BUDAPEST

Régen csak egy tó volt az a városrész, amit ma Lágymányosnak ismerünk

Eredetileg egy mocsaras tó volt, aztán feltöltötték és vigalmi negyedet alakítottak ki a területén, mára pedig Buda egyik legmodernebb városrésze lett.
A FSzEK Budapest Gyűjteményének engedélyével - szmo.hu
2017. december 15.


Link másolása

Hétről hétre Budapest

2014-ben volt száz éve, hogy létrehozták a Budapest Gyűjteményt, a főváros könyvtárának várostörténeti különgyűjteményét, ahol a főváros helyismereti, helytörténeti anyagait találjátok meg. Folyamatosan gyarapodó gyűjteményükben százezer kötetnyi könyvet, kéziratot, hírlapot és folyóiratot, köztük számos régi, ritka dokumentumot tanulmányozhat bárki.

A fotótárban pedig mintegy százhetvenezer fényképet őriznek, amelyek bemutatják a városkép, az infrastruktúra változásait, a hétköznapok és történelmi fordulatok jeleneteit, a hírességek és mára elfeledett városlakók arcvonásait. Facebook-oldalukon ezeket mutatják be olyan történetekkel, amikről csak nagyon ritkán hallani.

Az 1838. márciusi nagy jeges árvíz fő oka az volt, hogy a Csepel-sziget csúcsánál összetorlódott jégtáblákból keletkezett torlasz az itt szétterülő és zátonyokkal tarkított folyó medréhez fagyott – és az így létrejött jégdugó visszaduzzasztotta az áradó Dunát a város felé.

A hasonló tragédiák megelőzésére meg kellett oldani a folyó szabályozását a meder szűkítésével, mélyítésével és a zátonyok elkotrásával. Az elkészült tervek azonban olyan roppant összeget igényeltek, amit a két város nem tudott magára vállalni. Így azután a következő harminc évben a gyakorlatban szinte semmi sem mozdult előre és csak a szerencsének köszönhető, hogy nem történt újabb tragédia.

lagymanyos2

Itt kezdődik 180 éves történetünk. Az 1833-ban készített térkép részletén jól megfigyelhető a Csepel-sziget északi csúcsa, és a közelében elnyúló Kopaszi-, és Nyúlfutási zátony. Ezek voltak az 1838-as nagy jeges árvíz "fő felelősei".

Alap és vízhelyzeti térképe Buda és Pest szabad királyi fővárosainak. Vörös László térképe (részlet), 1833

lagymanyos3

A Gellérthegy alatti kiszélesedő folyószakaszon feltorlódott a jég 1838 márciusában. Georg Scheth litográfiája Karl Klette metszete nyomán a Schilderung der Ueberschwemmung von Ofen und Pesth...c. kötetből.

lagymanyos4

Kékkel jelölve az a terület, amelyet 1838 márciusában a jeges ár elöntött (jóval a mai Nagykörúton túli részeket is). Pest 4254 házából 2281 összedőlt – 50 ezer ember vált hajléktalanná. Térkép. 1838. Megjelent az A pest-budai árvíz 1838-ban c. kötetben (szerk.: Némethy Károly, Bp. 1938., 206. o.)

Amikor viszont az állam a tervek megvalósítására biztosította az anyagi fedezetet, néhány év alatt hatalmas méretű építkezések indultak el, és 1870-75 között végre minden területen elkezdődött a munka. Volt, hogy egyszerre öt elevátor dolgozott a homokzátonyok elkotrásán és a Duna mélyítésén (köztük a Góliát nevezetű). A főváros belső részein megépítették a rakpartokat, melyek gátként is szolgálnak a mai napig.

1873-ra a mai Szent Gellért tértől a mai lágymányosi öbölig elkészült a több mint három kilométer hosszúságú Kopaszi-gát – amely egyik oldalán 380 méter széles mederbe szorította a Dunát, másik oldalán pedig leválasztotta a sekély öblöt, létrehozva ezzel a Lágymányosi-tavat. Ide kezdetben egy nagy déli kikötőt terveztek felépíteni, de az iszapos terület erre a célra végül is alkalmatlannak bizonyult. A gátat csak 1885-ben magasították meg – addig olyan alacsony volt, hogy azon az árhullámok átcsaptak, és mivel a környékről az esővíz is ide folyt le, a tó vízutánpótlása biztosítva volt, így az nem száradhatott ki.

lagymanyos6

1873-ra készült el a Gellért tértől induló három kilométer hosszúságú Kopaszi-gát. A gát a Dunát 380 méter szélességű mederbe szorította – az ezen kívül eső öbölből alakult ki a Lágymányosi-tó.

Weinwurm Antal panorámafelvételének részlete. Fénykép. 1877-1883 között.

lagymanyos7

1896-ban a Lágymányosi-tó környékén épült fel a "Konstantinápoly Budapesten" elnevezésű szórakoztató komplexum. A török stílusú környezetben színházak, mulatók, kávéházak - varieté, kabaré, operaelőadások, élőképek, vándorkomédiások, hastáncosnők, bazársor, szoborkiállítás várta a hajóval és társaskocsival érkezőket. Ez a - Las Vegas-i típusú vállalkozás - fél év alatt csődbe ment.

Kellner Lipót terve. Festményről készült fotóreprodukció, [1896 k.]

lagymanyos8

Csábítóan hívogató képeslap.

Az első nagyobb építkezés az 1877-ben átadott összekötő vasúti híd volt, amely végre összekapcsolta az ország két felének vonatközlekedését. Ennek töltése kettévágta a tó területét: déli részén kialakult a téli kikötő, amelynek védett öblében a későbbi időkben élénk fürdőélet folyt. A tó legközelebb 1896-ban, a millennium idején került a címlapokra, amikor megnyílt az akkori Európa legnagyobb szórakoztató negyede (Konstantinápoly Budapesten néven), ahová hajóval és társaskocsival szállították a vendégeket. Ez a korát megelőző, Las Vegas-i mintájú vállalkozás azonban fél év alatt megbukott.

A tó tervszerű feltöltése a Gellért tértől indulva kezdődött meg – és a víztől elhódított területen 1904-1909 között építették fel a Királyi József Műegyetem (a mai Műszaki Egyetem elődje) épületeit. 1930-ban döntöttek a tó teljes feltöltéséről. Ezt részben a fővárosi építkezéseken kitermelt földdel és építkezési törmelékkel végezték – azonban a legnagyobb mennyiségű anyagot a téli kikötő kotrásából nyerték. A Boráros téri híd budai hídfőjének kialakításához 600 ezer köbméter anyagot kotortak ki, szállítottak a helyszínre és terítettek szét. A híd 1937-es átadásakor a Horthy Miklós nevet kapta (ma a Petőfi híd).

lagymanyos5

Az összekötő vasúti híd a Lágymányosi-tóról. Fénykép.1906 k. Forrás: Fortepan/Széman György

lagymanyos1

Lágymányosi látkép a Gellérthegyről. Fénykép. Erdélyi Mór felvételének részlete, [1909]

lagymanyos9

A tó feltöltött részén már áll a Műszaki Egyetem - 1904-1909 között emelt – tömbje.

Képeslap, 1930.

lagymanyos10

A vagonok mögött (a pesti oldalon) látható az Elevátor jellegzetes épülete. Újsághír, (1930-as évek?)

lagymanyos12

A hidat 1937-ben adták át. A budai hídfő környékén ekkor nagy területeket töltöttek fel, mintegy 600 ezer köbméternyi iszap felhasználásával. Balra még látszik a tó megmaradt része. (A kép minden bizonnyal a híd mellett álló Elevátor épületéből készülhetett.) Nyomtatott fotó. Megjelent a "Horthy Miklós híd, 1933-1937 : a budapesti borárostéri Horthy Miklós Dunahíd építkezésének ismertetése" c. kötetben

lagymanyos11

A téli kikötőből kikotort iszappal folyik a Lágymányosi-tó feltöltése a tervezett Boráros téri híd budai hídfőjének kiépítése során. Háttérben a Műszaki Egyetem épületei és a Gellérthegy. Forrás: Siklóssy László: A Fővárosi Közmunkák Tanácsa története (1870-1930), Bp. 1931.

lagymanyos13

1944-től az olaszországi támaszpontokról felszállt amerikai gépek hajtották végre az országunk elleni nappali bombatámadásokat. Fontos célpontjaik voltak a hidak – de egyetlen fővárosi hidunkat sem sikerült eltalálniuk. A képen az összekötő vasúti híd bombázását örökítette meg egy amerikai repülőgép legénysége. Középen a hosszan elnyúló földnyelv a Kopaszi-gát, jobbra a nagyrészt már feltöltött, de még beépítetlen egykori Lágymányosi-tó területe, amelyre sok bomba hullott. (Nagyon is lehetséges, hogy az ezen a képen látható bombák fel nem robbant példányait találják meg napjainkban a területen folyó építkezések során.)

Forrás: Fortepan

lagymanyos14

A Dunától elhódított, és mintegy száz év alatt feltöltött területen ma egyetemi épületek, sportcsarnok és irodaházak állnak. Beljebb lakóházak. Az alsó rakparti út a Kopaszi-gátra épült.

lagymanyos15

A Lágymányosi-tó partvonala a mai térképre vetítve. A vonaltól jobbra eredetileg a Duna hömpölygött, majd itt volt a tó, amelyet feltöltöttek. (A kép felső részén, a folyó partján a Műszaki Egyetem főépülete, közepén keresztben a Petőfi hídhoz vezető Irinyi József utca, alsó részén a Tüskecsarnok látható.)

A második világháború után a romokkal folytatták a feltöltést – ami lényegében az 1960-as években fejeződött be, bár a fényképeken egy kisebb tó még ez időben is megfigyelhető a vasúti híd mellett. Még felépítettek néhány újabb egyetemi épületet, azután hosszú évekig semmi hírünk a területről – csendben ülepedik és szikkad az oda hordott anyag. Végül újabb egyetem – az ELTE TTK - költözött ide a Duna partjára. A hajdani Kopaszi gáton fut a mai alsó rakparti út. A téli kikötőből lett a lágymányosi öböl, amely 2007 óta közpark és pihenőközpont. A legújabb hírek szerint ennek közelébe, még mindig a régi Lágymányosi-tó területére tervezik felépíteni hazánk első magasházát. A 19. században tóként született, és a 20. században feltöltött városrész története tehát a 21. században is folytatódik.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


BUDAPEST
A Rovatból
Virágpompában a Tóth Árpád sétány, Budapest egyik legszebb japán díszcseresznye fasora
A történelem viharait is átvészelte a várfal, amelyen az öreg gesztenyefák elé 2009-ben ültették a lenyűgöző látványt nyújtó másik fasort.
Fotók: Nagy Bogi - szmo.hu
2024. április 04.


Link másolása

A tavasz egyik legszebben virágzó fája a japán díszcseresznye. A pár napig élvezhető látványosság sokakat vonz magához, gyönyörködni, fotózni. A rózsaszín virágözön a Budai Várban is minden évben elvarázsolja a látogatókat.

A Tóth Árpád sétány önmagában is egy különleges hely, hiszen egy régi középkori várfal tetején vezet végig, ahol a panorámát is érdemes kiélvezni.

A sétány jelenlegi formája 2009-ben készült el, a déli szakasz felújításával, ekkor ültették a fákat is Tihanyiné Tóth Mária tervei alapján. A ma már romantikus Várhegy várfalai korábban hadicélokra szolgáltak. A várfal romjaira 1720-ban telepítették az első fasorokat - ez volt Budapest első kettős fasora.

A sétány neve is többször változott, a 19. században Bastei Promenádnak hívták, majd 1879-től Bástya sétánynak, a 30-as években Horthy Miklós sétánynak és Gróf Bethlen István sétány is volt. 1946-ban nevezték el a nyugati részt Tóth Árpád sétánynak, mert a költő a közeli Táncsics Mihály utcában is élt. A második világháború után a fák is elpusztultak. A területet 1967-ben rendezték, ekkor ültettek gesztenyefákat, juharfákat. A díszcseresznyefák 2006-ban és 2009-ben kerültek a sétányra, míg a mögöttük álló gesztenyefák jóval idősebbek.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

BUDAPEST
A Rovatból
Szinte biztosan nem lesz klíma a 3-as metrón idén nyáron
Technikailag gyakorlatilag megoldhatatlan, hogy idén nyáron teljesüljön Karácsony Gergely egyik főpolgármesteri vállalása.

Link másolása

„A közbeszerzési eljárás jelenleg tárgyalási szakaszban van” – válaszolta a BKV a Népszavának, amikor a lap arról érdeklődött, hogy mikorra várható a hármas metró szerelvényeinek légkondicionálása. A lap szerint ez azt jelenti, hogy kivitelező híján aligha lesz nyárra klimatizálva a 3-as metró vonalán közlekedő 222 kocsi.

A budapesti M3 metróvonalon közlekedő járműveket 2016-ban 69 milliárd forintért gyártotta újra az orosz Metrowagonmash – rengeteg hibával. Tarlós István akkori főpolgármester 2017-ben még azt mondta: nem lesz gond azzal, hogy nincs klíma a hármas metró felújított szerelvényein, elvégre „az nem villamos, 25 méterrel a föld alatt nem tűzi a nap”, és „azt is lehetne követelni, hogy legyen büfékocsi is”.

Az őt váltó Karácsony Gergely még főpolgármester-jelöltként 2019 júniusában 34,8 fokot mért a vonal egyik kocsijában és megígérte, hogy utólagosan klimatizálják a hármas metró orosz szerelvényeit.

A BKV a városvezetés utasítására 2021 májusában feltételes közbeszerzési tendert írt ki az utólagos klimatizálásra, amelyre három ajánlat érkezett. Az egyiket érvénytelenítették, a Liberatus Hungary Kft. és a Knorr-Bremse Vasúti Jármű Rendszerek Hungária Kft. viszont versenyben maradt. Szerződést azonban egyikkel sem kötöttek a főváros nehéz pénzügyi helyzetére hivatkozva. Később felmerült, hogy az orosz gyártó ellen indított perben követelt kötbérből fedezik az utólagos klimatizálás költségét.

„A klimatizálás elsődlegesen nem pénz kérdés, szükség lenne hozzá az orosz gyártó hozzájárulására, amire kevés az esély. Ha enélkül nyúlunk a kocsikhoz, elvész a garancia. A helyzet tavaly óta nem változott, idén nyárra objektíve lehetetlen a légkondícináló berendezések felszerelése” – mondta a Népszavának Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes, aki megerősítette azt is, hogy a munkát a kötbér terhére rendelnék meg.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


BUDAPEST
Újabb Kolodko-miniszobor: ezúttal Chuck Norris került fel egy budapesti hídra
A helyszín nem véletlen... A gúzsba kötött akcióhős szobra emlékeztet rá, hogy a híd építésének idején sokan szavaztak rá, mint névadóra.

Link másolása

Húsvéthétfőn újabb miniszobrot helyezett ki Kolodko Mihály. Ezúttal Chuck Norrist készítette el, amint az akcióhős gúzsba kötve fekszik...

A helyszín sem lehet véletlen: a Megyeri hídnál, a pesti oldalon található, a gyalogosúton, a Pest felirat alatt.

A híd építésekor névpályázatot is hirdettek, és akkor sokan szavaztak Chuck Norrisra.

Mivel élő személyről nem lehet ilyen létesítményt elnevezni, így a filmsztár nem kapott hidat Budapesten.

Az alkotásról a szobrász képeket is posztolt:


Link másolása
KÖVESS MINKET:


BUDAPEST
A Rovatból
Megszólalt a vízművek a csőtörésről, ami megbénította Mátyásföldet: egy 75 éves vezeték tört el
Egy 1949-ben fektetett vezeték adta meg magát, de eltört mellette egy kisebb, lakossági ellátó vezeték is. A környéken lakók szükségkútról vihetnek vizet.

Link másolása

Egy 1949-ben fektetett, 60 centiméter átmérőjű vezeték törése miatt kellett hétfőn reggel lezárni a XVI. kerületi Veres Péter utcát – közölte a Fővárosi Vízművek. A csőtörésről mi is beszámoltunk már: a Sárgarózsa utca és a Thököly utca között az úttestet is elmosta a víz, a közlekedést pedig teljesen felborult.

A nagy átmérőjű vízvezeték törése nem okozott vízhiányt, ám eltört egy mellette futó kisebb, 150 mm-es lakossági ellátó vezeték is

– teszi hozzá a Vízművek. A kisebb vezeték javításáig a Veres Péter utca 1. és 29. között kell vízhiánnyal számolnia az ott élőknek. Kovács Péter polgármester erről azt írta Facebook-oldalán:

„Mintegy 100 fogyasztó maradt vízellátás nélkül, ezért számukra jelenleg a Farkashida utca 2-4. előtt szükségkút segíti a vízvételi lehetőséget.”

Jelenleg a víz szivattyúzása, a hiba feltárása és a munkagödör kialakítása folyik a Vízművek szerint. Ezt követően kerülhet sor a sérült vezetékek cseréjére, majd az útburkolat javítására. A munka akár a hétvégéig is elhúzódhat: a hibajavítást nehezítheti és lassíthatja, hogy több közművezeték is húzódok az út alatt, ami más közszolgáltatókkal való egyeztetést és együttműködést is szükségessé tehet.


Link másolása
KÖVESS MINKET: