hirdetés

BUDAPEST

Még idén elkezdik felújítani a Blaha Lujza teret, másfél évig tartanak majd a munkálatok

Újra élhető, nyüzsgő központi hely lesz belőle, sok zölddel, vízjátékkal, gyalogosbarát megoldásokkal.
Fotó: BKK - szmo.hu
2021. január 22.

hirdetés

Ötvenöt év után új, igényes karaktert kap Budapest egyik legforgalmasabb, jelentős történelmi és szellemi örökségű csomópontja, találkozóhelye, a Blaha Lujza tér. A "nemzet csalogányáról" elnevezett ikonikus tér a Fővárosi Önkormányzat beruházásában – a VII. és a VIII. kerületi önkormányzat szakmai támogatásával – újul meg.

A központi elhelyezkedésű, történelmi és kulturális értékéhez méltó helyszín a pezsgő városi élet sokszínű funkcióinak és eseményeinek központja lesz. A 2021-ben kezdődő kivitelezés nagyjából másfél évig tart. A Blaha Lujza tér, az aluljáró és a Somogyi Béla utca felújítására 2,67 milliárd forint áll rendelkezésre fővárosi és kormányzati forrásból. A forrás kormány által biztosított részét, 1 milliárd forintot csak 2021 végéig lehet felhasználni.

A jelenkor elvárásainak megfelelő,

gyalogosbarát téren jelentősen megnő a zöldfelületek aránya, vízjátékot telepítenek, valamint kulturális célokat szolgáló épület és rendezvényhelyszín is épül majd,

amely a Fővárosi Önkormányzat és a magánszektor együttműködésével jöhet létre. A csomópont teljesen akadálymentes lesz, felújítják az aluljárót, és változik a teret határoló utak forgalmi rendje is: például a Rákóczi útról lehet majd közvetlenül jobbra kanyarodni, a József körútra.

Mi történt az elmúlt évben?

A BKK 2018. júliusában vállalkozási szerződést kötött a nyílt közbeszerzési eljáráson nyertes "KÖZLEKEDÉS" Fővárosi Tervező Iroda Kft. és UVATERV Út-, Vasúttervező Zrt. alkotta konzorciummal az engedélyezési és kiviteli tervek készítésére. A tervezés során folyamatos egyeztetés zajlott a Fővárossal, a VII.- és VIII. Kerülettel, valamint az érintett közterület kezelőkkel és fenntartókkal. A kiviteli tervek 2019-ben elkészültek, az utolsó engedély 2020. júniusában érkezett meg.

hirdetés

A 2019. októberi helyi önkormányzati választásokat követően az elkészült tervek módosításának igénye merült fel az új választói felhatalmazással rendelkező vezetés részéről, figyelemmel a társadalmi igényekre, a klímaváltozás okozta azonnali feladatokra és a Főváros teljes beruházási portfóliójának forráscsökkenésére.

A Blaha Lujza tér rekonstrukciójára irányuló tervezési és kivitelezési közbeszerzési eljárás 2020 decemberében elindult, a vállalkozási szerződés megkötése 2021. áprilisra várható.

Ilyen lesz a megújult Blaha Lujza tér

Az egyik legforgalmasabb budapesti csomópont felújításának fő célja a tér élhetőségének javítása. A felújítás kiemelt feladata, hogy a Blaha Lujza tér akadálymentes csomópont legyen. Ennek szellemében új gyalogos-átkelőhelyek jönnek létre, amelyek a felszínen teljes értékűen átjárhatókká teszik a csomópontot. Ezenkívül megtörténik az aluljáró felújítása is, amely letisztult, a jelenkor követelményeinek megfelelő arculatot kap.

A Blaha Lujza tér egységes arculatú, a mai városi használati igényeket kielégítő belvárosi közösségi térré alakul a belső részen gyalogosbarát, találkozóhelyekkel és szökőkúttal. A téren álló egykori Népszínházra utalva felújítják a Színházi emlékkövet. Ugyancsak megújul a tér emblematikus eleme, a 60-as évek óta működő Gomba szökőkút is.

A minőségi térépítészeti megoldások visszaállítják a tér szellemi és kulturális örökségét, megnövelik a barátságos, élhető gyalogosfelületeket, és további zöldfelületek létrehozásával megszüntetik a teret jelenleg széttagoló szervizút-hálózatot és parkolókat. 

A megújult Blaha Lujza téren egy kisméretű, kulturális célokat szolgáló épületet húznak fel (külön projekt keretein belül), amely előtt az egybefüggő térrész helyet kínál akár nagyobb rendezvényeknek is. A téren a jelenlegi értékes fák megtartása mellett több, mint 65 új fa kap helyet, és több, mint 1000 négyzetméter új zöldfelület jön létre.

További fejlesztések

. két MOL Bubi gyűjtőállomás lesz a téren

- több kerékpártámaszt és hulladékgyűjtőt helyeznek el

- a Corvin Áruház tulajdonosa magánberuházásban átalakítja az épületet, műemlék homlokzatát pedig részben állami támogatással felújítja

- a tér átépítésével a Rákóczi útról lehet majd közvetlenül jobbra kanyarodni a teljes hosszában kétirányú Márkus Emília utcába, illetve a József körútra. A Somogyi Béla utca a Gutenberg tér felől a Stáhly utca felé egyirányú lesz.

Mi változik az eredeti tervekhez képest?

Mivel a kivitelezést megelőzően a tervek módosítása szükséges, jelenleg nincs hatályos terv, amely pontosan tükrözi a Blaha Lujza tér majdani megjelenését.

A forráscsökkenés és a megváltozott igények következtében a tér felújítási tervei az alábbiak szerint módosulnak:

- A terv igazodik az azóta elkészült nagykörúti kerékpársávhoz.

- A tervezett rendezvénytéren a gömbkőrisfasor értékes egyedeit megóvják, illetve további fákat ültetnek.

- A tervezett aluljáró-bővítmény kialakítása elmarad, az ide tervezett új nyilvános WC a felszínen kap helyet.

- A térre felvezető aluljárólépcsőt felújítják, de az eredeti helyén és méretében marad meg.

- A buszváró nem kap egyedi fedést a költségcsökkentés, illetve a távlati közösségi közlekedési fejlesztések miatt.

- A térre tervezett pavilon épület más formában és más forrásból valósul meg.

- A Rákóczi úti középső fasor telepítése ezúttal elmarad a távlati közösségi közlekedési fejlesztések segítése érdekében.

Mikor és milyen forrásból újítják fel a teret?

A Blaha Lujza tér felújításának tervezése a Budapesti Közlekedési Központ irányításával, megrendelésében a "Közlekedés" Fővárosi Tervező Iroda Kft., valamint az UVATERV Zrt. konzorciumának munkájával 2018. július óta tart, az utolsó, engedély 2020 júniusában érkezett meg, a tervek elkészültek. A tervek módosítása és az építkezés 2021-ben kezdődik, és körülbelül másfél évet vesz igénybe. A felújítás 2,67 milliárd forint összegű forrását a Fővárosi Önkormányzat és Magyarország Kormánya biztosítja.

A forrás kormány által biztosított részét, 1 milliárd forintot csak 2021 végéig lehet felhasználni, így várhatóan 2021 decemberében részműszaki átadásokra kerül sor.



hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


hirdetés
BUDAPEST
A Rovatból
hirdetés

Március 16-tól részlegesen nyithatnak a budapesti gyógyfürdők

A fürdőkben folyamatosan fertőtleníteni fognak, hogy csökkentsék annak a kockázatát, hogy vendég vendéget fertőzzön meg.
Címkép: Wikimedia Commons - szmo.hu
2021. február 22.

hirdetés

Több mint 200 dolgozóját oltatta be február 19-én a Budapest Gyógyfürdői és Hévízei Zrt., hogy a hozzájuk tartozó fürdőkben újra megnyithassák a gyógyászati egységeket. Ezt azért tehették meg, mert a cég valamennyi dolgozója – így például a kasszás és a ruhatáros is – egészségügyi dolgozónak számít, írja a Telex.

"Az NNK (Nemzeti Népegészségügyi Központ) hivatalos válasza megerősítette Társaságunk álláspontját, miszerint a Társaságunk kezelésében lévő gyógyfürdők egészségügyi szolgáltatás nyújtására jogosító működési engedéllyel rendelkeznek, s tevékenységük egészségügyi tevékenységnek minősül és valamennyi, a Társasággal munkaviszonyban álló dolgozó egészségügyben dolgozónak tekintendő” – mondta a Telexnek Szűts Ildikó, a Budapest Gyógyfürdői és Hévízei Zrt. vezérigazgatója.

A hozzájuk tartozó fürdőkben folyamatosan fertőtleníteni fognak, hogy csökkentsék annak a kockázatát, hogy vendég vendéget fertőzzön meg. Várhatóan követik majd az osztrák példát, ott ugyanis már a beérkező vendégeket is tesztelik.

A tervek szerint március 16-tól nyitják majd meg a fürdőkben a gyógyászati egységeket, hogy "a rendeletben engedélyezett kezeléseket" újra igénybe lehessen venni.


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
BUDAPEST

Így néz ki a jégbe-hóba fagyott Normafa – megnéztük, miért zárták le a területet

Munkatársunk képein szinte hallani lehet a téli csendet - de a fotókon is átjön, miért is nem szabad most tömegével felmenni a csodásan fehér kirándulóhelyhez.
Fotók: Markovics Z. Kristóf - szmo.hu
2021. február 11.

hirdetés

Korábban mi is hírt adtunk róla, hogy veszélyhelyzet miatt lezárta a Normafa környékét a XII. kerületi önkormányzat. A népszerű hegyvidéki kirándulóhelyet egybefüggő hóréteg, sok helyen pedig vastag jégpáncél borítja. Ennél is veszélyesebb azonban a fákon kialakult jégréteg, ami alatt már több ág leszakadt, életveszélyessé téve így a kirándulást a környéken.

A Szeretlek Magyarország fotósának sikerült bejutni a Normafa környéki területekre, ahol számos fotót készített az elmúlt napok mínuszainak következményeiről.

A képek nagyon hatásosan visszaadják a terület jelenleg érintetlen szépségét, a képeket látva azonban azt is megértjük, az önkormányzat miért döntött a terület lezárása mellett.



hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
BUDAPEST

Tovább fonódik a budai fonódó villamoshálózat

A Szent Gellért tértől délre a Műegyetem és az ELTE kampuszait érintve éri majd el Budafoki úti végállomását.
MTI Fotó: SZMO - szmo.hu
2021. február 13.

hirdetés

"Gőzerővel" folytatja a kormány Budapest fejlesztését: tovább építik a budai fonódó villamoshálózatot - jelentette be a Miniszterelnökség Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkára szombaton a Facebook-oldalán.

Fürjes Balázs közölte, a nagyközönségnek 2016 elején átadott budai fonódó villamoshálózat az elmúlt évtized egyik legnagyobb közlekedésfejlesztési sikere;

a munkát most a Szent Gellért tértől délre, a Duna partján folytatják. Így kötöttpályás kapcsolathoz jutnak a diákok, hiszen érintett a BME kampusza és az ELTE déli tömbje is. Az Infopark is sokkal könnyebben lesz gépjármű nélkül megközelíthető a jövőben, ahogy igaz ez a Kopaszi-gát szabadidős térségére, valamint az épülő új iroda- és lakónegyedre

- tette hozzá, azzal együtt, hogy a végállomás a Budafoki útnál lesz, a vonal csatlakozik majd a Déli Körvasút új, Nádorkert megállójához is.

Az államtitkár úgy folytatta a bejegyzését, hogy Budapesten és környékén a közösségi közlekedés a kormány "szívügye", hiszen fejlesztésével közelebb lehet jutni az élhető, tiszta levegőjű, kevesebb dugóval terhelt fővároshoz, településekhez.

Jelezte, a 2020-as 85 milliárd forint után az idén a fővárosi és kerületi önkormányzatok együttesen 116 milliárdot kapnak Budapest működési kiadásainak fedezésére. A közösségi közlekedés működtetésére az idén 12 milliárd forint az állami támogatás, csakúgy, mint tavaly.

hirdetés

Ezen felül egyes felújításokat és fejlesztéseket is a kormány finanszíroz. Biztosítják a 3-as metró folyamatban lévő felújításának teljes, 200 milliárd forintos költségvetését. Az idén 3,2 milliárd forinttal támogatja a kormány a fővárosi buszbeszerzéseket: 2020-ban és 2021-ben 64 új, akadálymentes, légkondicionált busz megvásárlását finanszírozta Budapesten.

Felhívta a figyelmet, az idén a kormány több mint tízmilliárd forintot fordít a HÉV-vonalak teljes felújításának előkészítésére, a HÉV járműcsere-programjának megvalósítására, két új budapesti peremhíd, a Galvani és az Aquincumi híd tervezésére, az elővárosi vasút fejlesztésére.

Ezen kívül bejelentették, hogy megújul a pesti alsó rakpart is: a kormány a Margit híd és a Parlament közötti szakasz rekonstrukciójára 787 millió forintot folyósított a fővárosi önkormányzatnak még a múlt év végén a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsának döntése alapján.

A kormány 60 milliárd forint értékben vállalja magára további jelentős budapesti városfejlesztések finanszírozását és megvalósítását, így tehermentesítve a fővárosi költségvetést. A budai fonódó villamoshálózat továbbfejlesztésén is már ennek jegyében, a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsának (FKT) döntése szerint dolgoznak.

A vonalszakaszra korábban már készültek tervek, de a kormány és az FKT döntése alapján ezek átdolgozása szükséges, hogy minimálisra lehessen csökkenteni a villamos építésével érintett fák számát, a parti gyalogos és kerékpáros útvonal végig akadálytalan legyen

- írta Fürjes Balázs.

Fontosnak nevezte, hogy az itt élők, a területen rendszeresen közlekedők véleményét is figyelembe vegyék, ezért a BFK online kérdőíves felmérést indít.


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
BUDAPEST

Lehullt a lepel: ilyenek lesznek az új MOL Bubi biciklik

A téli szünet után visszatérnek a főváros utcáira a közbringarendszer kerékpárjai.
Fotó: BKK - szmo.hu
2021. március 01.

hirdetés

Gőzerővel zajlik az új MOL Bubi biciklik összeszerelése a Csepel Zrt. üzemében, és hamarosan a nagyközönség is találkozhat a modern kerékpárokkal a fővárosban. Az idén megújuló, fenntartható közbringarendszerhez 1200 kerékpárt szerelnek össze Csepelen, amelyeknek március 1-től kezdődik a tesztelése - írja honlapján a BKK.

100 kerékpár már készen van, további 400-at pedig a hetekben készítenek el Csepelen. Ezeket a bringákat márciustól tesztelik, így hamarosan találkozhatunk velük a főváros útjain.

Az 1928-ban Weiss Manfréd által alapított, ma Csepel Kerékpárgyártó és Forgalmazó Zrt. néven működő cég üzemében szerelték készre a vadonatúj MOL Bubi bicikliket.

A defekttűrő, fújt gumikkal felszerelt új bringákkal könnyebben és gyorsabban lehet haladni, az egyszerűbb használatot okoslakat biztosítja.

Új bicajhoz új applikáció jár, amelynek segítségével egyszerűbben és gyorsabban lehet majd regisztrálni és felvenni a MOL Bubi bringákat, sőt egy teljesen új weboldal is készül

- adja hírül a közlekedési társaság.

Március 17-től várhatóan megkezdődnek a vállalkozói folyamattesztelések, itt már nemcsak a bérlést, de a regisztrációt, a fizetést és az ehhez kapcsolódó folyamatokat is ellenőrzik. A sikeres Vállalkozó tesztek alapján lehet megajánlani a rendszert a BKK számára tesztelésre, és kezdődhet a Megrendelő oldali teszt (várhatóan: március 23-tól), ahol a BKK Zrt. kollégái győződnek meg a rendszer üzemképességéről. Ekkor már az ügyfélszolgálati folyamatokat is vizsgálják.

hirdetés

A próbaüzem végére már 800 kerékpár várja az üzembehelyezést, további 400 kerékpárt az élesüzem indulását követő négy héten belül állítanak üzembe.

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET: