News here
hirdetés

BUDAPEST

Homály, vízcsobogás, rozsda - Hihetetlen igénytelenség a Nyugati alatt

A nagy vasútfelújítási kampányban, pláne a 750 milliárdos kínai intervenció fényében egyre abszurdabb a létezése.

Link másolása

hirdetés
Hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik, kövesd az INDÓHÁZ oldalát!

Homály, vízcsobogás, rozsda, álmennyezeti maradványok, magánérdek abszolút győzelme a közérdek felett. Nyilvános WC, ajtaján könnyed filctollas írás:

Az ajtó mögött számláló működik! Ez mit jelenthet? Burkolt fenyegetés fizetés nélküli távozás esetére?

Az objektum fontos városi kapcsolatot is jelent X és Y utca között, de fontos közösségi közlekedési létesítmény alatt is át lehet általa bújni. Az egész még abból a korból származik, amikor fenti létesítmény a reményteli, totális megújulás útjára lépett, gyakorlatilag elbontották, és újragyártva kicserélték mindenét, csillogott-villogott itt minden.

És ha már így, alatta megépült jelenlegi idézőjeles csodálatunk tárgya, először csak elszigetelten, később egy nagyobb komplexumba bekapcsolva. Tartószerkezeti bravúrt is elkönyvelhetnek az építők, az új létesítmény a régi alá úgy épült be, hogy utóbbi évszázados falpillérei előbbi vadonatúj födémlemezére támaszkodnak le. Nem lehetett akármilyen rejtvény a kiváltás megépítése! A funkcionalitásra pedig itt igazán nem lehetett panasz, a potenciális utasok jöttek az egyik irányból, a csatlakozó pénztáraknál jegyet váltottak, aztán továbbmentek a vonatuk felé, minden egy logikai vonalban, szépen, egyenesen, sorban.

1

Érdemes nem mindig csak a padlót nézni! (a szerző fényképei)

hirdetés

A romlás első jele az volt, mikor valaki kitalálta, hogy mégse itt, az átalakult városi áramlások által megkövetelt helyen legyenek a pénztárak, hanem innen hatszázötven méterre, egy dédapánk dédapái által e célra elgondolt teremben, ami elé akkoriban még konflissal előnyösen oda lehetett hajtani. Lakat és csipkefüggöny került hát a pénztárablakokra, az egyenesek átalakultak önmaguk hurkaivá, a sorrend nem az unalmas logikát, hanem a sokkal érdekesebb esetlegességet követi.

Az éppen fellángoló butikvilág, majd a rendszerváltás során elszabaduló kiskereskedelmi pokol persze hamar megtalálta magának az üresen álló pénztárhelyiségeket,

és ami nem volt elég jó a menetjegy nevű papírfecnik eladására, az tökéletesen megfelelt a műszálas ingek és dezodorok adásvételére itt, az állandó emberáradat közelében.

2

A szívünk szakad meg

És ekkortól megmutatkozott, hogy kinek is van itt igazi érdekérvényesítő képessége! Hiába, ha gazda csak papíron létezik, valójában soha egyszer be nem tette a lábát az általa üzemeltetett helyiségbe, akkor gazda valójában nincsen, nem kell tartani a főbérlőtől, kifizetjük a bérleti zsozsót és utána szabad a vásár! A vásári hangulat áttörte a hajdani pénztárak vonalát és mint Vladimir Páral zseniális utópiájában a maszittömbök, a szemétből intelligenssé összeállt, élő hulladéktömegek, végighullámoztak a létesítményen, betörtek minden zugba, sarokba, elszaporodtak, kitöltötték a réseket, és szétfeszítették még a fizikai keret lágyabb alkotóelemeit is.

Épülhetett bevásárlóközpont húsz méterre innen, átépülhetett a felszínen minden, itt, félig a föld alatt, biztonságos akolmelegben vetik egymásnak hátukat az árusok és bódéik, még talán igénytelenségi pályázatot is hirdettek maguk között.

Legalábbis erre enged következtetni, hogy kifogástalan kontraszelekció látszik megvalósulni: véletlenül sem jön létre egyetlen értékelhető, esztétikailag így-úgy elfogadható építmény, pult, felirat, vitrin, asztal, kirakat sem, minden folyamat egyirányba, lefelé mutat, ami tegnap rossz volt, azt ma még rosszabb követi, holnap pedig még a ma még ismeretlen mélység is megnyílik majd.

3

Lehetne kubista színházi díszlet is

Nem, nem valami alvilági hatalom, nem a Rossz élteti ezt a világot, alakítja kedve szerint az álmennyezeti struktúrákat, fon újnépies motívumokat a hosszabbítók kábeleiből, ravaszul applikálva azokat a széttépett burkolatok hajdani tartói közé, lógat be, szögel oda, celluxoz hozzá, görbít el, csavaroz hozzá és ragaszt össze. Ez a hely sterilen megmutatja, hogy mit igényel az odafönt közlekedő vonatok népének nagy része. Nem, nem találják helytelennek, ami itt történik, inkább otthonosnak, hiszen végül is otthon is ez van az ól és a veteményeskert palánkja között, azt is megoldották, okosba'.

Egyetlen jogos gondolatunk lehet csak a jővőre nézve – a marmonkannányi szétlocsolt benzinen és gyufán kívül –, hogy az egész hóbelevancot le kell védeni, világörökségi címet talán nem kaphat, de nyugodtan mehet a hungarikumok közé, annak már úgyis van külön bizottsága, ilyet pedig a földrészen már biztosan sehol nem lehet találni, még a Beograd Centar pályaudvar műromjai alatt táborozó családokat is el lehetett tüntetni, pedig az is maga volt a mozdíthatatlan abszurd.

Ez a pár száz négyzetméter mindent elmond arról, hogyan utaztak, éltek, ettek, ittak, vásároltak a magyarok az ezredfordulón, és mindenekelőtt: hogyan képzeltek el egy fontos közösségi közlekedési gócpontot.

Nem az EU-s támogatásokból kiglancolt létesítmények első használatban eltöltött hónapja a mérvadó, hanem rejtvényünk tárgya, az önfenntartó, magát mindig újratermelő, kiirthatatlan, gombaként fejét mindig új helyen felütő, évtizedek óta viruló televény.

A London-Paddigtonok, Berlin-Hauptbahnhofok, de akár a Praha-Hlavny és Katowicze-Glówny-k is csak a mesében léteznek! Ezt a mesét pedig nálunk nem olvassák.

4

Sajnos a felirat megkönnyíti a megfejtést... De talán még van, aki nem élt akkor...



hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


hirdetés
BUDAPEST
Bajban van a BKV, rengetegen mondanak fel, és már a menetrendet sem tudják tartani
Az elmúlt másfél év alatt eltűnt 300 busz- és trolivezető a cég állományából

Link másolása

hirdetés

A buszsofőrök és trolivezetők soha nem látott ütemben mondanak fel a cégnél, gyakorlatilag lehetetlenné vált a menetrendi igények kiszolgálása - értesült a Világgazdaság.

A lap úgy tudja, hogy először idén májusban, aztán rögtön júniusban is rekordot döntött a járművezetői létszám csökkenése: tavasz végén 48, a nyár első hónapjában 55 sofőr hagyta ott a BKV-t. A csökkenés 2021 óta tapasztalható.

Az elmúlt másfél év alatt eltűnt 300 busz- és trolivezető a cég állományából.

A járművezetők száma mostanra a 2017-es szintre zuhant vissza. Miközben 2021 elején a 2700-at közelítette a munkavállalók száma, ma már 2400-an sem dolgoznak a BKV-nál.

A kialakult helyzetet már az utasok is megérezhetik. Az alacsony létszámot valameddig túlórával, illetve a pihenőnapok elvonásával lehetett ellensúlyozni, de a kieső járművezetők miatt az ígért menetrend már nem teljesíthető hiánytalanul.

A Világgazdaság úgy tudja, hogy júliustól jelentősen megszaporodtak a személyzeti okokra visszavezethető kimaradások.

hirdetés
Átlagosan napi 50-60 esetben történt meg, hogy a BKV nem tudott járművezetőt biztosítani. Ezek az autóbuszok értelemszerűen kiestek a menetrendből, és a telephelyeken maradnak.

A lap információi szerint a kilépő BKV-s sofőrök háromnegyede öt éven belül hagyta ott a céget, az összes távozó járművezető negyede pedig már egy éven belül felmondott, ami az alacsony béreknek és a járműpark állapotának is köszönhető.


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
BUDAPEST
Új Kolodko-szobor Budapesten: Az oroszok már a spájzban vannak
A szobrász videón mutatta meg, hogyan készült az új alkotás, és néhány fotón pedig közelről is megcsodálható az újabb mestermű.

Link másolása

hirdetés

Újabb miniatűr szobrot készített Kolodko Mihály. Ezúttal Budapesten, a Duna partján kell keresni. Annyit elárulunk, hogy a budai oldalon. A pontos helyszín is gyorsan kideríthető a szobrász filmjéből, ha alaposan figyelsz.

Kolodko Mihály egy videón megmutatja azt is, hogyan készült el az újabb miniszobor.

VIDEÓ: Az oroszok már spájzban vannak

És néhány fotón pedig közelről is szemügyre vehető az alkotás, melyhez Kolodko Mihály - ismét csak A Tizedes meg a többiek című filmre utalva - annyit írt:

"Nincs kompót".

hirdetés

A lelkes Kolodko-rajongók pedig megnézhetik azt a pillantot is, amikor a szobrocska elfoglalja helyét:

Bár a fotók és a videók csak nemrégiben kerültek ki a közösségi oldalra, máris többen fotókkal is igazolták, hogy rábukkantak a spájzban keresgélő orosz katonára.


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
BUDAPEST
Tűzfalra került Szinyei Merse Pál Léghajó című festménye Budapesten
Nemcsak a fővárosban, de országosan is egyedülálló, hogy egy híres festmény hiteles reprodukciója kerüljön fel egy tűzfalra. Az alkotók elárulták, hogyan készítették és honnan jött az ötlet.

Link másolása

hirdetés

Az idén 125. tanévét kezdő Szinyei Merse Pál Gimnázium diákjai mostantól a névadó egyik legismertebb alkotásának hatalmas méretű változatát láthatják majd nap, mint nap.

„A léghajó szimbóluma az emberi gondolatok szárnyalásának és a művészi szabadságnak, mely mégsem távolodik el kozmikus magasságokba, hanem az emberiség élettere, a föld közelében marad”

– olvasható Szinyei Merse Anna, a dédnagyapja életét és munkásságát feldolgozó könyvében a művész „talán legeredetibb, hetyke-tréfás”, 1882-ben készült festményéről.

A középiskola vezetősége régóta fontolgatta a belső udvaron lévő óriási tűzfal felület megfestését, dekorálását, amire a kerek évforduló tökéletes alkalmat adott. A VI. kerületi Önkormányzattal folyatott egyeztetések után pedig zöld utat kapott az elképzelés megvalósítása.

A Neopaint csoport festőművészei egyértelmű ajánlása volt a Léghajó megjelenítése. Ezt megelőzően több ötlet is volt arra vonatkozóan, hogy mi kerüljön fel a falra, de végül az iskola vezetősége teljes egyetértésben döntött a Léghajó mellett.

Óriási kihívás volt a 42x39,3 cm-es festmény megjelenítése egy ekkora felületen, mert az amúgy kisméretű kép számtalan apró részletet tartalmaz, amelyek felnagyítva előkerülnek, illetve Szinyei egyedi ecsetvonásait is ábrázolni kellett úgy, hogy az óriás festmény végül visszaadja a Léghajó valódi hangulatát.

hirdetés

Első ránézésre nem tűnik egy bonyolult alkotásnak, de jobban megvizsgálva láthatjuk, hogy egy igen aprólékos és teljesen egyedi ábrázolású képről van szó.

Az 500 m2-es falfestmény 2 hét alatt készült el a legnagyobb kánikula közepette, 5 festőművész közreműködésével.

A Neopaint Works csoport tagjai bíznak benne, hogy ez egy jó példa lehet arra vonatkozóan, hogy még több hasonló jellegű alkotás készülhessen országszerte, hiszen egy-egy ilyen falfestmény nemcsak turisztikai látványossággá, de egyfajta kultúrmisszióvá is válhatna.

„Ha tehetnénk, mi csak ilyen képeket festenénk, mert ennek célja és értelme van. Számunkra a legnagyobb dicséret az lenne, ha Szinyei láthatná, és azt mondaná rá: Ez igen, szép munka!”

– mondta el a Neopaint vezetője, Jankovits Barnabás.

A Neopaint Works csoport:

A festőcsoport 17 éves fennállása óta több 10.000 m2 falfelületre készített dekoratív falfestményeket, megteremtve ezzel hazánkban a tűzfalfestészet, a legális köztéri falfestészet kultúráját.

Az olyan monumentális alkotások, mint a Rubik-kocka, a 6:3 - Az Évszázad mérkőzése, a Sissy, Róth Miksa emlékfal, a Nemzet Színészei vagy a Klauzál téren lévő „zöldséges” mára Budapest nevezetességeivé és turisztikai célpontjaikká váltak, számuk meghaladja a 60 darabot. A grafikák témaköreinek megválasztásánál fontos szempont, hogy a vizuális élmény mellett a festménynek legyen tartalma is, hiszen így lesz teljes egy városdíszítő faldekoráció. Tevékenységük tehát nem sorolható be sem a graffiti sem a street art kategóriákba, mert nem saját stílusukat akarják megjeleníteni falfestményeinken, hanem figyelembe véve a felület környezetét, elhelyezkedését alakítják ki koncepcióikat majd legálisan, engedélyezések után valósítják meg terveiket.

Számtalan felkéréseik közül a Léghajó volt a legnagyobb megtiszteltetés és egyben a legnagyobb kihívás is, mert egy olyan projektet bíztak rájuk, ami nem mindennapi: egy kivételes festőművész alkotását lemásolni, megjeleníteni nagy kihívás, amihez maximális bizalom szükséges a megrendelők részéről.

A sok száz kisebb-nagyobb munka alatt szerzett tudásnak és gyakorlatnak, valamint az egyedi technikának köszönhetően jóformán bármilyen elképzelést, grafikai tervet meg tudnak valósítani.

A festőcsoport elsődleges célja, hogy minél több minőségi falfestmény készülhessen országszerte köztereken, valamint különböző közintézményekben.

VIDEÓ: A Léghajó készítéséről

Még több információ ITT

Íme egy régebbi alkotásuk:


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
BUDAPEST
A Rovatból
hirdetés
Hétfőtől drágább lesz a parkolás Budapesten
A főváros belső részein hatszáz forintot kell majd fizetni óránként, reggel 8 és 22 óra között.

Link másolása

hirdetés

A Fővárosi Közgyűlés még június 29-én döntött arról, hogy a 27 féle parkolási zóna helyett átlátható, világos, négy zónatípusból álló, egységes parkolási rendszert vezetnek be, és megemelik a parkolási díjakat.

Az A-jelű zónában 600 forintba kerül majd óránként a parkolás, és 8 és 22 óra között kell a díjat fizetni, a B-jelűben 450 forint az óradíj 8 és 20 óra között, a C-zónában 300 forint, 8-18 óra között, a D-zónában pedig 200 forint, 8-18 óra között. Az A-B-C zónákban legfeljebb három órát lehet parkolni, a D-zónában ez nincs korlátozva.

Parkolási zónák a fővárosban szeptember 5-től

Az új parkolási rendszer részeként egységes információs táblák is megjelennek az utcákon, amelyek egyértelművé teszik az egyes parkolási zónák jellemzőit. Emellett körülbelül 10 százalékkal nő a parkolási díjas zónák területe.

hirdetés

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET: