BUDAPEST
A Rovatból

Mind a 24 fát kivágják a József nádor téren

Hiába harcolt értük a Levegő Munkacsoport évekig. Viszont modern, félezer autónak elég mélygarázs épül.

Link másolása

A Városszíve blog számolt be róla, hogy február 25-én egy közmeghallgatáson bemutatták a látványterveket: hogyan fog kinézni a József nádor tér a most kezdődő felújítás után. A blog szerint "hiába van már 2011 óta engedély rá, azért sokkoló látvány lesz a tér 24 fájának kivágása."

Az építkezés során ugyanis a téren álló mind a 24 fát kivágják, helyettük a tér keleti és nyugati oldalán, az úttal párhuzamosan új fasorokat telepítenek.

A téren egy keleti ostorfa sor áll, ami a Zöldkalauz.hu nevű weboldal szerint a kocsik okozta károk miatt ma már nem a régi, és kezdett elöregedni. A Levegő Munkacsoport ugyanakkor évekig küzdött a fák megmentéséért. Megfellebbezték a tervezett mélygarázs építési engedélyét, de végül elutasították a beadványukat.

Az igazságügyi szakértő szerint a fák telepítése 100 évnél régebben történt. „A fákat övező talaj sok évtizede tömörült, rendkívül száraz, és az öntözés, illetve a tápanyag- visszapótlás megoldhatatlan.” A szakvélemény szerint „a fák megléte szinte csodával határos, arra szakmai magyarázat alig van.”

A tér most:

Képernyőfotó 2016-03-03 - 7.46.11

Képernyőfotó 2016-03-03 - 7.47.46

A Levegő Munkacsoport ugyanakkor azzal érvelt, hogy az öreg fák a mostoha körülmények ellenére is dús lombkoronát növesztettek. "A természet tehát tud csodákat produkálni." Sőt, a csonkolt fák is friss hajtásokat növesztettek.

Szerintük "a nagy lombkoronával rendelkező idős fák értéke nem csak szépségükben, lombozatuk biológiai aktivitásában, levegőt tisztító, klímát javító, zajszűrő hatásukban rejlik, hanem abban is, hogy a talaj mélyében rejlő nedvességet hasznosítják számunkra."

"Pazarlás, ha meglévő értékeinket könnyelműen megsemmisítjük. Új fákat is kell ültetni, de nem a régiek lecserélésével, hanem azért, mert városunk légszennyezettségéhez és laksűrűségéhez viszonyítva még mindig kevés van!" - írják.

Felhívták a figyelmet arra is, hogy földcserével telepített új fák biológiai aktivitása évtizedek múlva sem éri el a mostani faállomány teljesítményét.

Az építkezés ennek ellenére tíz év előkészület után megindul.

Látványterv: ilyen lesz

latvanyterv

Forrás: Városszíve blog

De mi készül?

A park alá egy háromszintes modern mélygarázs épül, amiben 525 autó fér majd el, plusz nyilvános WC, zuhanyzó, kerékpár- és motortároló, elektromos autók számára kialakított töltőállomás, autómosó, széf és csomagmegőrző.

A lakók kérésére megmarad a felszíni parkolás is, 71 hely lesz a tér mindkét hosszanti oldalán.

A tér a gyalogosok által használt része díszburkolatot kap. Felújítják a tér közepén lévő József nádor szobrot, kialakítanak két díszkutat és körülette füves, parkosított rész lesz. Fákat is ültetnek, méghozzá a jelenleginél többet, a most kivágottak helyére.

Az építkezés okozhat gondokat a József Attila út felé autózóknak, ugyanis az önkormányzat a kisebb mellékutcákból teljesen kitiltotta az építési forgalmat, így mindegyik teherautó ott halad majd. Emiatt egy-egy sávot elkerítenek és az autóbuszforgalmat is máshová irányítják.

A tényleges földmunka a régészeti feltárás után, augusztusban kezdődhet el, és 2018 elejére fejeződhet be.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk


BUDAPEST
A kormány lemondott több mint egymilliárd forint uniós pénzről, amit a Nyugati pályaudvar átépítésére kaptak
A tervek szerint az Eiffel-csarnok alá vitték volna a vágányokat, az így felszabaduló részen pedig közösségi teret alakítottak volna ki. Lázár János azonban közbelépett.

Link másolása

Lázár János beruházási miniszter javaslatára azonnali hatállyal

felmondott egy tavaly októberben aláírt 2,8 millió eurós (1,1 milliárd forint) összegű uniós támogatási szerződést a kabinet

- írja a Népszava.

A lap megjegyzi, hogy a Magyar Közlönyben megjelent kormányhatározat alapvetően az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz 2022. évi második pályázati kiírására történő benyújtásáról szól, de az utolsó pontjában az is szerepel, hogy Magyarország a szomszédságában zajló háború idején a rezsicsökkentés megvédése és a honvédelmi célok teljesítése érdekében szükséges költségvetési intézkedések keretében felmond egy Európai Bizottsággal korábban megkötött Támogatási Megállapodást is.

A Népszava információi szerint a Nyugati pályaudvar környezetének megújítására, kapacitásbővítésére, valamint további tervezési feladatainak elvégzésére még tavaly a Vitézy Dávid vezette - azóta megszűnt - Budapest Fejlesztési Központ és a jogutódja a Lázár János felügyelete alá tartozó Nemzeti Közlekedési Központ (NKK) által elnyert uniós forrásról van szó.

Az már korábban kiderült, hogy a spórolás legnagyobb vesztese Budapest lesz. Folyamatosan állítják le a projektjeit az iskoláktól a hídakig.

A Nyugati Pályaudvar újjászületését célzó terv 2,5 milliárd forint összértékű projekthez az állami forráson kívül ugyanis az EU-tól pályázati úton 2,8 millió eurót, azaz körülbelül 1,1 milliárd forint forrást nyert el a BFK jogutódjaként az NKK.

A felújítástól többek között a metróállomás integrálását várták, valamint a vágányokat a műemléki védettségű Eiffel-csarnok alá vitték volna, az így felszabaduló teret pedig közösségi célokra nyitották volna meg. Lehetőség nyílt volna a belváros további zöldítésére, a környéken egy új, parkosított városrészt alakítottak volna ki.

A brit építészirodával meg is kezdődtek a részleteket tisztázó tárgyalások, de a tervezői szerződést már nem tudta aláírni a BFK, mivel Lázár János előbb átnevezte, majd minisztériumába olvasztotta a céget.

Korábban mi is bemutattuk a terveket:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

BUDAPEST
A Rovatból
Így ünnepelt Budapest utcáin a tömeg szilveszter éjjelén
A fővárosban a Covid-éveket leszámítva mindig jó nagy tömeg ünnepelte az új évet, éjjel sem volt ez másképp. Sok ember, dudaszó, tűzijáték, petárdák, színes és hangos kavalkád volt az utcákon.

Link másolása


Link másolása
KÖVESS MINKET:


BUDAPEST
Szilveszteri hangulatban Budapest - már kora este elárasztották a belvárosi utcákat az ünneplők
Hangos dudaszó, színes parókák, konfetti, és egyre nagyobb tömeg - ezt találtuk Budapest utcáin néhány órával éjfél előtt. Mutatjuk a képeket.

Link másolása


Link másolása
KÖVESS MINKET:


BUDAPEST
Videó: Koncertteremmé alakult a Deák téri metróállomás az átadás előtt
A metró vezetése egy zártkörű állomásavató koncerttel szerette volna megköszönni mindazok munkáját, akik részesei voltak a megújulásnak. Most te is bepillanthatsz a különleges eseménybe.

Link másolása

Január 23-án átadják a fővárosi közlekedőknek az M3-as metró Deák téri, valamint a Ferenciek tere állomásokat.

Ám a közlekedés megindulása előtt a metró vezetése egy zártkörű állomásavató koncerttel szerette volna megköszönni mindazok munkáját, akik részesei voltak a megújulásnak. A koncertről az Énbudapestem készített felvételt.

Az M3-as metró felújítása újabb szakaszához érkezik:

január 23-án megnyitják a Ferenciek tere és a Deák Ferenc tér állomásokat az utasforgalom előtt

– írta a Budapesti Közlekedési Központ.

Az átadás után Kőbánya-Kispesttől már a Deák Ferenc térig lehet utazni a metróval, így Dél-Pest felől átszállás nélkül elérhetővé válik a belváros, az M1-es földalatti, valamint az M2-es metró. A Deák Ferenc tér és a Göncz Árpád városközpont között továbbra is pótlóbusz közlekedik, a Nagyvárad téren pedig az állomás felújítása miatt továbbra sem állnak meg a szerelvények.

Az M3-as metró felújítása 2017 őszén a vonal északi szakaszán kezdődött. A felújítás 2023 második negyedévében fejeződik be, várhatóan március közepétől már a teljes vonalon jár a metró, május közepétől pedig az utolsóként felújított Nagyvárad tér és Lehel tér állomásokat is használhatják az utasok – ígéri a BKK.

A koncertről szóló anyagot EZEN A LINKEN lehet megnézni.


Link másolása
KÖVESS MINKET: