BUDAPEST
A Rovatból

Hogyan lehetett régen potyázni a villamosokon?

A főváros életében sok száz olyan pillanat van, amire jó figyelni. Ezt teszi a 100 éves Budapest Gyűjtemény is.
A FSzEK Budapest Gyűjteményének engedélyével - szmo.hu
2014. október 22.


Link másolása

Budapest története valóban egy kincsesbánya. Jól tudják ezt a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár Budapest Gyűjteményének munkatársai is, akik most kinyitották a ezt a kincsesbányát. Megtalálhatók itt titkok, csodák, szegénység és gazdagság, nyomor és pompa. Belekukkanthattok a fővárosiak életébe: milyen volt a város régen és még régebben.

Ma olyan kincseket húztunk elő a ládából, amikből megtudhatjátok, hogy a repülőhídnak nem a repülőgéphez van köze. Kiderül az is, milyen fegyelmezési eszközöket használtak az iskolákban a 19. században. Bepillanthattok egy bútorgyárba és egy bérházba, valamint elmondjuk, hogyan lehetett potyázni a villamosokon.

Pest és Buda látképe

Az 1730-as évek állapotát tükröző látkép a török elleni győzedelmes, de pusztító ostrom és a Rákóczi-felkelés rombolásaiból újraéledő két város hiteles ábrázolása. A beszámozott nevezetesebb épületek némelyike még a hódoltság kori arculatát mutatja.

terkep

A metszet Friedrich Bernhard Werner (1690-1776) rajza nyomán született, s külön érdekessége a repülőhíd.

A repülőhíd

A repülőhíd tulajdonképpen egy különleges kompfajta, amely ingamozgással közlekedett a két part között. A két hajótestre szerelt alkotmányt egy hosszú, víz felett tartott kötéllel a folyó közepére horgonyozták. Kormánylapátjainak helyes beállítása után a révészeknek csak el kellett rúgniuk a kompot a parttól, a többiről a víz sodrásának ereje gondoskodott.

Modern változatát néhány helyen ma is használják. Műszaki-történeti részleteket itt lehet olvasni.

repulohid

Napról napra Budapest

Az idén száz éve, hogy létrehozták a Budapest Gyűjteményt, a főváros könyvtárának várostörténeti különgyűjteményét. Az évforduló alkalmából a következő száz napon (szeptember 23. és december 31. között) minden nap leemelünk a könyvtár polcairól egy-egy budapesti „ínyencséget” (fotót, könyvet, kéziratot, térképet, kisnyomtatványt), s közkinccsé tesszük. Bízunk benne, hogy rendhagyó megemlékezésünk értő és kíváncsi szemekre talál.

Tujázás

A villamosozás sokaknak luxus volt, így a villamos hátulján, rövidítve a "tuján" utaztak, ahol a kalauz nem tudta elkérni a jegyüket. Vagyis "tujáztak".

„A kalauz nem kért jegyet. A potyázóknak nem kellett potyázni. Aki eddig az ütközőn utazott, most odabent a kocsiban. Már ugye, ha idejében fölkapaszkodott. Hiszen a villamos már zsúfolva indult. Teletömött kocsikkal.” Mándy Iván: A villamos

tujazas

Fotó: "Tujázók", B. J-né felvétele, 1920-as évek.

Hasonló témájú képek a Budapest-képarchívum adatbázisában.

Thék Endre áruháza, bútorgyára és bérháza, Üllői út 66. a-c

Thék Endre (1842-1919) a múlt századforduló legtöbbet foglalkoztatott, nemzetközi rangú épületasztalosa és berendezője volt. Bútorai, elegáns enteriőrjei ékesítették egyebek közt a Nemzeti Múzeum, a Parlament vagy a New York Palota termeit. Zongorakészítéssel is foglalkozott.

Gyára 1885 óta működött az Üllői úton, később ő építette mellé a ma is álló két hatalmas bérházat a Nagy Templom és a Leonardo da Vinci utcai saroktelkekre. Utóbbi utca 1928 és 1952 között a bútoriparos nevét viselte.

Ez a cég kivitelezte könyvtárunk egyik régi, ám sokak által ma is leginkább kedvelt olvasótermének ódon pompájú famennyezetét, csavart falépcsőkkel díszített könyvespolcburkolatát is. A gyűjteményünkből kiválasztott 1928-as számlanyomtatványon épp árajánlatot tesznek a könyvtárrá alakítás előtt álló korábbi Wenckheim-palota berendezésére.

thek_endre

Így néz ki ma ugyanaz az épület
Nagyobb térképre váltás

Rendtartási gyakorlat

„11. §. Az iskolai fegyelem-gyakorlás legbiztosabb és leghelyesebb módja a tanítási módszerben, a gyermekek figyelmének lekötésében, az okos foglalkoztatásban, a tanulási vágy felköltésében és folytonos ébrentartásában áll;

ki e feladatát lélektanilag érti, és gyakorolni tudja, az büntetés eszközökre igen ritkán, sőt nem is szorul.” A teljes dokumentum itt olvasható.

rendtartasi_gyakorlat

Részlet a "Rendtartási gyakorlat és a fegyelmi eljárás elvei és szabályai a Pest városi elemi népiskolai tanítók számára" című kiadványból, 1870-ből

magyar_stilus

Az Iparművészeti Múzeum bejárata

„Magyar stílus nem volt, hanem lesz.”

Száz éve, 1914-ben hunyt el Lechner Ödön, a magyar szecessziós építészet kimagasló mestere és a Japán kávéház törzsvendége. A Nyugatban Bálint Aladár e szavakkal búcsúztatta:

„Lechner Ödön élettörténete a magyar kulturálatlanság lázító vádlólevele. Odysseus vergődéséhez lehetne hasonlítani az ő viaskodását. Egyre újabb és váratlanabb akadállyal kellett megküzdenie. Attól a pillanattól kezdve, hogy szakított a Schinkel akadémiával, és új anyagokkal kísérletezve új formanyelvet keres, ellenségeinek száma egyre növekszik, és valóságos rébusz az is, hogy egyáltalában építhetett. A pompás iparművészeti múzeum, postatakarékpénztár, földtani intézet, kőbányai templom felépítése felér egy lovagregény izgalmaival.”

Ha tetszettek Budapest kincsei, nyomj egy lájkot!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk


BUDAPEST
A kormány lemondott több mint egymilliárd forint uniós pénzről, amit a Nyugati pályaudvar átépítésére kaptak
A tervek szerint az Eiffel-csarnok alá vitték volna a vágányokat, az így felszabaduló részen pedig közösségi teret alakítottak volna ki. Lázár János azonban közbelépett.

Link másolása

Lázár János beruházási miniszter javaslatára azonnali hatállyal

felmondott egy tavaly októberben aláírt 2,8 millió eurós (1,1 milliárd forint) összegű uniós támogatási szerződést a kabinet

- írja a Népszava.

A lap megjegyzi, hogy a Magyar Közlönyben megjelent kormányhatározat alapvetően az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz 2022. évi második pályázati kiírására történő benyújtásáról szól, de az utolsó pontjában az is szerepel, hogy Magyarország a szomszédságában zajló háború idején a rezsicsökkentés megvédése és a honvédelmi célok teljesítése érdekében szükséges költségvetési intézkedések keretében felmond egy Európai Bizottsággal korábban megkötött Támogatási Megállapodást is.

A Népszava információi szerint a Nyugati pályaudvar környezetének megújítására, kapacitásbővítésére, valamint további tervezési feladatainak elvégzésére még tavaly a Vitézy Dávid vezette - azóta megszűnt - Budapest Fejlesztési Központ és a jogutódja a Lázár János felügyelete alá tartozó Nemzeti Közlekedési Központ (NKK) által elnyert uniós forrásról van szó.

Az már korábban kiderült, hogy a spórolás legnagyobb vesztese Budapest lesz. Folyamatosan állítják le a projektjeit az iskoláktól a hídakig.

A Nyugati Pályaudvar újjászületését célzó terv 2,5 milliárd forint összértékű projekthez az állami forráson kívül ugyanis az EU-tól pályázati úton 2,8 millió eurót, azaz körülbelül 1,1 milliárd forint forrást nyert el a BFK jogutódjaként az NKK.

A felújítástól többek között a metróállomás integrálását várták, valamint a vágányokat a műemléki védettségű Eiffel-csarnok alá vitték volna, az így felszabaduló teret pedig közösségi célokra nyitották volna meg. Lehetőség nyílt volna a belváros további zöldítésére, a környéken egy új, parkosított városrészt alakítottak volna ki.

A brit építészirodával meg is kezdődtek a részleteket tisztázó tárgyalások, de a tervezői szerződést már nem tudta aláírni a BFK, mivel Lázár János előbb átnevezte, majd minisztériumába olvasztotta a céget.

Korábban mi is bemutattuk a terveket:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

BUDAPEST
A Rovatból
Így ünnepelt Budapest utcáin a tömeg szilveszter éjjelén
A fővárosban a Covid-éveket leszámítva mindig jó nagy tömeg ünnepelte az új évet, éjjel sem volt ez másképp. Sok ember, dudaszó, tűzijáték, petárdák, színes és hangos kavalkád volt az utcákon.

Link másolása


Link másolása
KÖVESS MINKET:


BUDAPEST
Szilveszteri hangulatban Budapest - már kora este elárasztották a belvárosi utcákat az ünneplők
Hangos dudaszó, színes parókák, konfetti, és egyre nagyobb tömeg - ezt találtuk Budapest utcáin néhány órával éjfél előtt. Mutatjuk a képeket.

Link másolása


Link másolása
KÖVESS MINKET:


BUDAPEST
Videó: Koncertteremmé alakult a Deák téri metróállomás az átadás előtt
A metró vezetése egy zártkörű állomásavató koncerttel szerette volna megköszönni mindazok munkáját, akik részesei voltak a megújulásnak. Most te is bepillanthatsz a különleges eseménybe.

Link másolása

Január 23-án átadják a fővárosi közlekedőknek az M3-as metró Deák téri, valamint a Ferenciek tere állomásokat.

Ám a közlekedés megindulása előtt a metró vezetése egy zártkörű állomásavató koncerttel szerette volna megköszönni mindazok munkáját, akik részesei voltak a megújulásnak. A koncertről az Énbudapestem készített felvételt.

Az M3-as metró felújítása újabb szakaszához érkezik:

január 23-án megnyitják a Ferenciek tere és a Deák Ferenc tér állomásokat az utasforgalom előtt

– írta a Budapesti Közlekedési Központ.

Az átadás után Kőbánya-Kispesttől már a Deák Ferenc térig lehet utazni a metróval, így Dél-Pest felől átszállás nélkül elérhetővé válik a belváros, az M1-es földalatti, valamint az M2-es metró. A Deák Ferenc tér és a Göncz Árpád városközpont között továbbra is pótlóbusz közlekedik, a Nagyvárad téren pedig az állomás felújítása miatt továbbra sem állnak meg a szerelvények.

Az M3-as metró felújítása 2017 őszén a vonal északi szakaszán kezdődött. A felújítás 2023 második negyedévében fejeződik be, várhatóan március közepétől már a teljes vonalon jár a metró, május közepétől pedig az utolsóként felújított Nagyvárad tér és Lehel tér állomásokat is használhatják az utasok – ígéri a BKK.

A koncertről szóló anyagot EZEN A LINKEN lehet megnézni.


Link másolása
KÖVESS MINKET: