legizgalmasabb komponense kétségkívül az üvegkupolával fedett udvar, ahol üveghíd vezet a buja növények közé a padokhoz.

    Az egyetlen zavaró elem számomra az épületben az emeletráépítés üveg-fém tetőzetének szerkezete, ami az utcafrontról nézve nem esztétikus. Különösen ehhez a pompás palotához képest.

    A rekonstrukcióval viszont Budapest központja visszakapott egy gyönyörű századfordulós épületet.


    Link másolása
    KÖVESS MINKET:

    Ajánljuk